Ook wij zijn momenteel aan het kijken naar zonnepanelen en ik ben op zoek naar meedenkers.
Een aantal gegevens:
/f/image/aUm8gRctEsiAvGLO5ZoTIgZR.png?f=fotoalbum_large)
"3D" satellietfoto:
/f/image/PUBgmIzSe3UnG1FYRoWFuuny.png?f=fotoalbum_large)
Op de eerste foto heb ik met rode cirkels bomen aangegeven die boven het platte dak van de uitbouw uitsteken. De twee kleine boompjes vlak achter het huis kan ik 'onder controle' houden, de grotere boom niet, die staat op gemeentegrond.
We verwachten niet dat deze woning ons 'eindstation' is, over een jaar of vijf zullen we waarschijnlijk weer verhuizen. Qua terugverdientijd houden we dat wel in ons achterhoofd. Om dat het schuine dak op het noordwesten ligt, ligt de geschatte terugverdientijd op zo'n jaar of 11. Daarnaast willen we in de toekomst wellicht een dakkapel op het schuine dak plaatsen. Daarom richten we ons nu eigenlijk alleen op het platte dak.
Schets met maten van het platte dak:
/f/image/afjzovIkYWDLnqAHDsXehQTW.png?f=fotoalbum_large)
Momenteel heb ik één offerte binnen:
/f/image/JIHQqltToJWakvbwmrkQAvW4.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen:
Een aantal gegevens:
- huidig jaarverbruik: ~9000 kWh (jacuzzi in de tuin helpt niet mee
, maar deze is al oud en begint kuren te vertonen. Of er daarna een nieuwe komt is de vraag)
- elektra-aansluiting: driefasen, 3× 25A
- daken: we hebben twee daken
- een plat dak op de uitbouw, ligging ongeveer ZW
- een schuin dak, ligging ongeveer NW
/f/image/aUm8gRctEsiAvGLO5ZoTIgZR.png?f=fotoalbum_large)
"3D" satellietfoto:
/f/image/PUBgmIzSe3UnG1FYRoWFuuny.png?f=fotoalbum_large)
Op de eerste foto heb ik met rode cirkels bomen aangegeven die boven het platte dak van de uitbouw uitsteken. De twee kleine boompjes vlak achter het huis kan ik 'onder controle' houden, de grotere boom niet, die staat op gemeentegrond.
We verwachten niet dat deze woning ons 'eindstation' is, over een jaar of vijf zullen we waarschijnlijk weer verhuizen. Qua terugverdientijd houden we dat wel in ons achterhoofd. Om dat het schuine dak op het noordwesten ligt, ligt de geschatte terugverdientijd op zo'n jaar of 11. Daarnaast willen we in de toekomst wellicht een dakkapel op het schuine dak plaatsen. Daarom richten we ons nu eigenlijk alleen op het platte dak.
Schets met maten van het platte dak:
/f/image/afjzovIkYWDLnqAHDsXehQTW.png?f=fotoalbum_large)
Momenteel heb ik één offerte binnen:
- 9 panelen:
- òf Canadian Solar CS3L-370MS HiKu 370 Wp, totaal 3,33 kWp
- òf Longi LR4-60HPB 350 Wp, totaal 3,15 kWp
- 9 SolarEdge optimizers (P505)
- 1 omvormer SolarEdge HD Wave SE3000H
- prijs incl. installatie: €5400 incl. BTW
/f/image/JIHQqltToJWakvbwmrkQAvW4.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen:
- Heeft iemand ervaring met (een van) deze panelen?
- Opmerkingen over de prijs? Het lijkt mij niet bijzonder goedkoop
- Zijn optimizers in dit geval zinnig? Ik vermoed van wel i.v.m. de schaduw van huis en boom op de linker drie panelen
- De geoffreerde omvormer is een 1-fase omvormer. Gaat dat samen met mijn 3-fasen groepenkast? Of is het verstandig/noodzakelijk om voor een 3-fasen omvormer te gaan?
- Zijn er andere panelen (andere maten) waarmee een efficiëntere dakindeling (en hogere productie) mogelijk is?
/f/image/sBHHwsABZx9UifHzdyN5tNov.png?f=fotoalbum_large)