Slecht bereik/snelheid 2,4ghz band

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-07 14:14

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje T-Mobile internet en sinds kort het uit en thuis pakket waardoor ik 1000/1000 krijg. Ik heb het modem van T-Mobile vervangen door een eigen Asus AC-86u en haal naar mijn idee nu redelijk goede snelheden via de kabel. Alle lan kabels zijn vervangen door Cat6a exemplaren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXsvvkWjRrCZgiVWACATa4GfUu4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zoDX2Ex2Fi53XtCzUzv1ZdQe.png?f=user_large

Via de wifi is dit uiteraard een stuk minder namelijk tussen de 200 a 300 up en down met mijn Moto one Action.

Wat mij echter opvalt is dat wanneer de router naar 2,4 schakelt er bijna geen snelheid is... Slechts rond de 5mb/s... Dit is toch wel extreem laag en niet kloppend bij een dergelijke router lijkt me? Ik draai nu Merlin, heb beide banden een eigen kanaal geheven... 2,4 op kanaal 1 en 5ghz zit op 112.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
zeer afhankelijk van je situatie ... hoeveel wifi's zie je in de buurt ?

sowieso kan je op 2.4ghz max 64mbps halen volgens smallnetbuilder
https://www.smallnetbuild...reviewed?showall=&start=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbrVqOEpVUxtgYEh1HfbOiDB1SI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N1xSmpapwBLSXbqk2Go3Lh9e.png?f=fotoalbum_large

Zodra ik in de range van 2,4 kom krijg ik dit soort verbindingen... Dat lijkt mij toch echt niet goed? Ik heb nu als vast kanaal 1 en heb de bandbreedte op 20 gezet ipv 20/40 en heb N only geselecteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3FDAmjmOYwkHlq0f8KR-5B1DPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MsAwnYVbRuFKQC7wWUFwC4ED.png?f=fotoalbum_large

Bij kanaal 6 selectie overigens hetzelfde verhaal...
Is dit een defecte router of is er iets anders aan de hand?

[ Voor 29% gewijzigd door Tweakriez op 26-06-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
en jij bent VDLEI ? of Tangerveen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
VDlei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

Oekol

waka waka hey hey

Ik moet zeggen dat ik hetzelfde had more or the less. Heb 2,4ghz uitgeschakeld (gelukkig kon elk apparaat met 5 over weg) en sindsdien geen sloom internet meer.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
best weird dat Tangerveen beter ontvangst heeft dan je eigen wifi...
als je goed contact hebt met je buren, vraag is of hij zijn/haar/it's wifi kan uitzetten voor even te testen

zou best kunnen dat hij het spectrum volledig dichttrekt en als het zo dichtbij is , kan het wel is zijn dat hij ervoor zorgt dat kanaal 1 onbruikbaar is ;)

edit : i assumed somebody's gender :+ :+

[ Voor 8% gewijzigd door ijske op 26-06-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Voor nu even gaan optie ben ik bang. Maar ik vond het ook vreemd dat de buren een beter signaal hebben als ik zelf. Het lijkt er ook op dat zij een Mesh systeem of meerdere accespoints gebruiken want ik zie 3 verschillende signalen vanuit die kant komen. Helaas op zowel kanaal 1 als 6 en 11 is ook al behoorlijk druk.

Helaas heb ik ook een aantal apparaten in huis welke 2.4 moeten hebben (wasmachine en yeelights o.a.) maar als ik deze op een aparte ssid zou zetten kan ik niet meer met deze appaar communiceren zoals ik nu doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Tweakriez schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:59:
als ik deze op een aparte ssid zou zetten kan ik niet meer met deze appaar communiceren zoals ik nu doe.
waarom niet ? komen toch in hetzelfde netwerk terecht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Stel dat ik bijvoorbeeld vdlei_24 en vdlei_5 aanmaak dan kunnen de apparaten die op de ene band staan toch bijvoorbeeld niet streamen naar apparatuur op de andere band e.d.? Dit probleem had ik voorheen met een los accespoint bij Telfort namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Zelfs vlak naast de router haal ik op 2,4ghz niet meer als 3 Mbps... Dat is echt niet normaal lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Tweakriez schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:20:
Stel dat ik bijvoorbeeld vdlei_24 en vdlei_5 aanmaak dan kunnen de apparaten die op de ene band staan toch bijvoorbeeld niet streamen naar apparatuur op de andere band e.d.? Dit probleem had ik voorheen met een los accespoint bij Telfort namelijk.
kratje pils erop dat dat wel kan ;) als dat niet kan doe je wat fout ...

maar 3mbps is wel erg brak idd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
ijske schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:46:
[...]

kratje pils erop dat dat wel kan ;) als dat niet kan doe je wat fout ...

maar 3mbps is wel erg brak idd ...
Dan ga ik van de week dat even proberen. Morgen komt mijn tweede AC86u binnen voor de Mesh setup. Ik ga zoiezo dan alles eerst eens terugzetten naar fabrieksinstellingen. Als de 2,4 dan nog steeds zo gaat is dan zal ik aparte ssids voor beide frequenties aanmaken.

Ook zal ik eerst eens de tweede router als hoofdunit aansluiten om te kijken wat 2,4 dan doet. Mocht deze wel goed werken dan gaat de eerste omgeruild worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
mijn wifi thuis werkt eigenlijk beter sinds ik de wifi bands geschieden heb.. 5ghz heeft minder bereik dus roamed sneller tussen verschillende stationnnetjes in huis & tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Heeft de smartconnect optie van Asus dan toegevoegde waarde? En dus alle 5ghz cliënten alleen de ww voor de 5ghz band geven zodat ze alleen maar met deze kunnen connecten neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Na een beetje rond gelezen te hebben blijkt deze router vaker spontaan stervende 2,4 banden banden te hebben. Morgen maar testen met de tweede unit dan. De eerste is pas een week oud dus kan retour en geruild worden indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Nieuw model binnen... Exact dezelfde issues met 2.4 band....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_AhkyhiKjtBrp0bTMCv3PbiiJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LMrOKBxqptJi97zmjoadDrvf.png?f=fotoalbum_large

Wordt hier echt moedeloos van.... Koop je een dure router.... Werkt deze voor geen meter grrr

En dit is op een halve meter afstand....

[ Voor 4% gewijzigd door Tweakriez op 27-06-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Denk toch echt dat het door Tangerveen komt als ik kijk naar je grafiekje. Kanaal 1 is praktisch niet bruikbaar. Kanaal 6 zou kunnen maar niet aan te raden aangezien je airtime moet delen met Tangerveen. Probeer eerst eens kanaal 11 en kijk hoever je daarmee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Jay-B schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:20:
Denk toch echt dat het door Tangerveen komt als ik kijk naar je grafiekje. Kanaal 1 is praktisch niet bruikbaar. Kanaal 6 zou kunnen maar niet aan te raden aangezien je airtime moet delen met Tangerveen. Probeer eerst eens kanaal 11 en kijk hoever je daarmee komt.
Helaas zelfde verhaal.... Had hiervoor deze problemen ook niet toen ik nog de oude routers gebruikte, de AC-68 in Mesh
... Dacht een mooie upgrade te doen....

Maar ik lees ondertussen dat er vaker problemem zijn met de 2,4 radio van dit model. Ik twijfel of ik de hele mik terug ga sturen en maar voor een Mesh pakket ga van een ander merk ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Zomaar uit benieuwdheid: Waarom wil je uberhaupt gebruik maken van de 2,4 GHz band? Is 2,4 GHz Wireless Fidelity niet allang deprecated?

Als je perse van de legacy Wireless Fidelity banden gebruik wilt maken, zorg er dan voor dat alle apparatuur thuis (magnetrons, babyfoons, 2G mobiele telefoons, versterkers, etc.) uit staat. In de meest ideale situatie kan 2,4 GHz in een huis-tuin-en-keukensituatie wel ietsje boven de 5 mbit/s komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 27-06-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Ik heb apparaten welke 2.4 gebruiken zoals de wasmachine op zolder en de yeelights door het huis heen.

Ik haalde eerder snelheden in de tientallen middels 2.4... en dit zou toch zeker direct naast de router zo moeten zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 20:39
Tweakriez schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:29:
Ik heb apparaten welke 2.4 gebruiken zoals de wasmachine op zolder en de yeelights door het huis heen.

Ik haalde eerder snelheden in de tientallen middels 2.4... en dit zou toch zeker direct naast de router zo moeten zijn lijkt me.
Hoeveel Yeelights heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
nooberke schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:30:
[...]

Hoeveel Yeelights heb je?
3 stuks op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Tweakriez schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:29:

Is het een probleem dat legacy apparatuur op de 2,4 GHz band blijft werken? Zo houd je de 5 GHz band vrij voor moderne apparatuur.

Ieder apparaat op Wireless Fidelity vertraagt het gehele netwerk. Je wilt dus juist dat een wasmachine op het tragere netwerk zit. Veel bandbreedte zal een wasmachine immers niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Trommelrem schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:36:
[...]

Is het een probleem dat legacy apparatuur op de 2,4 GHz band blijft werken? Zo houd je de 5 GHz band vrij voor moderne apparatuur.

Ieder apparaat op Wireless Fidelity vertraagt het gehele netwerk. Je wilt dus juist dat een wasmachine op het tragere netwerk zit. Veel bandbreedte zal een wasmachine immers niet gebruiken.
Om dat (gedeeltelijk) te ondervangen is (Mu)MiMo ontwikkeld ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Dus een aparte band voor 2,4 met eigen wachtwoord voor deze apparaten en een met 5ghz + eigen wachtwoord voor de rest... Maar kan ik dan bijvoorbeeld wel met min telefoon op 5 GHz verbinding leggen met de apparaten op de 2,4 verbinding? Los daarvan, is dit echt geen hardware issue dan? Ik vind de verbinding echt extreem traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tweakriez schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:38:
Dus een aparte band voor 2,4 met eigen wachtwoord voor deze apparaten en een met 5ghz + eigen wachtwoord voor de rest... Maar kan ik dan bijvoorbeeld wel met min telefoon op 5 GHz verbinding leggen met de apparaten op de 2,4 verbinding? Los daarvan, is dit echt geen hardware issue dan? Ik vind de verbinding echt extreem traag.
2,4Ghz. apparaten kunnen perfect met 5Ghz. apparaten praten tenzij je de SSID's, welke anders zijn, ook op een eigen VLAN gaat zetten én daar vervolgels wat Firewall-Rules tussen gaat bouwen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Even een paar punten.
Het grootste probleem van de 2,4Ghz is dat het bereik te groot is en dat je een band altijd met je buren moet delen.
Wat iedereen dan doet is een kanaal te kiezen dat zo rustig mogelijk lijkt, maar je moet dan twee dingen in je achterhoofd houden.
Signaal sterkte is niet het belangrijkste, maar hoe veel verkeer er over heen gaat is veel belangrijker, je deelt namelijk de beschikbare bandbreedte met de buren die ook op dat kanaal zitten, maar als daar geen data over gaat merk je er niets van.

Verder storen andere signalen die 1 of 2 kanalen naast jouw kanaal zitten veel meer dan iets wat op hetzelfde kanaal zit.
Die veroorzaken ruis waar niemand iets aan heeft, terwijl wat op hetzelfde kanaal zit gewoon netjes aan timesharing doen.
Mijn advies zou dan ook zijn zet jouw wifi op kanaal 6, maar helaas gebruiken veel mensen de auto mode en dan blijft bet stuivertje wisselen.

Verder lijkt dit alles tamelijk academisch aangezien het door jou opgegeven gebruik van die 2,4Ghz band bijna niets aan data verstuurt dus je zoekt iets wat je helemaal niet gaat gebruiken.

Als laatste een persoonlijk advies, ik wil nooit meer iets van Asus, altijd problemen, nooit enige vorm van support en zo gauw er een nieuwe model is nooit meer updates van firmware (ook geen security patches).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Ben(V) schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:13:
Even een paar punten.
Het grootste probleem van de 2,4Ghz is dat het bereik te groot is en dat je een band altijd met je buren moet delen.
Wat iedereen dan doet is een kanaal te kiezen dat zo rustig mogelijk lijkt, maar je moet dan twee dingen in je achterhoofd houden.
Signaal sterkte is niet het belangrijkste, maar hoe veel verkeer er over heen gaat is veel belangrijker, je deelt namelijk de beschikbare bandbreedte met de buren die ook op dat kanaal zitten, maar als daar geen data over gaat merk je er niets van.

Verder storen andere signalen die 1 of 2 kanalen naast jouw kanaal zitten veel meer dan iets wat op hetzelfde kanaal zit.
Die veroorzaken ruis waar niemand iets aan heeft, terwijl wat op hetzelfde kanaal zit gewoon netjes aan timesharing doen.
Mijn advies zou dan ook zijn zet jouw wifi op kanaal 6, maar helaas gebruiken veel mensen de auto mode en dan blijft bet stuivertje wisselen.

Verder lijkt dit alles tamelijk academisch aangezien het door jou opgegeven gebruik van die 2,4Ghz band bijna niets aan data verstuurt dus je zoekt iets wat je helemaal niet gaat gebruiken.

Als laatste een persoonlijk advies, ik wil nooit meer iets van Asus, altijd problemen, nooit enige vorm van support en zo gauw er een nieuwe model is nooit meer updates van firmware (ook geen security patches).
toon volledige bericht
Heb je voor mij een advies voor een andere set als Asus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Gewoon de router van je provider gebruiken, die zijn over het algemeen van dezelfde kwaliteit zo niet beter dan het meeste consumenten spul.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Ben(V) schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:32:
Gewoon de router van je provider gebruiken, die zijn over het algemeen van dezelfde kwaliteit zo niet beter dan het meeste consumenten spul.
Maar dan heb ik boven nog steeds geen fatsoenlijke wifi. Is een TP-link Deco systeem geen goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Elk mesh systeem is net zo beroerd als een repeater met als enige voordeel dat je de settings niet zelf hoeft goed te zetten maar dat kost je wel de hoofdprijs.

Je zegt dat je die verbinding nodig heb voor de wasmachine op zolder, daar heb je toch nauwelijks veel bandbreedte voor nodig, of haal je het helemaal niet?
In het laatste geval zou ik ergens op de eerste verdieping zo'n heel goedkope repeater in een wandcontactdoos stoppen voor die verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Zowel de hoofd unit is middels kabel verbonden als de unit op de eerste verdieping dus het nadeel van een wireless backhaul zou hier niet van toepassing zijn. Een eventueel derde apparaat zou wel draadloos worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja dan kost het dus alleen maar veel extra geld.
Koop gewoon een accesspoint.

[ Voor 23% gewijzigd door Ben(V) op 27-06-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Na de hele dag klooien.... Blijkt de 2.4 band op de telefoons van de andere gezinsleden bij dezelfde afstand gemiddeld 50mbs up en down te geven... Mijn vrouw heeft zelfs exact dezelfde Moto One Action als ik... Lijkt dus aan mijn telefoon te liggen ipv aan de router...
Pagina: 1