Vraag

• torp
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:13
Misschien vrij simpel probleem voor mijn userscriptje: ik weet een userid en ik vraag me af of en hoe ik daarbij de username kan vinden zonder toegang tot de database. De site biedt deze zelf aan in de vorm

code:
1
.../Leden/<user id>/<user name>.aspx

(voorbeeldje: klik hier op een willekeurige username). Ik heb nul kennis in .asp maar wel enige ervaring met PHP en mySQL, en ik vermoed dat bovenstaande vorm een symbolische link is naar bijv.

code:
1
.../users.aspx?<user id>

Zie ik dat goed, en is het mogelijk om de username te koppelen aan de id?

Alle reacties

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:56

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Symbolische link? Nee joh. Gewoon ergens een path handler die de url uit elkaar pluist en afhandelt accordingly. Zoek eens op "url rewrite" (evt. icm. "aspx" ofzo).

Username koppelen aan id: de userid zit toch al in de URL? En als je wil koppelen: allebei (username én id) zouden unieke velden moeten zijn dus een lookupje in de db van username->id of vice versa lijkt me geen rocket science?

[Voor 7% gewijzigd door RobIII op 26-06-2020 14:51]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:56

Haan

dotnetter

@RobIII ik denk niet dat de site van de TS zelf is en dat hij ook geen database toegang heeft ;)
Het is sowieso een aparte constructie dat de aspx pagina de naam van de user heeft, iets als index.aspx zou logischer zijn geweest. Hierdoor is het volgens mij niet echt mogelijk om met alleen een userid naar een pagina te gaan

Kater? Eerst water, de rest komt later
Last.fm profiel

• torp
Inderdaad @Haan Misschien had ik het niet duidelijk uitgelegd. Ik heb geen toegang tot de database. Userscripts draaien alleen in de browser. Voor de link zoals de website die aanbiedt, heb ik de username nodig, maar ik heb alleen de user id.
Haan schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:58:
@RobIIIHet is sowieso een aparte constructie dat de aspx pagina de naam van de user heeft, iets als index.aspx zou logischer zijn geweest.
Daarom noemde ik het een "symbolische link" - kennelijk het verkeerde woord maar ik neem niet aan dat er echt een pagina is per username :)

[Voor 44% gewijzigd door torp op 26-06-2020 15:08]

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01:01

DataGhost

iPL dev

Je kan googlen naar "site:www.iex.nl/Leden/<LIDNUMMER>/".

• torp
@DataGhost Jammer dat ik geen slechtste antwoord kan kiezen.

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als je het format van de URL weet, en daar komt een user-id in voor dat is het toch redelijk eenvoudig met string (split) functions, of een regular expression op te lossen?

Bijvoorbeeld voor de gallery URL van tweakers:
JavaScript:
1
2
3
const url = 'https://tweakers.net/gallery/6143/';
const regex = /^https:\/\/tweakers.net\/gallery\/(?<userid>\d+)\//g;
const result = url.match(regex)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
torp schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:40:
@torp Laten we het wel een beetje vriendelijk houden, als je een reactie als storend ervaart, doe dan gewoon een Topic Report, dan kan een modje daar eventueel op aan spreken.

@DataGhost je reactie voegt inderdaad weinig toe, voor jou geld hetzelfde, als je iets mis vind met het topic maak dan een TR aan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• torp
@Woy Klopt, ik was niet vriendelijk. M.i. is DataGhost aan het trollen.

on-topic: Ik snap jouw suggestie niet, zonder username gaat de URL bij IEX niet werken. Ongetwijfeld is er wel een mogelijkheid om zonder het laatste deel op dezelfde pagina terecht te komen, maar die is niet bekend en misschien afgeschermd. Eigenlijk hoopte ik dat iemand zou zeggen: "Ach, dat is gewoon een omweg naar die zus-en-zo pagina die alle aspx-forums gebruik(t)en!" :9

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

torp schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:59:
Inderdaad @Haan Misschien had ik het niet duidelijk uitgelegd.
Nee, ik heb bij nader inzien ook je topic niet helemaal goed begrepen/gelezen. 't Zal de warmte zijn geweest :P O-)

Anyway, ik geloof dat je inmiddels je antwoord hebt :Y) Of 't een antwoord is dat je wilde horen is vers 2 ;) Dit heeft verder weinig met Softwareontwikkeling te maken dus tenzij 't nog die kant op gaat stel ik voor dat we 't hier bij laten :)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• torp
Je ziet userscripts niet als software?

Overigens heeft jouw eerste reactie me toch op een (onverwacht) spoor gezet dat misschien iets oplevert, dus ik zou er niet meteen een slotje op gooien.

[Voor 75% gewijzigd door torp op 26-06-2020 18:41]

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

torp schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:33:
Je ziet userscripts niet als software?
Nagenoeg alles wat je op een computer doet heeft te maken met software. Hoort daarom maar alles in Softwareontwikkeling :? Ik zie niet wat dit nog met ontwikkelen van doen heeft? Zie ook Waar hoort mijn topic?

[Voor 19% gewijzigd door RobIII op 26-06-2020 19:55]

Over mij

• torp
Ik ben een script aan het ontwikkelen en loop daarbij tegen een probleem aan. Waar moet het dan volgens jou staan?

"Het programmeerforum bij uitstek voor desktopapplicaties, webapplicaties, embedded applicaties, etc. Allemaal hele koele dingen, maar niet altijd even makkelijk. Als je er zelf niet meer uitkomt: hier zitten de experts."

Lijkt mij exact de juiste plek.

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

torp schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:03:
Ik ben een script aan het ontwikkelen en loop daarbij tegen een probleem aan. Waar moet het dan volgens jou staan?
Alleen stel je geen concrete programmeervraag maar een algemene vraag.

Either way: we zijn nu vrij aardig offtopic. Ik wil je adviseren te trachten vanaf hier ontopic te gaan/blijven willen we 't topic open houden :)

Over mij

• torp
Ik doe m'n best, jij hopelijk ook.

Inmiddels heb ik ontdekt dat - in tegenstelling tot bijv. /index.aspx - deze link wel werkt: https://www.iex.nl/Default.aspx wat blijkbaar een soort standaard is voor asp sites. Variabelen krijg ik nog niet aan de gang, tot nu toe leidt alles terug naar default.

[Voor 84% gewijzigd door torp op 26-06-2020 20:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bergmvd
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20:01
Gaat het om de IEX-site en dan de leden van het beursspel?

De volgende twee links geven hetzelfde resultaat:
https://beursspel.iex.nl/...olio/793408/onbekend.aspx
https://beursspel.iex.nl/...tfolio/793408/LeChef.aspx

Alleen het userid lijkt dus voldoende.

Edit: Oh nee, het lijkt om de forum-leden te gaan, daar werkt dit niet.
Volgens mij is googlen dan toch de beste optie en dan met je script de naam uit de resultaten halen...

Overigens wel benieuwd hoe het kan dat je wel de id's weet maar niet de naam...

[Voor 31% gewijzigd door bergmvd op 26-06-2020 23:12]

• torp
bergmvd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:05:
Gaat het om de IEX-site en dan de leden van het beursspel?
Interessant! Heb het even getest maar niet iedereen blijkt daar bekend, je moet je blijkbaar eerst aanmelden. Misschien draait het los van de reguliere site (daar gaat het mij om). En daar werkt dat trucje met "onbekend" ipv. de username helaas niet...
bergmvd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:05:
Overigens wel benieuwd hoe het kan dat je wel de id's weet maar niet de naam...
De username kun je veranderen, en daarom gebruik ik de id, want die is constant. Maar voor de gebruiksvriendelijkheid zou ik de naam er wel bij willen hebben.

[Voor 31% gewijzigd door torp op 26-06-2020 23:27]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01:01

DataGhost

iPL dev

torp schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:40:
torp schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:03:
@Woy Klopt, ik was niet vriendelijk. M.i. is DataGhost aan het trollen.
En bedankt he :/ je had het ook even kunnen proberen en dan gezien dat Google je netjes de link die je zoekt teruggeeft als die bestaat. Je kan natuurlijk niet zomaar in de database van een site kijken dus dan houdt het al enorm snel op en zal je de site moeten crawlen voor alle mogelijke links. Dat heeft Google al gedaan voor je.

[Voor 14% gewijzigd door DataGhost op 27-06-2020 00:06]

• torp
DataGhost schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:03:
Je kan natuurlijk niet zomaar in de database van een site kijken
Dat weet ik ook wel. En natuurlijk heb ik jouw tip geprobeerd maar ik vind hem omslachtig. Ook lijkt me dat er wel een manier bestaat om alleen met een id op de userpagina te komen.

• Djordjo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
torp schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:13:
Dat weet ik ook wel. En natuurlijk heb ik jouw tip geprobeerd maar ik vind hem omslachtig.
Ik heb geen idee op basis waavan je de oplossing omslachtig vindt (je hebt immers nul kennis van asp en andere werkende oplossingen zijn niet aangedragen), maar om die oplossing dan vervolgens als slechtste antwoord te kwalificeren vind ik ronduit onbeschoft (en in lijn met je reactie op RobIII).

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

torp schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:13:
Ook lijkt me dat er wel een manier bestaat om alleen met een id op de userpagina te komen.
Want alle sites werken 'tzelfde? Wie zegt dat?

Maar goed, zoals ik al aangaf; dit heeft niets met Softwareontwikkeling te maken en ik vind 't wel welletjes.

[Voor 11% gewijzigd door RobIII op 27-06-2020 01:27]

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee