Houten vloer en vloerverwarming; ja/nee en voorbereiding.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:12

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Alhoewel in Vloerverwarming: parket, laminaat of toch maar pvc? al veel informatie staat, is mijn vraagstelling anders. Wij staan voor de keuze of we hout of tegels gaan aanleggen in onze woonkamer. We hebben een voorkeur voor hout, maar het gaat ons erom of je de kamer goed warm krijgt met vloerverwarming als hoofdverwarming. Je hoort veel tegenstrijdige verhalen. De woonkamer is ongeveer 60m2, de muren worden van binnenuit geïsoleerd met 90mm pir (tegen buitenmuren van 25cm massieve steen). Ruiten zijn dubbel glas van eind jaren ‘90, worden volgend jaar vervangen door HR++ of HR+++. Het is een oud huis uit begin 19e eeuw, dus ik zoek voor de vloer een klassieke uitstraling.

De oude houten vloer (op het zand zonder isolatie) is al weggehaald. Opbouw van de nieuw te leggen vloer van onderaf: 12 cm eps100, 10 tot 12 cm beton, smeervloer van 8 cm met daarin de vloerwarming, daar bovenop parket of tegels. Vloerverwarming komt hoh afstand 10cm, 6 of 7 groepen, lengte per groep max 70 meter. Ik laat voor de zekerheid in de woonkamer een aansluitpunt voor een (ltv) radiator aanleggen. Als extra verwarming staat er een houtkachel(tje), meer voor de sfeer dan voor warmte.

Onze voorkeur gaat uit naar een houten vloer, met op de 2e plek keramische tegels. Als het een houten vloer wordt, dan wordt het geolied lamelparket, in visgraat of recht. Dat een houten vloer onderhoud nodig heeft en er een putje of deukje in kan komen snap ik, maar dat mag best. Keramische houtlook tegels zou kunnen, maar ik vind dat niet zo passen bij de uitstraling van het huis. Het is het gewoon nét niet, maar dat is wellicht alleen maar een drempel waar ik overheen moet stappen.

Ik ben vooral op zoek naar praktijkervaringen met de combinatie houten vloeren en vloerverwarming. En ik ben benieuwd wat ik in deze fase, waarin de betonvloer nog aangelegd moet worden, nog kan doen om het succes op een warm (en zuinig) huis zo groot mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:10
Ik heb het vorig jaar gedaan:
- jaren 30 woning, ongeisoleeede spouw
- vloer eruit,20cm eps op zand,beton smeervloer
- vloerverwarming, 7groepen, 10cm hoH
- traditioneel parket (afzelia) op eiken ondervloer
- in serre (veel glas) 1 kleine radiator geplaatst voor koudeval

Afgelopen winter was het bij ons goed warm te houden, geloof dat ik invoer temperatuur op 34 had staan en het daarmee redde (mag tot 38 geloof ik).
Ik heb wel 2 reserve “loze verwarmingsleidingen” in beton vloer gelegd, Mocht het te koud zijn kan ik daar radiatoren ophangen.

Houd wel rekening dat je een luchtbevochtiger nodig hebt Met vloerverwarming en al je oude kozijnen ook langzaam uitdrogen (moet eigenlijk paneeldeuren opnieuw schilderen ivm krimpen)

Edit:
Bedenk me nog iets. In de winter voor de klus had ik alle radiatoren opengezet en mijn aanvoer temperatuur zo veel mogelijk naar beneden gezet. Op basis van aantal radiatoren/maat een inschatting gemaakt van huidige verwarmingsvermogen en daarna berekening van vermogen met vloerverwarming op max temp voor parket. Voor mij lag dat dicht genoeg bij elkaar om het aan te durven

[ Voor 20% gewijzigd door brokenp op 28-06-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Wij hebben het net gedaan, dus stookervaringen heb ik nog niet, maar in een huis van die leeftijd zou het voor mij eigenlijk geen keuze zijn en zou ik altijd parket nemen. We hebben in onze tuinkamer vvw met keramisch parket en hoewel dat heel mooi is, blijven het toch in essentie tegels met de bijkomende voegen. Als je nog allemaal authentieke details in je woning hebt dan zou ik daar persoonlijk niet voor kiezen.

Wat ik wel heb gedaan is de vvw op 10cm h.o.h. laten leggen, wat ook door de installateur werd geadviseerd omdat hout toch iets minder goed geleidt en je zo meer vermogen hebt. Daarnaast hebben we de vloer laten verlijmen op de cementdekvloer, wat volgens onze parketboer met vloerverwarming de beste (volgens hem eigenlijk de enige) optie was omdat je dan de vloer er strakker in hebt liggen en je de minste warmteweerstand hebt door het ontbreken van een ondervloer.

Ik heb de laatste dagen overigens wel gekoeld met mijn warmtepomp en dat merk je wel aan de temperatuur van de vloer. Ik heb er daarom alle vertrouwen in dat het ook wel goed komt met verwarmen in de winter.

Oh, en uiteraard zoveel mogelijk isolatie onder je vloer stoppen. Wij kregen een broodje ligger vloer omdat tijdens het verwijderen van onze oude parketvloer er rot in de ondervloer werd geconstateerd en ik heb toen gekozen voor een Rc 5 isolatiewaarde. Als je dus meer dan die 12 cm eps100 (las dat dat Rc 3,3 is) kwijt kunt, dan zou ik dat zeker doen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-04 18:43
Wij hebben sinds zomer 2016 vloerverwarming onder ons parket. 10cm hoh onder klassieke visgraat (dus geen multiplex maar 8mm mozaik eik onder 6mm visgraat plankjes verlijmd en vernageld).
Het betreft een jaren 30 tussenwoning met oud en deels lek dubbelglas, dunne spouwmuur en verder geen isolatie behalve wat gespoten pur onder de ondervloer.

In deze originele situatie was de woonkamer in de winter al prima op temperatuur te houden (want tussenwoning) maar ik merkte wel dat de cv wel bij koud weer ging pendelen, hij kon zn warmte niet genoeg kwijt door te weinig afgiftevermogen onder al dat hout en sloeg daarom vaak aan en af.
Dan kan je natuurlijk een radiator bijplaatsen, maar dat is toch een beetje de troostprijs pakken..

De andere oplossing is uiteraard isoleren..
De achtergevel is inmiddels een HR++ schuifpui, voorzetwandjes zijn bijna operationeel en het glas van de voorgevel vervangen volgt nog want die is inmiddels ook lek.

Komende winter, en ook in jouw situatie, moet het makkelijk warm te houden zijn, onze GWL rekening was in de oude situatie al lager dan gemiddeld.

Je kan naadvorming krijgen in het visgraat in de winter, dat trekt in de zomer deels weer dicht maar zal met de jaren meer worden, ik had de eerste winter een bevochtiger gekocht, afgelopen winter eigenlijk niet gebruikt (want al hoge luchtvochtigheid)

Voor mij is een houten parket zo veel mooier dan al het overige dat dat echt geen dilemma was, houten planken was ook goed geweest maar we hebben geen seconde spijt gehad van onze keuze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Brobber schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:07:
maar ik merkte wel dat de cv wel bij koud weer ging pendelen, hij kon zn warmte niet genoeg kwijt door te weinig afgiftevermogen onder al dat hout en sloeg daarom vaak aan en af.
Je ketel zal vrijwel altijd pendelen. Meeste toestellen in NL hebben een minimumlast van 4-8 kW. Als de warmtebehoefte kleiner is dan dat, zal het toestel altijd pendelen om gemiddeld gezien een lager vermogen te halen. Het wordt pas een probleem als je het niet warm krijgt en het pendelen door blijft gaan (dan kan hij dus zn warmte niet kwijt terwijl je die wel wil hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
WeetIkHetNou schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:26:
[...]

Je ketel zal vrijwel altijd pendelen. Meeste toestellen in NL hebben een minimumlast van 4-8 kW. Als de warmtebehoefte kleiner is dan dat, zal het toestel altijd pendelen om gemiddeld gezien een lager vermogen te halen. Het wordt pas een probleem als je het niet warm krijgt en het pendelen door blijft gaan (dan kan hij dus zn warmte niet kwijt terwijl je die wel wil hebben).
Stel dat de minimumlast van mijn cv 4kW is, de huidige gemiddelde vraag 2kW en dat dat door betere isolatie verminderd naar 1kW (ik zeg maar wat).
Kan je dan verwachten dat het aantal keer dat de cv aanslaat ook halveert, of maak ik dan een redeneringsfout?
(Dus zoals magnetrons vaak ook werken op <max.)

Dan zou ook TS daar minder last van moeten hebben door zijn goede isolatie plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:12

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

@brokenp goeie tip van die luchtbevochtiger, ga ik zeker naar kijken. En wat betreft loze CV-leiding, je hebt hetzelfde gedaan als wij willen doen. Kost niets en kan in de toekomst toch een hoop gedoe schelen.

@Aziraphale Wij willen ook parket, maar niet als we zitten te vernikkelen van de kou. 10 cm slangafstand HoH gaan we zeker doen. Helaas heeft de aannemer (hij communiceert niet zo lekker) vandaag het beton gestort en hebben we slechts 12 cm EPS. Maargoed, dat kunnen we toch niet meer veranderen.

@Brobber Wij gaan wel voor multiplex, dat werd ons aangeraden door alle parketteurs die we spraken.

Nu alleen nog de keuze visgraat of planken. Visgraat is het mooist maar ook het duurst (tussen de 100 en 150 euro all in per m2, afhankelijk van de parketteur en het merk. Met 60m2 tikt dat nog best aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Vernikkelen van de kou ga je echt niet met parket, kan ik me niets bij voorstellen. Ja, tegels en pvc zijn ideaal, maar hout laat ook warmte door. Gewoon je goed laten adviseren bij een goede parketteur.

En met die Rc van 3,3 zit je al aardig dicht bij de eisen voor nieuwbouw, dus op zich moet dat ook genoeg zijn. Ik ben zo'n type dat het altijd beter wil, dus toen ik er achter kwam dat er ook Rc 5 broodjes waren....

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Brobber schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:15:
[...]

Stel dat de minimumlast van mijn cv 4kW is, de huidige gemiddelde vraag 2kW en dat dat door betere isolatie verminderd naar 1kW (ik zeg maar wat).
Kan je dan verwachten dat het aantal keer dat de cv aanslaat ook halveert, of maak ik dan een redeneringsfout?
(Dus zoals magnetrons vaak ook werken op <max.)
In de basis klopt dat. Een slecht/verkeerd ingeregeld systeem kan dat echter nog wel beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:14
Er spelen 2 dingen bij vloerverwarming en parket. Vervorming van je hout en warmtegeleiding. Lamel of multiplank wordt volgens mij vooral aangeraden tegen het kromtrekken/krimpen/uitzetten bij sterke temperatuurschommelingen (lees:vloerverwarming). Dat kun je ook voorkomen door vol te verlijmen op de zandcementvloer, parket kan dan echt nergens heen en met een mes/groef verbinding blijft het ook super glad (geen opstaande hoekjes). Ook geldt hoe groter de plank hoe meer krachten erop komen te staan als gevolg interne spanningen, en hoe groter naden en kieren worden bij krimpen/uitzetten (bij bv 0,1% krimp is dat bij 7cm 0,07mm en bij een plank van 25cm breed al 0,25mm. In de lengte speelt dat nog meer.

Een ander aspect is je warmteweerstand. 100% zeker kan ik zeggen hoe dunner je hout hoe lager de weerstand. Een Lamelplank of multiplank is 12-18mm dik. Wij krijgen een tapis visgraat, dwz 9mm massieve plank met relatief kleine afmetingen (7x35cm), en dus vol verlijmd op zandcement. Ik ben geen expert, wel afgestudeerd op warmteoverdracht en vindt bovenstaande best plausibel. Ik denk daarom dat zo’n soort vloer het beste is ivm vloerverwarming, en we vinden het nog mooi ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
Komt er ook een band en bies? :)

Kromtrekken is iets wat je zeker wilt voorkomen, en verlijmd en/of vernageld, tapis of multiplex, als het vakkundig wordt uitgevoerd mag dat niet gebeuren.
Wat kiertjes tussen de plankjes zie je bij die vloeren eigenlijk altijd in oude gebouwen (musea, overheidsgebouwen etc.), maar dat geeft vaak juist wat karakter (vind ik).

Wat warmteoverdracht betreft zal die extra millimeters van multiplex/ondervloer hopelijk geen bottleneck zijn, ik vermoed dat je verlies aan afgiftevermogen beperkt is tov de invloed op je vermogensvraag door goede isolatie alom.

Enkel glas (in lood), erkers/serres, een open trap, dat lijken me grotere uitdagingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brobber
WeetIkHetNou schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:38:
[...]

In de basis klopt dat. Een slecht/verkeerd ingeregeld systeem kan dat echter nog wel beinvloeden.
Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:10
De Cheetah schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:16:

Een ander aspect is je warmteweerstand. 100% zeker kan ik zeggen hoe dunner je hout hoe lager de weerstand. Een Lamelplank of multiplank is 12-18mm dik. Wij krijgen een tapis visgraat, dwz 9mm massieve plank met relatief kleine afmetingen (7x35cm), en dus vol verlijmd op zandcement.
Vol verlijmd zonder houten ondervloer? Dat vind ik bijzonder, tapis visgraat is meestal juist een eikenhouten ondervloer (tegenwoordig matjes die opgebouwd zijn om niet veel te krimpen/uitzetten) en daarop je tapis gelijmd en gespijkerd.
Bij jou gaan ze dus visgraat leggen zonder spijkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
brokenp schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:51:
[...]

Vol verlijmd zonder houten ondervloer? Dat vind ik bijzonder, tapis visgraat is meestal juist een eikenhouten ondervloer (tegenwoordig matjes die opgebouwd zijn om niet veel te krimpen/uitzetten) en daarop je tapis gelijmd en gespijkerd.
Bij jou gaan ze dus visgraat leggen zonder spijkers?
Ok true niet echt tapis. Ik weet meer van natuurkunde dan van legsytemen 8)7 Maar idd wel direct op de zandcementvloer, alleen verlijmd geen spijkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
De Cheetah schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:39:
[...]

Ok true niet echt tapis. Ik weet meer van natuurkunde dan van legsytemen 8)7 Maar idd wel direct op de zandcementvloer, alleen verlijmd geen spijkers.
wij hebben hier ook deels een parkervloer, ik vermoed eiken. hieronder ligt vloerverwarming (via wamtepomp, staat op 29 graden en stenen vloer in vertrek er naast wordt lekker warm) de parketvloer lijkt geheel niet warm te worden. wanneer ik 1 plank in de hoek lostrek zie ik dat er onder het parket een zilverkleurig folie ligt, dus tussen parket en beton. het huis staat al 12 jaar dus het beton is wel droog, maar zou het door het folie komen dat de parketvloer niet warm wordt? of is de aanvoertemp gewoon te laag voor parket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Ap
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-03 21:34
Zelf ook voor deze keuze gestaan. Waren eerst voor keramisch parket wezen kijken, maar dat blijft uiteindelijk nephout waar geen leven in zit. Grote voordeel van echt parket is dat je met olie de kleur later nog kan aanpassen.

Uiteindelijk zijn we voor een marmerlook tegel gegaan. Deze past goed in een klassiek interieur. Ideaal voor op vloerverwarming, veel makkelijker schoon te houden en vrijwel geen onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
pure100100 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:39:
[...]

wij hebben hier ook deels een parkervloer, ik vermoed eiken. hieronder ligt vloerverwarming (via wamtepomp, staat op 29 graden en stenen vloer in vertrek er naast wordt lekker warm) de parketvloer lijkt geheel niet warm te worden. wanneer ik 1 plank in de hoek lostrek zie ik dat er onder het parket een zilverkleurig folie ligt, dus tussen parket en beton. het huis staat al 12 jaar dus het beton is wel droog, maar zou het door het folie komen dat de parketvloer niet warm wordt? of is de aanvoertemp gewoon te laag voor parket?
Dat zou heel goed kunnen, maar niet per se.
- als het een folie is a la zilverfolie dat je in de keuken gebruikt, dat houdt bijna niks tegen. Als er een isolatiemateriaal op zit dan wel.
- een houten vloer van 29 graden zal nog steeds kouder aanvoelen dan een stenen vloer van 29 graden.
- weet je wel zeker dat de vloerverwarming onder de houten vloer aan staat? Er zit ergens een verdeler (Google vloerverwarming verdeler) met een aantal kraantjes/ afsluiters erop. In het kader van better safe than sorry en aansprakelijkheid risico voorkomen, worden die nog wel eens dichtgedraaid voor de houten vloeren door de installateur van verwarming of vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:07
pure100100 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:39:
[...]

Ik heb in mijn huis op de bovenverdiepingen laminaat met vloerverwarming, het laminaat voelt nooit warm aan. Maar toch werkt de verwarming wel degelijk :) . Dus dat de vloer niet warm aanvoelt wil niet zeggen dat er geen warmte afgegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:27
Ik heb thuis zelf keramisch parket gelegd, met relatief brede 3mm voegen in dezelfde tint als de tegels (en 5mm uitzetvoegen met silicone op kleur). We hebben regelmatig bezoek dat ons complimenten geeft met de mooie vloer, en altijd als ik zeg dat ik zelf heb getegeld zijn ze verbaasd dat het geen hout is. Kies een mooie tegel met veel variatie, zorg voor juiste voegkleur (waardoor je de voegen niet ziet als je niet met een vergrootglas kijkt, nog minder met dunnere voegen).

Kruip jij (of je bezoek) vaak over de grond op handen en knieën, of word er regelmatig met een scherp mes in de grond geprikt? Dan kies je wel beter echt hout.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
het is dun folie met de schuimkant naar boven. de ruimte wordt nu toch warmer nu ik de kranen op de verdeler heb opengedraaid. hopelijk helpt dit want ik was al zover dat ik dacht de vloer er maar uit te halen en er pvc te leggen. dank allen!
Pagina: 1