Bottleneck vinden van internetsnelheidproblemen thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-04 21:44
Hallo,

Wij hebben al geruime tijd last van slecht internetbereik hier thuis. We gaan binnenkort verhuizen en dat is voor mij de aanleiding om het eens goed uit te zoeken. Ik hoop dat iemand me met het lezen van de symptomen de juiste richting op kan sturen.

De situatie:
We hebben Tele2 internet light (tot 20 mb/s down en tot 2 mb/s up) en daarbij overigens ook televisie.
We gebruiken het modem wat Tele2 geleverd heeft.
Er is één desktopcomputer bedraad aangesloten en verder een aantal apparaten draadloos. Denk aan een laptop, twee telefoons, twee tablets, slimme thermostaat, etc.
We gebruiken het om te internetten, beetje youtube kijken en nu ook thuiswerken. Geen zwaar gebruik verder. Geen games bijvoorbeeld.

De problemen:
- Meestal een goede internetsnelheid, maar vaak ook niet.
- Het lijkt er op, zo denk ik, dat als er één apparaat aan het uploaden is, de rest daar veel last van heeft en nauwelijks werkbaar zijn. Dit is al te merken als er bijvoorbeeld een filmpje wordt verstuurd via whatsapp op een telefoon: de webpagina's op de bedrade desktop-pc laden ook niet meer.
- Mijn telefoon heeft vaak dat hij langere periodes (een uur bijvoorbeeld) dan weer wel en dan weer niet verbonden is met wifi. Ook als telefoon en modem maar twee meter van elkaar verwijderd zijn, zonder obstakels. Dit komt zomaar opzetten en is ook zomaar weer over. De andere apparaten zijn dan niet bijzonder actief.

Nu vraag ik mij af of we een sneller abonnement nodig hebben, of dat er een ander probleem is. Matig modem bijvoorbeeld? Geen idee of dat een issue kan zijn. Of is er iets anders waar ik aan kan denken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

20Mbps downstream is echt helemaal niks. Een 720p-filmpje op Youtube (aktie, veel bewegingen) trekt daar zo de helft van weg.

Sowieso is het handig om te weten exact welke merk, type & firmware je van het modem/router in huis hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kunnen we hier op Tweakers niet een keer een standaard documentje op gaan stellen wat gelezen MOET worden voordat er een vraag gesteld mag gaan worden aangaande 'Internet snelheden'?

MBps / Mbps / MB/s / Mb/s / Wifi , COAX , UTP, 2,4Ghz, 5Ghz ....

Ik kan me inmiddels zo maar even voorstellen dat iemand die een willekeurig internet abonnement aangaat bij een willekeurige provider door de bomen 't bos niet meer gaat zien... Laat staan dat 'ie daarna weet of de (4K) TV kanalen via z'n aangeschafte Mbps lijn lopen en wél of niet inclusief zijn.

>:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Will_M zou je dan niet beter in 802.11 protocollen moeten praten? ;)

Neemt niet weg dat je voor een groot gedeelte gelijk hebt maar volgens mij geldt dat voor het gros van topicstarts tegenwoordig O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
Ik ben er gewoon niet zo bekend mee, dit is niet mijn expertisegebied. Ik heb dan ook matig verstand van zaken. Maar wel net genoeg om zelf iets te willen uitzoeken.
Ik hou wél van het systematisch en rationeel oplossen van problemen. Vandaar ook de vraag of iemand me de goede richting op kan sturen.
En ik leer graag, dus als iemand een goede tip heeft wat ik als eerste door moet lezen...

Afijn,

Info over het modem is:

MediaAccess Gateway
Product Name: TG789bvn
Software Release: 10.5.6.2

Goed, ik heb nu in elk geval al geleerd dat die 20 Mb/s downstream weinig is. Is 2 Mb/s upstream dan niet helemaal weinig?!
Ik vraag me dan wel weer af of een sneller abonnement het probleem van danweerwel-danweerniet wifi-verbindende telefoon op gaat lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:09
@Vervloet
Je hebt internet en wifi, dat zijn 2 totaal verschillende dingen.

Jouw internetsnelheid is van 10 jaar geleden. Ik denk dat je wel een bump kunt gebruiken, heb je toevallig de mogelijkheid om over te stappen op glasvezel of kabel? Je hebt echt minimaal 50 Mbps nodig, maar liever meer.

Wat verzorgt de wifi bij jou thuis? Het modem van je provider? Of heb je zelf een (mesh) netwerk? Heeft je huis betonnen vloeren? ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:09
Vervloet schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:22:
Goed, ik heb nu in elk geval al geleerd dat die 20 Mb/s downstream weinig is. Is 2 Mb/s upstream dan niet helemaal weinig?!
Ja, dat is ook weinig. Dat had je overigens zelf al gemerkt bij het uploaden van een filmpje.
Ik vraag me dan wel weer af of een sneller abonnement het probleem van danweerwel-danweerniet wifi-verbindende telefoon op gaat lossen.
Nee, want dat probleem heeft een andere oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
Ok dankje! Volgens mij wordt op dit moment glasvezel aangelegd in de gemeente waar we heen verhuizen. Dus nu nog niet beschikbaar, maar op termijn wel.

Plan voor nu is om dat in elk geval een snellere verbinding te kiezen. En dan ga ik daarna kijken of het wifi-probleem nog steeds bestaat, ook met het modem wat we van onze nieuwe provider krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Vervloet allicht is een snellere verbinding en nieuwe modem een oplossing maar probeer allicht even de komende tijd wat andere topics door te nemen. Het is handig om een Ferrari te hebben maar als je niet weet hoe dat ding werkt, rij je uiteindelijk toch niet harder dan 50.

Lezen / weten waar je in een "gemiddeld thuisnetwerk" naar moet kijken, misschien leuk om te leren / lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-06 21:56

krvabo

MATERIALISE!

Heb je al een keer je router opnieuw gestart?
Routers hebben een interne cache (in het geheugen) van hosts waarmee ze verbonden zijn die nog wel eens vol wil raken / te groot wil groeien en daardoor traag worden. Je merkt dit snel als je veel torrent en je router hier onvoldoende mee overweg kan. Dit heeft dan invloed op de prestaties van je hele netwerk. Het limiteren van het aantal connecties in je torrent client kan dan al veel helpen. Als je de router even van de stroom afhaalt wordt die cache geleegd, en zou je mogelijk verbetering kunnen zien. En zo niet kan het ook weinig kwaad natuurlijk.

Dat je download traag gaan / pagina's slecht laden als je aan het uploaden bent klopt ook helemaal. Voor elke pagina die je download (of filmpjes die je kijkt) verstuur je zelf ook een beetje data. Als die data in de knel komt doordat je de volle lijn dichttrekt bij het uploaden dan heeft dat zeer grote gevolgen voor je prestaties qua downloaden / nieuwe pagina's opvragen. In je router heb je mogelijk een 'QoS'-instelling: Quality of Service. Hier kun je bepaald verkeer voorrang geven op ander verkeer, mogelijk kun je hier wat nuttigs instellen.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vervloet
@MAX3400 dankje, ga ik doen.
Het is fijn om in elk geval nu iets meer te weten voor het volgend abonnement. Na de verhuizing ga ik dan er eens in duiken voor optimalisatie.

@krvabo QoS is een goeie, daar ga ik naar kijken. Verder is de modem-router een aantal keren herstart de afgelopen tijd, dat heb ik inderdaad als een van de eerste dingen gedaan tegen de slechte wifi. Heeft niet veel uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 15:48
Waar zit je IS/RA punt (hoofdaansluiting telefoon)? 20mbit is inderdaad heel weinig maar zelfs als je zou updaten naar 100mbit en je modem/router staat in de meterkast kan je op bepaalde punten in huis alsnog een belabberd wifi signaal krijgen.

Dat modem moet inderdaad in de meterkast blijven is het algemene advies bij dsl. Maar mocht je voor de verhuizing upgraden naar bijvoorbeeld 50 of 100mbit/sec en nog steeds wifi problemen hebben dan kan je kijken of je een accesspoint ergens neer kan zetten die bedraad met het provider modem/router verbonden is. Bedraad aansluiten heeft altijd de voorkeur boven een mesh oplossing of repeater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Zie ook Will_M in "Bottleneck vinden van internetsnelheidproblemen thuis" want 20 millibit is inderdaad bizar weinig ;)
Dat modem moet inderdaad in de meterkast blijven is het algemene advies bij dsl
Ziggo zegt hetzelfde over hun modems. En KPN over de glasvezels. :) in ieder geval zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting; vaak meterkast, soms huiskamer of andere ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 15:48
Ja goed Mbit dus.

Bij ziggo en dsl lijkt het me relevant. Bij glas totaal niet. Maar aangezien het om een tele2 lijn gaat van 20Mbit leek me dit dsl. :-)
Pagina: 1