Toon posts:

Slimme meter gasstand loopt twee uur achter

Pagina: 1
Acties:

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-01 23:06
Beste Tweakers,

Mijn slimme meter (ISKRA ME382-D1A52-P1) lees ik uit via de P1-poort. Dat gaat prima, alleen de gasstand loopt achter. De meter stuurt elke 10s een telegram op met een datumtijd-stempel en bijbehorende gasstand. Nieuwe datumtijd en gasstand worden om het hele uur ververst. De datumtijd klopt precies, maar de gasstand loopt twee uur achter. B.v. om 09:00 wordt de datumtijd 09:00 doorgegeven met de stand van 07:00. Het vermeende gasverbruik tussen 08:00 en 09:00 was in feite tussen 06:00 en 07:00.

Wat zou daar de reden voor kunnen zijn? Ik bedoel, om dit mogelijk te maken moet je moeite doen en oude waarden bufferen. Waarom doet zo'n slimme meter dat? Het is toch veel eenvoudiger om simpelweg de laatst gemeten waarde door te geven?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:25

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Martin7182 Geen man overboord - de 2 uur is gewoon het actuele verschil tussen UTC en MESZ.
De tijd in de slimme meter is waarschijnlijk UTC.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Martin7182
Bedankt @dunklefaser maar dat kan het niet zijn. Ongeacht de tijdzone geeft de meter de stand van twee uur geleden door. Het is niet de timestamp die achter loopt, maar de gasmeter waarde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin7182
Iets anders wat me nog opvalt is dat regelmatig de laatste gasmeting van het uur al de nieuwe waarde bevat van het volgende uur, zoiets als:

Gisteren van 12:00 t/m 12:59, 359 keer:
20200627120000 xxxxx.xxx

Laatste record voor 13:00:
20200627120000 yyyyy.yyy

Vanaf 13:00, 360 keer:
20200627130000 yyyyy.yyy

Geen probleem natuurlijk, maar het lijkt erop dat het opbouwen van een record geen atomaire actie is zodat een ontvangen record bestaat uit een oud deel en een nieuw deel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:25

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Martin7182 Idd een wat vreemd gedrag van deze gasmeter, vooral het doorsturen van de 2 uur oude waarde met de actuele, juiste tijdstempel. Ik kan so snel ook niets bedenken of en hoe dit te verhelpen is.
Ik heb in "Slimme meter uitlezen via P1 poort" met de zoekterm "gasmeterstand" het e.e.a. kunnen vinden wat je misschien verder helpt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin7182
Bedankt @dunklefaser, die link laat soortgelijke problemen zien. Ik heb het probleem verholpen door simpelweg 2 uur van de doorgegeven tijd af te trekken. Mijn overzichten gemeten over hele dagen lopen nu van 22:00 vorige dag tot 22:00 huidige dag. Het zij zo.

Ik twijfelde eerst nog of mijn gasmeter misschien eens per 2 uur zijn stand doorgeeft aan de slimme meter. Maar dit is niet zo omdat de stand bij continue verbruik wel elk uur wijzigt. Je verwacht dus max. 1 uur achterstand, niet tussen de 2 en 3 uur.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee