Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Offerte zonnepanelen/legplan

Pagina: 1
Acties:

• Pimmiee
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 05-02 21:35
Beste Tweakers,

Na een tweetal installateurs langs te hebben gehad, denken wij met een installateur in zee te gaan/keuze te hebben gemaakt.

Ons doel is alle 4 de dakvlakken te gebruiken aangezien we in de toekomst wellicht een warmtepomp willen en we reeds nu al rond de 4.5kwh verbruik per jaar zitten hetgeen de komende jaren alleen maar zal toenemen.

In Sunnydesign heb ik wat op 'papier' proberen te krijgen, maar het lukt mij niet om de geoffreerde 22 panelen op het dak te passen. Op zich maakt mij dat niet uit omdat dit het probleem is van de installateur :)

Onze huidige offerte gaat uit van de volgende installatie:- 22 X Longi Solar LR4-60 HPH 370Wp + SE 6K omvormer + 22 X SE P370. SE lijkt mij logisch omdat het 4 dakvlakken betreft, maar ik ben bang dat de voor de omvormer vereiste 600 volt niet wordt gehaald. Kan ik beter voor optimisers gaan, of maak ik mij druk voor niets....? Heeft iemand verder nog gedachtes bij het legplan wellicht?

Alle input is welkom!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21:36
Ja jammer dat SunnyDesign je maximaal 3 orientaties laat maken per subproject.

Hoe is het legplan precies? Ik kom alleen op 22 als ik er 6 op zuid leg maar daar is een obstakel lijkt me?

Als je bij een 3 fase SolarEdge omvormer wilt blijven ga je sowieso clippende omvormers zien. Goed dat je dat zelf ook al doorhebt. Jammer dat de installateur dat niet snapt of niet wil snappen.
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Met P404 optimisers wordt het minder erg maar heb je het nog steeds. Het wordt geen goed werkend systeem.
Doe het niet.

Daarnaast vind ik het een kwalijke zaak dat de leverancier zo`n systeem niet even netjes simuleert met de SE design tool en/of op z`n minst de schade beperkt met P404's. Ik zou niet met zo`n partij in zee willen.

Twee enkelfase SolarEdge kan wel werken, ook al heb je ook dan nog P404's nodig om het altijd goed te laten werken.

Een alternatief zonder SolarEdge is twee 3 kW enkelfase stringomvormers met ieder 2 mppt's.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Mylan Piron
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 23-03 11:07
Hoe rendabel is het eigenlijk om panelen te leggen die op Noordwest georiënteerd zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
@Mylan Piron
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg
Het ligt aan de helling.
Bij TS is het slechtste dak ongeveer 67% van optimaal. Niet slecht dus.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• busscherski
Ik bedoel zoiets.
Wel met 360 Wp panelen in plaats van 370 Wp. Voordeel is dat deze panelen ook net een fractie kleiner zijn.

6485 euro inclusief installatie en exclusief btw.

Dus 0.82 euro / Wp

• Pimmiee
Hi, excuus voor de late reactie.

2x goodwe enkelfase, mag dat op een 3-fase aansluiting? Verpest ik dan niet de derde fase oid???

Is het een idee om met microconverters (enphase iq7+) te werken omdat ik een relatief klein aantal panelen per dakvlak heb? Kost ongeveer € 1.000 meer maar als de overall opbrengst er 10% beter van wordt is het al de moeite waard.

• busscherski
2x goodwe enkelfase, mag dat op een 3-fase aansluiting? Verpest ik dan niet de derde fase oid???
LOL nee dat is geen probleem.
Het zijn twee relatief kleine omvormers van 3 kW.
Het laat je zelfs een hele fase over om in de toekomst, als je dat wilt, ook nog panelen te leggen op het zuidoostelijke platte dak. Het hoeft uiteraard niet.
Is het een idee om met microconverters (enphase iq7+) te werken omdat ik een relatief klein aantal panelen per dakvlak heb? Kost ongeveer € 1.000 meer maar als de overall opbrengst er 10% beter van wordt is het al de moeite waard.
Heb je een offerte van 22 panelen van 370 Wp met IQ7+ omvormers en logging, compleet met installatie voor 7500 euro excl btw? Als dat kan vind ik het wel goedkoop. Enphase is normaal gesproken een stuk duurder, ik had eerder 9000 euro excl btw verwacht.

Je hebt geen of nauwelijks schaduw toch?
Dan gaat Enphase niet of nauwelijks meer opleveren. Verder vind ik het wel een degelijk systeem.
Je zou het, in geval zonder of met weinig schaduw, kunnen nemen voor de betere garantie of omdat het geen Chinees product is, niet vanwege de extra opbrengst.
Overigens, met de 2 string omvormers kan schaduw op 1 paneel slechts de opbrengst van een dakvlak beperken. En ook dat gebeurt vooral met zachte schaduw.

Ik zou in ieder geval ver blijven van de leverancier met de eerste SolarEdge offerte, ook als die ineens Enphase kan leveren.

• Pimmiee
Hi Ik moest weer even diep nadenken en tijd vinden :)

Jammer dat het kennelijk toch niet zo makkelijk is als dat het leek. Zou toch hopen dat je mag uitgaan van hetgeen een installateur vertelt (niet dus). Ik denk nu te gaan voor de 2 kleine 1 fase omvormers van 3.0kw.

De 3-fase SE met p404 zal het nog moeilijk hebben als er maar 5 panelen vol in de zon liggen geloof ik.

Zit ik alleen nog met 2 vragen, hoop dat iemand weet wat ik daarmee moet.

1. Het dak op het zuidwesten, daarop staat een schoorsteen langs de rand. Ook te zien op de overzichtsfoto als een gekke vlek. De schoorsteen zal 60 cm hoog zijn ongeveer. Dit is ook het dakvlak dat het meest moet opbrengen, moet ik voorzorgsmaatregelen nemen ivm de schoorsteen?

2. Ik neem aan dat elk dakvlak 1 string krijgt, 2 strings per omvormer. Maakt het uit hoe de strings worden aangesloten? Bijvoorbeeld z-w dakvlak met n-o dakvlak & z-0 dakvlak met n-w dakvlak?

Alvast dank, wederom

• busscherski
Jammer dat het kennelijk toch niet zo makkelijk is als dat het leek. Zou toch hopen dat je mag uitgaan van hetgeen een installateur vertelt (niet dus). Ik denk nu te gaan voor de 2 kleine 1 fase omvormers van 3.0kw.

De 3-fase SE met p404 zal het nog moeilijk hebben als er maar 5 panelen vol in de zon liggen geloof ik
SolarEdge of een string omvormer?
Ja 3 fase SE gaat ook niet goed werken met P404's.
1. Het dak op het zuidwesten, daarop staat een schoorsteen langs de rand. Ook te zien op de overzichtsfoto als een gekke vlek. De schoorsteen zal 60 cm hoog zijn ongeveer. Dit is ook het dakvlak dat het meest moet opbrengen, moet ik voorzorgsmaatregelen nemen ivm de schoorsteen?
Dat is een afweging die je zelf moet maken. Ik geef je even wat handvatten om de kosten en baten in te schatten:
Kosten:
SolarEdge met 2 kleine enkelfase omvormers of alles op 1 grote SE enkelfase omvormer kan op zich. Is wel ongeveer 50 euro per paneel duurder (alle panelen).
Enphase micro omvormers kan ook, is meestal nog duurder.
Baten:
Schaduw is altijd lastig in te schatten
Op het gehele systeem verwacht ik hooguit enkele procenten extra opbrengst.
Dus SE maakt de tvt zeker langer. Ik verwacht dat je zelfs na 15 jaar minder geld verdiend hebt met SE dan met een string omvormer.
2. Ik neem aan dat elk dakvlak 1 string krijgt, 2 strings per omvormer. Maakt het uit hoe de strings worden aangesloten? Bijvoorbeeld z-w dakvlak met n-o dakvlak & z-0 dakvlak met n-w dakvlak?
Bij een string omvormer doe je oost-west op een omvormer met twee trackers, en zuid-noord op een andere omvormer.
Met SolarEdge denk ik ook.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True