Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kernkopper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-02 15:00
Beste mede-tweakers,

Ik ben sinds Juni begonnen aan een traineeship bij een grote speler in de IT. We zijn nu min of meer een maand onderweg en ik bevind mij in een unieke positie. Na de traineeship is het gebruikelijk dat je geplaatst wordt op een project, afhankelijk van beschikbaarheid en demand. Ik heb echter nu al twee projecten aangeboden gekregen, één als full stack developer op een project bij de overheid en eentje als RPA (Robotic Process Automation) developer bij een grote supermarkt keten.

In eerste instantie kreeg ik het project bij de overheid aangeboden gekregen. Een mooi project en ik kom dan ook te werken onder een lead dev die ik persoonlijk ken en waar ik goed mee op kan schieten. Hij vertelde mij dat hij zelf dit project had gewild toen hij begon als trainee. Dit project wordt niet on-site gedraaid, wat betekend dat ik met 5 minuten op de fiets op werk ben (in eerste instantie waarschijnlijk vanuit huis ivm Corona). Bovendien weet ik dat ik full stack leuk vind om te doen.

Deze week werd mij het andere project aangeboden. Het schijnt dat er maar weinig RPA developers zijn in Nederland, wat mij dus (mocht ik er voor kiezen) één van de weinige RPA developers in Nederland maakt. Bovendien is automation een practice waarvan verwacht wordt dat het enorm gaat groeien nog. Het plaatje dat voor mij werd geschetst was ook zeer aantrekkelijk. Binnen een paar jaar senior RPA dev worden en uiteindelijk (een van) dé expert(s) in Nederland worden. Een hele hoge pief binnen het bedrijf belde me persoonlijk dat ze mij echt graag wilden hebben op dit project. Tevens kom ik te werken onder de beste RPA developer van Europa (die op afstand werkt vanuit Polen). Een unieke kans dus.

Mijn hard skills zijn echt beginner level (en op RPA gebied nihil) maar ik heb sterke soft skills en ben gedreven en pienter genoeg om snel te leren.

Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen.. het RPA project is een unieke kans alleen ik weet niet eens of ik dat werk wel leuk vind, als ik Google word ik ook niet veel wijzer. Zijn er hier misschien RPA developers die mij verder kunnen helpen? Algemene inzichten worden uiteraard ook gewaardeerd!

Alvast bedankt!

Acties:
  • +18Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45
Persoonlijk vind ik het apart dat iemand zonder enige kennis/ervaring binnen een gebied, dan door de hoge pief wordt gebeld omdat ze jou echt willen hebben, en dat je dan dé expert zou worden in Nederland op dit gebied. Ik vraag me dan iig wat af in hoeverre dat meer is dan marketing vanuit je werkgever uit.

En nu had ik zelf nog nooit gehoord van RPA voor dit topic, dus misschien kan iemand anders wel uitleggen hoe ik helemaal ernaast zit. Maar als ik de Wikipedia lees: Wikipedia: Robotic process automation, dan zitten er wel wat verhalen van een aantal mensen die denken dat het een revolutie wordt. Tegelijk van de intro al:
In contrast, RPA systems develop the action list by watching the user perform that task in the application's graphical user interface (GUI), and then perform the automation by repeating those tasks directly in the GUI. This can lower the barrier to use of automation in products that might not otherwise feature APIs for this purpose.
Euhm, dus een script die opnieuw doet wat de gebruiker doet (ala Word Macro recorden) voor legacy applicaties die geen API hebben om zaken te automatiseren.
The hosting of RPA services also aligns with the metaphor of a software robot, with each robotic instance having its own virtual workstation, much like a human worker. The robot uses keyboard and mouse controls to take actions and execute automations.
En dit bevestigd het verder. Dus zonder ervaring met RPA te hebben, of uberhaupt IT'er te zijn, maar voor mij komt dit over als een tijdelijke oplossing wanneer het goedkoper is om iemand een scriptje te laten maken om een bestaande tool heen, dan die tool gewoon van een goede API te voorzien (danwel de automatisatie in de tool in te bouwen)

Dus ja, mijn idee zou zijn de full stack developer positie te nemen :P .

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:53
Ik sluit me aan bij wat @Sissors zegt, dat er voor dat RPA-project wel een flinke marketing vanuit jouw werkgever tegenaan wordt gegooid om jou dat project te laten doen. Dat je binnen een paar jaar senior kan zijn is voor mij al een merkwaardige, dat je onder de beste RPA-developer van Europa komt te werken vind ik ook al een apart statement (wie bepaalt dat diegene de beste is, en hoeveel krijg je daadwerkelijk met hem te maken?).

Over RPA zelf, ik heb er geen directe ervaring mee, maar wel het een en ander over meegekregen, en het is een beetje een niche, waar je mijn inziens ook heel moeilijk uit gaat komen. Je doet geen full stack, je schrijft waarschijnlijk niet eens code, je klikt alleen maar dingen in elkaar om processen te automatiseren die toch al gedaan worden (om te zorgen dat het met minder personeel kan). Er is zeker een markt voor, omdat het een snel en goedkoop alternatief kan zijn om een paar systemen/processen te koppelen in vergelijking met de volledige toeters en bellen oplossing met API's/integratielagen/ontkoppelingen en dergelijke, zeker als ontwikkelingen aan een van die systemen lastig is (om welke reden dan ook). Maar ik zie RPA ook maar als tijdelijke oplossing, volgens mij gaat een RPA oplossing al snel nat als er ook maar iets wijzigt in een GUI of in systemen die gekoppeld moeten worden, terwijl een oplossing met alle toeters en bellen wat dat betreft veel stabieler is. Wat dat betreft zie ik RPA meer als kennis om erbij te hebben als extra gereedschap in de gereedschapskist, dan dat het de volledige gereedschapskist moet zijn.

Daarom denk ik ook dat jouw werkgever zo aan het pushen is, al het meer ervaren personeel lacht een beetje om RPA en zit er waarschijnlijk niet op te wachten dat project te doen, dus komen ze bij de starters uit, in de hoop dat er daar iemand hapt en het project wil doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom twijfel je over een baan aannemen als je zelf al over jezelf zegt: ik weet niet of ik het werk leuk vindt en ik heb echt 0 (beginner-level) ervaring.

En ik heb er wat moeite mee om te moeten samenwerken met "de beste" terwijl je die persoon nooit ziet (hoogstens via videoconferencing) en geen idee heeft of hij/zij 100% van de tijd voor jou ter beschikking is. Stel, die persoon wordt een week ziek en jij zit met een deadline over 3 dagen; ga je er dan uit komen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +8Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Baan 1:
Je doet wat je leuk vindt
je werkt vlakbij huis
Je werkt onder iemand die je kent en mag
Je gaat aan je hardskills werken in een stack die je leuk vind.

Baan 2:
Je weet niet of je het leuk vindt
Je hebt last van FOMO, want stél dat RPA groot wordt???

FOMO is nooit een goede raadgever. Pak de baan die je leuk vindt..

RPA is overigens al jaren bezig aan een opmars en ook in mijn bedrijf wordt er veel op ingezet. Maar het zal traditioneel development nooit geheel vervangen. Dus ook in development kan je snel goed worden, senior worden en al. Daar zit echt geen verschil in.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:25
Baan 1:
- Programmeren van voor naar achter, verschillende disciplines en talen dus. HTML, JS, Java/C#, Database, API.
- Lead dev waar je goed mee op kan schieten
- Baan lijkt je leuk

Baan 2:
- Flows in elkaar klikken en expertise opbouwen van maar 1 product/vendor
- Je voegt automatisering toe aan oude applicaties, normale applicaties doen dit via een API ipv RPA. RPA is maar een tussenstap
- Externe Poolse ontwikkelaar die al weg kan zijn voordat je begonnen bent (en hoeveel tijd werkt hij op dit project? )
- Je weet niet of je het leuk vind

Ik als developer zou het wel weten :)

Als je automatische flows in elkaar klikken leuk vind zou je kunnen kijken of bij baan 1 ook nog test automatisering zou kunnen oppakken, is nu helemaal hot en lijkt op RPA maar dan vanuit test/development gezien (niet voor productie)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-03 22:05
Een paar jaar geleden liep op werk een project om dingen te automatiseren met Kofax Kapow, dat is RPA software. Het werkte op zich wel, we hebben er daadwerkelijk dingen mee geautomatiseerd op de werkvloer, maar niemand was er echt fan van. Beetje workflows automatiseren voor niet-programmeurs. Vond het een beetje een niche.

Eens in de zoveel tijd heb je wat hypes die voorbij komen. Web 2.0, virtualisatie, cloud computing, gamification, BYOD, IoT, machine learning, blockchain... wie kent ze nog. En al dat soort hypes hebben een vergelijkbaar karakter. Er is iets nieuws bedacht met een gigantisch potentieel, bedrijven investeren daar in door producten te ontwikkelen, en willen uiteraard daar hun geld mee verdienen. Je ziet vaak gigantische beloftes, want deze keer gaat alles veranderen. Nee, echt! En als je niet mee doet, dan ben je echt hopeloos verloren. Tenminste, dat laten bedrijven je geloven. In de praktijk zie je alleen dat de torenhoge beloftes in de praktijk helemaal niet zo realistisch waren. Het heet de Gartner Hype Circle. Zoek maar eens op, en stel jezelf de vraag of dit misschien ook voor RPA van toepassing is.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:53
Widow schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:53:
Een paar jaar geleden liep op werk een project om dingen te automatiseren met Kofax Kapow, dat is RPA software. Het werkte op zich wel, we hebben er daadwerkelijk dingen mee geautomatiseerd op de werkvloer, maar niemand was er echt fan van. Beetje workflows automatiseren voor niet-programmeurs. Vond het een beetje een niche.
Ik denk dat dat ook is waarom de werkgever van @Kernkopper zo aan het pushen is (en zeer waarschijnlijk de boel mooier voorstelt dan het is), wat ik ook in mijn eerdere reactie aangaf.

Ik denk wel dat RPA een plaats heeft, maar dat het nu vooral hype is wat de toon bepaald. Voor nieuwe applicaties is RPA eigenlijk geen oplossing, het is alleen maar om applicaties die geen API hebben leeg te kunnen trekken of vol te kunnen stoppen, zodra er API's zijn is het eigenlijk altijd beter om die gewoon aan te roepen. Dus blijf je beperkt tot legacy en point-to-point, en dat heeft eigenlijk nauwelijks toekomst.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:18

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik ben geen fan van RPA aangezien het nogal leid tot het bouwen van meer en meer technical debt.
Ja, je scoort direct business value, maar je creëert juist ook meestal een hardere afhankelijkheid waardoor je in de toekomst nog meer pijn hebt als je de oude troep wel netjes opnieuw wilt inrichten.

*kuch*

Overigens een prima techniek om toe te passen voor tijdelijke fixes op legacy spul of om UI's automatisch te testen.

Los daarvan klinkt full-stack een stuk flexibeler richting de toekomst. Je kan er meer kanten mee op.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

@Widow ik zou virtualisatie geen hype willen noemen, dat heeft echt een vaste (en grote) plek in infrastructuur land..

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04-03 15:40
Ik denk dat je door de antwoorden wel de juiste keuze kunt maken.
Mocht je nog niet kunnen kiezen, gooi een muntje op kop is keuze 1, munt keuze 2.
Gooi het muntje op en vang hem zonder dat je nog ziet wat het geworden is.
Geheid dat je nu hoopt dat het bijvoorbeeld kop is geworden.
Gefeliciteerd, stop het muntje in je zak want de uitkomst van het muntje is niet meer belangrijk je hebt je keuze gemaakt ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

Eens in de zoveel tijd heb je wat hypes die voorbij komen. Web 2.0, virtualisatie, cloud computing, gamification, BYOD, IoT, machine learning, blockchain... wie kent ze nog.
Cloud, virtualisatie, IoT, machine learning zijn steeds meer geïntegreerd tot het niveau van commodity. Block chain is iets wat ik steeds minder zie worden, maar ook een tijd mee gewerkt.

Cloud is zelfs de standaard aan het worden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:28
init6 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:10:
[...]

Cloud, virtualisatie, IoT, machine learning zijn steeds meer geïntegreerd tot het niveau van commodity. Block chain is iets wat ik steeds minder zie worden, maar ook een tijd mee gewerkt.

Cloud is zelfs de standaard aan het worden.
En wat is de cloud precies?

De grootste onzin die we in IT ooit hebben meegemaakt, outsourcing of centralisatie klonk te eng voor klanten dus we hebben "de cloud" bedacht. Ik sluit me geheel aan bij @Widow waarbij ik alleen voor virtualisatie nog wel wat te zeggen vind. Dat was wel echt een game-changer.

Goed, OT:
if it sounds too good to be true it probably is
Als ik het zo lees is baan 1 een brede leerervaring, veel voordelen, bekende lead developer waarbij je geen enkel echt nadeel benoemt. Verder is de overheid (als je al die ambtenaren aan kunt 8)7 ) een prima werkgever.
Over de tweede baan kom je zelf al minder positief over, daarnaast lijkt het me (zonder werkervaring) nogal een risico.

Je hebt dus je eigen antwoord al ongeveer gegeven ;)

The cause of the problem is: Your modem doesn't speak English.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-03 12:19
Als Full stack dev kun je overal aan de slag en als RPA nog niet zoveel. Ik ben ook ooit door mijn werkgever in een niche gegooid en is best lastig uit te komen als je daar lang in zit.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-03 22:05
Ik had misschien ff een uitgebreidere reactie moeten typen :p had het gister bewust kort gehouden omdat het anders tl;dr zou worden. Die hype circle bestaat uit vijf delen, en ik heb alleen de eerste drie verteld, de technology trigger, de peak expectations en daarna de desillusie.

De rest van het verhaal zou zijn dat al die dingen die ik noemde op termijn een bepaald niveau van productiviteit bereiken, zie hieronder. Een commodity, zoals al werd gezegd. En de een groter dan de ander. Virtualisatie is een grote, maar bedenk ook dat dat inmiddels al 15 jaar bestaat. IoT is misschien wat recenter, maar weet je nog die hype dat iedereen stond te praten over sensoren? Over dat je waterkoker aan internet zou hangen, en al die slimme dingen die we zouden kunnen doen? En toen was het opeens stil. Betekend niet dat er niks gebeurd op vlak van IoT, maar dat hele idee dat alles ineens slim zou worden bleek in de praktijk toch wat laster te zijn. In onderstaande grafiek noemen ze dat de desillusie. En op termijn zullen er ongetwijfeld meer IoT oplossingen komen. Maar of dat veel of weinig is, en wanneer dat is, dat is lastig te zeggen.

Met die hele cyclus is niks mis, zo werkt het nu eenmaal. Als je je maar bewust bent dat het zo verloopt, en dat je er voor waakt niet mee te worden gezogen in een of andere hype die later toch niet zoveel blijkt te zijn. Wat ik er mee wil bereiken is dat de TS een keer rustig nadenkt over RPA en de hype cycle, en zichzelf de vraag stelt of RPA niet midden in die piek van "inflated expectations" zit. En als dat zo is, wat dat dan betekend voor het aanbod als RPA dev.

[Voor 4% gewijzigd door Widow op 29-06-2020 10:08]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kernkopper
Iedereen bedankt voor het reageren, hartverwarmend! Ik denk dat mijn keuze wel duidelijk is. Het is toch fijn om de meningen van anderen te lezen, al is het maar om te functioneren als een soort spiegel/klankbord.
Sissors schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:39:
Persoonlijk vind ik het apart dat iemand zonder enige kennis/ervaring binnen een gebied, dan door de hoge pief wordt gebeld omdat ze jou echt willen hebben, en dat je dan dé expert zou worden in Nederland op dit gebied. Ik vraag me dan iig wat af in hoeverre dat meer is dan marketing vanuit je werkgever uit.

En nu had ik zelf nog nooit gehoord van RPA voor dit topic, dus misschien kan iemand anders wel uitleggen hoe ik helemaal ernaast zit. Maar als ik de Wikipedia lees: Wikipedia: Robotic process automation, dan zitten er wel wat verhalen van een aantal mensen die denken dat het een revolutie wordt. Tegelijk van de intro al:

[...]

Euhm, dus een script die opnieuw doet wat de gebruiker doet (ala Word Macro recorden) voor legacy applicaties die geen API hebben om zaken te automatiseren.

[...]

En dit bevestigd het verder. Dus zonder ervaring met RPA te hebben, of uberhaupt IT'er te zijn, maar voor mij komt dit over als een tijdelijke oplossing wanneer het goedkoper is om iemand een scriptje te laten maken om een bestaande tool heen, dan die tool gewoon van een goede API te voorzien (danwel de automatisatie in de tool in te bouwen)

Dus ja, mijn idee zou zijn de full stack developer positie te nemen :P .
Thanks, dat maakte het voor mij wel wat inzichterlijker. Wordt er niet heel warm van als ik dit lees. Denk dat ik ook wel snel onder de indruk ben, het is allemaal wat nieuw voor mij.
Transportman schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:19:
Ik sluit me aan bij wat @Sissors zegt, dat er voor dat RPA-project wel een flinke marketing vanuit jouw werkgever tegenaan wordt gegooid om jou dat project te laten doen. Dat je binnen een paar jaar senior kan zijn is voor mij al een merkwaardige, dat je onder de beste RPA-developer van Europa komt te werken vind ik ook al een apart statement (wie bepaalt dat diegene de beste is, en hoeveel krijg je daadwerkelijk met hem te maken?).

Over RPA zelf, ik heb er geen directe ervaring mee, maar wel het een en ander over meegekregen, en het is een beetje een niche, waar je mijn inziens ook heel moeilijk uit gaat komen. Je doet geen full stack, je schrijft waarschijnlijk niet eens code, je klikt alleen maar dingen in elkaar om processen te automatiseren die toch al gedaan worden (om te zorgen dat het met minder personeel kan). Er is zeker een markt voor, omdat het een snel en goedkoop alternatief kan zijn om een paar systemen/processen te koppelen in vergelijking met de volledige toeters en bellen oplossing met API's/integratielagen/ontkoppelingen en dergelijke, zeker als ontwikkelingen aan een van die systemen lastig is (om welke reden dan ook). Maar ik zie RPA ook maar als tijdelijke oplossing, volgens mij gaat een RPA oplossing al snel nat als er ook maar iets wijzigt in een GUI of in systemen die gekoppeld moeten worden, terwijl een oplossing met alle toeters en bellen wat dat betreft veel stabieler is. Wat dat betreft zie ik RPA meer als kennis om erbij te hebben als extra gereedschap in de gereedschapskist, dan dat het de volledige gereedschapskist moet zijn.

Daarom denk ik ook dat jouw werkgever zo aan het pushen is, al het meer ervaren personeel lacht een beetje om RPA en zit er waarschijnlijk niet op te wachten dat project te doen, dus komen ze bij de starters uit, in de hoop dat er daar iemand hapt en het project wil doen.
Duidelijk! Dankjewel voor je input. Ik had al wel zo'n gevoel maar het is wel fijn om even te sparren en wat andere meningen te lezen.
MAX3400 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:23:
Waarom twijfel je over een baan aannemen als je zelf al over jezelf zegt: ik weet niet of ik het werk leuk vindt en ik heb echt 0 (beginner-level) ervaring.

En ik heb er wat moeite mee om te moeten samenwerken met "de beste" terwijl je die persoon nooit ziet (hoogstens via videoconferencing) en geen idee heeft of hij/zij 100% van de tijd voor jou ter beschikking is. Stel, die persoon wordt een week ziek en jij zit met een deadline over 3 dagen; ga je er dan uit komen?
Goed punt.
SmurfLink schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:12:
Baan 1:
Je doet wat je leuk vindt
je werkt vlakbij huis
Je werkt onder iemand die je kent en mag
Je gaat aan je hardskills werken in een stack die je leuk vind.

Baan 2:
Je weet niet of je het leuk vindt
Je hebt last van FOMO, want stél dat RPA groot wordt???

FOMO is nooit een goede raadgever. Pak de baan die je leuk vindt..

RPA is overigens al jaren bezig aan een opmars en ook in mijn bedrijf wordt er veel op ingezet. Maar het zal traditioneel development nooit geheel vervangen. Dus ook in development kan je snel goed worden, senior worden en al. Daar zit echt geen verschil in.
Ja je hebt gelijk hoor, het echter toch wel fijn om dat ook inzichtelijk te krijgen aan de hand van wat anderen zien.
GrooV schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:25:
Baan 1:
- Programmeren van voor naar achter, verschillende disciplines en talen dus. HTML, JS, Java/C#, Database, API.
- Lead dev waar je goed mee op kan schieten
- Baan lijkt je leuk

Baan 2:
- Flows in elkaar klikken en expertise opbouwen van maar 1 product/vendor
- Je voegt automatisering toe aan oude applicaties, normale applicaties doen dit via een API ipv RPA. RPA is maar een tussenstap
- Externe Poolse ontwikkelaar die al weg kan zijn voordat je begonnen bent (en hoeveel tijd werkt hij op dit project? )
- Je weet niet of je het leuk vind

Ik als developer zou het wel weten :)

Als je automatische flows in elkaar klikken leuk vind zou je kunnen kijken of bij baan 1 ook nog test automatisering zou kunnen oppakken, is nu helemaal hot en lijkt op RPA maar dan vanuit test/development gezien (niet voor productie)
Yes, thanks voor je reactie. Allemaal valid points.

Eens in de zoveel tijd heb je wat hypes die voorbij komen. Web 2.0, virtualisatie, cloud computing, gamification, BYOD, IoT, machine learning, blockchain... wie kent ze nog. En al dat soort hypes hebben een vergelijkbaar karakter. Er is iets nieuws bedacht met een gigantisch potentieel, bedrijven investeren daar in door producten te ontwikkelen, en willen uiteraard daar hun geld mee verdienen. Je ziet vaak gigantische beloftes, want deze keer gaat alles veranderen. Nee, echt! En als je niet mee doet, dan ben je echt hopeloos verloren. Tenminste, dat laten bedrijven je geloven. In de praktijk zie je alleen dat de torenhoge beloftes in de praktijk helemaal niet zo realistisch waren. Het heet de Gartner Hype Circle. Zoek maar eens op, en stel jezelf de vraag of dit misschien ook voor RPA van toepassing is.
Ik ken de Gertner Hype Circle wel, is in ieder geval wel eens voorbij gekomen. Denk dat wij inderdaad in de hype fase zitten inderdaad. Ook niet onlogisch zoals je al zegt.
qadn schreef op maandag 29 juni 2020 @ 00:26:
Ik ben geen fan van RPA aangezien het nogal leid tot het bouwen van meer en meer technical debt.
Ja, je scoort direct business value, maar je creëert juist ook meestal een hardere afhankelijkheid waardoor je in de toekomst nog meer pijn hebt als je de oude troep wel netjes opnieuw wilt inrichten.

*kuch*

Overigens een prima techniek om toe te passen voor tijdelijke fixes op legacy spul of om UI's automatisch te testen.

Los daarvan klinkt full-stack een stuk flexibeler richting de toekomst. Je kan er meer kanten mee op.
Thanks voor dit inzicht! Neem ik mee.
Ashundi schreef op maandag 29 juni 2020 @ 06:52:
Ik denk dat je door de antwoorden wel de juiste keuze kunt maken.
Mocht je nog niet kunnen kiezen, gooi een muntje op kop is keuze 1, munt keuze 2.
Gooi het muntje op en vang hem zonder dat je nog ziet wat het geworden is.
Geheid dat je nu hoopt dat het bijvoorbeeld kop is geworden.
Gefeliciteerd, stop het muntje in je zak want de uitkomst van het muntje is niet meer belangrijk je hebt je keuze gemaakt ;)
Thanks Ashundi, denk dat het al niet meer nodig is overigens, maar bedankt voor je hulp!
Charlie_Root schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:22:
[...]

En wat is de cloud precies?
[Afbeelding]
De grootste onzin die we in IT ooit hebben meegemaakt, outsourcing of centralisatie klonk te eng voor klanten dus we hebben "de cloud" bedacht. Ik sluit me geheel aan bij @Widow waarbij ik alleen voor virtualisatie nog wel wat te zeggen vind. Dat was wel echt een game-changer.

Goed, OT:

[...]

Als ik het zo lees is baan 1 een brede leerervaring, veel voordelen, bekende lead developer waarbij je geen enkel echt nadeel benoemt. Verder is de overheid (als je al die ambtenaren aan kunt 8)7 ) een prima werkgever.
Over de tweede baan kom je zelf al minder positief over, daarnaast lijkt het me (zonder werkervaring) nogal een risico.

Je hebt dus je eigen antwoord al ongeveer gegeven ;)
Haha dat van die ambtenaren moet ik persoonlijk nog ondervinden ;) , maar bedankt voor je input!
DeveloperNL schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:45:
Als Full stack dev kun je overal aan de slag en als RPA nog niet zoveel. Ik ben ook ooit door mijn werkgever in een niche gegooid en is best lastig uit te komen als je daar lang in zit.
Oke dat is goed om te weten. Ik zou mij inderdaad niet nu al vast willen leggen op een vakgebied waar ik niet van weet of ik het leuk vind, helemaal als het ook nog moeilijk is om dan weer te switchen. Thanks!
Widow schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:06:
Ik had misschien ff een uitgebreidere reactie moeten typen :p had het gister bewust kort gehouden omdat het anders tl;dr zou worden. Die hype circle bestaat uit vijf delen, en ik heb alleen de eerste drie verteld, de technology trigger, de peak expectations en daarna de desillusie.

De rest van het verhaal zou zijn dat al die dingen die ik noemde op termijn een bepaald niveau van productiviteit bereiken, zie hieronder. Een commodity, zoals al werd gezegd. En de een groter dan de ander. Virtualisatie is een grote, maar bedenk ook dat dat inmiddels al 15 jaar bestaat. IoT is misschien wat recenter, maar weet je nog die hype dat iedereen stond te praten over sensoren? Over dat je waterkoker aan internet zou hangen, en al die slimme dingen die we zouden kunnen doen? En toen was het opeens stil. Betekend niet dat er niks gebeurd op vlak van IoT, maar dat hele idee dat alles ineens slim zou worden bleek in de praktijk toch wat laster te zijn. In onderstaande grafiek noemen ze dat de desillusie. En op termijn zullen er ongetwijfeld meer IoT oplossingen komen. Maar of dat veel of weinig is, en wanneer dat is, dat is lastig te zeggen.

Met die hele cyclus is niks mis, zo werkt het nu eenmaal. Als je je maar bewust bent dat het zo verloopt, en dat je er voor waakt niet mee te worden gezogen in een of andere hype die later toch niet zoveel blijkt te zijn. Wat ik er mee wil bereiken is dat de TS een keer rustig nadenkt over RPA en de hype cycle, en zichzelf de vraag stelt of RPA niet midden in die piek van "inflated expectations" zit. En als dat zo is, wat dat dan betekend voor het aanbod als RPA dev.

[Afbeelding]
Yes, ik heb me nooit echt bewust hier mee bezig gehouden, maar je voorbeeld maakt het wel reëler voor me. RPA zal waarschijnlijk wel "groot" worden en blijven, maar het is misschien niet het gouden ei zoals dat nu wordt voorgedragen. Bedankt voor je de moeite, wordt zeker gewaardeerd! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:38

Bartske

Valar Morghulis

Ik denk dat je er heel goed aan hebt gedaan je vraag hier te posten. Ik zou de voors en tegens opschrijven uit dit topic en aanvullen met je eigen mening. Zo kun je een weloverwogen keuze maken. Succes! (Ik heb er zelf geen verstand van maar dat hier wat 'tegenstanders van RPA zitten betekend natuurlijk niet automatisch dat het een slechte keuze is. Maar wat de algemene mening is lijkt me wel duidelijk).

[Voor 33% gewijzigd door Bartske op 29-06-2020 11:45]

"A tale is never so good that ale won't make it better."

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:31
Ik zou uitkijken met RPA. Dit wordt vooral toegepast in de oude legacy-omgevingen waar weinig budget voor innovatie beschikbaar is. In feite komt RPA neer op scriptjes maken die muis- en toetsenbordbewegingen automatiseert op basis van screen grabs. Als je het mij vraagt niet heel erg spannend werk. Wil je interessant werk doen? Follow the money. En dat zit meestal niet in omgevingen waar RPA toegepast wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kernkopper
Bartske schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:45:
Ik denk dat je er heel goed aan hebt gedaan je vraag hier te posten. Ik zou de voors en tegens opschrijven uit dit topic en aanvullen met je eigen mening. Zo kun je een weloverwogen keuze maken. Succes! (Ik heb er zelf geen verstand van maar dat hier wat 'tegenstanders van RPA zitten betekend natuurlijk niet automatisch dat het een slechte keuze is. Maar wat de algemene mening is lijkt me wel duidelijk).
Nee daar heb je gelijk in, maar inderdaad het geeft me wel inzicht in wat het is en hoe het in de markt staat en hoe ik daar dan zelf tegenaan kijk. Wat je zegt ga ik inderdaad even doen. Bedankt!
MarcoC schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:00:
Ik zou uitkijken met RPA. Dit wordt vooral toegepast in de oude legacy-omgevingen waar weinig budget voor innovatie beschikbaar is. In feite komt RPA naar op scriptjes maken die muis- en toetsenbordbewegingen automatiseert op basis van screen grabs. Als je het mij vraagt niet heel erg spannend werk. Wil je interessant werk doen? Follow the money. En dat zit meestal niet in omgevingen waar RPA toegepast wordt.
Oke bedankt voor je antwoord MarcoC! Will take that into account!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-03 11:32
Sorry hoor maar als je het concept van cloud computing een hype of 'iemand anders computer' noemt dan onderschat je het concept compleet en ga je behoorlijk achter blijven.

Ja, er zijn genoeg It's die denken dat cloud computing betekent 'ik had een server hier, en die draai ik nu ergens anders' maar dat is absoluut niet wat er revolutionair aan is. Wat er wel revolutionair aan is de hoge availability, de services die de 3 grote namen er boven op bouwen waardoor ontwikkelaars/bedrijven niet hoeven na te denken over server / os beheer etc.

Ik zou lekker gaan voor het full stack project, en zoveel mogelijk proberen te leren over cloud computing en de services die de 3 grote namen aanbieden. Daar ligt namelijk de toekomst. Niet zomaar iets hosten in een compute node maar daadwerkelijk de juiste combinatie van services uitkiezen en daar op door bouwen.

Zie bv: https://www.cloudtp.com/d...application-architecture/

[Voor 13% gewijzigd door ex87 op 30-06-2020 20:30]

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-03 11:45
Wil je gaan voor moderne software ontwikkeling, en daadwerkelijk ontwikkelen; baan 1. Wil je op kort termijn succes en punten scoren bij (hoger)management; baan 2.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 20:47
Het is een lastige keuze. Optie 2 'klinkt' cooler. Maar hou er rekening mee dat als er weinig developers 'dit' doen, er meestal een reden is. Minder developers betekent meestal gewoon dat er minder vraag is. Het kan een voordeel zijn dat je relatief snel een 'expert' bent, aan de andere kant kan het volledig een doodlopend spoor zijn.

Je moet vooral zelf kijken naar waar jij blij van wordt en luister vooral niet naar mensen die heel hard roepen dat jij X of Y kan gaan worden. Die mensen die zo hard roepen, doen dat vaak ook puur uit eigenbelang.

https://niels.nu

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 20:47
ex87 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:28:
Sorry hoor maar als je het concept van cloud computing een hype of 'iemand anders computer' noemt dan onderschat je het concept compleet en ga je behoorlijk achter blijven.
Op wie reageer je nu? Want OP zegt dit niet, en @Widow is gewoon correct in wat 'ie uitlegt over de hype cycle. Wat betreft de cloud zijn wij absoluut door die hype cycle heengegaan, alleen ligt die "peak of inflated expectations" al weer zo'n 10 jaar achter ons.

https://niels.nu

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee