Problemen met opstarten laptop vanaf nieuwe gekloonde SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manja01
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-06-2020
Mijn vraag
...
Wat moet ik doen om mijn laptop te laten starten met een nieuwe gekloonde SSD?

Relevante software en hardware die ik gebruik
De kloon is gemaakt met Macrium Reflect. De nieuwe SSD is een Crucial MX500 2,5 inch 1TB ..
Dit alles moet gaan werken in een Lenovo Ideapad 320 15

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De kloon is gemaakt . Alleen bij het opstarten meldt de laptop 'checking media' en komt dan in een loop terecht.
Op internet gevonden dat andere BIOS instellingen de oplossing voor dit probleem zouden zijn. Maar dat hielp niet, de laptop startte niet op en meldde "media test failure, check cable". Maar daar is niets mee aan de hand: de laptop start gewoon vanaf de oude SSD.
Moet ik een nieuwe kloon maken? En moet ik dan eerst de reeds gekopieerde schijf inhoud verwijderen (hoe doe ik dat?). Moet ik behalve de totale inhoud van de C: schijf ook nog een de resterende drives meeklonen?

...

Beste antwoord (via Manja01 op 28-06-2020 13:26)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:47

Blokker_1999

Full steam ahead

In wat voor loop komt deze terecht? Bleeft deze gewoon staan op die melding? Herstart het systeem na die melding volledig om dan opnieuw met dezelfde melding te komen?

Andere BIOS instellingen zouden niet nodig mogen zijn. Die zullen vooral effect hebben op je Windows installatie en aangezien deze perfect start op de originele schijf moet dat op nummer 2 ook werken.

Is de kloon wel goed gemaakt? Ik ken de software niet, maar heb je alle partities meegenomen bij het klonen die op je originele schijf staan, en niet enkel de C: schijf? Liefst ook in de originele volgorde. De verborgen partities die jij in je backup software ziet zijn wel degelijk belangrijk voor het opstartbaar maken van je SSD.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 372172

Manja01 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:18:
Mijn vraag
...
Wat moet ik doen om mijn laptop te laten starten met een nieuwe gekloonde SSD?

Relevante software en hardware die ik gebruik
De kloon is gemaakt met Macrium Reflect. De nieuwe SSD is een Crucial MX500 2,5 inch 1TB ..
Dit alles moet gaan werken in een Lenovo Ideapad 320 15

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De kloon is gemaakt . Alleen bij het opstarten meldt de laptop 'checking media' en komt dan in een loop terecht.
Op internet gevonden dat andere BIOS instellingen de oplossing voor dit probleem zouden zijn. Maar dat hielp niet, de laptop startte niet op en meldde "media test failure, check cable". Maar daar is niets mee aan de hand: de laptop start gewoon vanaf de oude SSD.
Moet ik een nieuwe kloon maken? En moet ik dan eerst de reeds gekopieerde schijf inhoud verwijderen (hoe doe ik dat?). Moet ik behalve de totale inhoud van de C: schijf ook nog een de resterende drives meeklonen?

...
Dat kan je beter hier vragen :

Windows Clients

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

In wat voor loop komt deze terecht? Bleeft deze gewoon staan op die melding? Herstart het systeem na die melding volledig om dan opnieuw met dezelfde melding te komen?

Andere BIOS instellingen zouden niet nodig mogen zijn. Die zullen vooral effect hebben op je Windows installatie en aangezien deze perfect start op de originele schijf moet dat op nummer 2 ook werken.

Is de kloon wel goed gemaakt? Ik ken de software niet, maar heb je alle partities meegenomen bij het klonen die op je originele schijf staan, en niet enkel de C: schijf? Liefst ook in de originele volgorde. De verborgen partities die jij in je backup software ziet zijn wel degelijk belangrijk voor het opstartbaar maken van je SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manja01
Ah, da's een goeie: ik heb alleen de C: schijf gekloond. Er staan nog drie andere partities system_drv; unformatted en winre_drv. Deze moet ik dus ook meenemen. Zoals je merkt, het is de eerste keer dat ik dit doe. Ik ga de rest ook overzetten. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manja01
Beste Blokker_1999 dank voor je tips: de boel werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:57

Speedmaster

Make my day...

En de unformated kan je in een later stadium via schijfbeheer toevoegen aan een bestaande partitie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Manja01 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:04:
Ah, da's een goeie: ik heb alleen de C: schijf gekloond. Er staan nog drie andere partities system_drv; unformatted en winre_drv. Deze moet ik dus ook meenemen. Zoals je merkt, het is de eerste keer dat ik dit doe. Ik ga de rest ook overzetten. Dank!
Ik doe het zelf nooit, een schijf klonen. Begin zelf altijd met een clean install. 1 van die 2 gebruikte partities wordt gebruikt door UEFI om je Windows te starten. Het opstartbestand van Windows staat daar in, en als je meerdere besturingsssytemen hebt, dan kunnen die allemaal hun opstandbestand daar in zetten zodat je via je UEFI kunt selecteren wat je wenst te starten.

Pagina: 1