Gat muur opboren

Pagina: 1
Acties:
  • 7.154 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 15:26
Ik heb een fantastische buitenkraan op het oog, sterker nog, hij ligt al thuis. Echter ik moet een gat boren van 35mm in de stenen muur. Ik kom met mijn huidige set boren niet boven de 30mm. Kun je met die 30mm en een beetje heen en weer halen komen tot die 35mm? Het is geen enorme zware muur verder, maar wel een halfsteens buitenmuur (en een lichtere binnenmuur, met spouwisolatie ertussen)

Ik kan (inderdaad) ook een andere buitenkraan halen, maar dit is wel een mooi ding, wat ik graag zou plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:30
Aannemer bellen en vragen of hij iets weet/heeft?
35mm is best een grote maat voor een reguliere boormachine.

Je kan idd 2 uur lopen kloten met draaien en doen, maar hij kan het wellicht in 5 minuten opboren op jouw gemaakte gat.

[ Voor 35% gewijzigd door Bad Brains op 27-06-2020 16:42 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:02
Ze verkopen ook boren van 35mm. Ik zou niet wiggen met je boor, dit heeft het meest zin aan de uiteinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Met baksteen en kalkzandsteen kun je dat redelijk veilig doen maar: Wat kost 't huren van een steenboor in de juiste maatvoering (of lenen van een kennis)?

Met beton zou ik er niet eens aan gaan dénken om er zó aan te beginnen ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:21
Kun je niet een goedkope 35mm steenboor kopen op een Chinese website ofzo? Als het maar 1 keer hoeft te werken... ben je voor 5 euro ofzo wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mythio schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:42:
Kun je niet een goedkope 35mm steenboor kopen op een Chinese website ofzo? Als het maar 1 keer hoeft te werken... ben je voor 5 euro ofzo wel klaar.
Nadeel met dat soort maatvoeringen is ook dat je meestal al een SDS(max) machientje nodig hebt om de boor ansich te kunnen plaatsen.

Huismerk van de Hornbach: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/4049632/artikel.html

Ik denk niet dat AliExpress ze voor €5,- gaat kunnen leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Ik zou idd ook voor de creatieve route gaan. Of een goedkope boor misbruiken, of met 30mm boren en t gat wat groter maken.

Je kan bv een gatenzaag misbruiken. Boor aan beide kanten met een gatenzaag van 35mm een mm of 5-10 in, dan heb je iig de zichtkanten netjes, en boor met de 30mm betonboor de rest door.
Vervolgens kijk je hoe ver je nog met de gatenboor komt, en anders tik je t met de beitelstand wat weg, dat het richting de spauw wat afgebrokkeld is en niet helemaal rond is boeit niet zoveel.

https://www.toolstation.nl/gatenzaag-bimetaal/p11388

Is niet bedoeld voor steen, maar als de stenen niet te hard zijn en je bent een beetje subtiel lukt 1 gaatje wel. Daarna de kliko in..Alleen niet de klopstand gebruiken maar rustig boren.

Bij de Chinees:
https://www.aliexpress.com/item/33060710074.html

Of boor met 30mm en met een stappenboor naar 35mm. Stappenboor is na afloop ook toast, maar ach..
https://www.aliexpress.com/item/4000148256133.html

30mm + een 35mm vlinder/speedboor zou misschien ook werken, maar ik denk dat die vastslaat, je polsen sloopt of een wokkel wordt.

Nadeel van de Chinees is dat het wel ff duurt voor je kraantje draait, ivm de huidige situatie is de levertijd nogal een dingetje, ik heb net gisteren een paar dingen uit maart binnen gekregen.

Met een zachte steensoort is een hout/metaaloptie misbruiken en wegmikken de snelste en goedkoopste oplossing die hoogstwaarschijnlijk wel werkt.

[ Voor 33% gewijzigd door DJSmiley op 27-06-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Of koop een goedkope gatenboor van 35mm. Soms liggen de setjes zelfs in de ramjsbakken.

Baksteen daarentegen is wel zo zacht dat een beetje voor(machine) er zo wat afschuurt om het breder te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:03
Of een houtboor erop kapotslopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

StecaGrid schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:52:
Of een houtboor erop kapotslopen?
Houtboor van 35mm? Dan zit je volgens mij al aan een (instelbare) speedboor welke na een paar omwentelingen tot een wokkel gedraaid is als je 'm op steen gaat zetten :o

Met een gatenboor / gatenzaag is de vraag nog maar of je 'diep' kunt komen, je moet van beide kanten waarschijnlijk 10cm. kunnen gaan halen (éérst een centreer gat van een paar mm. vanuit één kant door de binnen én buitenmuur boren, dan!!).

[ Voor 31% gewijzigd door Will_M op 27-06-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
Dit is de meest betaalbare optie die ik zo kan vinden:
https://www.conrad.nl/p/m...m-sds-max-1-stuks-1498793

Moet je wel een hamerboor machine hebben. Anders ga je sowieso niet door die muur komen.
Misschien een idee om gewoon een boormachine + de juiste boor te huren ergens.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:19
Je zou ook kunnen kijken km een boor te huren bij een verhuurbedrijf als het maar eenmalig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Tja... hoe lang wil je besteden om een lelijk gat te maken?

35mm is veelal of SDS-Max ofwel gatenzaag.
RocketKoen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:25:

Moet je wel een hamerboor machine hebben. Anders ga je sowieso niet door die muur komen.
Is wel SDS-Max dat ding, die machines beginnen ook wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@elcastel waarom moet je een gat van 35mm boren ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Allemaal mooie ideeen, maar heeft een van jullie hier ervaring mee? Ik heb ervaring met het opboren in beton. Ik ging van 8 naar 10mm, althans dat was de bedoeling. Omdat de punt van de boor geen ondergrond meer heeft, gaat hij zich focussen op de zijkanten van het gat en dan slaat je boor vast. Een gat van 35mm opboren? Vergeet het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 23:10
Hackus schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:38:
Dis is de vraag die ik ook wilde stellen.
Volgens mij is een waterleiding 15mm. wat meer dan voldoende is voor je buitenkraan.

Een gat groter dan 15mm is m.i. dan ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-06 16:13
Topicstart gelezen :?

Edit:
https://www.wasco.nl/arti...sleutelbed-1-2-bu/3564029
Muurdoorvoerdiameter 34 mm
Piet400 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:59:
[...]

Dis is de vraag die ik ook wilde stellen.
Volgens mij is een waterleiding 15mm. wat meer dan voldoende is voor je buitenkraan.

Een gat groter dan 15mm is m.i. dan ook niet nodig.
Al op de link in de topicstart geklikt?

[ Voor 62% gewijzigd door cryptapix op 27-06-2020 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:14
Hier zit een bedrijfje(die ziten overal) dat dergelijke betonboringen verricht voor rond de 40 euro. Keer voor de afzuigkap laten doen die was veel groter, maar met 3 minuten had diegene dat gefikst. Zou voor dat geld niet gaan lopen klooien en gewoon een betonboorder even langs laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 23:10
Ik heb de Topicstart ook gelezen, maar haal er niet uit waarom 35mm nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Piet400 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:02:
[...]

Dan klik maar op de link in de topicstart en op die van mij.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 27-06-2020 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Piet400 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:02:
[...]

Omdat het een 'vorstvrije' gevel- / buitenkraan is waarbij de wartel door de geïsoleerde mantelpijp helemaal naar binnen loopt om daar vervolgens de afsluiter dicht te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 13:34

lytjepole

Schier?

dan nog is 35mm wel heel groot. de laatste 15 VSH vorstvrije kranen die ik geplaatst heb, hadden genoeg aan een gat van 25mm...

hmmm, de handleiding heeft het inderdaad over 34mm...

[ Voor 18% gewijzigd door lytjepole op 27-06-2020 19:11 ]

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
lytjepole schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:08:
dan nog is 35mm wel heel groot. de laatste 15 VSH vorstvrije kranen die ik geplaatst heb, hadden genoeg aan een gat van 25mm...
Ok, en nu? TS zegt toch dat hij best een andere kraan kan halen maar het liefst deze wil?

Ik kan ook een Fiat 500 rijden omdat een Tesla model X niet door de garagedeur past, maar als ik liever de zetsels rijd, zet ik die wel niet in de garage of maak ik de garagedeur groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 13:34

lytjepole

Schier?

cryptapix schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:11:
[...]

Ok, en nu? TS zegt toch dat hij best een andere kraan kan halen maar het liefst deze wil?

Ik kan ook een Fiat 500 rijden omdat een Tesla model X niet door de garagedeur past, maar als ik liever de zetsels rijd, zet ik die wel niet in de garage of maak ik de garagedeur groter.
dat is exact niet wat ik bedoelde, maar goed...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

cryptapix schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:00:
[...]

Topicstart gelezen :?

Edit:
https://www.wasco.nl/arti...sleutelbed-1-2-bu/3564029

[...]

[...]

Al op de link in de topicstart geklikt?
Kun je ook normaal reageren ?
Verder was de vraag aan ts, en niet aan jou.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:49

Rmg

https://www.hornbach.nl/s...5-mm/7569313/artikel.html

Plens water erbij, wat geduld en je hebt een gat van 35mm met een standaard boormachine. Boortje gaat t geen 100 gaten volhouden en een malletje maken is wel ff handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elcastel
Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:00:
Houtboor van 35mm? Dan zit je volgens mij al aan een (instelbare) speedboor welke na een paar omwentelingen tot een wokkel gedraaid is als je 'm op steen gaat zetten :o

Met een gatenboor / gatenzaag is de vraag nog maar of je 'diep' kunt komen, je moet van beide kanten waarschijnlijk 10cm. kunnen gaan halen (éérst een centreer gat van een paar mm. vanuit één kant door de binnen én buitenmuur boren, dan!!).
Yep, dit durf ik niet aan.
RocketKoen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:25:

Dit is wel de beste optie denk ik, kijken of ik zo'n ding ergens kan lenen óf dan maar huren.
Dat is nodig voor deze kraan, zie filmpje:
YouTube: VSH SEPP-Eis installatievideo
Ze vragen om Ø34mm.
DR!5EQ schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:54:
Allemaal mooie ideeen, maar heeft een van jullie hier ervaring mee? Ik heb ervaring met het opboren in beton. Ik ging van 8 naar 10mm, althans dat was de bedoeling. Omdat de punt van de boor geen ondergrond meer heeft, gaat hij zich focussen op de zijkanten van het gat en dan slaat je boor vast. Een gat van 35mm opboren? Vergeet het maar.
Herkenbaar, ik boor regelmatig op naar een steeds grotere maat en dat is een reëel risico, zeker met een grotere diameter is dit een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@elcastel had net montagehandleiding gevonden (y)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7NCnzGw/050-B653-E-58-D9-4684-9-D3-F-33-DADF6-B9-F91.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
Het is niet zo verwonderlijke dat mensen schrikken van de diameter, Ø26 of iets is veel gangbaarder en bij een beetje Aldi set SDS boren zit die diameter al. Echter toen ik de kraan binnen kreeg zag ik pas de grotere diameter, maar ook de kraan zelf. En die kraan is zo mooi sterk uitgevoerd dat ik het wel de moeite vond om uit te zoeken hoe ik aan dat grote gat ga komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:49

Rmg

DR!5EQ schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:54:
Ff een malletje beunen. De montagegaten van de kraan alvast boren. Stukje resthout een gat van 35 mm in maken en dan vastmaken op de muur met je montagegaten, vervolgens opboren, plankje hout zorgt er wel voor dat je boor niet aan de wandel gaat.

Gewoon ff advanced beunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Rmg schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:38:
[...]

Gewoon ff advanced beunen.
En als het misgaat zit TS met een mooie kraan op een lelijke muur...

Ik zou inderdaad kijken of een grote boor te huur is (Boels bijvoorbeeld) of er een mannetje voor laten komen zoals anderen al voorgesteld hebben. :)

maar dat zegt misschien meer over mijn beun-capaciteiten ;)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:51
Ik heb het met deze gedaan:https://www.ecotools.nl/diamantboren-droog/

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:56
@elcastel

Waar woon je? Ik heb een 38mm SDS spiraalboor van Hilti die je mag lenen indien je in de buurt woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-06 20:09

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-06 23:16
Cirkel op de muur tekenen. 6mm boor oid pakken. Op de getekende cirkel een rij gaatjes boren. Met een beitel het midden weghakken. Afwerken met een rozetje onder de kraan indien nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Triggy op 27-06-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rmg schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:19:
https://www.hornbach.nl/s...5-mm/7569313/artikel.html

Plens water erbij, wat geduld en je hebt een gat van 35mm met een standaard boormachine. Boortje gaat t geen 100 gaten volhouden en een malletje maken is wel ff handig.
Gaat die plens water dan de laatste 5 cm boren :?

Opgegeven maximum diepte is 45mm. Nu kun je daarna natuurlijk de prop uithakken en weer verder boren, maar je boorkop is *meestal* dikker dan 35mm, die die gaat het gat niet in. Ik zie ook niet hoe je hier een verlengstuk op kunt zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-06-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
Ik denk dat dit is wat ik zoek. De muur zal zo'n 22cm zijn, dus met dit iets te korte verlengstuk zal ik er misschien net wel/net niet komen. Maar dat laatste stuk pak ik wel van binnen als het nodig is. Ik kan aan beide kanten van de muur perfect komen en de binnenmuur krijg nog een flinke voorzetwand, dus als daar de scherven afvallen is dat geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz_EbGghl7aWT3o5_F6XYfK11qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iuaw01PQ1E6QS1NsJP2tTPXq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 18:20
in een circel boren met dunne boor niet overlappend.
Dan met dikke boor in de eerste gaten boren om er een groot gat van te maken.
Heb ik ook gedaan voor 40mm gat.
Ging prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 22:40
Of je koopt gewoon een andere kraan (die er in mijn ogen ook nog beter uitziet) en genoeg heeft aan 24mm:
https://www.radacontrols....vrije-gevelkraan-fp1-200/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat zou 't kosten als je een plaatselijke loodgieter / installatiebedrijf belt met de vraag om even éénmalig één gat te komen boren?

De vraag stellen kost ansich niets natuurlijk, maar ... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kan je niet bij Amazon een Makita D-3411? Deze is niet zo duur en sta je niet zo te knutselen om een gaatje te boren.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
coinman63 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:04:
Of je koopt gewoon een andere kraan (die er in mijn ogen ook nog beter uitziet) en genoeg heeft aan 24mm:
https://www.radacontrols....vrije-gevelkraan-fp1-200/
Dit is uiteindelijk gebeurt. Een minder mooie kraan (in mijn ogen), maar een hoop gedoe minder. Ik heb nu een Bonfix daar vragen ze ø30mm maar ik lees dat ø28mm en zelfs ø25mm gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-06 21:08

MLLL

Palm Treo 650

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nog nooit een buitenkraan heb staan te bewonderen.
Ding moet functioneren, that's it, ding hangt meestal zo laag dat ie niet eens opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
Mee eens, tot ik die kraan van VSH zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruipruimte
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-03 10:30
*spam*

[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 14-03-2025 22:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 18:36
Ik denk dat nu, dik 4 en een half jaar later, dat gat er wel in zit.

[ Voor 30% gewijzigd door twain4me op 14-03-2025 22:41 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.