Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies over plaatsing zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ph0t0nix
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 18-06 09:58
Ook wij zijn momenteel aan het kijken naar zonnepanelen en ik ben op zoek naar meedenkers.

Een aantal gegevens:
  • huidig jaarverbruik: ~9000 kWh (jacuzzi in de tuin helpt niet mee 8), maar deze is al oud en begint kuren te vertonen. Of er daarna een nieuwe komt is de vraag)
  • elektra-aansluiting: driefasen, 3× 25A
  • daken: we hebben twee daken
    • een plat dak op de uitbouw, ligging ongeveer ZW
    • een schuin dak, ligging ongeveer NW
Satellietfoto (noorden boven) van de woning (in geel):

"3D" satellietfoto:

Op de eerste foto heb ik met rode cirkels bomen aangegeven die boven het platte dak van de uitbouw uitsteken. De twee kleine boompjes vlak achter het huis kan ik 'onder controle' houden, de grotere boom niet, die staat op gemeentegrond.

We verwachten niet dat deze woning ons 'eindstation' is, over een jaar of vijf zullen we waarschijnlijk weer verhuizen. Qua terugverdientijd houden we dat wel in ons achterhoofd. Om dat het schuine dak op het noordwesten ligt, ligt de geschatte terugverdientijd op zo'n jaar of 11. Daarnaast willen we in de toekomst wellicht een dakkapel op het schuine dak plaatsen. Daarom richten we ons nu eigenlijk alleen op het platte dak.

Schets met maten van het platte dak:

Momenteel heb ik één offerte binnen:
  • 9 panelen:
    • òf Canadian Solar CS3L-370MS HiKu 370 Wp, totaal 3,33 kWp
    • òf Longi LR4-60HPB 350 Wp, totaal 3,15 kWp
  • 9 SolarEdge optimizers (P505)
  • 1 omvormer SolarEdge HD Wave SE3000H
  • prijs incl. installatie: €5400 incl. BTW
De negen panelen ingetekend:

Mijn vragen:
  • Heeft iemand ervaring met (een van) deze panelen?
  • Opmerkingen over de prijs? Het lijkt mij niet bijzonder goedkoop
  • Zijn optimizers in dit geval zinnig? Ik vermoed van wel i.v.m. de schaduw van huis en boom op de linker drie panelen
  • De geoffreerde omvormer is een 1-fase omvormer. Gaat dat samen met mijn 3-fasen groepenkast? Of is het verstandig/noodzakelijk om voor een 3-fasen omvormer te gaan?
  • Zijn er andere panelen (andere maten) waarmee een efficiëntere dakindeling (en hogere productie) mogelijk is?
Overige tips zijn natuurlijk ook welkom

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 04:07
Die grote boom is totaal geen issue, als je de kleine boompjes onder controle houdt heb je daar ook geen last van dus dan blijft de schaduw van het huis over. Kan dat kleine pijpje niet weg?
SolarEdge haalt er wel iets meer opbrengst uit dan een string omvormer maar het lijkt me de meerprijs niet waard.

Hier een voorbeeld zonder SolarEdge. Ik weet zeker dat het meer dan 90% opbrengt van wat SE zou doen. (ik denk 95%) Maar het kost een stuk minder.
En je zit niet met optimisers die stuk kunnen (ook al hebben ze 25 jaar garantie).

Een 3 fase omvormer is geen goed idee voor zo`n klein systeem.

Ik denk dat je dak al vrij vol ligt tenzij je korte en lange panelen gaat mixen, er passen panelen van 2 meter aan de linkerkant. Maar verschillende lengtes panelen kan, zonder SolarEdge of micro omvormers, alleen met panelen die bestaan uit zowat dezelfde cellen. Maar dat is denk ik te ingewikkeld voor de meeste leveranciers.

https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

De instraling op je schuine dak is inderdaad vrij weinig, ongeveer 52% van optimaal.

Maar goed, als de installateur toch bij je is voor een installatie zouden ze daar ook even een paar panelen op kunnen maken.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Met dual betonvoeten kun je misschien voor het pijpje blijven?
https://www.sun-solar.nl/...onnepanelen-in-eindhoven/
Handig als je een keer de ramen moet zemen.

Er passen dan ook 8x 2x1 mtr panelen op. (lengte 8m88)

Het mag niet te veel kosten omdat je gaat verhuizen...
Maar anders gewoon enphase erop, en later ook op je dakkapel.
Dan kan je het alle richtingen op leggen.

Noord geeft een mooie wisselwerking bij bewolkte dagen (weerkaatsing)
Noord doet bij mij 55% van zuid. (35 graden helling en ietsjes noordwest)

[Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2020 19:09]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ph0t0nix
Dankjulliewel voor de reacties!

@busscherski Over de optimizers: ik had niet verwacht dat het verschil tussen 'met' en 'zonder' zo klein zou zijn. Ik zal het eens met de leveranciers bespreken en zien wat dat met de prijs doet. Wel jammer dat ik dan de opbrengst van de individuele panelen niet kan monitoren :|.
Kun je uitleggen waarom je denkt dat de hoge boom geen probleem is? De zon staat tegen de tijd dat 'ie langs/over die boom schijnt immers al laag (momenteel rond 18:00), dus de meest linker panelen staan dan in de schaduw (en 's ochtends staat de achterste in de schaduw van het huis).

Dat pijpje weghalen is lastig, het is de schoorsteen van de gashaard. Die willen we houden :P.

Over de 3-fase omvormer: als ik het goed begrijp levert een 1-fase omvormer maar op een van de fasen terug. Betekent dat dan dat ik (in theorie) de omvormer het beste op de fase kan aansluiten die ik het meest belast? Of, anders gezegd: als ik op een fase teruglever, maar tegelijkertijd op een andere fase verbruik, verrekent de energiemaatschappij dat verschil dan direct, of valt dat onder de voorwaarden van salderen?

Verschillende panelen mixen lijkt me inderdaad niet zo handig.

Over het schuine dak: jij zou er een paar panelen op laten leggen. Bedoel je dan bijvoorbeeld een rijtje onder langs de onderkant van het dak, zodat een eventuele dakkapel daar geen last van heeft? En is het dan de bedoeling dat die op een aparte string komen?

@AUijtdehaag Ik zal eens naar die betonvoeten kijken. Is de hellingshoek daarvan niet de klein? Als ik zo kijk naar de panelen die mijn buren op hun uitbouw hebben staan, hebben ze daar een grotere hellingshoek.

Over 8 panelen van 2×1m: ik neem aan dat die dan wel minder opbrengst hebben omdat ze een kleiner oppervlak hebben. Maar goed, met twee panelen in landscape links komt je weer op 10 panelen, dus dat zou kunnen compenseren.
Ik zou natuurlijk kunnen overwegen om rechts van het schoorsteentje 5 'grote' panelen in portrait te leggen(in plaats van 6 in landscape) zodat je inderdaad makkelijker de ramen kunt lappen.

Wat is er zo bijzonder aan de Enphase micro-omvormers? Doen die niet (in principe) hetzelfde als de SolarEdge optimizers? Uit wat ik zo hier en daar lees, zou de efficiëntie vergelijkbaar zijn met optimizers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Dual betonvoeten heb je in 4,5 - 7 - 10 graden.
Voor een platdak is dat prima. (10 graden is beter ivm vuil wat er dan af regent)

Uitleg over enphase (tov solaredge) vind je hier
https://www.solar-bouwmar...allel-of-toch-optimizers/

en een dhz handleiding:
https://www.solar-bouwmar...-installatie-handleiding/

Hoe bedoel je minder opbrengst met 2x1?
https://www.winkelman-zon...halve-cellen-410wp/52081/
Toch 410 Wp...

Ik zou toch eerder gaan voor zoiets:
https://www.pvo-int.com/p...n-type-mono-facial-395wp/
Met n-type silicium.
https://review.solar/best-solar-panels-2020/

Maar dan geen enphase. Er is (hier in nederland) geen goede micro omvormer voor zoveel Wp.
Houdt dan max 325 Wp aan per micro omvormer. Het topt toch wat af.

[Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-06-2020 12:47]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 04:07
Om 18:00 al schaduw van die grote boom? Ik zou eerder 20:00 verwachten. Als er rond 19:00 even geen bewolking is kun je dan eens een foto maken van de schaduw en de tijd erbij zetten?
Maar goed, de panelen zijn zuidoost gericht. Die doen ook zonder schaduw midden in de zomer om 19:00 al bijna niets meer. Er valt dus ook bijna geen opbrengst te reden.

s'Ochtends staan er wat panelen in de schaduw ja, maar dat is harde schaduw en dan komen de diodes van de panelen in actie. Daar maakt een string omvormer nog een prima resultaat van hoor.

Je hebt maar een energiemeter voor al je 3 fases (en die meter heeft slechts 4 telwerken, geen 12). Als je 1000 W teruglevert op fase 1 en 1000 W verbruikt op fase twee staat de meter gewoon stil. Zo simpel is het.
Het beste sluit je de omvormer aan op de fase waar het AC voltage midden op een zonnige dag het laagst is. Bij voorkeur sluit je op die fase dan ook apparaten aan die vaak overdag aanstaan zoals de koelkast, airco etc. Dat doe je niet vanwege de energierekening maar om eventueel AC voltage te drukken.

Als je niet weet welke fase het laagst AC voltage heeft gebruik je deze vuistregel:
https://www.enduris.nl/co...nnepanelen-aansluiten.htm

Maar goed, koop even een multimeter en meet het zelf even. Dat is beter.

Ja een rijtje op het schuine dak. Zodanig dat je er geen last van hebt in geval van een dakkapel. Een eigen string ja. De terugverdientijd zal wel langer zijn dan 5 jaar als je het gaat laten aanleggen. Dus je moet zelf weten of je het wilt.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 21:08
Als je panelen overweegt van 2 bij 1 meter, misschien kun je dan nog even wachten? Ik ben voor mijn werk bezig met een groot project waar er 6000 m2 zonnepaneel komt. Ze zijn bezig met de ontwikkeling van een 500wp paneel, deze zit nu in de testfase en komt naar verwachting eind dit jaar op de markt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ph0t0nix
@martijn v o Ik denk niet dat ik zo lang kan wachten :).

@AUijtdehaag Dank voor de link naar de 2×1m panelen met hoge vermogens. Die had ik nog niet gevonden. Bedankt ook over de info over de max piek van de Enphase micro-omvormers. Weer iets om rekening mee te houden. Hebben de SolarEdges ook een max qua Wp?

@busscherski Het is me nog niet gelukt om rond 19:00 een foto te maken. Om 20:00 was er inderdaad wel een flinke lap schaduw. Bedankt ook voor de uitleg over terugleveren en 3-fasen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True