Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Oude Eizo Flexscan S2243W

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23-06 16:01
Goedendag,

Ik kan een 2e hands monitor kopen voor niet al te veel geld die nog goed functioneert. Het betreft een Eizo Flexscan S2243W. Deze komen van begin 2009.

Wat wil ik ermee doen?
Ik wil er graag voor hobby foto's mee bewerken die ik in RAW schiet. Er zit tevens een oude Spyder 3 bij om het scherm te kalibreren. Het betreft een s-pva paneel.

Nu is mijn vraag: volstaat zo'n oude monitor nog voor een beetje huis tuin en hobby foto's of kan ik beter een recentere nemen met IPS technologie of zijn goedkopere recente modellen al veel beter dan deze uit 2009? Het is voor mij geen vereiste om adobe srgb te ondersteunen, gewoon srgb is voor wat ik ermee werk en voor het doel van de foto's afdoende.

[Voor 4% gewijzigd door caspertje19 op 28-06-2020 15:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht, maar misschien dat ik te snel denk, die Eizo verbruikt maximaal (volgens fabrieksopgave) maximaal 5x zoveel als een relatief modern flatscreen in dezelfde diagonaal. Zou je dan niet "beter" deze kosten bijleggen en een nieuw / recenter model monitor op de kop tikken?

Daarnaast weet ik niet of voor de moderne OS'en de Spyder 3 nog goed / volledig gebruikt kan worden. Als je weet dat die ooit zijn uitgebracht / compatible met XP en Vista, is er een kans dat een OS als Windows 10 x64 dat ding niet 100% hoeft te ondersteunen.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1Henk 'm!

• caspertje19
Qua stroom valt het wel mee. Het scherm is 90 watt, als ik dan uit ga van 3 uur per dag en dan 15 dagen in een maand erop zit, kom ik op een euro of 12-15 per jaar aan stroom kosten.....en dan vermoed ik dat ik nog niet die 15 dagen a 3 uur erop zit....

De Spyder 3 kan je met de opensource displaycal nog aan de praat krijgen onder Windows 10

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ah, oke... Dan is het inderdaad een ander rekensommetje.

Ik zit (zeker nu met thuiswerken) echt meer dan 10 uur per dag achter een scherm. Dat is even andere koek ipv jouw geschatte "45 uurtjes op jaarbasis".

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• caspertje19
45 per maand (en dat is aan de ruime kant). Maar snap met tien uur per dag dat het snel oploopt.

Ik schiet privé wat foto's van ons gezin in RAW en die wil ik bewerken, maar ik wil wat meer zekerheid over de kleuren die ik zie ook het scherm...dus vermoed dat zon ouder scherm voor mijn doel ook wel volstaat.

Of zou een nieuwere kalibratie apparaat nog wat kunnen met een gierige monitor die ik nu heb?

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True