Eigenbouw energiezuinige waterpomp met variabele frequentie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strandplevier
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-06 06:36
Ik heb sinds kort een eigen waterput en ik ben nu een verzonken "werkput" aan het metselen. Voor het sproeien van mijn 5000 m2 grote tuin zoek ik nog een goede en betaalbare pomp die niet te veel energie kost.

Ik lees op internet dat een pomp met een variabele (drukafhankelijke) frequentie verrweg het minste stroom verbruikt. De goedkoopste pomp van dit type die ik kan vinden (een Tallas hydrofoorpomp D-EConcept 800 met frequentieregelaar) kost echter al gauw 500 Euro.

Losse frequentieregelaars zijn er ook, op Amazon en bij Ali ben je voor minder dan 100 Euro klaar. Met een losse drukmeter erbij, hoop ik dan bij een pomp als deze de frequentie automatisch te kunnen laten regelen en dat voor minder dan de helft van de prijs. Zou dit kunnen werken?

[ Voor 4% gewijzigd door Strandplevier op 27-06-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:41

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als ik het goed begrijp wil je een systeem die automatisch op druk blijft, dus niet zoals die LIDL pomp standaard werkt: druk opbouwen, pomp uit, druk te laag, pomp aan.

De vraag is hoeveel energiekosten het werkelijk scheelt. De ene pomp draait continu maar op een lager pitje, de andere pomp staat soms aan, soms uit. De kosten die je er voor maakt zijn wel aanwezig.

Maar goed, over de beregeningsuren over meerdere jaren heen gaat het wellicht om een behoorlijke hoeveelheid.

Uit dat overzicht van die losse drukregelaar kan ik het niet echt halen, maar dat lijkt ook meer een aan/uit schakeling te zijn?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strandplevier
Het idee is om één pomp te hebben met een frequentieregelaar die wordt aangestuurd door een drukmeter. De vraag is of bij een eenvoudige pomp met het toerental kan worden gespeeld, niet elke pomp leent zich hiervoor. Op YouTube wordt hier een uitleg gegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B09_uTvTg3-EN3a-qjX2pTZbkuQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hfXSr1vzV0KfUbpwVVNcLrS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGCbuLcR6joANrhMri2SW9SUb6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8tubY59qOjODfQ8uQURkGOX.jpg?f=fotoalbum_tile

Is het voor mij de vraag of deze pomp, een "friction dominated" of een "static head dominated" type is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJQLea5fkUB-_CH7OdAhcNc8ijI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NPgbuxFnpw6wKmSPSEStSsi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 118% gewijzigd door Strandplevier op 27-06-2020 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
Ben je niet gewoon prematuur aan het optimaliseren?

Mijn ervaring is dat de grote verliezen zitten in de leidingen. Ik zou beginnen met de de verliezen in de leidingen uit te rekenen en te kijken of je met een maatje groter niet meer efficiëntie wint dan zelf complexe elektronische regelingen gaan bouwen.

Eigenlijk moet je nog een stap terug doen, want anders kun je de leidingverliezen niet uitrekenen: Welke sproeiers wil je tegelijk laten lopen en met welke debieten? Ga van daaruit terug redeneren en kijk of je een goedkope pomp kunt vinden die dat kan leveren. Als je echt alleen een pomp kunt vinden die veel te groot is, dan kun je misschien gaan denken aan het terug regelen met een elektronische regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strandplevier
Uiteindelijk toch maar gekozen voor de ready made DAB Active Driver Plus M/M 1.1 i.c.m. een DAB Euroinox 40/50 M/M. Het grote voordeel van de Active Driver Pus is dat deze bij het droogvallen van de bron naar keuze drie verschillende repeterende herstart programmas kan doorlopen zonder dat je zelf enige handeling hoeft te verrichten. Waar het gaat om het de leidingen/koppelingen koos ik overal ten minste voor 1" (zijnde de grootte van de inlaat en uitlaat van de pomp zelf). Door de driver en pomp rechtstreeks in Italie te bestellen was ik uiteindelijk niet zo duur uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Strandplevier op 02-07-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-07 11:36
https://www.combinoord.nl...x+Hydrofoor/Product.aspx#

DAB pomp wel eens geplaatst, prima maar rumoerig. Bovenstaande heeft alles erin wat je nodig hebt en nagenoeg onhoorbaar.
Pagina: 1