Hoi heeft iemand een schema of link voor een temp gestuurde fan ??? ik wil nl dat een 2e fan aan gaat als de temp in de kast 28+ graden wordt. Ik heb de search gebruiktr maar helaas zijn alle plaatjes een kruisje geworden
volgens mij zijn die dingen ergens te koop, kweet alleen niet waar, maar je kunt natuurlijk ook met een ptc of een ntc iets in elkaar knutselen
Anoniem: 13308
mhh zoiets dus ??
schema

printje

Ze zijn niet van mij, ik heb ze van andere Tweakers hier op GOT.. !!
schema

printje

Hmmmm.... ziet er goed uit
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
al jullie geen zin in gesoldeer hebben kunnen jullie bij Radio Centrum in Utrecht een temp gestuurde fan control print kopen t.w.v. FL 22.95 - werkt ideaal
Anders op zoek naar een papst vario fan.
Zijn ff wat duurder maar dan heb je ook wat
Zijn ff wat duurder maar dan heb je ook wat
Amantes amentes
--
Be inspired!
Anoniem: 34031
Fl 22,95 (hoeveel euro is dat ?)! LOL, nu heb ik alleen maar meer zin in solderen heheOp dinsdag 20 november 2001 09:28 schreef nutie het volgende:
al jullie geen zin in gesoldeer hebben kunnen jullie bij Radio Centrum in Utrecht een temp gestuurde fan control print kopen t.w.v. FL 22.95 - werkt ideaal
Anoniem: 39756
22,95
?? Da's echt vet goedkoop. Daar zou ik niet voor willen gaan solderen. Ik denk dat je met de tijd dat je bezig bent beter voor die 22,95 zo'n printje kan kopen.
kan iemand me een telefoonnummer of inet site van die radio utrecht troep geven. Ik wil ook zo'n print ding
GoTOp woensdag 08 augustus 2001 11:06 schreef Hooi het volgende:
mhh zoiets dus ??
schema
[afbeelding]
printje
[afbeelding]
Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Anoniem: 34031
Het is goedkoper omdat het aan onderdelen echt helemaal geen ene cent kost. Hooguit een paar gulden en het schema is zo simpel, dat zit in hooguit een half uur in elkaar. Bovendien heb ik alle onderdelen op vooraad. En dan vind ik 23 piek veel ja
ik heb er ook een, volgens mij van het merk nidec of zoiets
komt uit een hp server
komt uit een hp server
In IBM desktops (P200) zit er ook 1 (Nidec dus) werkt wel geinig....Op dinsdag 20 november 2001 16:25 schreef Rappie het volgende:
ik heb er ook een, volgens mij van het merk nidec of zoiets
komt uit een hp server
Speed kills, but beauty lives forever...
Anoniem: 21921
is die temperatuur instelbaar? met een draaiknopje ofzo?[NUT] schreef op 20 November 2001 @ 09:28:
Dat zoek ik nou ook al heel lang. Ik weet dat het met de DigiDoc5 kan maar die kost 90E
Als iemand zo'n ding in elkaar kan zetten voor me mag ie me mailen. (of gewoon hier postten natuurlijk) Het moet dus zijn van: boven de x graden gaat de fan aan op 7 of 12v en op x graden (wel een aantal graden lager) gaat ie weer uit (0v). Over de kosten worden we het dan wel eens

ik zoek ook zon ding, met een draaiknopje waar je de temp kan instellen (van 20 graden tot 40 graden) en hij moet een 20 watt fan aankunnen.
Anoniem: 787
Dit zijn mijn plaatjes! 
Schema is van elektuur.
Het printje is zo klein als een vingernagel (6x5 gaatjes).
Bij mij werkt dit met deze weerstandswaarden voor alle ventilatoren die ik heb (getest!).
De ventilator gaat dus steeds sneller draaien naarmate de temperatuur toeneemt: het is geen temperatuur[/b]schakelaar[/b].
Je kunt die 680 Ohm weerstand vervangen door een potmeter (bijv 1K Ohm) om het 'startpunt' enigzins te regelen.
Dan kun je ook een afwijkende NTC-waarde nemen - als je die nog ergens hebt liggen.
Het is misschien nodig om de BD140 te koelen: schroef er een klein plaatje aluminium op, of schroef hem tegen de kastwand aan (met een mica-schijfje er tussen tegen kortsluiting). Een BD140 kan 1 Ampere aan.
Op maximum snelheid was bij mij de CE-spanning slechts 0,01 volt!
Hij wordt dan dus helemaal niet warm.
Er is één nadeel aan deze schakeling: als je ventilator niet opstart vanaf een lage spanning, dan heb je er weinig aan.
Wat er dan gaat gebeuren is dat je computer warmer wordt tot de start-spanning van de ventilator is bereikt, zodat de koelwerking erg laat inzet.
Ik heb bijv. één ventilator die soms pas bij 13 graden begint (maar hij draait vreemdgenoeg wel weer stabiel op een spanning van 2,5 volt): deze moet je hier dus niet gebruiken.
Ik heb ook een andere schakeling getoond die een kickstarter had: Hij begint met 12 Volt en zakt dan tot de minimumspanning (=stil). Zit één transistor, en twee weerstanden extra bij.
Schema is van elektuur.
Het printje is zo klein als een vingernagel (6x5 gaatjes).
Bij mij werkt dit met deze weerstandswaarden voor alle ventilatoren die ik heb (getest!).
De ventilator gaat dus steeds sneller draaien naarmate de temperatuur toeneemt: het is geen temperatuur[/b]schakelaar[/b].
Je kunt die 680 Ohm weerstand vervangen door een potmeter (bijv 1K Ohm) om het 'startpunt' enigzins te regelen.
Dan kun je ook een afwijkende NTC-waarde nemen - als je die nog ergens hebt liggen.
Het is misschien nodig om de BD140 te koelen: schroef er een klein plaatje aluminium op, of schroef hem tegen de kastwand aan (met een mica-schijfje er tussen tegen kortsluiting). Een BD140 kan 1 Ampere aan.
Op maximum snelheid was bij mij de CE-spanning slechts 0,01 volt!
Hij wordt dan dus helemaal niet warm.
Er is één nadeel aan deze schakeling: als je ventilator niet opstart vanaf een lage spanning, dan heb je er weinig aan.
Wat er dan gaat gebeuren is dat je computer warmer wordt tot de start-spanning van de ventilator is bereikt, zodat de koelwerking erg laat inzet.
Ik heb bijv. één ventilator die soms pas bij 13 graden begint (maar hij draait vreemdgenoeg wel weer stabiel op een spanning van 2,5 volt): deze moet je hier dus niet gebruiken.
Ik heb ook een andere schakeling getoond die een kickstarter had: Hij begint met 12 Volt en zakt dan tot de minimumspanning (=stil). Zit één transistor, en twee weerstanden extra bij.
kan je misschien ff de exacte link geven want het is lastig zoeken daar, ik zoek echt een ding waarmee ik de gewenste temperatuur min of meer op de graad nauwkeurig kan instellen.
Anoniem: 787
De temp-regeling met kickstarter. Deze is dus veel betrouwbaarder.

(In het oorspronkelijke schema is de onderste 10K eigenlijk 9K (2x18K parallel)).
Sommigen krijgen deze schakeling niet aan de praat.

Dit is een versie met multiturn-instelpotjes (maar die maken het geheel veel te duur). Zo groot als een vingerkootje.
(Plaaatjes staan op Streamload, maar die doet nogal eens moeilijk.
).
edit: op villagephoto gezet: hoop dat die wel linken toestaan.
(In het oorspronkelijke schema is de onderste 10K eigenlijk 9K (2x18K parallel)).
Sommigen krijgen deze schakeling niet aan de praat.
Dit is een versie met multiturn-instelpotjes (maar die maken het geheel veel te duur). Zo groot als een vingerkootje.
(Plaaatjes staan op Streamload, maar die doet nogal eens moeilijk.
edit: op villagephoto gezet: hoop dat die wel linken toestaan.
je bedoelt toch een fan met een NTC? nou vele coolermaster hebben dat.. ik had laatst ook eentje gekocht voor 18 euro ofzo met een NTC maar heb dat gewoon eraf geknipt en nu werkt ie op volle toeren constant!
edit: mja, je zal wel iets anders bedoelen....
edit: mja, je zal wel iets anders bedoelen....
Hey Corc, versene borc olmaz Maykil bendede yok!
Pagina: 1