Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

WiFi begane grond verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Largo_J
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 21-08-2020
Mijn vraag

Als ik op bezoek bij m’n ouders ga, erger ik mij mateloos aan het slechte WiFi bereik beneden. Nu is dit niet zo gek aangezien de modem op zolder staat. Mijn vader heeft ‘m graag daar aangezien hij daar zijn desktop heeft. Nu wil ik graag een extra router neerzetten beneden, maar ik weet niet goed hoe ik te werk moet gaan. Plus ik snap geen reet van de bedrading beneden. Graag jullie hulp. O en ik weet dat ik een netwerkkabel in de modem zou kunnen pluggen en naar beneden zou kunnen trekken, maar geen ervaring hiermee, dus ik hoop zonder te kunnen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Standaard Tele2 modem

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Even een omschrijving in foto’s

1.
De Isra gaat in een “doosje” en er komt een zwarte kabel uit

2.
De zwarte kabel komt in een splitter en er komt een zwarte kabel uit

3.
De zwarte kabel gaat naar het volgende witte “doosje” en er komt een witte (telefoon?)kabel uit

4.
De witte kabel gaat naar een kabelgoot en naar boven naar de modem

Wat doen die witte doosjes en splitter? Als ik dat begrijp, kan ik er wat mee.

Alle reacties

• Purzelbaum
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 13-06 15:49
Largo_J schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 01:24:
O en ik weet dat ik een netwerkkabel in de modem zou kunnen pluggen en naar beneden zou kunnen trekken, maar geen ervaring hiermee, dus ik hoop zonder te kunnen.
Nee.

even voor mijn duidelijkheid. wifi word beneden gebruikt, bekabeld op zolder?

netwerkkabel naar boven, modem beneden neerzetten en desktop aan die kabel. Dat is imho de makkelijkste manier.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 02:02

Brahiewahiewa

boelkloedig

Purzelbaum schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 02:35:
[...]
netwerkkabel naar boven, modem beneden neerzetten en desktop aan die kabel. Dat is imho de makkelijkste manier.
En dan een echte netwerkkabel; minimaal cat5e
De zooi die er nu ligt is geen cat5e en heeft waarschijnlijk ook niet 8 aders

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:28
Is het niet het makkelijkst om door te lussen middels ethernet over powerline? TP-link
aan de ene kant kabel inprikken op vrije lan poort van modem, en aan de andere kant wifi? kabels trekken is dan niet nodig.

Wellicht geen topsnelheid, maar dat heb je volgends mij via adsl toch niet, in ieder geval constant bereik.

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 00:32
Ik zie een aantal verbeterpunten: herstel je ISRA. Gebruik geen varkenssnuit en platte modulaire kabel. Als je VoIP via je modem hebt en geen analoge telefoon meer gebruikt, dan kun je de DSL-splitter achterwege laten. Plaats je modem zo dicht mogelijk bij het ISRA en trek een netwerkkabel naar de desktop boven (volg de bestaande coaxkabel).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Largo_J
Purzelbaum schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 02:35:
[...]

Nee.

even voor mijn duidelijkheid. wifi word beneden gebruikt, bekabeld op zolder?

WiFi beneden en bedraad boven maar boven kan WiFi ook geen kwaad.
Dus denk dat ik dan boven een extra router zet. Nog tips hoe ik het makkelijkst de netwerkkabel kan trekken? Nog nooit gedaan namelijk.
The_Vice schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 02:50:
Is het niet het makkelijkst om door te lussen middels ethernet over powerline? TP-link
aan de ene kant kabel inprikken op vrije lan poort van modem, en aan de andere kant wifi? kabels trekken is dan niet nodig.

Wellicht geen topsnelheid, maar dat heb je volgends mij via adsl toch niet, in ieder geval constant bereik.
Ik heb geen goede ervaringen met ethernet over het stroom netwerk, maar bedankt voor je tips.
Puch-Maxi schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 02:58:
Ik zie een aantal verbeterpunten: herstel je ISRA. Gebruik geen varkenssnuit en platte modulaire kabel. Als je VoIP via je modem hebt en geen analoge telefoon meer gebruikt, dan kun je de DSL-splitter achterwege laten. Plaats je modem zo dicht mogelijk bij het ISRA en trek een netwerkkabel naar de desktop boven (volg de bestaande coaxkabel).
Dankje voor de tips. Mijn ouders gebruiken wel nog een analoge telefoon, dus die ga ik er tussen laten zitten. En waarom de coax volgen en niet de telefoonlijn die dus al naar boven gaat? En kan je me uitleggen wat die witte doosjes doen? Is dat gewoon om een soort kabel naar een andere kabel te laten gaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 00:32
Jep, in dat geval de analoge lijn (en splitter) laten zitten. Weet je zeker dat er geen VoIP via het modem is? Ik was in de veronderstelling dat de dikke kabel een coax was, maar dan volg je idd de telefoonlijn naar boven. Die witte doosjes zou ik eens kijken of je dat wat netter kunt oplossen, het is puur gedaan om de bestaande bekabeling aan te kunnen sluiten :).

My favorite programming language is solder.

• Purzelbaum
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 13-06 15:49
Largo_J schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:51:
WiFi beneden en bedraad boven maar boven kan WiFi ook geen kwaad.
Dus denk dat ik dan boven een extra router zet.
Acces point boven is beter, of een router die als AP in te stellen is. Dan heb je nl geen extra draadloos netwerk door je huis lopen met alle gevolgen van dien.

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 11:02
Makkelijkste oplossing is om zo te laten, boven een Mesh accespoint bekabeld aan te sluiten op de modem.
Verdieping 1 ook een Mesh accespoint, alleen stroom nodig.
Begane grond hetzelfde.
Je hebt dan wel wat snelheidsverlies overigens.

Optimaal is om de modem zo dicht mogelijk bij het Isra te zetten, zoals eerder gezegd en vanuit daar een UTP naar zolder te trekken, daar eventueel ook een accespoint ophangen.
Telefoon porteren naar je internetprovider en telefoon aansluiten op de modem en al die zooi van splitters en stekkers verwijderen en modem direct op ISRA aansluiten.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09:41
Het modem moet binnen een paar meter van de ISRA staan, anders wordt er door de provider niets gegarandeerd en krijg je bij problemen geen ondersteuning.
Dus weg met al die knutselbedrading en modem beneden zetten, dan heb je meteen wifi beneden.

Netwerk kabel naar boven trekken, daar een switch plaatsen en als je boven ook wifi wilt hebben daar een accesspoint hangen.

Zo te zien is het een ruime kabelgoot dan zou ik gaan voor een lange kant en klare netwerkkabel met connectors eraan, even tape eromheen al je hem gaat trekken dan breekt het lipje niet af.
Gebruik de bestaande telefoonkabel als trekkabel.

Krijg je de connector er niet door, dan een stuk losse netwerkkabel kopen met massieve aders en zowel boven als beneden afmonteren op een netwerkdoos (dus niet gaan knutselen met connectors aanknijpen).

En zeker geen mesh router aanschaffen.
Die zijn veel te duur, performen slecht en zonder diepgaande technische kennis niet te combineren met de wifi van je bestaande router.

[Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 30-06-2020 14:16]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Largo_J
Dank jullie allen! Ik heb de adviezen van Puch en Ben gevolgd en het is gelukt.

Draadje mag dicht.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True