Office bestanden openen vanaf mijn Synology gaat heel traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Sindskort gaat het openen van office bestanden vanaf mijn synology DS214 zeer traag. Ik heb natuurlijk allerlei testjes gedaan om het euvel te achterhalen:
  • Als ik datzelfde bestand (6MB groot) via de verkenner naar mijn laptop kopieer, is het bestand in 2 tellen gekopieerd.
  • een update naar de nieuwste firmware heeft niet geholpen.
  • Ook heb ik de NAS rechtstreeks aan mijn modem / router (experia v10) gehangen, helaas
  • De synology geeft aan dat hij met 1000mbps full duplex verbonden is
  • Met een andere laptop duurt het downloaden even lang
  • Een film openen gaat wel snel
  • Als ik het bestand eerst kopieer naar mijn laptop en wordt het bestand direct geopend en kan ik aan de slag
Kortom: ik heb geen idee waar dit aan ligt? 8)7 Wie heeft nog een suggestie? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Is een pdf openen in Acrobat Reader openen ook langzaam? Ik krijg het vermoeden dat het probleem niet zozeer in je nas zit, maar in de office installatie.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Nu online
MainframeX schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:32:
Is een pdf openen in Acrobat Reader openen ook langzaam? Ik krijg het vermoeden dat het probleem niet zozeer in je nas zit, maar in de office installatie.
PDF-bestanden openen gaan net zo traag helaas. Het rare is dat als ik dit PDF bestand open via mijn telefoon (via DS File) dat de PDF binnen 2 tellen geopend is. Doe ik het via een computer (heb er 2 geprobeerd) gaat het super traag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 12:10
Nog een test, zet die bestanden eens op USB stick en kijk eens hoe snel ze openen?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is geen tijds-eenheid. Allicht door eens goed na te denken, kan je misschien achterhalen of je op een bepaald moment iets hebt geupdate? Windows misschien? Office misschien?
Als ik datzelfde bestand (6MB groot) via de verkenner naar mijn laptop kopieer, is het bestand in 2 tellen gekopieerd.
Ik hoop dat die 2 tellen een uitdrukking is? Want anders is je netwerksnelheid dus "slechts" 25Mbps van laptop naar Synology.
De synology geeft aan dat hij met 1000mbps full duplex verbonden is
Dat zegt niks (helaas). Hoogstens dat de Synology heeft gedecteerd welke kleurtjes van de UTP-kabel antwoord geven.
Met een andere laptop duurt het downloaden even lang
Doet me dan toch iets aan updates van de laptops / computers denken?
Een film openen gaat wel snel
Waarop en waarmee?

Allicht een hint; google eens naar "trusted locations Office" en als je de materie leest / snapt, zou je eventueel je NAS (op IP en/of op network-mapping) eens kunnen toevoegen en kijken of dan het openen van bepaalde bestanden sneller gaat.

Zowel Office als Adobe Reader hebben nog wel eens de neiging "ineens" te struikelen over bepaalde netwerken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Nu online
@bregweb ik heb helaas geen usb stick maar ik heb mijn bestanden als backup in de cloud staan. Als ik die open, gaat het openen van de bestanden bijna net zo snel als op de interne HD.

Dus het lijkt erop dat iets in de synology voor vertraging zorgt, maar dan alleen als office (op 2 verschillende laptops) om de hoek komt kijken. Ook als ik een office clone installeer duurt het bestand openen ook erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Nu online
MAX3400 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:58:
[...]

Is geen tijds-eenheid. Allicht door eens goed na te denken, kan je misschien achterhalen of je op een bepaald moment iets hebt geupdate? Windows misschien? Office misschien?

[...]

Ik hoop dat die 2 tellen een uitdrukking is? Want anders is je netwerksnelheid dus "slechts" 25Mbps van laptop naar Synology.

[...]

Dat zegt niks (helaas). Hoogstens dat de Synology heeft gedecteerd welke kleurtjes van de UTP-kabel antwoord geven.

[...]

Doet me dan toch iets aan updates van de laptops / computers denken?

[...]

Waarop en waarmee?

Allicht een hint; google eens naar "trusted locations Office" en als je de materie leest / snapt, zou je eventueel je NAS (op IP en/of op network-mapping) eens kunnen toevoegen en kijken of dan het openen van bepaalde bestanden sneller gaat.

Zowel Office als Adobe Reader hebben nog wel eens de neiging "ineens" te struikelen over bepaalde netwerken.
Dank voor de tips! Ik ga op onderzoek uit. Ik zal in de update history kijken wanneer er voor laatst geupdate is. Wellicht kan ik een update uninstallen? Gaat dat goed? 🤔 Mijn nas heeft een vast ip adres. Is dat wat je bedoelt? Trusted locations office ga ik morgen uit proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Kan je gelijk controleren welke versie van SMB je gebruikt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

lier schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:01:
Kan je gelijk controleren welke versie van SMB je gebruikt?
En dat maakt uit?

Verbinding is er toch al dus de versie / authenticatie / etc is al voltooid. En je moet wel heel hard hacken in je NAS om "per ongeluk" snelheden, ook voor SMBv1, onder de 25Mbps te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Nee, maar het is wel fijn dat het nog steeds werkt als de nas in Windows (aanname) blijft werken:
https://docs.microsoft.co...led-by-default-in-windows.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

lier schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:38:
Nee, maar het is wel fijn dat het nog steeds werkt als de nas in Windows (aanname) blijft werken:
https://docs.microsoft.co...led-by-default-in-windows.
...1709

Dan zou @kielkiel er dus al bijna / grofweg 3 jaar last van hebben ;)

Ik durf er misschien wel geld op te zetten dat https://portal.msrc.micro...ce/advisory/CVE-2020-1301 de oorzaak is van dit topic maar dat is dus exact "welke updates hebben de clients gekregen en sinds wanneer speelt het exact"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:33
smb1 zal zeker wel invloed hebben, met name door de manier waarop office de disk gebruikt, dat voor disken heel goed werkt maar voor netwerk shares heel beroerd, het is altijd een goed idee om een zo hoog mogelijk smb protocol te gebruiken al zal dit niet het hele probleem zijn.

Veder zou hij dit eens kunnen proberen
https://answers.microsoft...-8399-a4974b3ee9f4?auth=1

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Ben(V) ook een mooie vondst; alleen ik snap de uitleg niet... Het onderwerp is "Office 2019", de reg-keys verwijzen naar "Office 2013" (namelijk 15.0 in het register). Allicht verwarrend voor mensen die niet zo heel thuis zijn in het register.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja die verwarring komt van Microsoft, maar je kunt volgens mij wel aannemen dat als je een nieuwere versie van office heb je deze reg key moet hebben.

KEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\16.0\Common\Open Find

Die keys zie ik namelijk en ik heb office 2019

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Nu online
Hierbij de resultaten tot nu toe:

@MAX3400
- De exacte datum moet ik je echt schuldig blijven. Ik weet het niet. Het was ergens begin vorige week.
- Ik kan geen trusted locations Office toevoegen als dit een netwerkschijf is. Dan geeft hij foutmelding: het door u ingevoerde externe pad of netwerkpad is niet toegestaan met hun huidige beveiligingsinstellingen. Heb wel een vinkje onderaan gezet: vertrouwde locaties in mijn netwerk toestaan.
- Ik heb bij de windows updates gekeken en er was er 1 geinstalleerd op 15 juni. deze leek mij niet zo spannend (stond wel iets over office), dus heb ik hem gedeinstalleerd. Geen verandering in snelheid.
- De film heb ik geopend met VLC speler.

@lier Ik had SMBv1 nog aan staan. Deze heb ik in de synolgy naar v2 (min) v3(max) gezet. In Windows bij Windows features on or off heb ik alle 3 de vinkjes weggehaald bij de SMB optie in het configuratiescherm. Helaas geen verandering.

@Ben(V) Ik kon de'open find' niet vinden in het register. Ik ben het pad afgelopen tot aan 'Common'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je 'open Find' niet kunt vinden lijkt het me dat je office installatie niet correct is want bij mij is die er gewoon en Microsoft zelf zegt ook dat die er moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ben(V) schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:50:
Als je 'open Find' niet kunt vinden lijkt het me dat je office installatie niet correct is want bij mij is die er gewoon en Microsoft zelf zegt ook dat die er moet zijn.
Of een 32-bit uitvoering geinstalleerd dus dat zit dan mogelijk onder HKCU/Software/Wow6432Node/.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Vermoedelijk niet want hij kon de boom wel aflopen tot common, dan zit je al diep in de 64bit versie van office.

Pagina: 1