Toon posts:

Goede 12v-verdeeldoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:52
Wat is eigenlijk een goede verdeeldoos voor de 12v-aansluiting ("sigarettenaansteker-aansluiting") in de auto? Eentje die een autoleven lang meegaat?

Ik heb de afgelopen jaren deze gehad:
https://www.allekabels.nl.../sigarettenaansteker.html

De eerste hield het een jaar of 2 vol, maar de laatste heeft het maar 2 maanden gedaan. Daarna raakt er iets slap in de stekker of zo en moet je 'm steeds vaker aandrukken. Tot het moment dat hij helemaal geen contact meer maakt zodra je 'm loslaat :/ De buitenste clipjes even omhoog buigen kan maar 1 keer, daarna helpt het niet meer.

Hij moet minstens 10A aankunnen, want er zit een koelbox en meerdere USB-opladers op aangesloten.

In het verleden heb ik een merkloze van Conrad gehad, die was 10A, maar de bedrading was dermate dun dat bij 8A de kabel warm werd en de spanning zakte naar zo'n 10v onder belasting :/

Bestaat er een exemplaar waar ik voor jaren geen gezeur mee krijg terwijl hij 24/7 aangesloten zit?

Dit is de aansluiting in de auto:

En dit is de stekker aan het verdeelblok die slap wordt:

Alle reacties

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-12-2022
Dan zou ik het met een relais aansluiten en de stekker er tussen uit halen, zodat die gewoon vast in de auto zit. Geen gekloot meer met de stekker en weg te werken waar je maar wilt

• Josefien
Maar er is geen losse kabel in de auto om te gebruiken en ik zie het niet zitten om een nieuwe te moeten gaan wegwerken vanuit de accu.

• Mapro
Dan soldeer je heb direct op de voeding van de 12 volt aansluiting? Zweefzekering er tussen en gaan

• Josefien
Je bedoelt de kabel die nu naar de aansluiting in de auto gaat? Dat is een héél kort draadje naar een stekker achterop. Het lijkt me niet verstandig die af te knippen. Een keer een breuk of als het in de toekomst hersteld moet worden en ik heb een probleem, zo kort is het draad :o

Solderen is bovendien in de auto niet zo makkelijk... ik woon op 3 hoog... geen spanning voor de bout ;) Ik zou dan met krimp-verbindingen moeten werken.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:06

Bolletje

Moderator Harde Waren
Kan je niet een blok halen die zowel de 12 v heeft als de usb-aansluitingen?

https://www.amazon.nl/BES...gid=pla-532818042956&th=1

Deze bijvoorbeeld. Dan worden je aansluitingen ook niet zo snel lam.

• Mapro
Bolletje schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:22:
Kan je niet een blok halen die zowel de 12 v heeft als de usb-aansluitingen?

https://www.amazon.nl/BES...gid=pla-532818042956&th=1

Deze bijvoorbeeld. Dan worden je aansluitingen ook niet zo snel lam.
Zoals ik begreep gaat het juist om de stekker die je inplugt voor de spanning niet de verdeeldoos zelf.

• Mapro
Josefien schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:17:
Je bedoelt de kabel die nu naar de aansluiting in de auto gaat? Dat is een héél kort draadje naar een stekker achterop. Het lijkt me niet verstandig die af te knippen. Een keer een breuk of als het in de toekomst hersteld moet worden en ik heb een probleem, zo kort is het draad :o

Solderen is bovendien in de auto niet zo makkelijk... ik woon op 3 hoog... geen spanning voor de bout ;) Ik zou dan met krimp-verbindingen moeten werken.
Dan pak je hem iets verder op.
Gassoldeer bout is altijd erg handig, voor onderweg of als je geen stroom bij je auto kunt krijgen.
Kabels trouwens niet doorknippen maar heel laten, kabel isolatie strippen, nieuwe kabel eromheen draaien vast solderen en isoleren en klaar 2cm ruimte is genoeg

[Voor 10% gewijzigd door Mapro op 26-06-2020 20:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:06

Bolletje

Moderator Harde Waren
Mapro schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:28:
[...]

Zoals ik begreep gaat het juist om de stekker die je inplugt voor de spanning niet de verdeeldoos zelf.
Dan kan je het misschien oplossen met:

1) een verlengkabel ertussen. Dan slijt de verlengskabels stekker, maar de stekker van de verdeeldoos naar de verlengkabel blijft er gewoon inzitten. Zoals https://www.nkon.nl/noco-...C2HYpOUFonQgaApKCEALw_wcB
2) je monteert een vervangbare stekker aan de verdeeldoos. Dit kan je ook gewoon in huis doen dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mapro
Bolletje schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:54:
[...]

Dan kan je het misschien oplossen met:

1) een verlengkabel ertussen. Dan slijt de verlengskabels stekker, maar de stekker van de verdeeldoos naar de verlengkabel blijft er gewoon inzitten. Zoals https://www.nkon.nl/noco-...C2HYpOUFonQgaApKCEALw_wcB
2) je monteert een vervangbare stekker aan de verdeeldoos. Dit kan je ook gewoon in huis doen dan.
Beide ook goede oplossingen. De keuze is reuze.

• Josefien
Ik wil best een nieuwe stekker monteren aan de verdeeldoos. Echter, het blijkt verrassend moeilijk om er eentje te vinden die niet nog uit China moet komen (te lange levertijd) èn 15A aan kan :/

En dan ook het liefst eentje met platte punt i.p.v. ronde of puntige. Mijn ervaring is dat die platte exemplaren minder snel warm worden bij zwaardere belasting, waarschijnlijk door het grotere contactoppervlak.

Een verlengstuk lijkt me niet helpen, want of de stekker nu in een verlengstuk of direct in de auto zit lijkt me niet uitmaken wat betreft het lam worden. Hij wordt sowieso vrijwel nooit losgehaald, daardoor kan het lam worden dus niet komen.

[Voor 23% gewijzigd door Josefien op 26-06-2020 23:56]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:59

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dat je moeite hebt er één te vinden die 15A aan kan, is logisch, de aansluiting is geschikt tot 10A. Heel veel meer zou ik er ook niet doorheen willen jagen, aangezien het niet bepaald de meest betrouwbare aansluiting is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

deepbass909 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 02:03:
Dat je moeite hebt er één te vinden die 15A aan kan, is logisch, de aansluiting is geschikt tot 10A. Heel veel meer zou ik er ook niet doorheen willen jagen, aangezien het niet bepaald de meest betrouwbare aansluiting is.
Inderdaad. 10A op 12V is al 120 Watt aan vermogen, da’s best flink... daar zijn de kabeltjes in die verdeeldoos vast niet op berekend. Wat sluit je er allemaal op aan?

• Mapro
Op de afbeelding van de gezekerde stekker zit een 15 amp zekering, als die er origineel inzit mag je aannemen dat die 15amp wel berekend is

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
En vergeet niet dat de bekabeling in de auto zelf ook niet al te dik is. Vooral bij wat oudere auto's niet. Die zijn bedoelt om af en toe een sigarettenaansteker op te warmen. Niet om tijdens een lange rit een koelbox koel te houden. Wil je betrouwbaarheid dan zou ik een kabel trekken vanaf de accu en deze schakelen met een relais op contact. Uiteraard wel netjes afzekeren.

• Mapro
.Maarten schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:14:
En vergeet niet dat de bekabeling in de auto zelf ook niet al te dik is. Vooral bij wat oudere auto's niet. Die zijn bedoelt om af en toe een sigarettenaansteker op te warmen. Niet om tijdens een lange rit een koelbox koel te houden. Wil je betrouwbaarheid dan zou ik een kabel trekken vanaf de accu en deze schakelen met een relais op contact. Uiteraard wel netjes afzekeren.
Je kunt toch gewoon het aantal ampere waarop de aansteker is afgezekerd ook gebruiken? Die zal 15 of zelf 20 afgezekerd zijn en de plug die afgebeeld staat is 15, dan is het goed toch?
De fabrikant heeft gewoon de juiste kabel neergelegd lijkt mij..

• Josefien
De verdeeldoos is origineel op 15A gezekerd, dus dat mag er gewoon doorheen. De aansluiting in de auto is ook gezekerd op 15A, samen met de radio.

Koelbox langdurig aan laten lijkt me geen probleem, hij wordt al een jaar of 2-3 zo gebruikt en nooit problemen gehad, behalve het stukgaan/lam worden van de stekker die aan de verdeeldoos zit (waarschijnlijk omdat 'ie dus altijd is aangesloten en de veren dus constant ingedrukt zijn). Het lijkt me dat de kwaliteit van die stekker gewoon te laag is, want de stekker aan de koelbox zelf heeft er geen last van na net zo'n lange tijd.

15A is wat ruim genomen. Koelbox , dashcam, navigatie, smartphone en soms een tablet lader zitten erop aangesloten.

Edit: de specificaties van beide exemplaren geven 10A. Alleen de zekeringen zijn beide origineel 15A.

[Voor 7% gewijzigd door Josefien op 27-06-2020 12:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Baggeraar

Wat een gebagger..

Op het werk (ombouw van wagens) gebruiken wij al jaren die van procar:
https://www.conrad.be/zoe...procar&searchType=regular
Nog nooit problemen mee gehad, maar wij gebruiken enkel de opbouw varianten heel vaak.
Voordeel van de opbouw variant is dat je de aansluiting dan gelijk met de vlakke kant kan maken, ipv dat de stekker uitsteekt en dus sneller een tikje van de baggage kan krijgen.

't zijn uiteraard niet de goedkoopste dingen :-)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee