PC opstartproblemen (eerst niet aan, later wel)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanshine13
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-05 22:34
Sinds deze week heb ik het probleem dat zodra ik mijn gehele systeem aanzet (eerst stroom op de schermen aan, dan de knop op de pc zelf) deze eerst niet wil opstarten. De leds van RAM sticks gaan wel aan, de fans gaan niet aan na indrukken knop.

Gezien hij dan niet verder aangaat heb ik de afgelopen keren de PSU even uitgezet met het schakelaartje, de opstartknop ingedrukt gehouden tot de leds van RAM e.d. uit zijn, nog even gewacht, PSU weer aan, en dan opnieuw proberen aan te zetten. Gek genoeg werkt dit de meeste keren zo gewoon en werkt de PC dan gewoon naar behoren. De eerste paar keren had ik ook nog USB apparaten ontkoppeld en een van de twee schermen maar het lijkt dat dat geen verschil geeft.

De PC case nog niet open gehad gezien ik de kans klein acht dat daar iets niet meer goed zit, de PC is al enige tijd niet van zijn plaats geweest.

Wat ik erin heb zitten, allemaal nieuw gekocht september/oktober 2019:
Ryzen 7 3700x
Gigabyte Aorus X570 Ultra
Red Devil 5700XT
HyperX RAM HX432C16FB3AK2/32
CM MWE Gold 750W
+ HDD en nvme SSD maar die lijken me verder niet relevant?

Aangesloten apparatuur:
Muis, toetsenbord, headset, webcam, microfoon, muismat, USB voor scherm, 2 schermen via DP.

Ik heb al geprobeerd rond te zoeken op computerfora e.d. maar in dit geval weet ik absoluut niet welke component (if any) de verdachte zou kunnen zijn, wat het googelen dus wel wat lastiger maakt. Ik heb ook geen PC onderdelen ergens nog los liggen, dus kan niet even iets omwisselen om te testen.
Vandaar dat ik hier even kom vragen of iemand wellicht een oplossing hiervoor heeft of een goed idee met hoe ik verder kan uitzoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Altijd lastig zoiets.
Druk alle onderdelen nog even aan, bij mij zaten bv de geheugen dimms een keer te los na wat vervangen te hebben. Ook wel eens de psu connectors etc..

Staat de bios op ultra of normaal? Je kunt vast de huidige instelling opslaan en de boel even resetten.

Om het een en ander uit te sluiten zul je toch zoveel mogelijk moeten loskoppelen en dan kijken of het wil starten. Daarna toevoegen en proberen.
In dit geval is het aangaan van de fans al een indicatie maar alles een keer eruit-erin ;)

Komt vast goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanshine13
Zojuist even de case open gehad, alles nagekeken maar absoluut niets gevonden wat de oorzaak zou kunnen zijn. Alles zat nog vast zoals het hoorde en zag er ook uit als normaal. PC ging daarna wel weer aan (met alle USBs gewoon ingeplugd). Met wat verdere google-magie toch terecht gekomen op een aantal resultaten met een soortgelijk probleem, vaak opgelost door een nieuwe PSU. Ik dus maar even gezocht of anderen problemen hadden met mijn specifieke PSU en daar een best aantal niet zo lovende verhalen over gelezen.

PC weer uitgezet om te kijken of m'n probleem opgelost was of dat het geluk was dat ie aanging. Helaas, hij ging niet weer aan. Ik heb dus maar een nieuwe (andere) PSU besteld om te kunnen testen en die arriveert morgen als het goed is. Tot dan raak ik de PC niet aan, we zien wel of het inderdaad de PSU was als de nieuwe is gearriveerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sanshine13
Sanshine13 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:23:
PC weer uitgezet om te kijken of m'n probleem opgelost was of dat het geluk was dat ie aanging. Helaas, hij ging niet weer aan. Ik heb dus maar een nieuwe (andere) PSU besteld om te kunnen testen en die arriveert morgen als het goed is. Tot dan raak ik de PC niet aan, we zien wel of het inderdaad de PSU was als de nieuwe is gearriveerd.
Nieuwe PSU is gearriveerd, getest, en het lijkt erop dat hiermee het probleem is opgelost. Na een aantal keer de PC aan en weer uitzetten met steeds meer apparaten aangesloten start hij nog steeds op zoals het hoort *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-07 18:00
Top dat je het zo snel hebt kunnen oplossen en bedankt voor de terugkoppeling!

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!