Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jacket13
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10 09:51
Hey allen,

Misschien kunnen we deze vraag samen oplossen : Waarom zijn alle 2de handse Intel CPUs zo hoog?
Ik kijk af en toe wel eens bij vraag en aanbod, marktplaats of bij winkels waar je soms nieuwe oude CPUs kan vinden en ze blijven best hoog in prijs.

Nou is de CPU markt sinds een goed jaar geleden helemaal op zijn kop gezet en met de laatste releases van
Intel en AMD, lijkt het mij dat oudere Intel CPUs gewoon niks meer waard zijn, Bijvoorbeeld een 7700K voor 250 euro, voor dat geld haal je toch heel wat beters en dat is dan nieuw.

Ligt het nou aan mij en is mijn perceptie dat ze vaak voor veelste veel aangeboden worden of zijn er mensen die ze voor een meer realistische prijs kopen, 7700k voor 100 euro is wel redelijk (bijvoorbeeld).

Ben benieuwd wat jullie mening is over de staat van 2de handse CPUs prijzen.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Het probleem is dat de per core performance van een vorige generatie nauwelijks verschilt met 3 generaties ervoor. Hierdoor is de misconceptie bij verkopers ontstaan dat de prijs evenredig hoog moet zijn. Verder snap ik niet helemaal wat je doel is van dit topic?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Kwestie vraag en aanbod... "Waarom bieden mensen CPU's voor 'veel' geld aan?" Omdat andere mensen het voor dat soort prijzen kopen en er dus meer voor over hebben dan jij blijkbaar er aan uit wilt geven ;)
Niet dat je mij 250,- voor een tweedehands 7700k zal zien betalen overigens, maar een kwestie wat de 'gek' ervoor geeft.

Fixing things to the breaking point...

• jacket13
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10 09:51
millman schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 04:35:
Het probleem is dat de per core performance van een vorige generatie nauwelijks verschilt met 3 generaties ervoor. Hierdoor is de misconceptie bij verkopers ontstaan dat de prijs evenredig hoog moet zijn. Verder snap ik niet helemaal wat je doel is van dit topic?
Klopt ook maar dat is nu al een tijdje niet meer zo, deze en de vorige generatie maken behoorlijke stappen voor Intel en AMD bied serieuze tegengewicht.

Vraag is dan, wordt dit nou zo onduidelijk overgebracht bij alle consumenten? is het misschien niet voor Tweakers om een side by side comparison te doen van CPUs van de afgelopen 6 jaar. (Nou weet ik dat Gamersnexus dit gedaan heeft voor de afgelopen 10 jaar maar niet iedereen stalkt zijn Site/youtube)

Voorkomt voor veel mensen een hoop miskopen en schoont de tweedehandsmarkt een beetje op.
Niet zo lang geleden Wilde een vriend van mij van een 6700k naar een 7700k " upgraden" en dat is
een beetje hoe ik in deze rabbit hole ben gevallen. Waarna ik hem maar moest adviseren een 3600(x)
te kopen met een moederbord en geheugen want dan was hij bijna net zo duur uit en krijgt hij meer performance gratis er bij.

Redenen voor deze topic is natuurlijk het discussiëren waarom deze rare fenomeen zich voort doet.
Misschien mensen tot beweging brengen of anders te laten denken dat ze dit gaan realiseren.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:05

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het kopen van een CPU heeft ook veel te maken met vertrouwen. Als hij slecht behandeld is, kan hij zo kapot zijn en dat wil je natuurlijk ook niet.

Lang niet alle tweedehands CPU's zijn duur: Intel Xeon CPU's die een paar jaar gebruikt zijn in servers van bedrijven zijn wel goedkoop en vaak zijn die bijna net zo snel als de nieuwste consumenten-CPU's. Je leest er niks over op verkoopbevorderende websites, daarom ken je ze niet.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”