[faq] Wat is S.M.A.R.T. ?

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Onderstaand stukje is een deel van de faq voor OM -> nog op /of aanmerkingen?
<hr>
<A NAME="smart"
:? Wat is S.M.A.R.T.. ?

Het woord S.M.A.R.T. staat voor Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology. Het is een bios functie (je kunt het in je bios aan- of uitzetten, opstarten duurt iets langer.) wat bij het starten van je computer je harddisk controleert op mogelijke fouten of problemen. Er wordt bijv. gelet op spin up time, CRC errors, read /write errors, temperatuur etc. Mocht er een probleem geconstateerd worden dan zul je hiervan op de hoogte gebracht worden (bijv.:bij het starten van je pc.) zodat je op tijd actie kunt ondernemen (bijv. het maken van een backup).

S.M.A.R.T. onder Windows :?.
Het is ook mogelijk om onder Windows de S.M.A.R.T. informatie te bekijken.
Je kunt hiervoor Ontrack Data Advisor of SIGuardian gebruiken :).

Werkt het ook met mijn harddisk /moederbord :?
Vrijwel alle nieuwe HDs /moederborden ondersteunen S.M.A.R.T. op dit moment. Mocht je het zeker willen weten dan raad ik je aan om de website van de fabrikant van je moederbord /harddisk te raadplegen.

Wel blijkt S.M.A.R.T. niet altijd te willen werken in samenwerking met een RAID controller, en is het bekend dat Compaq computers errors kunnen produceren terwijl er in feite niets aan de hand is. Het kan een handige indicatie zijn, het werkt echter niet altijd.
<hr>

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:12

Marc H

- - Is wakker - -

Misschien dat het geen vervanging is voor het regelmatig maken van een backup?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Verwijderd

Volgens mij kun je SMART ook niet uitlezen als je schijf aan een RAID-controller of zo hangt. Of klopt dat niet?

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ontrach = Ontrack
En de link is ook verneukt, er staat 2x http:// in.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:12

Marc H

- - Is wakker - -

Op woensdag 08 augustus 2001 01:53 schreef HlpDsK het volgende:
Volgens mij kun je SMART ook niet uitlezen als je schijf aan een RAID-controller of zo hangt. Of klopt dat niet?
De promise raid controller heeft een tooltje bij waarmee je de smart status (en nog een hoop meer info) kan bekijken.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Verwijderd

Ik heb een Highpoint370 (Onboard KT7-RAID). Als ik een tooltje install om de temperatuur van de HDD uit te lezen via SMART dan gaat dat niet. Dat progsel is op basis van SIGuardian wat boven staat. Wel jammer eigenlijk.

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-03 07:11
Op woensdag 08 augustus 2001 01:53 schreef HlpDsK het volgende:
Ik heb hetzelfde soort probleem als ik m'n IBM schijf aan een Promise UDMA-100 controller hang (asus A7V) en de IBM-S.M.A.R.T.-tool gebruik. Die tool ziet dan geen HD. Is er hier geen oplossing voor?? Die tool zoekt nl. alleen je primary en sec. IDE-kanaal af.

• Bulldog
  • Niet online
Naar aanleiding van dit topic heb ik het stukje voor de faq aangepast.

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 14:27
HlpDsK> dat klopt, als een schijf aan RAID array hangt kun je dat er niet mee, en ook geen DFT uitvoeren.
Je kunt wel de schijf uit het array halen, ff aan een gewone IDE hangen, met flop booten en dan SMART check of DFT uitvoeren, en daarna wegpleuren/terughangen.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Verwijderd

Kheb gehoord dat het je systeem zou vertragen, is dit juist?

Verwijderd

smart werkt volgens mij wel met compaq , teminste alle nieuwe [ p2-p3 ] als je een smart array [ scsi raid ] van compaq hebt, die doet zoiets soortgelijks .

• Bulldog
  • Niet online
Op zondag 12 augustus 2001 22:47 schreef Sadness het volgende:
Kheb gehoord dat het je systeem zou vertragen, is dit juist?
(je kunt het in je bios aan- of uitzetten, opstarten duurt iets langer.)
Ja, klopt dus :).

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Pagina: 1