Per ongeluk heb als consument bij een webshop Zakelijk besteld. Welke rechten heb ik nog?
Hieronder mijn ervaring, gekopieerd en een beetje aangepast van mijn:https://tweakers.net/shopreview/permalink/333248/Inleiding
Als reguliere consument hier iets besteld met een account uit 2013, zonder KvK of bedrijfsnaam. Op hun website staat "Gratis bezorging en retourneren" en "60 dagen bedenktermijn". Dus ik dacht dat zit wel snor. Immer's bedenktermijn wordt in de Wet Koop op Afstand gezien als een product uit de verpakking halen en testen.Verzending
Maand later ontvangen dan besteld, al had dit wel te maken met het coronavirus. Geen tegemoetkoming ontvangen o.i.d. Geen probleem natuurlijk, maar wel jammer.Het probleem: dode pixel
Mijn scherm heeft een dode pixel aan de bovenkant, op zich niet erg dacht ik, want de voorwaarden waren goed. Maar na contact op te nemen met webshop. Blijkt dus dat het een webwinkel is dat aan zakelijke gebruikers levert. Hierdoor kan ik alleen mijn aankoop retourneren (scherm met 3 dode pixels) met 30% verlies.Klantenservice
Mijn contactpersoon heeft zijn best gedaan om intern het probleem op te lossen. ipv 30% verlies heeft hij er voor gezorgd dat ik "maar" 15% werd. Dit heb ik per mail aangegeven op 8 juni, ruim binnen de 60 dagen. Echter, i.v.m. vakantie heb ik dit op 18 juni via hun website kenbaar gemaakt om het product te laten ophalen. Dit is niet volgens protocol van hun groothandel partner, hierdoor ben ik volgens hun te laat met retourneren en is mijn retourmelding gesloten.Welke rechten heb ik?
Mijn eerste vraag is: Moet webshop mij nou als zakelijk of als consument behandelen?
Wanneer ik kijk op https://blog.iusmentis.co...-als-consument-iets-koop/ dan lees ik dat als consument je de bewijslast hebt. Maar ik heb niks te bewijzen, want nergens in het proces is te vinden dat ik een bedrijf ben. Moet webshop mij dan niet als consument zien?60 Bedenktermijn misleidend?
Op hun website staat "Gratis bezorging en retourneren" en "60 dagen bedenktermijn". Echter, je krijgt enkel 100% terug, wanneer de verpakking ongeopend is, 85% wanneer je enkel de doos hebt open gemaakt en 70% wanneer je het product getest hebt. Zij interpreteren bedenktermijn dus anders dan de "Wet koop op afstand" welke geldt voor consumenten.Ben ik daadwerkelijk buiten de termijn van 60 dagen?
Op 8 juni heb ik per mail aangegeven dat ik het product wil annuleren, ruim binnen de 60 dagen. Echter, i.v.m. vakantie heb ik dit op 18 juni via hun website kenbaar gemaakt om het product te laten ophalen. Dit is niet volgens protocol van hun groothandel partner, hierdoor ben ik volgens hun te laat met retourneren en is mijn retourmelding gesloten.Kan dat zo maar? Op hun website kan ik geen voorwaarden vinden wanneer het product bij hun weer terug moet zijn.
Tevens vermelden ze: "Gebruik onze RMA tool onder "mijn account" of neem voor verdere instructies contact op met uw contactpersoon bij webshot." dat heb ik gedaan binnen 60 dagen.
Mag webshop mij weer wat verkopen
Op eind van de afhandeling, zei mijn contactpersoon dat ze graag meedenken met een vervolg bestelling. Echter, dan nemen ze weer niet de Wet Koop Op Afstand in acht. Dit lijkt mij strafbaar.In ieder geval check goed of je niet per ongeluk bij een zakelijke webwinkel iets besteld, dat voorkomt een hoop gezeur. Ik ben benieuwd of jullie ervaringen hebben met webshop of vergelijke gevallen.
[ Voor 6% gewijzigd door Outerspace op 27-06-2020 16:14 ]