Muurverf keuken vs tegels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-05 08:51
Wat is mijn vraag
Wij zijn op zoek naar ervaringen over het gebruik van speciale muurverf tegen vetspatten of het gebruik van tegels. Wellicht dat iemand in een soortgelijk dubio heeft gezeten en zijn ervaringen wil delen.

Dubio
Wij hebben een hoekkeuken. Zie onderstaand voorbeeld op de foto. Het gebruik van speciale muurverf heeft denk ik mijn voorkeur. Om de simpele reden dat de tegels niet tussen twee muren geplaatst kunnen worden. De tegels houden dan op waar de keuken op houd. Dat vind ik niet zo fraai denk ik. Maar met muurverf zie ik bij mij ouders dat het ook niet zo mooi blijft. Kan iemand een verf aanraden?

Alle feedback is welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6N0fAJUBHcrhHDZboRfkdFZUj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H1f11DFjgaUseJTtjRIuveys.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via aschja op 27-06-2020 15:41)

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:07
Wij hebben nu Sikkens Alpha Rezisto Mat in de keuken. Schrobvast en bevalt prima. In ons vorige huis hadden we een buitenmuurverf in de keuken en dat ging ook prima.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:07
Wij hebben nu Sikkens Alpha Rezisto Mat in de keuken. Schrobvast en bevalt prima. In ons vorige huis hadden we een buitenmuurverf in de keuken en dat ging ook prima.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je kan natuurlijk ook enkel een spatscherm plaatsen achter het fornuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-04 16:24
Ophidian schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:20:
Dit dus.

Mijn ouders hebben vorig jaar een nieuwe keuken gekregen en toen deze verf op kleur laten mengen. Fijne verf en prima af te nemen met een vochtige doek mocht je per abuis wat morsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:49
Zelf heb ik levis keuken en badkamer op mijn keukenmuur zitten. Mijn opstelling is identiek zoals in jou voorbeeld. Ik ben nu 5 jaar verder en de muren zien er nog perfect uit. En dat is inclusief regelmatig tomatensaus en curries die er tegenaan spatten.
Advies is wel om dit soort vlekken direct schoon te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-05 18:35
Wij hebben Sikkens Alphacryl pure mat SF muurverf gebruikt omdat we een spatrand niet mooi vinden. Deze heeft schrobklasse één. (Vet)spatten haal je er zo met een doekje af.

[ Voor 3% gewijzigd door witterholt op 27-06-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Als je niet tegen rare (voeg)randjes wil aankijken kan je ook voor een glasplaat kiezen.
Deze kunnen ze elke gewenste kleur beschilderen (aan de achterkant) en geeft één groot naadloos vlak.
Waterbestendig uiteraard. ;)

Uitsparingen voor wandcontactdozen en schakelaars kunnen ze ook heel netjes maken.

Het is wel een stuk prijziger dan enkel verf natuurlijk. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 02:13

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Wij hebben bij Gamma of Karwei een pot schrobvaste vers van Flexa 'Ivoorbruin' (komt grijzig over, zeker niet bruin) meegenomen voor eenzelfde keukenindeling. Ziet er superstrak uit en is uiteraard goed af te nemen als er bijvoorbeeld toch een spetter rode pastasaus tegen de muur komt.

Eerst nog getwijfeld over tegels, maar dit was (en is) gewoon ideaal. Makkelijk aan te brengen en onderhouden.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
alphacryl mat hier met daaroverheen traelyx naturel finish. Die laatste vormt een zeer sterke laag waar je alles tegenaan kan gooien wat je wil. Dingen als spinazi en tomaat geen week in laten trekken want dan krijg je lichte vlekken maar voor de rest gaat alles er zonder problemen af. Herhaaldelijk gloeiend hete olie er tegenaan gooien is al 3 jaar geen enkel probleem.

Ik ging er vanuit dat we het hier ongeveer een jaar netjes zouden houden en dat ik er dan weer een pot 2k verf tegenaan moest gooien maar dat blijkt nergens voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-05 14:00
Wij zijn begonnen met alleen verf en hebben uiteindelijk achter het fornuis een glazen spatscherm geplaatst. Dit werkt echt prima en geen kopse kanten van de tegeltjes waar we anders tegen zouden kijken. Van de schilder die ons plafond heeft gespoten een restant verf gekocht die hiervoor bedoeld is, capatex mat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 11:05
Naast de genoemde professionele muurverven met schrobklasse 1 (waar ik ook zeer goede ervaring heb), moet je ook zorgen dat je muur is voorzien van een stuclaag met een hogere stootvastheid.

Oh ja, schrobvaste muurverven hebben bij een gladde muur een hogere glans dan een normale muurverf. Dus als je mat wilt hebben, zorg er dan voor de extra nat versie.

[ Voor 30% gewijzigd door MacFeek op 27-06-2020 15:22 ]

===

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11
Je kunt de tegels aan de zijkanten redelijk fraai afwerken met een tegelprofiel. In een kleur, of RVS. Maar het blijft een kwestie van smaak natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-05 08:51
cryptapix schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:25:
Je kunt de tegels aan de zijkanten redelijk fraai afwerken met een tegelprofiel. In een kleur, of RVS. Maar het blijft een kwestie van smaak natuurlijk.
Goede tip. Maar dat lost het probleem niet op denk ik. Ik had tegels wel mooi gevonden als er een muurtje had gestaan. Maar zo ineens eindigen ergens vind ik vreemd. Denk dat het idd maar verf wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:11
Zelf gebruik ik in zo'n geval de Sigma Pearl Clean Matt, schrobklasse 1 en bestand tegen het intrekken van vlekken.

Houd wel rekening met het feit dat een muurverf 28 tot 30 dagen nodig heeft om zijn volledige schrobvastheid te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
In 2013 een keuken laten plaatsen met afneembare latex, Schilder:"maar dan doe ik de hele muur, anders zie je een overgang... en de andere muur en het plafond...."
3 weken later gooi ik een afwasmachineblokje in een thermosfles waar ik mijn koffie in doe samen met water uit de net nieuwe kokend waterkraan. zover geen issue ware het niet dat ik de dop erop deed...en enorme knal en de hele muur en het plafond helemaal onder de koffieaanslag... ik dacht "zout, koffie en kokend water, dit komt nooit meer goed..." een doekje later was er niks meer te zien...

Je snapt het, bij mijn huidige huis was de verf duurder dan de schilder maar ik wil vanaf nu altijd alles met dit soort verf, ook meteen de duurste versie altijd... helaas duurt het wel een maand voor het uitgehard is en je het mag schrobben

[ Voor 5% gewijzigd door technopeuter op 27-06-2020 15:42 . Reden: diskeltisch ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@aschja Sikkens Alphatex SF of Sigma Sigmapearl Clean Matt, net wat je het goedkoopste kunt verkrijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 27-06-2020 15:49 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik had dezelfde overweging en heb net effe een klasse 'hardere' verf gekocht: Sikkens Wapex 660. Een twee componentenverf op epoxybasis. Wordt gebruikt voor garagevloeren :P. Zit er al 3 jaar op en altijd prima af te schrobben. Ook als spatten er al dagen op zitten.

Maar is mogelijk overkill en een stukje duurder en lastiger aan te brengen (je offert er een roller mee op). Het ziet er wel gewoon goed uit, maar voelt wel een stuk gladder dan normale muurverf.

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 27-06-2020 15:59 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:11
Een twee componentenverf (en zeker op epoxy basis) is inderdaad nog sterker en sneller uit gehard. Voor een keuken en woonkamer kan dat ideaal zijn, maar voor een badkamer is dat juist niet aan te bevelen. Niet dat dat in dit topic van toepassing is, maar in een badkamer heb je weer te maken met dampbelasting. En een maal vocht in de muur zal dat vocht daar ook weer uit willen. En dan heb je zonder een voldoende damp open systeem een groot probleem aangezien de laag dan los wordt gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artifax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-04 15:50
Dit zou misschien iets kunnen zijn; het is een is een watergedragen, oplosmiddelvrije 2-componenten toplaag op polyurethaanbasis van projectkwaliteit die je over je verflaag aanbrengt.
https://www.verfwebwinkel.nl/trae-lyx-naturel-finish.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
leecher schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:13:
alphacryl mat hier met daaroverheen traelyx naturel finish. Die laatste vormt een zeer sterke laag waar je alles tegenaan kan gooien wat je wil.
Hier idem, Sigma Pearl Clean Matt en in het echte keukengedeelte traelyx natural finish daarover. Is makkelijk te verwerken, maar kijk wel even de filmpjes hoe dat moet.

Het zit er pas een paar maanden, maar tot nu toe bevalt dat prima. Je veegt alles er zo van af, vet, tomatensaus, koffie.

Ik zou het weer doen.

De verf moet je natuurlijk complete muren mee doen, anders ziet het er niet uit. Met die finish hoeft dat niet per se. Ik heb die laten eindigen met het keukenblok. Je moet er wel echt behoorlijk schuin tegenaan kijken in het juiste licht om dit überhaupt te zien, en ook dan vind ik het totaal niet storend. De meeste mensen valt het uit zichzelf niet eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11
aschja schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Goede tip. Maar dat lost het probleem niet op denk ik. Ik had tegels wel mooi gevonden als er een muurtje had gestaan. Maar zo ineens eindigen ergens vind ik vreemd. Denk dat het idd maar verf wordt.
Ik zou me er denk ik ook wel aan kunnen storen ja. Met tegels meer dan met bijvoorbeeld een glasplaat of RVS plaat achter het kookgedeelte.

Met tegels kan het misschien ook niet storend zijn als je het over de hele lengte van je blad doet en dan niet te hoog. Maar als je als een plint hebt zoals op de foto dan wordt dat niet fraai.

Verf vind ik wel de meest strakke oplossing. Het is ook maar net wat voor uitstraling je je keuken wilt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 09:29
Skyld heeft ook een 2-componenten obv polyurethaan. Die is fraai mat, dus ideaal voor over sauswerk.

We hebben m in de keuken, kan m aanraden.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Wij hadden een heel andere oplossing. Simpele muurverf in de kleur die wij wilden, met daaroverheen een laag matte, niet verkleurende bootlak (van een goed merk) gerold. Juist omdat wij soms wat slordig zijn met schoonmaken en de vetvlekken en tomatensaus dus in de praktijk soms wel een paar dagen op de muur blijven zitten is dit ideaal. Ook na een paar dagen kun je de muur nog prima schoonmaken. En na tien jaar ziet het er nog als nieuw uit.

[ Voor 78% gewijzigd door Rubbergrover1 op 27-06-2020 19:18 ]

Pagina: 1