Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomrups
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 20:18
Ik probeer een oude Asus X301A-laptop te upgraden. De SSD en het geheugen gingen zonder problemen, maar met de cpu-upgrade loop ik tegen het probleem aan dat mijn nieuwe cpu veel te heet wordt. Het model dat ik heb is de RX-252H en deze is uitgevoerd met een Intel Celeron 1000M (1,8 Ghz). Een ander model van dezelfde serie is de RX-163H en die heeft een i3-3110M (2,4 Ghz). Ik dacht dus dat die i3-3110M ook in mijn model zou moeten werken. Beide processoren hebben een zelfde TDP van 35 Watt.

Celeron-uitvoering: pricewatch: Asus X301A-RX252H
i3-uitvoering: pricewatch: Asus X301A-RX163H

Als ik de i3-3110M in mijn laptop plaats, dan is de idle temperatuur ongeveer 45-50 graden. Deze loopt op naar boven de 80 graden bij het kijken van een Youtube-filmpje. Wat opvalt is dat de processor volgens SpeedFan continu veel werk aan het verzetten is. De fan draait goed en gaat ook significant harder draaien als de temperatuur oploopt.

Als ik de Celeron weer terug plaats, laat deze temperaturen van rond de 45 idle zien, en komt met het kijken van een Youtube-filmpje niet hoger dan 60 graden. Ik gebruik voor beide cpu's dezelfde koelpasta, met gelijke hoeveelheid. In disasssembly-filmpjes op Youtube kan ik geen verschil zien tussen de heatsinks die in de verschillende modellen van deze laptop gebruikt worden.

Ik snap niet goed waarom de i3-3110M zoveel heter wordt dan de Celeron 1000M. Ik heb na een paar rondes Googlen nog steeds drie concrete vragen naar mogelijke oorzaken:
- is het mogelijk dat Asus per model (met een andere processor) een andere heatsink gebruikt?
- kan het zijn dat de i3-3110M sowieso warmer wordt, bijvoorbeeld omdat hij op een hogere klokfrequentie draait (2,4Ghz tegenover de 1,8Ghz van de Celeron)?
- de Celeron heeft een soort oranje sticker op z'n bovenkant geplakt, behalve het gedeelte waar de cpu de heatsink raakt. Ik kan deze sticker nergens terugvinden via Google, en weet dus ook niet of het iets met de koeling te maken heeft. Het lijkt me meer een beschermende sticker, maar zeker weten doe ik het niet. Weet een van jullie dit misschien?

En mijn laatste vraag is: zie ik iets totaal over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

TDP zegt niks over de daadwerkelijke warmte output.
80 graden is nog 10 graden binnen spec, dus niet perse verkeerd. Genoeg laptops op de markt die dermate strak tegen de max aan zitten omwille van een compact design.

Warmte is effectief een product van de totale performance van de chip. Een beter presterende chip met dezelfde architectuur als basis wordt per definitie warmer.
Niks meer dan logisch dat een i3 meer warmte afgeeft dan een Celeron.

De oranje sticker is waarschijnlijk een koperen shim. Die zit er waarschijnlijk om de core te beschermen tegen breuk. ALs je de heatsink er scheef op draait of met ongelijke druk aan de 4 hoeken, dan loop je het risico op fysieke schade. De shim vangt dit op.
Wat ook kan, is dat het letterlijk een stukje plastic is, die zit er dan om overtollige koelpasta niet op de rest van de chip terecht te laten komen. Dan is die niet noodzakelijk.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomrups
Dank McKaamos voor je snelle antwoord. Voor de volledigheid moet ik zeggen dat de i3-3110M zo heet werd dat de laptop zichzelf ook uitschakelde. Toen heb ik iets meer koelpasta gebruikt om te kijken of het daaraan lag. De processor ging daarna naar 80+ graden, maar ik heb niet gewacht tot hij zichzelf weer uitschakelde. Ik vond 80 graden al te heet. Als ik jouw reactie begrijp, dan kan het zijn dat dit gewoon een temperatuur is die zou moeten werken voor deze cpu.

De oranje sticker is geen koperen shim. Het is een vergelijkbare sticker als op deze afbeelding: https://imgur.com/gallery/rhsDX Dankzij jou weet ik nu dat dat is om overtollige koelpasta op te vangen.

Ik ga de i3-3110M weer installeren en kijken of hij under load zichzelf weer gaat uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomrups
Dit verhaal kent een plottwist: de i3-3110M wordt helemaal niet ondersteund door mijn model Asus X301A.

In de Pricewatch van Tweakers staat dat de Asus X301A-RX252H een Intel HM76 chipset heeft. Ik ben daar vanuit gegaan toen ik een nieuwe cpu zocht. Ik kwam er echter met CPU-Z achter dat mijn moederbord een HM70 chipset heeft, en die chipset ondersteund de i3-3110M niet. Hij werkt wel, maar klapt er op random momenten uit. Er zijn op internet verschillende mensen die hetzelfde vertellen.

Het is dus geen koeling-oververhittingverhaal, maar een incompabiliteitsverhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat is dan iig een reden de laptop bij het vuil te gaan zetten als er alleen een Celeron in kan. Daar heeft niemand wat aan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:14
Er zit inderdaad een lock op de hm70 chipset. Bij een I serie cpu schakelt ie na 30 min uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:07

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Je kan alleen 2de gen processors gebruiken volgens mij. Koop een i5-2410M en probeer het daarmee.
@.Maarten Ik zoek naar bronnen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ludwig005 op 03-07-2020 15:28 ]

Pagina: 1