Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mask
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 06-07-2020
Mijn vraag
Is het een normale situatie dat een mesh wifi router satelliet nodes geen gast netwerken uitzendt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus ZenWifi AX XT8 Mesh Router

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik was aan het prutsen met mijn Asus ZenWifi AX XT8 en kwam tot de conclusie dat wanneer ik een Gast Netwerk aanmaak (duidelijker te merken op 5.0Ghz maar ook te zien op 2.4Ghz), dat de verbinding van apparaten die in de buurt van de satelliet node zijn altijd veel zwakker zijn. Hierdoor wat dieper gedoken in de instellingen en kreeg het gevoel dat de satelliet nodes het gasten netwerk niet broadcasten. Dus ik nam contact op met Asus support (een enorm langzame en inefficiente ervaring) en dit is wat ze hadden te zeggen:

"We understand the concern and in regards to the enquiry, we would like to kindly inform that node does not broadcast guest network, whereas only main router can able to broadcast it accordingly."

Is het een normaal probleem voor alle mesh wifi routers en is dat ook werkelijk het geval op de Asus ZenWifi of is er iets aan de hand met mijn instellingen en maakt Asus support een fout ergens?

Ik bedoel, als ik een situatie heb met een huis met meerdere verdiepingen en mijn hoofd OTP/fiber ingang en modem staan in de kelder en mijn huiskamer/slaapkamers zijn op de derde verdieping, dan zou dat betekenen dat ook al heb je meerdere satelliet nodes opgezet, dat gasten/bezoekers geen verbinding kunnen maken met je gasten netwerk omdat de sub-nodes het gasten netwerk niet broadcasten buiten de hoofd node. En dat is maar 1 voorbeeld.

Bedankt voor het inzicht!

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vooropgesteld; Asus maakt wel eens foutjes in hun antwoorden maar in dit geval niet. Eerste Google: https://dongknows.com/asus-zenwifi-ax-xt8-review/ en zelfs op de Google-resultaten staat er als samenvatting "4 Feb 2020 - Another thing is the Guest networking feature, like the case of other AiMesh routers, is only available at the router unit, and not throughout the ..." maar ook productreview: Asus ZenWiFi AX (XT8) Zwart, set van 2 stuks review door Homer... heeft in de samenvatting staan dat het inderdaad niet "roamt" voor de guest-networks.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mask
Dank je voor je bericht. Dat was inderdaad aan mij voorbij gegaan :( Ik probeerde mijn IOT apparaten op deze manier gescheiden te houden van mijn normale netwerk, maar lijkt dat dit niet gaat lukken met de Asus Zenwifi. Dan toch alles maar op mijn hoofd netwerk houden :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15-06 21:45
Mask schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:27:
Dank je voor je bericht. Dat was inderdaad aan mij voorbij gegaan :( Ik probeerde mijn IOT apparaten op deze manier gescheiden te houden van mijn normale netwerk, maar lijkt dat dit niet gaat lukken met de Asus Zenwifi. Dan toch alles maar op mijn hoofd netwerk houden :(
als het veiligheidsgewijs is, geef ze een juist vast ip adres, juist subnet maar een gateway & DNS die niet klopt...
dan kunnen ze niet buitenbellen (en ipv6 uitzetten)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ijske schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:39:
[...]

als het veiligheidsgewijs is, geef ze een juist vast ip adres
Ja, daar heb je als (gemiddelde) consument ook echt zin in dat als je een verjaardag hebt en er komen 16 neefjes en 30 ooms, om even 46 MAC-adressen op te vragen en static IP's uit te delen?

Mag je ook je beveiliging intern opschroeven; met enkel een IP kan ik toch ook al op jouw interne netwerk komen en daar proberen je NAS te hacken?

[Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 28-06-2020 11:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15-06 21:45
MAX3400 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:10:
[...]

Ja, daar heb je als (gemiddelde) consument ook echt zin in dat als je een verjaardag hebt en er komen 16 neefjes en 30 ooms, om even 46 MAC-adressen op te vragen en static IP's uit te delen?

Mag je ook je beveiliging intern opschroeven; met enkel een IP kan ik toch ook al op jouw interne netwerk komen en daar proberen je NAS te hacken?
ik doelde op de IOT devices ... niet je eigen mobieltjes :-)
laatste 50 ip's vd /24 niet laten uitdelen bv ,maar vast instellen op je IOT'devices

en sowieso geef je enkel je wifi code aan mensen die kent/vertrouwt ...

[Voor 3% gewijzigd door ijske op 28-06-2020 11:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ijske schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:23:
[...]

en sowieso geef je enkel je wifi code aan mensen die kent/vertrouwt ...
Ik ben je echt kwijt hoor. En sorry @Mask dat het ietwat off-topic gaat.

Een gast-netwerk zet men vaak op om zonder code / inlog / etc. toch wel "sneller internet" te kunnen bieden aan mensen / devices die tijdelijk aanwezig zijn. Hoogstens dat je, net als in een hotel, een portal eerst te zien krijgt waar je op "Accept these conditions" moet klikken en klaar. Maar ik zal wel een heel ander beeld hebben van gast-netwerken dan jij?
maar vast instellen op je IOT'devices
Ah, ja, dus je vertrouwt blindelings dus de "amper herleidbare firmwares" van IoT-devices dat ze echt maar alleen internet nodig hebben en verder niets anders op je interne netwerk doen? Geloof niet dat dat zo werkt; waarom wordt Huawei dan ongeveer uit de USA getrapt vanwege "spioneren" in hun apparatuur?

• Mask
Inderdaad, ik denk niet dat het vaste IP of "geen gateway of DNS" de oplossing is hier. IOT apparaten willen juist wel verbinding met het internet (om te pingen met hun cloud-server) maar hebben geen lokaal netwerk toegang nodig. Ik wil dus dat mijn Chinese Xiaomi apparaten niet bij mijn Synology kunnen komen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mask
Ok er lijkt een oplossing aan de horizon te zijn voor ons Asus gebruikers. Asus support (zoals de reactie kwam via de feedback optie in de app), antwoordde als volgt:
This is in our release plan and the beta FW is in test now.
Please give us more time.

• laven
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 14-06 23:01
Ik las ergens dat je met een script, VLANs kan aanmaken op een Asus router, en dat een gastnetwerk in principe een VLAN is, meer weet ik er niet van, anders dan dat ik veel over de klacht van dit topic lees.
Ik heb wel ervaring met een TP-link Deco setje, waar hetzelfde probleem speelt als je de nodes via een managed switch bekabelt naar de router. De handleiding schrijft dan voor om een "gastnetwerk" VLAN in te stellen op die switch, of die managed switch te vervangen door een unmanaged switch. Dus, het zou mij niet verbazen indien Asus het probleem met het gastnetwerk daadwerkelijk oplost, Asus tegelijkertijd iets doet met VLANs in de router. Zou wel mooi zijn, om het Aimesh gebeuren ook voor kantoor interessant te maken.

PS Huawei wantrouw ik ook maar maakt een Mesh router waar je m.b.v. NFC gasten wel heel makkelijk (en veilig) toegang geeft tot je gastnetwerk. Leek mij interessant alternatief, maar wordt nogal warm volgens dit review en dat bevalt mij nog minder dan het aspect digitale veiligheid.

• Daviator
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 15-01 23:52
Hoi, als je alleen maar XT8 nodes hebt dan kan je inmiddels met de beta versie van Asus alle nodes voor je guest network gebruiken. Firmware is natuurlijk iets instabieler maar ik ben blij dat ik eindelijk overal het guest network heb.
Groeten,
Daviator

https://www.youtube.com/channel/UC7C_r0k3-j53TsJEqsrJDdg

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True