NVIDIA RTX of GTX voor VRay?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024
Beste mensen,

Op het ogenblik ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe computer voor mijn werk. Een van de belangrijkste eisen is dat deze goed overweg kan met de hybride (CPU+GPU) render optie in de nieuwste versie van Vray (voor Sketchup). Na het een en ander op het web te hebben gelezen blijf ik zitten met een vraag m.b.t. de grafische kaart waar jullie mij wellicht bij kunnen helpen.

Op de website van de Chaosgroup staat dat het gebruik van de hybride render optie alleen mogelijk is met een NVIDIA CUDA GPU (Maxwell/Pascal/Turing/Volta architectuur). Met de NVIDIA RTX kaarten is de hybride render optie niet beschikbaar. Als ik vervolgens op de website van NVIDIA kijk zie ik dat zowel de RTX en de GTX-kaarten allemaal over CUDA cores beschikken.

De reden dat ik twijfel is met name omdat de RTX-kaarten beter scoren in de verschillende benchmarks.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:57
Je trekt de conclusie dat op RTX-kaarten geen hybrid rendering is omdat ze geen Cuda zouden ondersteunen en dat is niet waar. Ze ondersteunen ook Cuda, zo worden ze ook aangesproken bij het renderen. Zowel als reguliere gpu-rendering als bij RTX-rendering.

https://www.chaosgroup.co...ds-support-for-nvidia-rtx

(Uit november 2019)

Daar blijkt dat de RTX-render-engine nog niet samen gebruikt kan worden met hybrid rendering.

Maar de gemiddelde performanceboost door RTX-rendering is 40%, dus sowieso meer dan wat de cpu extra kan bijdragen (als je tenminste geen retezware cpu met trage gpu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
Jij zegt dus eigenlijk; voor de snelheid kun je beter een RTX kaart kopen in plaats van de hybride render optie met een GTX kaart te gebruiken (e.e.a. afhankelijk van de GPU en CPU die je kiest).

De reden dat ik gebruik denk te gaan maken van de hybride render functie is niet alleen de extra snelheid maar deels ook het feit dat niet alle Vray modifiers worden ondersteund (bijv. Vray fur). Dan moet ik dus terugvallen op het renderen op de CPU. Dat is op zich geen probleem alleen geef ik mijn geld dan liever uit aan een snellere CPU dan aan een dure GPU die ik vervolgens niet gebruik.

Ter info: ik overweeg een AMD Ryzen 9 3950X CPU en een Asus ROG Strix RTX 2060 6GB Gaming OC of NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti Gaming Advanced GPU te kopen, afhankelijk van of ik GPU voor het renderen ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Je kunt toch gewoon instellen dat je:
1) volledig op de CPU rendert
2) gebruik maakt van hybride rendering, CPU + GPU, maar dan gebruik je niet de RT-cores van een RTX-kaart (want dat wordt nog niet ondersteund in combi met hybride rendering),
3) Wel gebruik maakt van de RT-cores van de RTX-kaarten, maar dan kun je niet hybride rendering gebruiken.

Dat artikel is uit november 2019, wellicht dat intussen het al wel werkt, of dat duidelijk is wanneer hybride rendering wel gaat werken in combi met RT-cores.

Als je modellen het niet op een gpu doen, dan zal dat zowel de reguliere gpu-rendering als de RT-rendering zijn.

Die modellen draai je dan volledig op de cpu, de rest op de RTX-kaart met RT-rendering of als hybride rendering. Dus als je al cpu-power nodig hebt omdat je modellen geen gpu-rendering ondersteunen, dan maakt het voor die modellen natuurlijk geen bal uit welke gpu je hebt, die wordt toch niet gebruikt.

Ieder model gedraagt zich weer anders en ook zijn er talloze cpu-gpu-variaties.

Zonder de specifieke combi te benchmarken op dat model, kun je moeilijk zeggen wat nu sneller gaat lopen: hybride of RT-rendering (cpu rendering is bijna altijd stukken trager, maar als je niet anders kunt..)

Dat uiteindelijk hybride rendering met RT-cores het snelst is, lijkt me logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
White Feather schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:09:

Dat artikel is uit november 2019, wellicht dat intussen het al wel werkt, of dat duidelijk is wanneer hybride rendering wel gaat werken in combi met RT-cores.
Vooralsnog niet begrijp ik. De Chaos Group heeft wel aangegeven dat ze het in de toekomst gaan ondersteunen. Maar ja, de toekomst kan natuurlijk lang duren.
White Feather schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:09:

Dus als je al cpu-power nodig hebt omdat je modellen geen gpu-rendering ondersteunen, dan maakt het voor die modellen natuurlijk geen bal uit welke gpu je hebt, die wordt toch niet gebruikt.
Dat is nu precies de reden dat ik dus twijfel om veel geld in een goede grafische kaart te stoppen. Als ik deze wellicht niet ga gebruiken kan ik dat geld beter spenderen aan een snellere CPU.

Het lastige is dat ik nu een oude Vray versie gebruik die alleen gebruik maakt van de CPU. Dit werkt op zich prima maar binnenkort wil ik een nieuwe computer en nieuwe software aanschaffen. Het zou zonde zijn als ik veel tijdwinst kan behalen door over te stappen op GPU renderen en dit vervolgens niet gebruik. Net als het zonde is om veel geld in een GPU te steken als ik die ook niet gebruik. Het is een waar dillema. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Even een 2000-reeks van iemand lenen of kopen en weer verkopen als het niets oplevert.

Dan test je je models:
1) op de cpu (en dat extrapoleer je naar een 3950X (aantal cores*frequentie tijdens renderen tov een 16 core 3950X op iets boven basissnelheid, zal redelijk in de richting komen)

2) Dan gpu-rendering, die is niet erg afhankelijk van de cpu
3) Dan gpu-rendering met RT-cores.

Dan kun je goed zien wat cpu versus gpu doet en wat verschil gpu- en RT-rendering oplevert.

Anders zit je dadelijk met een “slappe” cpu met dikke gpu en werkt gpu-rendering niet, of een dikke cpu, terwijl een goede gpu dat sneller zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinZ
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-03 13:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
Dank voor jullie reacties en hulp.
Pagina: 1