Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies verbeteren signaalkwaliteit coax

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Just3
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 26-05 23:37
Hoi medetweakers,

Ik zou graag wat advies krijgen over de coax bekabeling in dit huis. Het huis is gebruikt geweest voor kamerverhuur, dus in bijna elke kamer is wel een coax wandcontactdoos te vinden. Het beeld op in ieder geval de TV in de woonkamer lijkt sinds de afgelopen paar maanden slechter, vooral op de 1080p varianten van zenders (via een CI+ module). Er is geregeld een klein blokkerig artefact te zien, maar soms wordt het zo erg dat het beeld de helft van de tijd stil staat. Gisteravond was het zo erg dat het beeld op een paar zenders alleen groen was.

Het AOP is op zolder en het signaal gaat daar via een Astro KL 620 versterker door lange kabels zonder opdruk naar drie digitale TVs en twee analoge radio's. De kabel naar de woonkamer TV loopt via twee rijgdozen en is in totaal tussen de 20 en 25 meter lang denk ik. Al het spul is vrij oud, vermoedelijk van halverwege de jaren 80 of nieuwer. Er staat “Made in W. Germany” op de versterker, wat geloof ik gebruikelijk was tot ±1990.

Voor de duidelijkheid: ik snap dat dit alles niet meer voldoet aan hedendaagse standaarden voor digitale TV. Toch deze vraag: kan ik de situatie, in ieder geval voor de TV in de woonkamer, iets verbeteren zodat er weer goed beeld is zonder nieuwe kabels te hoeven trekken, of is daar niet aan te ontkomen? Ik heb al een recente kabel van Ziggo tussen de wandcontactdoos en de TV en aan de versterkingsdraaiknop op de versterker gedraaid. De TV werkt prima als ik hem rechtstreeks op de groene kabel op zolder aansluit. Dingen waar ik aan dacht: de versterker met een nieuw model vervangen (retourgeschiktheid is niet echt nodig) en/of de kabels door de rijgdozen direct met elkaar verbinden. Er zit toch niks op deze dozen aangesloten.

Als iemand ideeën of suggesties heeft, ik hoor ze graag!

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 00:34
Je hebt twee mogelijke vijanden: Demping door de lengte van de kabels en storing vanuit de atmosfeer (Digitenne, 4G). De versterker geeft het signaal een boost zodat direct achter de versterker de hoeveelheid ruis waarschijnlijk geen grote rol speelt.

Elke splitter verzwakt het signaal, je hebt wellicht intuïtief het idee dat dat niet veel is, maar omdat de 75 ohm impedantie gehandhaafd moet worden zitten er componenten in een splitter die het signaal doelbewust verzwakken. Gecombineerd met verzwakking in de kabel komt het waarschijnlijk te zwak aan. Hoe dat met jouw splitters zit kan ik op de foto's niet opmaken, het is in ieder geval niet de bedoeling dat gewoon de draadjes contact maken, daar horen componenten tussen te zitten. Achter de splitters is het signaal een stuk zwakker en dat is waar storing uit de atmosfeer veel invloed op het signaal heeft.

Ik zou dus goed naar die splitters kijken en mogelijk met minder splitters gaan werken. De versterker vervangen is een mogelijkheid, maar mijn intuïtie zegt eigenlijk dat je daar niet moet zoeken, het ding lijkt het te doen en zoals gezegd, de vijanden die je signaal verzwakken zitten niet in de versterker.

• beascob
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18-06 21:07
- heb je alle verbindingen al aangedraaid? soms is oxidatie reden voor slechter contact.

AOP op zolder? Waar komt die (groene) kabel je pand binnen? Zit er onderweg , meterkast , onder de vloer, of begane grond geen AOP? want de foto laat geen AOP zien maar een versterker waar een groene kabel de invoer is.
Ik ben benieuwd naar andere eind van die groene kabel.
Misschien hoeft de omweg via zolder helemaal niet...

gewaarwordingshorizon

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 02:58
Eerste vraag, doet die versterker het nog wel, ik zie geen lampje iod.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-06 19:31
Begin allereerst met een deugdelijk AOP. Direct een ongeaarde versterker is gaat in beginsel al verkeerd.

De verdelers? Zo verdeel je signaal niet. Pak dan wat kroonsteentjes of ductape, goedkoper en net zo slecht. Gewoon deugdelijke versterker + splitter zal een hele hoop verbeteren.

Rijgdozen zijn not done tegenwoordig. Een sterk netwerk maken met einddozen. Rijgdozen hebben enorme demping en nog een hoop andere nare eigenschappen die je niet wilt.

De kabels zien er enigszins goed uit. Echter biedt dit natuurlijk geen garantie. Details over de kabel zijn nu onbekend.

Wil je een goed advies?

Maak een tekening met je uit eindelijke gewenste opstellen met ook kabellengtes erbij. Daarmee valt iets te adviseren.

Maar vooral doe het goed. Dus kwaliteitsspullen en niet deze rommel gebruiken. Kabels verbinden met goede connectoren en/of verbindingstukken. Een goede versterker welke ook goed is afgesteld. Meer is niet beter bij kabeltelevisie. Teveel signaal geeft ook storingen net als te weinig signaal. Kortom meer meer meer details.

Coaxkabel Winkel, snoertjes, splitters, stekkers, versterkers, wandcontactdozen, enz

• II This Game II
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 19-06 18:25
Of stop gewoon met Ziggo/coax en ga over op ethernet. (Je vroeg ook om suggesties)

• dmantione
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 00:34
... en dan aan een huurontvanger vast zitten, zeker.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True