Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Sigevb
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 30-12-2021
Beste Tweakers,

Afgelopen vrijdag heb ik mijn nieuwe PC in elkaar gezet. Deze bestaat uit de volgende onderdelen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 90,05€ 90,05
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 426,60€ 426,60
1BehuizingenFractal Design Define S€ 72,90€ 72,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 9,06
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 86,-€ 86,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 84,25€ 84,25
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 127,90€ 127,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.093,76

Alles werkte direct, dus dat was iets positiefs. Omdat ik graag de performance wilde bekijken had ik MSI-Afterburner geïnstalleerd. Zo kwam ik tot de volgende gegevens in Call of Duty Warzone (resolutie 1440p, lage grafische instellingen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7O47dCckwfOJC51hEgWzmSibzeg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VwW6gdKkfWQu4XrlGDXhGlp5.png?f=user_large

De CPU lijkt prima, het aantal FPS heb ik ook bij andere tests hoger gezien. Maar daar was de temperatuur van de GPU/MEM lager (richting 65 graden om 80 respectievelijk).

Nu is mijn vraag: wat kan ik hieraan doen?
Zou het kunnen dat ik mijn twee ventilatoren aan de voorkant toch verkeerd heb staan?

Mijn build is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_w2mMQuHLJqik10lLJa_AKqVV2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SLXREt50rnZirPs0qR4irZOn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Sigevb op 28-06-2020 13:27 ]

Beste antwoord (via Sigevb op 28-06-2020 14:42)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:56

Nemesizz

Untouchable

De ventilators staan wel goed (voorste fans zuigen lucht naar binnen, achterste blaast naar buiten).

Temperaturen zijn ook niet heel apart volgens mij, voor GPU en memory is volgens mij het VRAM van de videokaart en niet je systeem-RAM. Als die dan de temperatuur van de hoogste aangeeft tja, zit volgens mij nog gewoon onder het maximum van GDDR6 en zo lang het geen fouten geeft (artefacts, slowdowns, crashes) zou ik me er niet te druk om maken.

Dat anderen lagere temperaturen halen kan behoorlijk verschillen met dingen als omgeving temperatuur (kamer temperatuur), de airflow in een kast, gesloten kast/open testbench , eventuele overklok of undervolt enz.

Of dat de ene batch net wat beter doet dan een andere batch.

Redenen zat die het verschil kunnen verklaren, maar zo lang de kaart verder zonder problemen werkt zou ik me er niet druk om maken.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sigevb schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:23:

Zou het kunnen dat ik mijn twee ventilatoren aan de voorkant toch verkeerd heb staan?
Vast...

Maar elke PC heeft (bij voorkeur) minstens 1 fan die lucht van buiten naar binnen haalt en ook minstens 1 fan die (warmere) lucht van binnen naar buiten blaast. En dan is er voor die fans ook een logische plaatsing over het algemeen te vinden.

Ik weet niet welke fan jij welke kant op hebt blazen; de temperaturen voor GPU & CPU vind ik niet schrikbarend. Die van je RAM eigenlijk wel mits het correct gemeten is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

De ventilators staan wel goed (voorste fans zuigen lucht naar binnen, achterste blaast naar buiten).

Temperaturen zijn ook niet heel apart volgens mij, voor GPU en memory is volgens mij het VRAM van de videokaart en niet je systeem-RAM. Als die dan de temperatuur van de hoogste aangeeft tja, zit volgens mij nog gewoon onder het maximum van GDDR6 en zo lang het geen fouten geeft (artefacts, slowdowns, crashes) zou ik me er niet te druk om maken.

Dat anderen lagere temperaturen halen kan behoorlijk verschillen met dingen als omgeving temperatuur (kamer temperatuur), de airflow in een kast, gesloten kast/open testbench , eventuele overklok of undervolt enz.

Of dat de ene batch net wat beter doet dan een andere batch.

Redenen zat die het verschil kunnen verklaren, maar zo lang de kaart verder zonder problemen werkt zou ik me er niet druk om maken.

• Sigevb
Bedankt voor de reacties!

Ik heb inderdaad zoals Nemesizz zegt: 2 ventilatoren die lucht naar binnen zuigen en achterin eentje die de lucht eruit blaast.

Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat MSI-Afterburner klopt, maar ik zal een andere meet-software zoeken.

@Nemesizz Goed om te horen verder!

Het enige wat ik wel merkte is af en toe een soort 'lagg-spike', dus ik maak me er eigenlijk toch wel zorgen om.

• Sigevb
@Nemesizz het is inderdaad de GPU RAM (de interne sensor)!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Lagg-spikes (of framedrops / stutters) kunnen verschillende oorzaken hebben. Kan een foutje in het programma zelf zijn, of ergens een bottleneck (als je grafische settings lager zet, verschuif je de bottleneck van je GPU naar de CPU). Je CPU load percentage staat op 51% maar dat wil niet zeggen dat daar een bottleneck zit, gezien je 6 cores / 12 threads hebt, betekend het dat er 6 threads volop in gebruik zijn.
Nu weet ik niet hoe het zit met CoD en multi-core gebruik, maar denk niet dat die alle 12 threads ten volle kan benutten (meeste games is het nog 4 tot 6 cores/threads, enkele game gebruikt 8 of meer).

Ook als je geen frame-limiet instelt, en de framerate schommelt heel erg (bijvoorbeeld : 150fps, dan 120fps, 90fps, dan weer 150fps) kan dat soms een slechtere ervaring geven dan wanneer je bijvoorbeeld een constante framerate hebt (bijvoorbeeld constant 100fps om maar wat te noemen).

• Sigevb
Ja precies, oke dan zal ik de framerate op een constante zetten :)

Bedankt!
Pagina: 1