kan geen stationsletter toewijzen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donkykong
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-04-2021
Hey mensen,

Ik heb een oude nas server met een 1 tb schijf. deze werkt niet meer, dus ik dacht schijf eruit en in de pc stoppen.
Schijfbeheer ziet de schijf, maar het toewijzen van een staionsletter lukt niet. Heb al geprobeerd met easy US partition, maar ook daarin lukt het niet.

Iemand nog een optie? of kan ik de bestanden in DOS bekijken en eventueel kopieren?

Grtzz DK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Er van uitgaande dat er geen RAID gebruikt is, wordt het filesystem wel ondersteund ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Iets meer info zou wel handig zijn. Wordt je schijf wel herkend in de disk manager? En zo ja, zit er een partitie op, en welk bestandssysteem heeft die drive.

Grote kans dat als je 'm uit een NAS haalt er een bestandssysteem op staat dat Windows niet zomaar snapt. En dat probleem heb je ook in DOS (dat truukje was 20 jaar geleden leuk om te gebruiken, nu kom je er echt niet meer mee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-07 13:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welke NAS is/was het en heb je enig idee wat voor filesystem er inderdaad was toegewezen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat voor NAS was het, een synology of soortgelijk?
Grote kans dat het een EXT$ bestandssysteem is, daar kun je niet zomaar een letter aan hangen.

spuit11

[ Voor 7% gewijzigd door PD2JK op 28-06-2020 11:22 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donkykong
het was een oude medion NAS met een seagate schijf er in.

in EasyUS partition staat er een *: voor en (anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nogmaals, geef eens info over het bestandssysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donkykong
@PD2JK het is geen EXT bestand. een andere (kleinere) part van de schijf is wel (EXT2) daar staan de registerbestanden of zo op. maar de grote partitie 931 gb is *: (anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donkykong
TERW_DAN schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:30:
Nogmaals, geef eens info over het bestandssysteem
ik weet niet wat je daar mee bedoelt? (blond)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

donkykong schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:32:
[...]

ik weet niet wat je daar mee bedoelt? (blond)
Blond is geen reden om je oude NAS te pakken, de produktsticker over te tikken en/of de type-nummers eens te posten. ;)

Vaak (maar niet altijd) kan je dan via Google al achterhalen welk standaard file-system erop is meegeleverd.

Je hebt al 10 jaar een account hier; enige inzet voor topics is gewenst maar dat heb je vast wel eens gelezen?

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 28-06-2020 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je bestandssysteem is de manier waarop bestanden opgeslagen worden op je schijf. Windows heeft standaard NTFS, maar kan ook met FAT en exFAT overweg. Maar EXT2 e.d. gaan niet werken.

Je moet dus achterhalen wat er op die disk staat (en de manier die MAX3400 geeft is daar een prima voor, of je zoekt een tooltje dat je schijf kan uitlezen), en je zorgt dan dat je een systeem hebt dat overweg kan met dat bestandssysteem. Grote kans dat het onder Linux een stuk makkelijker werkt. Hoewel je waaarschijnlijk ook wel EXTdrivers kan lezen met een driver voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Aanvullend op @TERW_DAN ; eventueel zou je kunnen lezen of GParted (USB bootable) een optie is voor je. Zou de snelste manier zijn om een afgeslankte Linux te kunnen opstarten en de inhoud / filesystem van de disk te zien.

Let wel: GParted is niet heel gebruiksvriendelijk maar dan weet je in ieder geval of de data nog te lezen is. Wil je meer gebruiksvriendelijkheid, zal je iets als Linux Mint mogelijk moeten "live booten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donkykong
Ik heb even 2 foto's gemaakt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlMobRO0iQfl3jh4z-bNeh_b1Ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcfFrfIOJ8ROCmCo1ny0VkXd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCgTpfqdJKEZSfWo_3tOL3PLOzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zgiYsdb0NxL95p3dhPckSfk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

donkykong schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:29:
het was een oude medion NAS met een seagate schijf er in.

in EasyUS partition staat er een *: voor en (anders)
Wat ik zelf weleens heb gehad is dat ik een oude schijf aansloot en tegen hetzelfde aanliep. Wat bleek, de schijf had een zelfde drive letter als een reeds bestaande schijf in het systeem of op het netwerk.

Dus welke letter probeer je het ding te geven en heb je al eens geprobeerd om een letter toe te wijzen die wat verder in het alfabet zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heel veel duidelijker dat het een EXT2 is kun je het niet krijgen lijkt me :D

Dus, pak iets dat EXT2 kan lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TERW_DAN schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:59:
[...]

Dus, pak iets dat EXT2 kan lezen.
Zoals een Medion NAS :+

Ik denk dat iets al Linux Mint de meest elegante oplossing is; grafisch, relatief snel en ook vrij bulletproof voor user-error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donkykong
Yes, ik heb een herstelprogje van easyUS gedownload en daar mee kan ik het als het goed is herstellen.

Thanks for the help :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 07:52
Die eerste EXT2 partitie staat waarschijnlijk het besturingssysteem (linux) op, die tweede partitie je data. Mogelijk geformatteerd met XFS of er zit nog een laag zoals LVM tussen. Probeer het eens zoals @MAX3400 aangeeft vanuit Linux met één van de vele Linux live-cd/usb's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-07 20:17
Je moet niets herstellen, je moet het kunnen lezen!
Want ik meen te lezen dat je bij je bestanden wil kunnen.
Daarvoor zou je Ext2FSD.exe kunnen downloaden en installeren.
Daarna moet je in dat programma de server aanzetten en een schijfletter toewijzen aan de "anders" partitie.
Daarna kan je de schijf lezen en beschrijven.

Ik zou dan meteen de data op die schijf in veiligheid brengen (liefst twee kopieën op andere schijven) en daarna de hele schijf NTFS formatteren (gebruik dan GEEN Quick format, maar de langzame versie) en de data terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donkykong
Allen Hartelijk dank.

Ik heb de Schijf kunnen openen en kopiëren en heb de verloren bestande gevonden. Ging om een DVD waar mijn wijle schoonvader nog opstaat.
Nu kan ik echter nergens de VOG bestanden openen. Waarschijnlijk zijn ze gecodeerd, maar goed dat wordt dan mijn volgende Topic in een andere categorie.

DK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

VOG of VOD?

Vast wel, probeer VLC maar eens...

Pagina: 1