Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scott81
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 20-06 15:55
Goede dag,

Ik heb een pc staan die totaal onstabiel draait. Regelmatig valt de pc uit met een bluescreen en ook zeer regelmatig kan de pc niet meer naar Windows opstarten en moet via systeem herstel of windows installatie de pc opnieuw geïnstalleerd worden.

De pc bestaat uit de volgende hardware:
  • X99A GODLIKE GAMING (MS-7883)
  • Intel Core i7-6800K @ 3.40GHz
  • Corsair Vengeance CMK16GX4M2A2800C16 (32GB totaal)
  • Corsair AX760 psu
  • Gigabyte GeForce GTX 970 WindForce
Nu heb ik afgelopen week een PassMark MemTest86 uitgevoerd en hier blijken inderdaad wat fouten naar voren te komen. Het probleem is dat ik er geen verstand van heb.
Hier een export van de test: https://filebin.net/spi3t...21-203931.html?t=ki5726lb (html bestand)

Kan ik testen of het daadwerkelijk het geheugen is, of is dit duidelijk genoeg uit bovenstaand resultaat? En ik zie dat Corsair lifetime warranty heeft, nu kan ik geen bon meer vinden. Is de kans op garantie dan uitgesloten of kan dit toch nog lukken?

Wat is slim om te doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12:31
Laat ik het zo stellen: je computer heeft absoluut een geheugen probleem. Of dat nu veroorzaakt wordt door defecte dimms, een defect moederbord of cpu of zelfs een voeding, is niet 100% uit te sluiten. Maar de dimms zijn absoluut de hoofdverdachte. Aangezien je 2 dimms hebt kun je eens beginnen ze om de beurt te testen, eventueel ook wisselen van slot, etc. Met een beetje mazzel is "slechts" 1 van de dimms stuk, en dan is je computer gerepareerd door die eruit te halen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ken de passmark memorytest niet. Ik vertrouw zelf nog steeds op Memtest86 vanaf een bootable diskje.

Maar grote kans dat je geheugen inderdaad niet lekker werkt. Wil niet zeggen dat het defect is. Hat kan ook goed zijn dat het niet compatible is met je moederbord, het voltage verkeerd staat, of dat er veel te strakke timings of snelheden ingesteld staan, waardoor het niet stabiel kan draaien.
Controlleer dus sowieso of het spul op de QVL staat (en of je biosversie up to date is) en of het goed staat ingesteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scott81
Ik dacht eigenlijk dat dit dezelfde memtest86 is (vanaf bootable usb stick). Passmark staat in het logo maar geen idee of dit wat anders is.

Ik heb de bios al meerdere malen naar default gereset. Kan het juist default verkeerd staan? Aan voltages of dat soort dingen heb ik nooit gezeten omdat ik er te weinig verstand van heb. Geen idee of het daar juist verkeerd door gaat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scott81
Nu zie ik op de QVL (nooit eerder van gehoord) mijn memory niet op de lijst staan:
https://www.msi.com/Mothe...GAMING.html#support-mem-0

Wil dit zeggen dat de kans groot is dat het probleem hierdoor komt, of staat er altijd maar een klein deel op zo'n lijst?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat iets niet op de QVL staat wil niet zeggen dat het niet gaat werken, maar het is wel een teken dat het een probleem zou kunnen zijn.

Geheugen testen dat wel op de QVL staat is een eerste goede test.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:26
Begin eens met de ram sticks 1 voor 1 te testen in elk slot.
Kijken of ze memtest heenkomen.

Dus 1 stick eerst in slot 1 dan 2 etc en elke keer weer testen.
Daarna stick 2 hetzelfde.

post daarna de resultaten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scott81
Echt op die manier? Ik ben vandaag bezig geweest met tests maar dan wel in de volgorde zoals in de manual staat (slot 1 en 8 voor dual channel). Ik heb met verschillende geheugenbanken getest en met 2 van de 4 krijg ik 0 fouten. Met 1 van de 4 direct fouten en met 1 van de 4 ben ik nu aan het testen (nog 0 fouten). Moet ik per geheugenreep elke dim testen? Is dat niet juist “slecht”?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
Waarom zou dat slecht zijn, maakt niet uit of je ze apart van elkaar gebruikt.
Dat is juist de enige manier om te testen of er een reepje tussen zit die brak is.

[Voor 60% gewijzigd door freaky35 op 28-06-2020 19:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scott81
Waarom t slecht is weet ik niet, maar aangezien de manual specifiek voorschrijft welke dimms ik moet hebben bij welke hoeveelheid geheugenrepen dacht ik dat. 1 geheugenreep is zowieso slecht dus die ga ik onder garantie proberen te vervangen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar ook als de manual aangeeft welke sloten je moet gebruiken, dan kun je de DIMMs toch afzonderlijk van elkaar testen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scott81
Dat klopt, heb ik ook gedaan, het enige wat ik hierbij dus niet getest heb is of elke geheugenbank op het moederbord werkt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13:57
Soms wil het geheugen een 0.1v extra voltage geven ook prima helpen (door slijtage, of voedingsprobleem vanuit moederbord of voeding).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12:31
Scott81 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:03:
Echt op die manier? Ik ben vandaag bezig geweest met tests maar dan wel in de volgorde zoals in de manual staat (slot 1 en 8 voor dual channel). Ik heb met verschillende geheugenbanken getest en met 2 van de 4 krijg ik 0 fouten. Met 1 van de 4 direct fouten en met 1 van de 4 ben ik nu aan het testen (nog 0 fouten). Moet ik per geheugenreep elke dim testen? Is dat niet juist “slecht”?
Als je één dimm al hebt uitgesloten en verder geen fouten krijgt, lijkt het me niet meer noodzakelijk op die manier alle sloten af te gaan. Als andere dimm's wel foutloos werken in de sloten die jij gebruikt weet je in principe genoeg.

• Scott81
Ja lijkt me ook idd. Ik heb 3 dimms zonder fouten en 1 krijgt direct en veel fouten. Ik ga kijken wat corsair ermee wil doen. Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True