Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Elektrisch systeem stopt hij hoge load

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The Realone
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18-06 16:07
Ik heb onlangs een Corolla uit 2014 aangeschaft en de eerste paar weken geen problemen gehad.

Gisteren, terwijl ik op de snelweg reedt en 2 elektrische ramen tegelijk naar beneden wilde doen verdween alle spanning voor een seconde. Vooral te merken aan het feit dat de radio herstart werd. Een paar minuten later verscheen het stuurbekrachtiging lampje op m'n dash en dat verdween ook weer vanzelf. Exact hetzelfde gebeurde later toen ik m'n grootlicht knipperde. Ik, met mijn beperkte kennis, concludeerde dus dat het enkel een probleem was als de vraag hoger werd.

Thuis aangekomen wilde ik het reproduceren. Auto start netjes en ik speel wat met de elektrische ramen en grootlicht. Toen verdween alle spanning. Elk elektrisch systeem dat ik maar kon bedenken deed niks, niet eens een geluidje.

Accuklemmen los gehaald, deze zagen er verder netjes uit. Dus maar de startkabels erbij van een toevallige voorbijganger en naar een onderdelenhandel gereden om de boel te testen. Aan de hand van de volgende waarden trok hij de voorzichtige conclusie dat het aan de dynamo kon liggen en dat de accu in orde was: accuspanning 12,5V en output dynamo tussen 13,6 en 13,9.

Overigens was het ritje van huis naar die winkel ongeveer 4 kilometer. Is dat genoeg om een volledig lege accu op te laden naar 12.5V?

Nu kan dit probleem er van het begin af aan al ingezeten hebben. Groot licht volgens mij nog nooit gebruikt en hoe vaak doe je nu 2 of meer ramen tegelijk open in een paar weken tijd.
Ook heb ik een dash cam geïnstalleerd en hardwired.

Nu kan ik naar een garage gaan en daar heb ik geen problemen mee, maar ik leer graag wat bij en wil het zelf kunnen beredeneren. Dat werkt vaak prettiger door jullie technisch inzicht er eens over te laten schijnen. :)

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 08:53
Overigens was het ritje van huis naar die winkel ongeveer 4 kilometer. Is dat genoeg om een volledig lege accu op te laden naar 12.5V?

Dit is heel simpel nee; een normale lege
Accu moet je toch wel 20-30 minuten mee rijden

Ga lekker naar de garage en laat die er naar kijken voor je geld uitgeeft aan iets wat er niet defect is / was.

No hard feelings maar als je de dynamo / accu spanning door iemand anders moet laten meten / controleren...

Heeft de auto lang stil gestaan ? Je kan proberen door de accu eerst goed vol te laden (accu lader of een uurtje rijden) en kijken wat de auto dan doet.

Elke dag 2km rijden dan gaat de accu harder van leeg dan vol.

[Voor 50% gewijzigd door wd200 op 26-06-2020 16:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
The Realone schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:39:
[...]
output dynamo tussen 13,6 en 13,9
[...]
Dit is wel aan de krappe kant, zoek eens op "laadspanning dynamo meten". Maar kan ook aan de meter van de onderdelenhandel hebben gelegen. Ken je iemand met een multimeter? Ik zou met stationair draaiende motor nog eens meten op de accupolen.

[Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 26-06-2020 16:04]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• The Realone
Ik ben onlangs verhuisd en heb geen gereedschap of multimeter. Dat staat op m'n lijstje om aan te schaffen maar nog niet aan toe gekomen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor een go-to garage. Misschien die multimeter toch even halen. ;) Accu doormeten lukt me zelf wel, conclusies aan waarden hangen wat minder.

De auto heeft de afgelopen weken, sinds we em gekocht hebben, veel kilometers gemaakt. Zeker geen korte ritjes, dat is hier ook bijna niet mogelijk ;)

Sowieso, dit gebeurde halverwege een rit van 300km.

Nogmaals; ik ben niet te beroerd om naar de garage te gaan en geld uit te geven en ga zelf ook niet lopen prutsen. Ik wil gewoon iets meer kennis op doen en dan helpt het als men je wat inzicht kan geven.

[Voor 16% gewijzigd door The Realone op 26-06-2020 16:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 15-06 22:11
Vergeet ook niet de stroom te meten. Met verbruikers aan trek je niet veel spanning maar stroom, als je de dynamo meet op de accu en zijn dan je meerwaardes matig meet dan even achter op de dynamo (spanning en stroom) dat sluit een slecht contact of kabel uit.
Controleer ook je massa punten even van accu naar motor en carrosserie.
Als de dynamo is voorzien van een vrijloop naaf controleer die ook. Misschien dat je dynamo soms stil blijft staan of amper meedraait dan kan je de naaf alleen vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Realone
Ben er helaas nog niet aan toegekomen een multimeter te kopen. Uiteindelijk gisteren maar naar een garage gereden en onderweg nogmaals vanalles geprobeerd meer kreeg het niet meer gereproduceerd.

Garage gaf aan dat ze niks konden vinden. Accu en dynamo waren prima in orde en wat voor belasting ze er ook tegenaan gooide, het bleef prima.

Inmiddels ook de dash cam weer aangesloten en flink wat kilometers gemaakt, maar er lijkt alsof er niks (meer) aan de hand is.

Zit me toch niet lekker, want er was dus wel degelijk iets mis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21-06 20:03
Lijkt op slecht contact van de accu geweest: na opnieuw aansluiten storing niet meer terug gekomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:24
Klinkt inderdaad ook wel een beetje als een slecht contact. Zaten de accupolen goed vast?

Als dat niet het geval is krijg je ook dit soort dingen.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Realone
Klemmen zaten goed vast ja, daar was met de hand geen beweging in te krijgen. Ik heb ze inderdaad beide los gehad maar het zag er allemaal prima, mooi zuiver uit. Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze geen slecht contact konden maken, maar daar had het zeker geen schijn van.

• The Realone
Bijna een week verder zonder problemen. Kilometers gemaakt en ook tussendoor 24-48 uur stil gestaan. Gisteren nog gereden, vandaag was de accu weer helemaal leeg.

De deur ging nog open met afstandsbediening, piept en lampen knipperen dan. Vervolgens olie gaan pijlen, paar minuten later proberen te starten: Niks.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 06:57

jgj82

Ja, maar = nee

The Realone schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:00:
Bijna een week verder zonder problemen. Kilometers gemaakt en ook tussendoor 24-48 uur stil gestaan. Gisteren nog gereden, vandaag was de accu weer helemaal leeg.

De deur ging nog open met afstandsbediening, piept en lampen knipperen dan. Vervolgens olie gaan pijlen, paar minuten later proberen te starten: Niks.
Ik zou toch eens kijken met een DC stroomtang wat er gebeurt. Iets maakt waarschijnlijk vette sluiting als de accu zo plots leeg gaat..

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• The Realone
jgj82 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:09:
[...]

Ik zou toch eens kijken met een DC stroomtang wat er gebeurt. Iets maakt waarschijnlijk vette sluiting als de accu zo plots leeg gaat..
Ik heb inmiddels een multimeter binnen en heb me wat ingelezen over hoe ik een stroomvreter kan opsporen dus dat ga ik straks even bekijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21-06 16:43

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

1) Wellicht blijft er ergens een lampje branden van bv de kofferbakverlichting of dashboardkastje. Dat trekt dan je accu leeg
2) Na zes jaar kan een accu ook gewoon klaar zijn. Let op dat bij vervangen van de accu je vaak rekening moet houden dat deze geschikt is voor een start/stop systeem.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• The Realone
Señor Sjon schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:01:
1) Wellicht blijft er ergens een lampje branden van bv de kofferbakverlichting of dashboardkastje. Dat trekt dan je accu leeg
2) Na zes jaar kan een accu ook gewoon klaar zijn. Let op dat bij vervangen van de accu je vaak rekening moet houden dat deze geschikt is voor een start/stop systeem.
Dacht ik ook aan, heb alles nagelopen en zie niks branden. Voor de zekerheid de dash cam ook maar los getrokken, voor hetzelfde geld is er iets mis met die voltage cutoff ofzo.

De accu is sowieso niet de originele, 1 van de accuklemmen ook niet trouwens, dus daar heeft iemand al ooit eens aan gezeten. Ik zie echter geen datum staan, wel dat het een behoorlijk prijzig ding was ;)
Mijn auto heeft trouwens geen start/stop.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

De meeste auto's uit dat bouwjaar hebben anders wel een s/s systeem? Weet je het zeker? Maar als de accu al eens is vervangen, dan is dat wel vrij snel dat er weer een accu aan is? Of de vervangende accu was sowieso al niet best.

• Mapro
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 15-06 22:11
Wat voor merk accu heb je er in staan?

• The Realone
Señor Sjon schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:07:
De meeste auto's uit dat bouwjaar hebben anders wel een s/s systeem? Weet je het zeker? Maar als de accu al eens is vervangen, dan is dat wel vrij snel dat er weer een accu aan is? Of de vervangende accu was sowieso al niet best.
Volgens mij is S/S in de VS nog niet zo ingeburgerd. :)
Ik zou ook zeggen dat het erg snel is als deze accu defect blijkt te zijn, daarom twijfel ik daar ook aan.
Mapro schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:11:
Wat voor merk accu heb je er in staan?
Deze, vandaar ook mijn conclusie dat hij blijkbaar al eens vervangen is:

https://www.autozone.com/...ize-35-640-cca/115788_0_0

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Tsja, dat je uit de VS komt is nou niet echt standaard hier. ;)

Als je in een bloedhete of ijskoude regio woont, kan de accu ook e.e.a. niet zo tof vinden.

• The Realone
Señor Sjon schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:03:
Tsja, dat je uit de VS komt is nou niet echt standaard hier. ;)

Als je in een bloedhete of ijskoude regio woont, kan de accu ook e.e.a. niet zo tof vinden.
Klopt, leek me verder alleen niet relevant om te vermelden. Corolla uit 2014 had het weg kunnen geven! :+

Vrij warm klimaat hier, maar dan eerder dan het dan 5 maanden achter elkaar 30+ graden is. Echt extreme temperaturen (38+) zijn ook redelijk zeldzaam. Maargoed, de auto is 6 jaar oud en de originele accu is al eens vervangen. Dat zal ook niet na een jaar gedaan zijn, dus je mag er best vanuit gaan dat deze niet ouder is dan een jaar of 3. Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze niet defect kunnen raken, maar toch.

Zojuist 12.6V - 12.7V gemeten, dus accu is vol. Morgen nog eens kijken zonder dat we tussendoor rijden.
Ik zie nu dat mijn multimeter tot 10A DC gaat, is dat goed genoeg om het amperage van de accu te meten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Voltage zegt niet alles als hij de amperes niet vasthoudt. Dan is ie zo leeg. Had het ook bij de motor van mijn vrouw. Wel het voltage, maar bij starten stortte dat gelijk in.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20-06 16:09
The Realone schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:33:
[...]
Ik zie nu dat mijn multimeter tot 10A DC gaat, is dat goed genoeg om het amperage van de accu te meten?
Nee. Een beetje accu gaat tot een paar 100 Ampere.
Een starmotor heeft een vermogen gemeten in Kilo Watt. Aan 12 Volt is dat meer dan 100 Ampere.
Een interieur fan heeft een vermogen van 500 watt. Zit je rond de 50 Ampere.

Een Multimeter is niet geschikt om de stroom van een auto accu te meten.

Lost In Music

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Realone
Señor Sjon schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:54:
Voltage zegt niet alles als hij de amperes niet vasthoudt. Dan is ie zo leeg. Had het ook bij de motor van mijn vrouw. Wel het voltage, maar bij starten stortte dat gelijk in.
Dat klopt natuurlijk, maar tot 2 keer toe is bij mij de accu volledig leeg geweest. Als ik het goed begrijp is een vol bij 12,6V en leeg onder de 12V. Zie ik dus een drop van 12,6V naar iets substantieel lager ik een dag dan moet er toch een stroomverbruiker actief zijn.

Hoe dit dan in verhouding staat met het uitvallen van de elektronica tijdens het rijden onder hogere belasting is mij dan alsnog een raadsel.
Sgrovert schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:34:
[...]

Nee. Een beetje accu gaat tot een paar 100 Ampere.
Een starmotor heeft een vermogen gemeten in Kilo Watt. Aan 12 Volt is dat meer dan 100 Ampere.
Een interieur fan heeft een vermogen van 500 watt. Zit je rond de 50 Ampere.

Een Multimeter is niet geschikt om de stroom van een auto accu te meten.
Maar, correct me if I'm wrong, als ik auto niet start jaag ik die amperage er toch niet doorheen? Ik ben namelijk op zoek naar iets dat stroom trekt als er auto uit staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Realone
Nu begint het wel vreemd te worden. Gisteren, nadat de auto een paar uur in 35 graden zon had gestaan reden we weg en werkte de ventilator binnen niet. Airco zelf leek wel te werken want ik voelde koude lucht bij de ventilatieroosters hangen, maar het blies er niet uit. Na 10 minuten begin hij ineens te blazen en werkte hij weer normaal.

Hoop dat het allemaal met elkaar te maken heeft en dat deze auto niet allerlei kuren heeft... Misschien nog een keer naar de garage brengen en ze het maar uit laten zoeken, maar wel lastig dat het allemaal verschillende problemen zijn die zo nu en dan de kop op steken.

• The Realone
Voor de volledigheid toch even de oorzaak van het probleem melden, voor wie het boeit ;)

Het bleek toch de accuklem te zijn waar roest tussen zat. Ik had deze al schoongemaakt en daarmee voor mezelf dat uitgesloten. Inmiddels ben ik wat wijzer geworden en blijkt dat de accuklem op de plus dus ook uit elkaar kan. Er tussenin zat nog een hoop roest, nadat dit ook verwijderd is lijkt ie als een zonnetje te lopen. :)

Bedankt voor de bijdragen allemaal! Ik heb er ook weer een hoop van opgestoken _/-\o_

• r_bleumer
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-06 19:58
Precies wat ik dacht, accu dus. Daar wees alles naar. Ter info, ook wel eens een nieuwe accu na 2 weken defect gehad. Het kan gebeuren.

Nonsensical line goes here <---

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True