Toon posts:

Welke audio converter heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bertje26
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-06-2020
Mijn vraag

Ik heb een smart tv van Panasonic en een mini amp van Aliexpress + twee speakers. Ik wil het geluid van de tv op de speakers krijgen met een rca (tulp)kabel. Maar, de tv heeft alleen rca audio invoer. De amp heeft hetzelfde, dus ook alleen audio invoer dmv een tulp kabel. Heb ik nu een audioconverter nodig? En zo ja, moet dat dan van analoog naar digitaal of andersom? De tv heeft hdmi, scart en een aansluiting voor een optische kabel. De amp heeft alleen aansluitingen voor de speakers en dus twee tulp ingangen voor audio.

Relevante software en hardware die ik gebruik

TV: Pansonic TX40CX700
Speakers x 2: Radius monitor audio (type staat er niet op maar het lijkt op de 90)
AMP: geen merk

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb me al dagen suf gegoogeld en ook Panasonic support gesproken, maar omdat ik er echt nagenoeg geen verstand van heb, kan ik geen wijs uit de tips en aanwijzingen die ik heb gevonden. Wel ben ik zo ver gekomen dat ik weet dat de amp niet rechtstreeks op de tv kan omdat beiden audio input hebben en weet niet eens of het met een converter überhaupt dan wel kan.

Dusssss, wie heeft het gouden antwoord?

Alvast bedankt!
...

Beste antwoord (via FeaR op 08-07-2020 03:15)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:24

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Panasonic stelt me toch wel teleur indien ze niet aan hebben gegeven dat de TV een S/PDIF uitgang heeft om externe speakers op aan te sluiten. Dat staat veelal gewoon in de handleiding en zelfs de Tweakers Pricewatch geeft het aan. Zoeken op S/PDIF (of "optical", geen idee hoe het in de handleiding heet) naar RCA moet dan al genoeg resultaten geven.

Enfin, de TV heeft volgens de specs ook een hoofdtelefoonuitgang waarmee je zonder extra kastje het signaal direct op de AliExpress amp aan kan sluiten. Kwestie van 3,5 mm jack naar RCA halen. In kabelvorm of in de vorm van alleen een verloopje. Het signaal is en blijft dan analoog waardoor het niet omgezet hoeft te worden. Persoonlijk vind ik de oplossing via een DAC wel mooier maar grote kans dat je dan het volume niet kan regelen met de remote.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:22

Hokkie

Hello

Jouw tv heeft digitaal optisch uit, de versterker RCA (tulp) in.

Je zult dus dat rode lichtje (optisch) moeten omzetten naar analoog. Hiervoor bestaan DA converters.

De RCA aansluiting op de TV is een ingang, geen uitgang.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-03 23:05

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:24

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Panasonic stelt me toch wel teleur indien ze niet aan hebben gegeven dat de TV een S/PDIF uitgang heeft om externe speakers op aan te sluiten. Dat staat veelal gewoon in de handleiding en zelfs de Tweakers Pricewatch geeft het aan. Zoeken op S/PDIF (of "optical", geen idee hoe het in de handleiding heet) naar RCA moet dan al genoeg resultaten geven.

Enfin, de TV heeft volgens de specs ook een hoofdtelefoonuitgang waarmee je zonder extra kastje het signaal direct op de AliExpress amp aan kan sluiten. Kwestie van 3,5 mm jack naar RCA halen. In kabelvorm of in de vorm van alleen een verloopje. Het signaal is en blijft dan analoog waardoor het niet omgezet hoeft te worden. Persoonlijk vind ik de oplossing via een DAC wel mooier maar grote kans dat je dan het volume niet kan regelen met de remote.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:40
Het signaal via de koptelefoon is minder "schoon" dan via de optische uitgang (potentieel meer ruis), maar via de optische uitgang kun je inderdaad je volume niet regelen én moet je een extra kastje kopen.

Een ander potentieel nadeel van de koptelefoon uitgang is dat het kan zijn dat de ingebouwde speakers dan worden uitgeschakeld.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:07
Zit nog een voordeel aan een externe dac. Omdat je nu alleen 1 tulp ingang hebt moet je alles via de tv laten lopen. Wil je in de toekomst nog meer bronnen gebruiken, zoals bv een audio speler/spelcomputer/dvd speler/ video streamer zoals bv apple tv, dan heb je meer mogelijkheden om die aan te sluiten en ben je toekomstbestendiger.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bertje26
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-06-2020
Mannen! Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga eerst de makkelijkste stap proberen: hoofdtelefoonaansluiting.

Als daar iets mee is of toch niet bevalt, ga ik een dac kopen (digitaal naar analoog).

Moet gaan lukken nu :-)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee