Stopcontact op accu mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-05 23:50
Goedendag medetweakers,

Ik zit met het volgende euvel:

Ik heb een Ikea PAX kast, waarin ik een ledlicht van Ikea zelf heb gemonteerd. Dit licht heeft in de armatuur een sensor die ervoor zorgt dat het licht aan gaat zodra de kast wordt geopend. Aangezien deze kast in de gastkamer staat, zal de kast zeer zelden open- of dichtgaan. De ledarmatuur wordt gewoon via een stekker voorzien van stroom, maar nu komt het: er is geen stopcontact in de buurt.

Mijn vraag is dus simpel doch noodzakelijk om te stellen: is een stopcontact op een accu/powerbank-achtig iets mogelijk? Omdat de kast zelden gebruikt zal worden, leek me dit een reële mogelijkheid.

Betreft de kast in deze kamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwSrBBV0egbx-RCGVIHvJu_8lcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sd9BlRf1t7nRsT0l33TlqBlZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hoor het graag! _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Kromatic op 26-06-2020 22:55 ]

Beste antwoord (via Kromatic op 28-06-2020 21:26)

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:02
Koop gewoon lekker 2 loodaccu's lokaal ipv zo'n lithium brandbom van aliexpress...
Je kan 2 12v 7Ah batterijen in serie zetten, dat is een standaard formaat en vaak gebruikt in ups'en/alarmen/etc...
https://www.google.com/se...L_nlBE861BE861&oq=12v+7ah

Dc -> DC is het efficientse, als je nog is 2 keer moet gaan omvormen dan verlies je al heel wat aan standby losses en omvorming, kan je elke 2 weken staan opladen.

[ Voor 10% gewijzigd door larsg op 29-06-2020 11:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het lijkt me efficiënter om de verlichting te vervangen, vaak ook een stuk goedkoper.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:52
Waarom verlichting in een kast die 'nooit' gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Dank voor het antwoord. Wat bedoel je precies met de verlichting vervangen? Voor een ander exemplaar met sensor op batterij eventueel? Het gaat om de verlichting in de kast namelijk.

@Afrit13 Ik ben nogal iemand die houd van net dat beetje meer. Kasten met automatische verlichting horen daar mijns inziens bij. :P

[ Voor 27% gewijzigd door Kromatic op 26-06-2020 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:40
Ja hoor. Tesla powerwall aanschaffen, kan ook al island werken. Daar in pluggen, klaar.

Maar om dichter bij jouw vraag te blijven, ik verwacht dat de sensor op 230V werkt, dan kom je op een 12V accu, met een omvormertje. Omdat het elektronica is, zou ik een zuivere sinus omvormer nemen. Effectief lijkt het mij een waardeloze oplossing.

Er zijn ook lampjes op batterijen met een sensor te koop. Dta lijkt me een stuk beter.

https://www.ledshop-groen...jen-1W-Onderbouw-Koel-Wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
@MeTooPV Dank voor het alternatief! De reden dat ik het bij Ikea wilde houden, is omdat deze ledarmatuur over de volledige breedte van de kast een mooi, diffuus licht afgeeft en het met universele oplossingen vaak wat minder strak oogt.

Ikea: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Qh8bQlP_WM5VsrTlaaMNCE3afc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkiosMbmuwWKJZC7BeMoZvRw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:47
.

[ Voor 185% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:38
Is het sowieso niet heel onhandig om een kamer te hebben zonder stopcontact? Wellicht mogelijk iets aan te leggen of verlengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:12
Je hebt ook zoiets op batterijen bij Ikea
https://www.ikea.com/be/n...-batterijen-wit-90360093/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
@D-Three Klopt! Maar zoals je ziet, is dat een minder sjieke variant in wit plastic i.p.v. aluminium en een bulkachtig uiterlijk voor de batterijen.

@Citroentjuh De kamer heeft een aantal stopcontacten, maar niet op de plek waar de kast staat (achter de kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:38
Kromatic schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:53:

@Citroentjuh De kamer heeft een aantal stopcontacten, maar niet op de plek waar de kast staat (achter de kast).
Ik schreef ook: of verlengen. Dat lijkt me een praktischer oplossing dan een constructie met accu’s.
Of natuurlijk gewoon op batterijen zoals hiervoor al vaak genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
@Citroentjuh Ik las het inderdaad. Ik ben nogal van de strakke kamers zonder zichtbare snoeren of draden. Zie voor de kamer de OP. Kamer is tevens voorzien van Hue verlichting rondom en in de opening achter in de kamer van een Hue ledstrip en automatische zonweringen (Ikea Fyrtur oid).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:40
Ik zie dat het de onvolprezen Norrfly is. De transformator hangt buiten de lamp en de hele lamp werkt dus op laagspanning. Staat er op die adapter niet wat de uitgangsspanning is, wellicht heb je geluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:12
Ik vind die andere ook mooier. Maar je wil de spanning van een batterij converteren naar een 230V wisselspanning enkel en alleen om een ledstrip te voeden, dat lijkt mij omslachtig. Bestaat zoiets? Ja https://www.travelpower.nl/lifepower-a2-s

Maar volgens mij kan het een pak goedkoper en eenvoudiger door de ledstrip open te maken en die rechtstreeks van batterijen te voeden. En als het zoals hierboven gezegd met een externe adapter is, kan het misschien nog eenvoudiger zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door D-Three op 26-06-2020 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kromatic
Ik snap dat het omslachtig is en wellicht ook niet noodzakelijk, maar ik vind het een prima systeem in mijn andere kamers alleen hier zit ik met de afwezigheid van een stopcontact. Vandaar dat ik mijn medetweakers om advies/alternatieven vraag. In ieder geval bedankt voor de reacties tot dusver!

@D-Three Dat is inderdaad exact wat ik zoek, maar zelf had ik een eurootje of 50,- in gedachten, haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

die led armatuur draait op een bepaald voltage, even aan de stekker/transformator kijken.

IKEA kennende draait dat op 24v, dus kabel afknippen NA de trafo en een 24v of 2x12v (auto, motor) accu neerzetten en af en toe opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-05 22:59
Die ikea strip zelf wil 24V DC. Je kunt beter zoeken naar een oplossing, die die 24V DC levert dan iets dat eerst naar 230V gaat en dan weer terug naar 24V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
@Anoniem: 472287 Duidelijk. De ledarmatuur direct hierin pluggen zou dan moeten werken?

https://nl.aliexpress.com...AmkUEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 16:07

SambalBij

We're all MAD here

Groentjuh schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:04:
Die ikea strip zelf wil 24V DC. Je kunt beter zoeken naar een oplossing, die die 24V DC levert dan iets dat eerst naar 230V gaat en dan weer terug naar 24V.
Al was het alleen maar omdat je anders in je weinig gebruikte kamer wel dagelijks of wekelijks je powerbank kunt gaan opladen, omdat waarschijnlijk ondanks dat de lamp zelf niet aan gaat, de omvormer netjes de powerbank in no-time leeg trekt...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
Gaatje boren door de muur en de adapter in andere kamer in stopcontact steken? Zo heb ik het gedaan met de kastverlichting van de kledingkast in de slaapkamer.

Snoer even doorgeknipt en later weer aan elkaar gezet.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 26-06-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stollie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:18
Wit snoer vanaf de hue led strip? Is maar klein stukje, dat zal toch niet op gaan vallen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kromatic schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:07:
@Anoniem: 472287 Duidelijk. De ledarmatuur direct hierin pluggen zou dan moeten werken?

https://nl.aliexpress.com/item/33036434257.html
Ja dat zal wel (even) werken.
Ga er niet van uit dat die accu lang mee gaat tenzij er een goede BMS of balancing board aangeknoopt zit.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Laatst online: 24-05 22:40
links voor de kast zit een wcd... als t echt niet te zien mag zijn bij de volgende verf ronde stukje gips eruit en verschuiven.

dingen op accu die niet veelvuldig gebruikt worden zijn in huize Purzel altijd leeg als ze nodig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jep dat moet prima werken en die accu's komen al met BMS en oplader.

Hoe lang het meegaat is even afwachten. Let ook op dat het DC stroom is dus + en - goed aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:44

Rmg

Stopcontact verplaatsen of een platte stekker in de stekkerdoos en de kabel wegwerken in de plint.

Zo'n batterij 'oplossing' werkt gewoon voor geen meter.
De 2 keer dat je die kast opentrekt in het jaar zal het leeg zijn. De batterijen gaan gewoon kapot binnen een paar jaar. En serieus net of je elke maand de batterijen voor een kast die je niet gebruikt gaat checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rmg schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:05:
Stopcontact verplaatsen of een platte stekker in de stekkerdoos en de kabel wegwerken in de plint.

Zo'n batterij 'oplossing' werkt gewoon voor geen meter.
De 2 keer dat je die kast opentrekt in het jaar zal het leeg zijn. De batterijen gaan gewoon kapot binnen een paar jaar. En serieus net of je elke maand de batterijen voor een kast die je niet gebruikt gaat checken.
Je laat het klinken als een enorme taak, maar "een paar jaar" (dat zijn er zomaar 5), je probleem opgelost voor <30euro, en als het niet gebruikt wordt is het sluipverbruik minimaal. Zeg dat je die batterij 4 tot 6x per jaar even moet opladen...

Soms vraag ik me af waarom zoiets als een onmogelijke taak gezien wordt. Je telefoon laadt je elke nacht op. Beetje discipline he...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:27
Als je amper in die kamer komt, dan ga je die batterijen ook niet opladen.

Zoek gewoon led verlichting op aa batterijtjes, dat zal wel een paar jaar mee gaan, en als ze leeg zijn koop je nieuwe batterijen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:41:
[...]

Je laat het klinken als een enorme taak, maar "een paar jaar" (dat zijn er zomaar 5), je probleem opgelost voor <30euro, en als het niet gebruikt wordt is het sluipverbruik minimaal. Zeg dat je die batterij 4 tot 6x per jaar even moet opladen...

Soms vraag ik me af waarom zoiets als een onmogelijke taak gezien wordt. Je telefoon laadt je elke nacht op. Beetje discipline he...
Meeste mensen willen gemak en er niet naar omkijken. Zeker niet naar zoiets simpels als een lampje. Ik ben in het verleden ook tegen goedbedoelde adviezen in begonnen met een paar dingen in huis op batterijen. Ben er inmiddels van genezen. Gaat er allemaal weer uit en komt er in de nieuwe woning niet meer in. Zelfs de klok in de woonkamer wordt batterijloos. Die werkt met gewichten (erfstuk). :)

Lijkt er eigenlijk een beetje op, dat de kamer helemaal opgeknapt is, maar de stroomvoorziening in de kast vergeten is. Dat had gedaan moeten worden voor de muren gedaan werden. Klein sleufje frezen en dan aankoppelen op een bestaand stopcontact. Kunnen de gasten daar ook meteen hun tandenborstel opladen, zonder kabeltje in het zicht.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 27-06-2020 09:44 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:53
Ben ik de enige die liever een batterijpaket uit NL haalt dan van AliExpress. Als het nog van een specifiek bedrijf is (bijv Xiaomi battery banks) zou ik denken oke... Maar Alie? Als die te warm wordt hen je probleem,want zit volledig ingebouwd dus kan geen warmte kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

99ruud99 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:14:
Ben ik de enige die liever een batterijpaket uit NL haalt dan van AliExpress. Als het nog van een specifiek bedrijf is (bijv Xiaomi battery banks) zou ik denken oke... Maar Alie? Als die te warm wordt hen je probleem,want zit volledig ingebouwd dus kan geen warmte kwijt.
Dat zijn exact de batterypacks die in al je (nederlandse) goedkope e-fiets etc zitten. En ne Xiaomi step, enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:04
Als die te warm wordt hen je probleem,want zit volledig ingebouwd dus kan geen warmte kwijt.
Ah joh, dan heeft de lokale brandweer ook weer een leuk uitstapje, gun die dames en heren ook eens wat.

Maar serieus, ik zou dit spul ook niet in huis willen.

Los daarvan: Met een 6Ah accu gaat het allemaal niet heel lang mee voordat je weer moet opladen. Dan heb je er meer gedoe dan plezier van, en krijg je dat je achteraf toch liever voor een optie met stekker had gekozen. Of je moet de accu weer van een (semi-)permanente voeding voorzien en dus alsnog met draadjes gaan werken. Bijvoorbeeld naar een 10Wp (caravan) zonnepaneeltje die je buiten tegen de gevel plakt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-05 16:04
Zou t zelf ook niet doen. Zo goed zijn die regels daar niet. Voor je het weet fikt de boel af (maar wel mooi 100 euro bespaard). Imo de verkeerde bezuiniging. Maargoed ik woon er niet dus niet mijn probleem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:53
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:08:
[...]

Dat zijn exact de batterypacks die in al je (nederlandse) goedkope e-fiets etc zitten. En ne Xiaomi step, enzovoorts.
Klopt maar dan koop ik het van een merk dat ik redelijk vertrouw dus hoop dan dat dat merk zijn naam hoog wilt houden en hun spullen bij een fabriek kopen die betrouwbaar is. Geen enkel merk wilt bekend staan om brand te veroorzaken.

Natuurlijk ben ik dat, maar ik vind die 30 euro meer voor een batterij mijn geruste hart wel waard.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:02
Koop gewoon lekker 2 loodaccu's lokaal ipv zo'n lithium brandbom van aliexpress...
Je kan 2 12v 7Ah batterijen in serie zetten, dat is een standaard formaat en vaak gebruikt in ups'en/alarmen/etc...
https://www.google.com/se...L_nlBE861BE861&oq=12v+7ah

Dc -> DC is het efficientse, als je nog is 2 keer moet gaan omvormen dan verlies je al heel wat aan standby losses en omvorming, kan je elke 2 weken staan opladen.

[ Voor 10% gewijzigd door larsg op 29-06-2020 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:26

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Oplaadbare accu's moet je regelmatig opladen, anders kunnen ze na 6 tot 12 maanden al kapot zijn.

Beter is het om gewone batterijen te gebruiken en die te vervangen als ze leeg zijn. Als je de verlichting bijna nooit gebruikt, dan kan je de niet-oplaadbare batterijen waarschijnlijk gebruiken voor hun hele shelf-life en die datum staat op de verpakking aangegeven als je ze koopt.

Als je een wat duurder type niet-oplaadbare batterij koopt, kan die wel tot 10 jaar meegaan.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Die foto is ook echt jouw kamer?
Volgens mij heb je echt zat opties: linker stopcontact en dan achter de verwarmingsbuis omhoog.
Rechter stopcontact met een flat plug en dan achter de plint langs naar de kast.
Lamp in het plafond eruit halen en achter het verlaagd plafond naar je kast toe en daar naarbeneden.

Echt geen reden om accu's te gaan plaatsen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Poeh, dit is nog eens een first world problem. Beste optie is in mijn ogen gewoon netjes een kabel wegwerken. En als dat écht geen optie is voor jou, er zijn powerbanks met ook een regulier stopcontact als optie. Zoals bijvoorbeeld deze: https://www.xtorm.eu/en/p...-power-bank-brick-23-200/. Maar aan gekke oplossingen voor gekke problemen hangt een gekke prijs. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:30
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:08:
[...]

Hoe weet jij dat een random shop op Ali met een vage naam ook maar iets 'exact' gaat leveren?

En dan noem je ook nog een aantal toepassingen waarbij de accu in brand van is gevlogen met name bij het opladen.

De oplader is in dit geval zelfs voorzien van een fake CE logo.

Deze Ali meuk gebruiken is onverstandig. In huis opladen roekeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:21
Haal die verlichting er gewoon uit... wat boeit het nou of je kastverlichting in je logeerkamer hebt

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• thafang
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-04 18:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9tkttBC58A5S5iuh502Bpn7_dE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QDZVeaZqt8nau5liGxVKS3a6.png?f=user_large

Ik heb een stopcontact gevonden!

Fortune favours the bold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03:48
Gemiddelde gast gebruikt die kast toch amper & zij zien niet hoe jou kledingkast eruit ziet.
Dus dat lampje gaan ze niet missen.

Ik snap dat je nu aan het opknappen/inrichten bent en alles perfect wilt doen maar soms is de oplossing gewoon om het te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat voor gasten heb je? Ik zet m'n tas op de grond en ga pitten...

Naja; stopcontact zit er naast. Als je een haakse stekker erbij hebt kun je altijd het stopcontact 90 graden draaien. Of zelfs van dat Ikea ding de stekker eraf knippen en het stopcontact vervangen door een blindplaat met kabelinvoer of kniedeksel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:51:
Wat voor gasten heb je? Ik zet m'n tas op de grond en ga pitten...
Dit inderdaad.
kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:51:
Naja; stopcontact zit er naast. Als je een haakse stekker erbij hebt kun je altijd het stopcontact 90 graden draaien. Of zelfs van dat Ikea ding de stekker eraf knippen en het stopcontact vervangen door een blindplaat met kabelinvoer of kniedeksel.
Dit ook inderdaad. Maar ik denk dat @Kromatic eigenlijk op zoek is naar een oplossing die er niet is.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:18
Je kast is gewoon te klein. Zet er nog zo’n kast naast, dan zit het stopcontact in de kast.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Dank allen voor de antwoorden! Ik ga mij eens even beraden hierover.

Er mogen simpelweg geen draden zichtbaar zijn vandaar dat de huidige stopcontacten geen soelaas bieden. Dit had echt achter de kast gemoeten, maar omdat deze kamer wellicht nog van functie zal wijzigen, wilde ik de kast niet permanent plaatsen met een stopcontact erachter.

En over het nut hiervan, tsja.. hoe nuttig is de meeste domotica/automatisering in huis? Het blijven vooral handigheidjes/gadgets en laat ik daar nu net van houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 16:59
Je hebt een hoge plint en het stopcontact zit vlak boven de plint.
Als je je stopcontact afschroeft kun je in de doos een gaatje een cm of 7 naar beneden boren. Daarna boor je achter je plint recht naar achteren om het gaatje te vinden. Kabel kan je in het stopcontact aansluiten en onzichtbaar achter je plint naar de kast leggen. Met een 10 mm boortje of groter moet het gat wel te vinden zijn.

Indien je niet wilt boren zou ik zelf kiezen voor de eerder genoemde oplossing met aa batterijen.
2x https://nl.aliexpress.com/item/32792063214.html voor 16 batterijen en je hebt je 24 Volt. Bij weinig gebruik zal het wel een jaartje of 5/10 meegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Sgrovert op 28-06-2020 22:16 ]

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:26

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Kromatic schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:25:
En over het nut hiervan, tsja.. hoe nuttig is de meeste domotica/automatisering in huis?
Nou: als je het goed doet, dan hoef je niet meer bewust bezig te zijn met aan- en uitdoen van het licht en heb je geen schakelaars in de muur meer nodig.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Kromatic schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:25:
[...]
Er mogen simpelweg geen draden zichtbaar zijn vandaar dat de huidige stopcontacten geen soelaas bieden. Dit had echt achter de kast gemoeten, maar omdat deze kamer wellicht nog van functie zal wijzigen, wilde ik de kast niet permanent plaatsen met een stopcontact erachter.
[...]
Maar de kast zit nu ook ingebouwd tussen de plinten in?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-05 13:07
Plaats een zonnepaneel op het dak en voed de led lamp daarmee draadloos.

[ Voor 11% gewijzigd door mgizmo op 29-06-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 16:30

OmeJoyo

This is me

Je hebt een kast met 2 gaten waar die aan een andere kast stond en een beschadiging. Ik zie niet zo in waarom je zou moet vallen over als je het goed doet 4 cm snoer in het zicht, dat bovendien wit is net als de rest.

Ook geef je aan dat de kamer mogelijk nog veranderd terwijl de kast vast staat tussen de plinten :S

Maargoed ieder zijn ding, het lijkt mij enorm voor moeite voor een detail dat dit niet beter maakt. Komt er nog iets naast die kast? Een tafel, of een bed? Dan zie het helemaal niet meer.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap