Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Video erg wazig op Nikon D7200

Pagina: 1
Acties:

• Wannial
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16-06 11:46
Ik wou eens wat gaan filmen met mn nikon D7200 en kom maar niet uit het volgende probleem.
De opnames lijken erg wazig, text is niet echt te lezen waar dit bij foto's geen enkel probleem is.

Ik heb verschillende instellingen gebruikt maar het lijkt overal hetzelfde te zijn.
qualiteit 1080p 30fsp (maar ook andere geprobeerd)
diafragma alles tussen 2.8 en 22 geprobeerd
iso staat op 100
met en zonder extra licht panelen geprobeerd
crop op max en op 1.3 uitsnede geprobeerd
andere body (ook een d7200, zelfde probleem).

Iemand een idee?

gebruikte lenzen om te testen
sigma 17-50 1:2.8 EX HSM (onderstaande foto's zijn van deze lens)
Tokina 11-16 2.8 DX II

(ben ook buiten geweest bij daglicht en wat test shots gedaan, maar geeft allemaal hetzelfde effect).

Hieronder een van de verschillende scenarios die ik geprobeerd heb om het verschil aan te tonen, andere settings, binnen, buiten, meer of minder licht, maakt allemaal niets uit, de video is altijd een beetje waziger).

video still

video still close up

foto

foto close up

[Voor 31% gewijzigd door Wannial op 26-06-2020 16:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 07:38

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ik vind ze allebei wazig. En dat is dan niet alleen omdat ik "oude" ogen van 44 jaar oud heb ;) Maar dat zal door de resolutie van de plaatjes komen. EDIT: Ah in eerste instantie had je alleen de overzichtsplaatjes geupload. Maar verhaal hieronder blijft staan.

Maar vergeet even niet dat je filmt in FHD en dat je foto's een veel hogere resolutie hebben (24 mp). Dus je maakt een crop in de film van een 2,1 MP = 12x zo lage resolutie.

Als je verwacht zoals in je voorbeeld overzichts plaatjes de tekst te kunnen lezen op een telefoon / laptop / tv schermpje in een filmpje, zal je aan een macro lens moeten gaan denken, want dan zal je moeten inzoomen / close up moeten maken. En geen uitsnedes.

[Voor 18% gewijzigd door Barrycade op 26-06-2020 16:33]

• Wannial
thanks, heb net even wat close ups toegevoegd om het wat beter te laten zien.

om een vergelijking te geven, dit is dezelfde setting (licht situatie en afstand van het objectief), video met mijn telefoon gemaakt op 1080p 30fps
Dit is al beduidend beter dan de 1080p video kwaliteit van de d7200, waar ik nieteens kan lezen wat er staat

video still full (standaard lens huawei p30 pro)

video still full (ultrawide lens huawei p30 pro)

video still crop (normal lens p30 pro)

video still crop (ultra wide lens p30 pro)

om de D7200 video still crop er even onder te zetten...

[Voor 32% gewijzigd door Wannial op 26-06-2020 16:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Uhh ja maar je begint daar bij je telefoon al dichterbij, dus al ingezoomd.
Probeer het nog eens met eenzelfde beeldhoek als je originele D7200 overzicht film?

• Wannial
Barrycade schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:36:
Uhh ja maar je begint daar bij je telefoon al dichterbij, dus al ingezoomd.
Probeer het nog eens met eenzelfde beeldhoek als je originele D7200 overzicht film?
fysieke afstand van camera tot heb object(ief) (ong. 40cm) is hetzelfde in alle fotos en zelfs al ga ik verderweg met mn telefoon of gebruik ik een zelfde beeldhoek als op mn d7200, de telefoon wint op video, elke keer (hoewel UWA met de telefoon ook wel erg wazig wordt is hij nogsteeds scherper, vooral te zien in "made in japan"bovenaan de lens)

ik begrijp dat de resolutie VEEL lager is dan op een foto, maar het voelt gewoon verre van scherp (ook vergeleken met een telefoon), en ik maak nu die crop van text om het even extra zichtbaar te maken

geef me een minuut en ik upload de door jou gevraagde foto ook done in bovenstaande post

[Voor 24% gewijzigd door Wannial op 26-06-2020 16:53]

• PeeVv
  • Registratie: oktober 2008
  • Nu online
De Nikon d7200 is niet echt een geweldige filmcamera. De bitrate is vrij laag, 24 mbps geloof ik. Die van je telefoon is bijna 2x zo hoog, dus bij je telefoon wordt er veel meer info opgeslagen. Daarnaast zal je telefoon ook nog een hoop trucjes uithalen om het beeld beter te laten lijken, extra verscherping e.d.

Zie ook de review van Tweakers:

reviews: De beste camera rond de duizend euro, met of zonder spiegel

• Wannial
Met andere woorden, ik kan het wel vergeten met deze camera om echt goede videobeelden te maken met een d7200 :)

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 20:23
Er zijn zoveel factoren die hierin meespelen, dat ik eigenlijk niet weet waar ik zou moeten beginnen. Maar één ding wat ik sowieso kwijt wil: video van smartphones wordt standaard zo erg verscherpt, dat dat sowieso al totaal geen eerlijke vergelijking is.

En het hangt er maar net vanaf wat je 'echt goede videobeelden' noemt. Ik vind de eerste still die je laat zien helemaal niet zo slecht (op het formaat wat je laat zien). Natuurlijk valt 'ie uit elkaar als je in gaat zoomen, maar dat is logisch bij een 1920x1080 videobeeld met vrij lage bitrate. De resolutie van de (echte) foto is vele malen hoger en daardoor ook geen eerlijke vergelijking.

The devil is in the details.

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Wannial schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:18:
Met andere woorden, ik kan het wel vergeten met deze camera om echt goede videobeelden te maken met een d7200 :)
`
Tja net wat je belangrijk vindt. Als je letters lezen op lenzen belangrijk vindt moet je echt wel even naar 4K film camera's gaan kijken. Maar ik vindt de overgangen in de schaduw partij achter de lens vanuit de D7200 fijner dan die uit je P30 Pro (blokkendoos effect). Maar ja je D7200 is ook alweer 5 jaar oud en de techniek staat zeker qua filmen niet stil.

Je hebt trouwens je P30 Pro ook op FHD 30 bps gezet ipv de 4K die hij ook aan kan toch? Anders ben je appels met peren aan het vergelijken.

• Wannial
En jullie hebben beiden gelijk @Hahn en @Barrycade, de overall kwaliteit is beter, het voelt alleen allemaal zo fuzzy aan.

Ik zal nog eens wat restmateriaal schieten en een andere camera van een vriend lenen om te vergelijken. Misschien ben ik ook wel te critisch :)
Wannial schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:33:
om een vergelijking te geven, dit is dezelfde setting (licht situatie en afstand van het objectief), video met mijn telefoon gemaakt op 1080p 30fps
Jup staat op 1080p30fps :)

• James3
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
Wannial schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:23:
Ik wou eens wat gaan filmen met mn nikon D7200
Een camera uit 2014 zou redelijke resultaten moeten kunnen geven. Ik heb een camera uit 2011 en die lijkt beter. Maar waar het aan ligt is moeilijk te zeggen.
Sowieso zou ik naar buiten gaan en bij daglicht filmen, zo'n lens op je bureau als onderwerp roept meer vragen op dan antwoorden.
Vanaf statief en op normale afstand > 3m filmen. Kies verder normale instellingen zoals iso 100, f/5,6 en 1/60 sluitertijd. Gebruik je AF of manual focus? Gebruik je de volledige sensor of de crop mode? Is je geheugenkaartje snel genoeg?
Natuurlijk geeft een nieuwe camera betere beelden, maar of je dat nodig hebt? Je geeft niet aan wat je wil gaan filmen dus alweer vragen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 20:23
James3 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:34:
[...]

Een camera uit 2014 zou redelijke resultaten moeten kunnen geven. Ik heb een camera uit 2011 en die lijkt beter. Maar waar het aan ligt is moeilijk te zeggen.
Sowieso zou ik naar buiten gaan en bij daglicht filmen, zo'n lens op je bureau als onderwerp roept meer vragen op dan antwoorden.
Vanaf statief en op normale afstand > 3m filmen. Kies verder normale instellingen zoals iso 100, f/5,6 en 1/60 sluitertijd. Gebruik je AF of manual focus? Gebruik je de volledige sensor of de crop mode? Is je geheugenkaartje snel genoeg?
Natuurlijk geeft een nieuwe camera betere beelden, maar of je dat nodig hebt? Je geeft niet aan wat je wil gaan filmen dus alweer vragen...
Je noemt nu wat random ('normale'..?) instellingen die alleen maar goed gaan werken als je een precieze hoeveelheid licht hebt :?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 05:07
Kun je misschien een andere videocodec, met minder compressie, gebruiken om de video op te nemen op de camera?

[Voor 12% gewijzigd door DeArmeStudent op 26-06-2020 19:47]

• Wannial
Een antwoord op zo'n beetje al deze vragen staan al in mijn eerdere posts, zowel crop als full sensor gebruikt, ik heb ook al bij daglicht gefilmd maar het lijkt me niet handig als ik hier 100 foto's ga neerplempen, had de foto's van de lens gebruikt omdat dit makkelijk was en de letters makkelijk te vergelijken zijn., ofwel af als manual gebruikt, er zit een SanDisk extreme pro 190mb/'s kaart in

@DeArmeStudent ik heb hier ook naar proberen te zoeken, maar niet kunnen vinden. Enige menu wat ik vond was kwaliteit low medium high en settings voor 720/1080 en fps

• James3
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
Wannial schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:51:
[...]
maar het lijkt me niet handig als ik hier 100 foto's ga neerplempen,
Is juist wel handig! Daarom vroeg ik er om... Laat maar komen. :-)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True