Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Advies camcorder] Streaming bijeenkomst binnen

Pagina: 1
Acties:

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11:08
Ik zoek een video camera voor het live streamen van evenementen binnen. We gaan streamen via Youtube in 1080p30p en de audio gaat via een mengpaneel --> Focusrite USB audio device. Idee is dat de videocamera via HDMI naar een Elgatop HD 60 S gaat en dan via USB-C de laptop in. Via OBS streamen we live naar Youtube.

We zullen sprekers goed in beeld brengen en ook af en toe een muziekband en daar tussen wisselen. Op termijn breiden we wellicht uit naar twee camera's, we willen beginnen met één camera op goed statief. Ons budget voor de camera is <€1.000,- incl BTW.

Ik heb al even gezocht en vind veel camera's die enkel in 25p of 50p opnemen en volgens mij is dat niet handig: De FPS van de camera heb ik het liefste ook 30p en 1080p zodat OBS daar niets aan hoef te doen, scheelt weer CPU denk ik. En omzetten van 50p naar 30p is niet optimaal denk ik...

Ik heb momenteel een eigen Fujifilm X-T3 ingezet met goede lenzen maar daar willen we vanaf, is te kwetsbaar omdat ik er dan altijd moet zijn.

Hebben jullie goede adviezen voor welke camera geschikt is? Ik realiseer me dat de sensor en beeldkwaliteit van de X-T3 niet haalbaar is maar zoek dus beste prijs/kwaliteit voor max €1.000 :)

Camera's die ik heb gevonden zijn:
- https://www.coolblue.nl/p.../canon-legria-hf-g26.html enkel 25p of 50p...
- https://www.coolblue.nl/product/698275/sony-fdr-ax53.html zoiu kunnen, wel 4k wat we niet nodig hebben maar 1080p30p zit erop. Edit, 1080p30p lijkt er toch niet op te zitten...
- Heel wat anders maar wellicht ook prima: https://www.canon.nl/came...-mark-iii/specifications/ Kan zeker 1080p30p als output en is lekker klein

[Voor 5% gewijzigd door vandermark op 27-06-2020 15:09]

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• epoman
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
Niet direct een antwoord op je vraag maar wellicht is het handig om te onderzoeken of je een regiovrije camera kunt vinden. Die 25 en 30 fps zijn (meestal) gekoppeld aan PAL en NTSC regio-instellingen, dus als je in de software tussen PAL en NTSC kunt wisselen zou je goed moeten zitten. Of specifiek een NTSC-versie bestellen met het risico dat je niet kunt switchen naar 25/50.

Dat de ax53 die instelling niet heeft verbaast me maar lijkt een bewuste keuze te zijn geweest van Sony. De meeste digitale fototoestellen van Sony hebben/hadden die instelling namelijk wel. Apart.

maar nu even niet

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07:12
Sony rx100? 1" sensor, simpel in gebruik (wanneer ingesteld). En kan kiezen tussen ntsc of pal.

Van goedkoop (300 euro voor mark 1) tot heel duur (1200 voor mark 7) te koop. Of je kijkt naar de nieuwe ZV1. "Speciaal voor vloggers".

"Ik heb momenteel een eigen Fujifilm X-T3 ingezet met goede lenzen maar daar willen we vanaf, is te kwetsbaar omdat ik er dan altijd moet zijn."

Wat bedoel je daar precies mee? Te kwetsbaar en moet ik er altijd zijn?

[Voor 32% gewijzigd door waah op 04-07-2020 17:55]

• vandermark
waah schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:52:
Sony rx100? 1" sensor, simpel in gebruik (wanneer ingesteld). En kan kiezen tussen ntsc of pal.

Van goedkoop (300 euro voor mark 1) tot heel duur (1200 voor mark 7) te koop. Of je kijkt naar de nieuwe ZV1. "Speciaal voor vloggers".

"Ik heb momenteel een eigen Fujifilm X-T3 ingezet met goede lenzen maar daar willen we vanaf, is te kwetsbaar omdat ik er dan altijd moet zijn."

Wat bedoel je daar precies mee? Te kwetsbaar en moet ik er altijd zijn?
Ik wil mijn camera met lenzen niet blijven uitlenen, die is privé bezit. En uitzendingen gaan we elke week maken voor langere tijd waarbij eigen camera nodig is. De XT-3 met 16-55mmF2.8 en/of 50-140mmF2.8 levert wel erg goede videokwaliteit.

• waah
Een Sony ZV1 of rx100 (tot mark 5) heeft een f/1.8 lens op de wide-end. Dat is ongeveer gelijk aan de f2.8 op APS-C.

Dus daar zit weinig verschil tussen. Bij zoomen gaat die wel naar f/2.8, dus dan heb je minder licht.

De vraag is, welke ISO gebruik je nu? Bij een sluitertijd van 1/60 of 1/120e?

• vandermark
Ik denk dat de RX100 inderdaad een erg goede kanshebber is. De laatste heeft ook de zoom die nodig is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• waah
Heb zelf de rx100 vii, maar die valt buiten budget met 1200 euro. Maar is wel zeer goed. Zeker op het gebied van autofocus. Maar je verlies wel wat stops licht dan. Iets om rekening mee te houden.

Daarom vroeg ik ook op welke settings je nu filmt. Sluitertijd, ISO en diafragma. Als het licht genoeg is dan kan een rx100 prima. Maar als het donkerder is, zul je of genoegen moeten nemen met minder zoom, of meer richting een systeem camera moeten met één zoomlens (18-200mm bijvoorbeeld).

En hoeveel zoom heb je echt nodig? Heb je die 140mm genoeg? Of zit je vaker rond de 110mm?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• epoman
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
Weet niet hoe lang je streamt per event en onder welke omstandigheden, compacts en mirrorless/dslr worden gemiddeld warmer dan videocamera's.

Heb met een rx100m3 geen problemen gehad, maar die stond zelden langer dan een uur continue aan.

maar nu even niet

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True