Hk Surround vs Sonos Amp / Dali Spektor 2 / Sonos One

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cremo_1
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-01 11:50
Een aankomende verhuizing geeft een mooie gelegenheid om de tv/audiosectie een beetje op te leuken.

Nu is de tv er inmiddels al (een Samsung Q85r, 55 inch), maar ben ik nu op zoek naar een goede audio-invulling

Wat is je budget?
Rond de €1250,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
1. Muziek te luisteren
2. Films en series te ondersteunen op audiovlak (nog geen ervaring met 5.1)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik hink op 2 gedachten:

Ik kan voor een zacht prijsje een nieuwe Harman Kardon Surround op de kop tikken (normaal rond de €2500, nu voor €1250). Een draadloze 5.1 set, waarover bijzonder weinig te vinden is (geen review, geen testen).

De andere optie (ook rond de €1250) bestaat uit:
- een Sonos Amp
- twee Dali Spektor 2 bookshelfs als frontspeakers
- twee Sonos One (SL) als rears

In het kader van budget heb ik hier nog geen sub aan toegevoegd

Welke vragen heb je hier nog over?
Vanwege de goede deal neig ik heel erg naar de HK. Ook het draadloze 5.1 lijkt me interessant.

Omdat ik niet weet hoe de HKset met muziek omgaat, is optie 2 ook nog steeds een serieuze. Door de bookshelfs een fijne stereo optie, en door de draadloze rear ook nog wat surroundmogelijkheden.

Mis ik echt wat bij 4.0 t.o.v. 5.1?

Op dit moment heb ik geen mogelijkheden om een uitgebreide luistersessie te doen, wat de keuze er niet makkelijker op maakt.

Iemand die mij in de goede richting kan duwen? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht even een dingetje om na te vragen / zoeken: wat denk je allemaal aan te moeten sluiten op de versterker aan bekabelde apparaten maar eventueel ook draadloze apparaten? Ik lees in je startpost eigenlijk 0 type-nummers genoemd dus het is me een beetje raden wat je denkt te gaan doen.

Andersom, en allicht het overwegen dan; een goede soundbar levert (virtual) Atmos en door allerlei intelligente sturing, is de ervaring in ieder geval beter dan een 7.1 set. Als voorbeeld is recent de Sonos Arc uitgebracht en die krijgt hier en daar best goede reviews maar ook LG en Sony hebben tot ongeveer 1000 Euro erg goed spul op de markt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cremo_1
MAX3400 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:54:
Allicht even een dingetje om na te vragen / zoeken: wat denk je allemaal aan te moeten sluiten op de versterker aan bekabelde apparaten maar eventueel ook draadloze apparaten? Ik lees in je startpost eigenlijk 0 type-nummers genoemd dus het is me een beetje raden wat je denkt te gaan doen.

Andersom, en allicht het overwegen dan; een goede soundbar levert (virtual) Atmos en door allerlei intelligente sturing, is de ervaring in ieder geval beter dan een 7.1 set. Als voorbeeld is recent de Sonos Arc uitgebracht en die krijgt hier en daar best goede reviews maar ook LG en Sony hebben tot ongeveer 1000 Euro erg goed spul op de markt.
Uiteindelijk hoeft er niet bijzonder veel op te worden aangesloten:

- TV
- Ps4 pro
- Smartphone / Tablet voor Spotify via Bluetooth of Wifi
- Eventueel een simpel platenspelertje (soundmaster pl186h, geen must)

Zeker wat gelezen over Atmos, maar lijkt me meer een gimmick. Vanwege een schuin plafond (uitbouw) komt dit volgens mij ook niet helemaal lekker tot z'n recht. De totale oppervlakte van woonkamer / eetgedeelte / keuken is een rechthoek van 12x4 meter, maar het tv gedeelte is eigenlijk maar 3x4. Dan lijkt een 7.1 set mij ook enige overkill. Op een of andere manier ben ik niet zo happig op een soundbar.

Wat bedoel je overigens met ontbreken van typenummers? De HK heet gewoon de Surround
(https://www.harmankardon....AYASAAEgKCPvD_BwE&start=1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:56
De Harman Kardon set die je noemt heeft HDMI inputs, en een output voor je TV. Daarnaast is er Bluetooth en Chromecast voor muziek vanaf je mobiel. De Pricewatch:Soundmaster PL 186H is een platenspeler/FM radio/versterker/luidspreker combinatie, zo te zien heeft deze een line output, die is niet op de HK aan te sluiten. Ook is de kwaliteit niet vergelijkbaar met de andere spullen die je noemt.....
Harman Kardon is de laatste jaren soms goed, maar soms ook niet, zonder het apparaat te beluisteren valt er weinig over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

MAX3400 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:54:

Een soundbar blijft behelpen. Voor het verbeteren van je tv geluid is het ideaal, voor echte 5.1, 7.1 of atmos is het behelpen met "iets wat surround nadoet". Als iemand graag surround wil ervaren zou ik nooit een soundbar adviseren. Mijn broer had een dure Sony. Heel fijn geluid voor een soundbar, maar ook niet te vergelijken met echte surround. Dan heb je er al 1 nodig met achterspeakers en dan heb je dus eigenlijk het idee van een soundbar ongedaan gemaakt.

Voor 2500 zou ik geen HK alles-in-1-set kopen. Voor de helft ook niet. Met een Denon 1600/2600/2700 en bijv een Teufel Ultima zit je dan beter volgens mij.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Jorgen schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:16:
[...]

Een soundbar blijft behelpen. Voor het verbeteren van je tv geluid is het ideaal, voor echte 5.1, 7.1 of atmos is het behelpen met "iets wat surround nadoet".
Eens hoor maar de ene opstelling uit de startpost is 5.1, de andere 4.0. Het is dan een beetje "behelpen" welke kwaliteit / mogelijkheid het budget vs. eisen oplevert.
Voor 2500 zou ik geen HK alles-in-1-set kopen. Voor de helft ook niet. Met een Denon 1600/2600/2700 en bijv een Teufel Ultima zit je dan beter volgens mij.
Is een 2700 dan geen overkill? Allicht een Dali Oberon eraan hangen? Dan zit je inderdaad rap richting een budget van 2500 tot 3000 Euro.

Helaas (en dat is wel lastig); @Cremo_1 heeft op dit moment weinig mogelijkheden om te gaan luisteren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zeker, de 2700 is natuurlijk niet perse nodig. Gaf ik meer aan als range van producten

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:05

FeaR

In GoT we trust

Jorgen schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:16:
[...]
Met een Denon 1600/2600/2700 en bijv een Teufel Ultima zit je dan beter volgens mij.
Alleen als je een harde eis/wens hebt voor draadloze rear speakers valt zoiets wel heel snel af of je moet met externe apparatuur gaan werken. Dan zou je kunnen kijken of iets als een Teufel Wireless Rear Station of Marmitek Surround Anywhere een optie is. Neemt wel snel een deel van je budget op. Ik kan ook niet geheel peilen hoe groot deze eis is. Het wordt in de TS genoemd als "interessant" maar het komt wel bij beide opties terug. Als het geen harde eis is dan zouden beide opties voor mij afvallen.

Puur kijkende naar de systemen genoemd in de TS is het altijd concessies maken Qua I/O is de HK al redelijk beperkt maar wel iets meer opties dan een Sonos Amp. Alleen ben ik nooit echt een fan van muziek luisteren op dat soort systemen bestaande uit kleine speakers, dan zou een Sonos Amp de voorkeur hebben aangezien deze "elke" passieve speaker aan kan sturen. Heb je ook nog het punt van vrijheid qua keuze van apparatuur. Met de HK kan je geen één kant op mocht er iets kapot gaan of mocht je ooit een upgrade willen doen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cremo_1
FeaR schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:53:
[...]

Alleen als je een harde eis/wens hebt voor draadloze rear speakers valt zoiets wel heel snel af...

.... Met de HK kan je geen één kant op mocht er iets kapot gaan of mocht je ooit een upgrade willen doen.....
Sowieso dank voor alle reacties so far!

Draadloze rears zijn wel een must, vandaar dat dat ook in de 2 opties naar voren komt. Ik houd van de cleanere look en heb niet zoveel speelruimte om naast de 220v de luidsprekerkabels op strakke wijze weg te werken.

Ik vind het tweede deel bij nader inzien misschien wel een belangrijkere...geen speelruimte voor eventuele upgrade, en gebonden aan HK op het moment dat er iets kaduuk gaat.

Het is met name ook het psychische "van 2500 voor 1250" wat de HK interessant maakt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:05

FeaR

In GoT we trust

Cremo_1 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:07:
[...]
Ik vind het tweede deel bij nader inzien misschien wel een belangrijkere...geen speelruimte voor eventuele upgrade, en gebonden aan HK op het moment dat er iets kaduuk gaat.
Met Sonos heb je dat deels ook. De Front Left, Front Right en Subwoofer hebben fysieke aansluitingen en kunnen dus vrij gekozen worden. De Rear Speakers en Center zit je aan Sonos vast. Kijk anders eens naar de twee methodes die ik noemde om de rear-sectie draadloos te maken. Dan kan je een gewone receiver kopen en ben je mijns inziens het meest flexibel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1