Crashes bij installeren van via 4-in-1

Pagina: 1
Acties:

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mijn probleem is waarschijnlijk hetzelfde als dat van zoveel honder of duizend andere mensen maar ik word er totaal gek van.

Bij het draaien van 3d programma's crasht mijn systeem onmiddelijk (als ik via drivers heb geinstalleerd). Installeer ik geen via drivers dan is er niets aan de hand, in dat geval is mijn systeem superstabiel.
Ik heb een Asus a7v133 met bios 1.006i-1 (beta), win2k (sp1, sp2), nvidia 7.52 videodrivers (voor Asus v3800 tnt2) en via 4.29 drivers.
Zodra ik de via installeer krijg ik allerlei beeldfouten in 3d programma's en zware crashes.
Ik heb inmiddels al meerdere biossen gehad (1.002a-1, 1.005 en nu 1.006i-1 beta) maar dat maakte niets uit. Ook via 4.32 en 4.29 maakten niets verschil. Tussen nvidia 7.58 en 7.52 kon ik OOK geen verschillen merken. Puur dus de aanwezigheid van via drivers.
Ik heb de register bugfix geinstalleerd, zonder succes.

Eeeeenig idee? De enige oplossing die ik nog zie is mijn mobo verpatsen en inruilen voor een niet-via mobo.
Als ik vantevoren geweten had dat die via-crap zo'n troep was, had ik dit ding dus nooit gekocht :(

Verwijderd

win 2k + sp2 heeft ingebouwde via drivers... ofzo... dacht ik... weet ik neit zeker

ik ben zelf nu een ALi vriend geworden omdat ik geoeg had van VIA met hun drivers en brakke performance (kreeg het gewoon neit stabiel)

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Probeer je FSB een op 100 mhz te zetten ipv 133, dat wilt bijna alle problemen oplossen, werkte iig bij mij

Verwijderd

Pas nadat je viadrivers zijn geinstalleerd worden de features (en instellingen) van je moederbord eigenlijk pas ten volste benut.

Sowieso zou ik ff de 1004 BIOS pakken, die werkt i.i.g. bij mij het stabielst.

Grofweg blijven er drie opties over:
- Of je hebt een driverprobleem, of volgorde van instaleren is bagger: Eerst via 4.31, dan SP2, dan weer via 4.31 (overschreven door SP2) en DAN PAS je videokaart. Neem BTW de 12.41 drivers :P Ook DirectX 8 kan geen kwaad natuurlijk :P
- Je hebt een IRQ probleem: Door de VIA drivers wordt je bord een treedje hoger in performance gezet, dan kan windows minder goed met sharing omgaan e.d. :?
- Je A7V133 is mol :(

Hier werkt alles prima, en voor mij is het ook geen bekende bug ofzo...Suc6

/edit
Kan heel goed ook met je AGP instellingen te maken hebben: Probeer es AGP van 4x af te zetten, en fastwrite uit te zetten...
/edit

• Mini-me
  • Niet online
Op woensdag 08 augustus 2001 08:20 schreef werty het volgende:
Pas nadat je viadrivers zijn geinstalleerd worden de features (en instellingen) van je moederbord eigenlijk pas ten volste benut.

Sowieso zou ik ff de 1004 BIOS pakken, die werkt i.i.g. bij mij het stabielst.
Bios zit het probleem niet, hoe ik de settings ook verander en welke bios ik gebruik.
Grofweg blijven er drie opties over:
- Of je hebt een driverprobleem, of volgorde van instaleren is bagger: Eerst via 4.31, dan SP2, dan weer via 4.31 (overschreven door SP2) en DAN PAS je videokaart. Neem BTW de 12.41 drivers :P Ook DirectX 8 kan geen kwaad natuurlijk :P
12.41 geschikt voor tnt2?
Dx8 heb ik geinstalleerd.
- Je hebt een IRQ probleem: Door de VIA drivers wordt je bord een treedje hoger in performance gezet, dan kan windows minder goed met sharing omgaan e.d. :?
Alles zit inderdaad op irq 9 maar windows kan geen conflicten vinden. Bovendien kan ik het niet anders voor elkaar krijgen (AGP kaart, soundblaster in pci3, netwerk in pci4 zijn de beste indelingen zodat zo weinig mogelijk irq's geshared worden)
- Je A7V133 is mol :(
Heb ik ook al aan gedacht (tis niet de eerste keer dat ik hiermee zit te kloten) maar ik heb een probleem: Narwal (waar het bord vandaan komt) is failliet :(
Hier werkt alles prima, en voor mij is het ook geen bekende bug ofzo...Suc6

/edit
Kan heel goed ook met je AGP instellingen te maken hebben: Probeer es AGP van 4x af te zetten, en fastwrite uit te zetten...
/edit
AGP staat op 2x en fast write staat uit.. ik ben er zeker van dat het geen Bios settings zijn maar dat het ergens in de via drivers zit :/

• Mini-me
  • Niet online
Op woensdag 08 augustus 2001 02:58 schreef ubermaestro het volgende:
Probeer je FSB een op 100 mhz te zetten ipv 133, dat wilt bijna alle problemen oplossen, werkte iig bij mij
FSB wil met deze gare duron niet eens hoger dan 113, en met installatie wil ik geen enkel risico lopen dus installeer ik zonder de proc over te klokken (750 mhz dus).

• Mini-me
  • Niet online
Op dinsdag 07 augustus 2001 23:45 schreef limp_bizkit het volgende:
win 2k + sp2 heeft ingebouwde via drivers... ofzo... dacht ik... weet ik neit zeker
Voor zover ik het weet heeft SP2 de microsoft windows 2000 ata100 ide bugfix ingebouwd.

• SpeedyG
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-08 14:52

SpeedyG

Say Cheese !!

Hiero hetzelfde probleem.

Heb een Win2K-SP2 Server met BX-chipset MoBo en Asus 3800 Graphics.

Het ligt dus in elk geval niet aan VIA!!

Volgens mij zit het probleem in de NVidia driver. Ik gebruik trouwens W2k-1200-WHQL versie.

Heb tot drie keer toe onregelmatige vastlopers gehad na het gebruik van deze driver. Gebruik nu gewoon de door MS meegeleverde driver. Weet niet hoe de specs zijn, maar voor Server gebruik voldoen ze.

Runs on tequila, much cheaper than petrol.....

Verwijderd

http://www.asusnetq.com.tw/English/Component/socketa/mqa_a7v.asp Staat niet direct jouw vraag, maar wellicht wat tips.

• Mini-me
  • Niet online
SpeedyG>
ik weet ZEKER dat het aan via ligt, aangezien ik zonder via drivers absoluut geen problemen heb :(
Heb al meerdere nvidia drivers gebruikt en ik zie geen verschil, dus daar ligt her probleem niet..

• NetWorker
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 13:47
Ik denk persoonlijk dat het aan de combinatie VIA-driver en SP2 ligt aangezien ik hetzelfde ondervind. Alles opnieuw geinstalleerd (W2K AS) op mijn systeem (EPOX 8KTA3) en een aantal verschillende volgorde's geprobeerd (SP2-VIA, SP2-VIA-SP2, VIA-SP2, en driver voor videokaart AGP-V3800 etc) maar steeds hetzelfde als wat ook anderen ondervinden ... vastlopers. Het enige patroon wat ik hier in de posts steeds weer terug zie is VIA + SP2 + V3800 systemen ??? Iemand anders mee eens / opgevallen???

• Mini-me
  • Niet online
Het zou kunnen, al heb ik voorheen gewoon met die combo gewerkt.
Heb al eerder zo'n rij crashes meegemaakt en mijn systeem meerdere malen geformatteerd, maar toen bleek de agp aperture size de schuldige te zijn (nieuw moederbord, bios niet helemaal goed doorgekeken en ja.. dan krijg je dat).
Maar nu heb ik dus dezelfde settings alleen heb ik deze keer de ata100 controller in gebruik. Had hiermee ook steeds crashes omdat ik de drivers voor de a7v133 gebruikte en later bleek dat alleen met de drivers voor a7v mijn systeem niet crashte. Zou bij het installeren van via dan alsnog een probleem met die ata100 drivers komen ofzo?

Verwijderd

/edit
Kan je niet contact opnemen met Asus? De meeste mobo-bakkers hebben een online RMA service voor diegene wiens leverancier ermee ophgehouden is...Zeker niet de snelste oplossing, maar toch...
/edit

Dan zou ik toch ook gekloot moeten hebben? SP2 + VIA 4.31 + 12.41 + hele bak vol met kaarten :?

Oftewel...zal misschien een driver zijn...Maar zou toch ook ff zonder ACPI proberen te installeren...Ter illustratie:

Mijn systeem MET ACPI:
IRQ 11: USB, SB128, PCTVpro audio, PCTVpro video, GF3, Promise RAID, Realtek 10/100, Adaptec kaartje, Voodoo 3 :'(

Mijn systeem zonder ACPI:
IRQ 5: Adaptec SCSI
IRQ 9: USB, PCTVpro (x2), SB128
IRQ 10: Promise Fasttrack, voodoo3
IRQ 11: Realtek 10/100, GF3

Niet dat nu alles vrij staat (onmogelijk, duh), maar ziet er wel gezonder uit, en bij mij zijn alle bakkers onder Win2K (en XP >:)) eruit, en draait het als een zonnetje (BIOS 1004a, bij 1005 kom ik maar tot 1300 qua o'clock...)

• Mini-me
  • Niet online
Wat heb je precies aan ACPI?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 09 augustus 2001 09:03 schreef Mini-me het volgende:
Wat heb je precies aan ACPI?
Als het goed is staat dat in je mobo manual beschreven, en anders zijn er talloze verhalen over te vinden op Internet. www.google.com :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1