Iedereen bedankt voor het reageren, hartverwarmend! Ik denk dat mijn keuze wel duidelijk is. Het is toch fijn om de meningen van anderen te lezen, al is het maar om te functioneren als een soort spiegel/klankbord.
Sissors schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:39:
Persoonlijk vind ik het apart dat iemand zonder enige kennis/ervaring binnen een gebied, dan door de hoge pief wordt gebeld omdat ze jou echt willen hebben, en dat je dan dé expert zou worden in Nederland op dit gebied. Ik vraag me dan iig wat af in hoeverre dat meer is dan marketing vanuit je werkgever uit.
En nu had ik zelf nog nooit gehoord van RPA voor dit topic, dus misschien kan iemand anders wel uitleggen hoe ik helemaal ernaast zit. Maar als ik de Wikipedia lees:
Wikipedia: Robotic process automation, dan zitten er wel wat verhalen van een aantal mensen die denken dat het een revolutie wordt. Tegelijk van de intro al:
[...]
Euhm, dus een script die opnieuw doet wat de gebruiker doet (ala Word Macro recorden) voor legacy applicaties die geen API hebben om zaken te automatiseren.
[...]
En dit bevestigd het verder. Dus zonder ervaring met RPA te hebben, of uberhaupt IT'er te zijn, maar voor mij komt dit over als een tijdelijke oplossing wanneer het goedkoper is om iemand een scriptje te laten maken om een bestaande tool heen, dan die tool gewoon van een goede API te voorzien (danwel de automatisatie in de tool in te bouwen)
Dus ja, mijn idee zou zijn de full stack developer positie te nemen

.
Thanks, dat maakte het voor mij wel wat inzichterlijker. Wordt er niet heel warm van als ik dit lees. Denk dat ik ook wel snel onder de indruk ben, het is allemaal wat nieuw voor mij.
Transportman schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:19:
Ik sluit me aan bij wat @
Sissors zegt, dat er voor dat RPA-project wel een flinke marketing vanuit jouw werkgever tegenaan wordt gegooid om jou dat project te laten doen. Dat je binnen een paar jaar senior kan zijn is voor mij al een merkwaardige, dat je onder de beste RPA-developer van Europa komt te werken vind ik ook al een apart statement (wie bepaalt dat diegene de beste is, en hoeveel krijg je daadwerkelijk met hem te maken?).
Over RPA zelf, ik heb er geen directe ervaring mee, maar wel het een en ander over meegekregen, en het is een beetje een niche, waar je mijn inziens ook heel moeilijk uit gaat komen. Je doet geen full stack, je schrijft waarschijnlijk niet eens code, je klikt alleen maar dingen in elkaar om processen te automatiseren die toch al gedaan worden (om te zorgen dat het met minder personeel kan). Er is zeker een markt voor, omdat het een snel en goedkoop alternatief kan zijn om een paar systemen/processen te koppelen in vergelijking met de volledige toeters en bellen oplossing met API's/integratielagen/ontkoppelingen en dergelijke, zeker als ontwikkelingen aan een van die systemen lastig is (om welke reden dan ook). Maar ik zie RPA ook maar als tijdelijke oplossing, volgens mij gaat een RPA oplossing al snel nat als er ook maar iets wijzigt in een GUI of in systemen die gekoppeld moeten worden, terwijl een oplossing met alle toeters en bellen wat dat betreft veel stabieler is. Wat dat betreft zie ik RPA meer als kennis om erbij te hebben als extra gereedschap in de gereedschapskist, dan dat het de volledige gereedschapskist moet zijn.
Daarom denk ik ook dat jouw werkgever zo aan het pushen is, al het meer ervaren personeel lacht een beetje om RPA en zit er waarschijnlijk niet op te wachten dat project te doen, dus komen ze bij de starters uit, in de hoop dat er daar iemand hapt en het project wil doen.
Duidelijk! Dankjewel voor je input. Ik had al wel zo'n gevoel maar het is wel fijn om even te sparren en wat andere meningen te lezen.
MAX3400 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:23:
Waarom twijfel je over een baan aannemen als je zelf al over jezelf zegt: ik weet niet of ik het werk leuk vindt en ik heb echt 0 (beginner-level) ervaring.
En ik heb er wat moeite mee om te moeten samenwerken met "de beste" terwijl je die persoon nooit ziet (hoogstens via videoconferencing) en geen idee heeft of hij/zij 100% van de tijd voor jou ter beschikking is. Stel, die persoon wordt een week ziek en jij zit met een deadline over 3 dagen; ga je er dan uit komen?
Goed punt.
SmurfLink schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:12:
Baan 1:
Je doet wat je leuk vindt
je werkt vlakbij huis
Je werkt onder iemand die je kent en mag
Je gaat aan je hardskills werken in een stack die je leuk vind.
Baan 2:
Je weet niet of je het leuk vindt
Je hebt last van FOMO, want stél dat RPA groot wordt???
FOMO is nooit een goede raadgever. Pak de baan die je leuk vindt..
RPA is overigens al jaren bezig aan een opmars en ook in mijn bedrijf wordt er veel op ingezet. Maar het zal traditioneel development nooit geheel vervangen. Dus ook in development kan je snel goed worden, senior worden en al. Daar zit echt geen verschil in.
Ja je hebt gelijk hoor, het echter toch wel fijn om dat ook inzichtelijk te krijgen aan de hand van wat anderen zien.
GrooV schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:25:
Baan 1:
- Programmeren van voor naar achter, verschillende disciplines en talen dus. HTML, JS, Java/C#, Database, API.
- Lead dev waar je goed mee op kan schieten
- Baan lijkt je leuk
Baan 2:
- Flows in elkaar klikken en expertise opbouwen van maar 1 product/vendor
- Je voegt automatisering toe aan oude applicaties, normale applicaties doen dit via een API ipv RPA. RPA is maar een tussenstap
- Externe Poolse ontwikkelaar die al weg kan zijn voordat je begonnen bent (en hoeveel tijd werkt hij op dit project? )
- Je weet niet of je het leuk vind
Ik als developer zou het wel weten
Als je automatische flows in elkaar klikken leuk vind zou je kunnen kijken of bij baan 1 ook nog test automatisering zou kunnen oppakken, is nu helemaal hot en lijkt op RPA maar dan vanuit test/development gezien (niet voor productie)
Yes, thanks voor je reactie. Allemaal valid points.
Widow schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:53:
Een paar jaar geleden liep op werk een project om dingen te automatiseren met Kofax Kapow, dat is RPA software. Het werkte op zich wel, we hebben er daadwerkelijk dingen mee geautomatiseerd op de werkvloer, maar niemand was er echt fan van. Beetje workflows automatiseren voor niet-programmeurs. Vond het een beetje een niche.
Eens in de zoveel tijd heb je wat hypes die voorbij komen. Web 2.0, virtualisatie, cloud computing, gamification, BYOD, IoT, machine learning, blockchain... wie kent ze nog. En al dat soort hypes hebben een vergelijkbaar karakter. Er is iets nieuws bedacht met een gigantisch potentieel, bedrijven investeren daar in door producten te ontwikkelen, en willen uiteraard daar hun geld mee verdienen. Je ziet vaak gigantische beloftes, want deze keer gaat alles veranderen. Nee, echt! En als je niet mee doet, dan ben je echt hopeloos verloren. Tenminste, dat laten bedrijven je geloven. In de praktijk zie je alleen dat de torenhoge beloftes in de praktijk helemaal niet zo realistisch waren. Het heet de Gartner Hype Circle. Zoek maar eens op, en stel jezelf de vraag of dit misschien ook voor RPA van toepassing is.
Ik ken de Gertner Hype Circle wel, is in ieder geval wel eens voorbij gekomen. Denk dat wij inderdaad in de hype fase zitten inderdaad. Ook niet onlogisch zoals je al zegt.
qadn schreef op maandag 29 juni 2020 @ 00:26:
Ik ben geen fan van RPA aangezien het nogal leid tot het bouwen van meer en meer technical debt.
Ja, je scoort direct business value, maar je creëert juist ook meestal een hardere afhankelijkheid waardoor je in de toekomst nog meer pijn hebt als je de oude troep wel netjes opnieuw wilt inrichten.
*kuch*
Overigens een prima techniek om toe te passen voor tijdelijke fixes op legacy spul of om UI's automatisch te testen.
Los daarvan klinkt full-stack een stuk flexibeler richting de toekomst. Je kan er meer kanten mee op.
Thanks voor dit inzicht! Neem ik mee.
Ashundi schreef op maandag 29 juni 2020 @ 06:52:
Ik denk dat je door de antwoorden wel de juiste keuze kunt maken.
Mocht je nog niet kunnen kiezen, gooi een muntje op kop is keuze 1, munt keuze 2.
Gooi het muntje op en vang hem zonder dat je nog ziet wat het geworden is.
Geheid dat je nu hoopt dat het bijvoorbeeld kop is geworden.
Gefeliciteerd, stop het muntje in je zak want de uitkomst van het muntje is niet meer belangrijk je hebt je keuze gemaakt

Thanks Ashundi, denk dat het al niet meer nodig is overigens, maar bedankt voor je hulp!
Charlie_Root schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:22:
[...]
En wat is de cloud precies?
[
Afbeelding]
De grootste onzin die we in IT ooit hebben meegemaakt, outsourcing of centralisatie klonk te eng voor klanten dus we hebben "de cloud" bedacht. Ik sluit me geheel aan bij @Widow waarbij ik alleen voor virtualisatie nog wel wat te zeggen vind. Dat was wel echt een game-changer.
Goed, OT:
[...]
Als ik het zo lees is baan 1 een brede leerervaring, veel voordelen, bekende lead developer waarbij je geen enkel echt nadeel benoemt. Verder is de overheid (als je al die ambtenaren aan kunt

) een prima werkgever.
Over de tweede baan kom je zelf al minder positief over, daarnaast lijkt het me (zonder werkervaring) nogal een risico.
Je hebt dus je eigen antwoord al ongeveer gegeven

Haha dat van die ambtenaren moet ik persoonlijk nog ondervinden

, maar bedankt voor je input!
Oke dat is goed om te weten. Ik zou mij inderdaad niet nu al vast willen leggen op een vakgebied waar ik niet van weet of ik het leuk vind, helemaal als het ook nog moeilijk is om dan weer te switchen. Thanks!
Widow schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:06:
Ik had misschien ff een uitgebreidere reactie moeten typen

had het gister bewust kort gehouden omdat het anders tl;dr zou worden. Die hype circle bestaat uit vijf delen, en ik heb alleen de eerste drie verteld, de technology trigger, de peak expectations en daarna de desillusie.
De rest van het verhaal zou zijn dat al die dingen die ik noemde
op termijn een bepaald niveau van productiviteit bereiken, zie hieronder. Een commodity, zoals al werd gezegd. En de een groter dan de ander. Virtualisatie is een grote, maar bedenk ook dat dat inmiddels al 15 jaar bestaat. IoT is misschien wat recenter, maar weet je nog die hype dat iedereen stond te praten over
sensoren? Over dat je waterkoker aan internet zou hangen, en al die slimme dingen die we zouden kunnen doen? En toen was het opeens stil. Betekend niet dat er niks gebeurd op vlak van IoT, maar dat hele idee dat alles ineens slim zou worden bleek in de praktijk toch wat laster te zijn. In onderstaande grafiek noemen ze dat de desillusie. En op termijn zullen er ongetwijfeld meer IoT oplossingen komen. Maar of dat veel of weinig is, en wanneer dat is, dat is lastig te zeggen.
Met die hele cyclus is niks mis, zo werkt het nu eenmaal. Als je je maar bewust bent dat het zo verloopt, en dat je er voor waakt niet mee te worden gezogen in een of andere hype die later toch niet zoveel blijkt te zijn. Wat ik er mee wil bereiken is dat de TS een keer rustig nadenkt over RPA en de hype cycle, en zichzelf de vraag stelt of RPA niet midden in die piek van "inflated expectations" zit. En als dat zo is, wat dat dan betekend voor het aanbod als RPA dev.
[Afbeelding]
Yes, ik heb me nooit echt bewust hier mee bezig gehouden, maar je voorbeeld maakt het wel reëler voor me. RPA zal waarschijnlijk wel "groot" worden en blijven, maar het is misschien niet het gouden ei zoals dat nu wordt voorgedragen. Bedankt voor je de moeite, wordt zeker gewaardeerd!