BBOX-V3+ houden of een nieuwe router kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaki_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-01-2021
Hallo

Ik heb gebruik ongeveer een jaar Proximus BBox-v3+ router. Soms ervaar ik veel wat vertraging wanneer iedereen thuis aan het surfen is. Ik heb een repeterend van Proximus erbij genomen en dat helpt ook niet veel.

Ik ben dan gaan zoeken wat de specificaties van de router zijn en Proximus is niet transparant over de snelheid van de router.

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen over het kopen van een nieuwe router. Ik ben aan het kijken naar Tp-link en xiaomi routers.

Zou dat een goed idee zijn ?

Vriendelijke groeten

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De vertraging zit dan "waar"? De router kan het misschien fantastisch doen maar als jij maar een 10/10Mbps lijntje hebt en iedereen thuis zit YT te kijken, dan is het "traag".

Repeaters (en zeker wireless) wil je liever niet in huis; per repeater-hop gaat de snelheid op het interne netwerk met grofweg 50% omlaag.

Heeft Proximus al geholpen om het euvel boven water te krijgen? Adviseren ze een andere router? Ben je zelf in staat om een (random) TP-Link aan te sluiten en configureren?

Je vragen zijn, ongetwijfeld, voor jou exact wat je nodig denkt te hebben maar ik lees 0 aanleiding wat er nu gemeten / getest is en dus zie ik geen enkele oplossing in het aanschaffen van een nieuwe router.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Een repeterend! :D Dit is waarom ik van België hou! _O- O+ :)B Jammer @luukske vvv, ik vond het hilarisch :)

Een WiFi repeater (in het Engels, zoals wij het in NL noemen) zal nooit de snelheid ten goeden komen omdat deze als het waren een doorfluisterspel speelt met de centrale WiFi-router. Jouw computer zegt wat tegen de repeater en de repeater herhaalt dat tegen de router. Je hebt dus 2 stappen.

Verder kan ik stoppen met typen want ik zie dat @MAX3400 al de vragen gesteld heeft die ik wilde stellen. ;) Wel wil ik graag weten of je ook al bedraad gemeten hebt, dus zonder WiFi. Pas dan weet je waar je moet gaan optimaliseren.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 29-06-2020 20:50 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:21
Ik ga er even vanuit dat je een VDSL aansluiting van Proximus hebt: helaas heb je in Belgie geen vrije keuze van DSL-modem. Proximus moet elk type eerst “whitelisten” voordat je gebruik kunt maken van de volledige snelheid op het DSL-netwerk.
Naast de BBoxen, zijn ook een aantal modellen van Fritzbox (oa. de 7490,7530,7590,...) hiervoor vrijgegeven.
Dat gezegd hebbende, de BBox v3+ kan vectoring aan, dus zou aan DSL kant geen enkele beperking moeten hebben. Ook via Wifi zou er geen probleem mogen zijn, deze ondersteunt tot 802.11ac.
Er is een vdsl2tool beschikbaar, die je DSL-lijnwaardes kan uitlezen. Dat zou je een idee moeten geven of de vertraging daar optreedt.

Oh ja, een repeterend is helaas geen Vlaams, ik vrees dat dat de automatische spellingcorrectie was ;)

Linkje naar de tool: https://www.proximuscloud...21e234c8d802fa0289a808066

[ Voor 7% gewijzigd door luukske op 28-06-2020 13:43 . Reden: Link naar tool erbij gezet ]