lange HDMI met hoge fps tbv game mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryEuvel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-01-2024
Ivm les op afstand zomer-gamen wordt kamer van mn zoon door 'GeForce RTX 2060 OC 6G' zo heet dat ik een 5m HDM-kabel gebruikte. Het leek warmte-technisch fantastisch om de PC in het naastgelegen washok te zettenhttps://youtu.be/gs8vybBz3zk met een 5m HDMI maar ik krijg klachten van de primaire gebruiker over frame refresh rate. }:O
De huidige kabel is bedrukt met "HDMI cable with ethernet" dus ik vermoed HDMI >= 1.4
I.p.v. een work-around met lange luchtslang op de PC wil deze vader toch nog de HDMI-route proberen.

Vraag: heeft HDMI2.0 of HDMI2.1 kans op fps-performance verbetering of enkel het vergeleken met een standaard 0,5m kabeltje alleen geschikt voor pong?
Zo, ja heeft iemand game-ervaring met zulke 5m kabels? _/-\o_

Beste antwoord (via HarryEuvel op 27-06-2020 15:59)

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023

Kalder

Ik had ooit eens een PC met de UHD-TV verbonden met een 10m HDMI kabel, ik kreeg daarmee geen 4K @ 60Hz, 1080p/60Hz of 4K/30Hz was het maximaal haalbare, want er was signaal verlies. Ik heb toen een HDMI signaal versterker ertussen gezet en toen lukte het wel om 4K op 60Hz te krijgen, let er wel op dat de signaal versterker 4K/60Hz aan kan.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:48
Met 5M ga je geen verschil maken met de FPS. Wat wel kan is dat het een slechte kabel is met teveel fouten. Dan zou er “simpel” een betere shielded kabel tussen moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Of je gebruikt 2 kabels van 2,5 meter met een active repeater ertussen.

Als je kabel echt te lang is zou het beeld kortstondig moeten wegvallen of dat je grafische artifacts krijgt.
Maar de FPS worden bij mijn weten niet verlaagd als je kabel ondermaats is. Wel gaat de videokaart 'throttlen' als die aan zijn maximale temperatuur komt, waardoor de FPS omlaag gaat.

Maar is het geen betere oplossing om de luchtdoorstroming in zijn kamer te verbeteren? Die videokaart stookt misschien 200w, de hele pc misschien 300-400. Dat moet makkelijk weg te ventileren zijn?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023

Kalder

Ik had ooit eens een PC met de UHD-TV verbonden met een 10m HDMI kabel, ik kreeg daarmee geen 4K @ 60Hz, 1080p/60Hz of 4K/30Hz was het maximaal haalbare, want er was signaal verlies. Ik heb toen een HDMI signaal versterker ertussen gezet en toen lukte het wel om 4K op 60Hz te krijgen, let er wel op dat de signaal versterker 4K/60Hz aan kan.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:58

BM

Moderator Spielerij
Deze past beter in SPV, tikje die kant op :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
HarryEuvel schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:37:
Ivm les op afstand zomer-gamen wordt kamer van mn zoon door 'GeForce RTX 2060 OC 6G' zo heet dat ik een 5m HDM-kabel gebruikte. Het leek warmte-technisch fantastisch om de PC in het naastgelegen washok te zettenhttps://youtu.be/gs8vybBz3zk met een 5m HDMI maar ik krijg klachten van de primaire gebruiker over frame refresh rate. }:O
De huidige kabel is bedrukt met "HDMI cable with ethernet" dus ik vermoed HDMI >= 1.4
I.p.v. een work-around met lange luchtslang op de PC wil deze vader toch nog de HDMI-route proberen.

Vraag: heeft HDMI2.0 of HDMI2.1 kans op fps-performance verbetering of enkel het vergeleken met een standaard 0,5m kabeltje alleen geschikt voor pong?
Zo, ja heeft iemand game-ervaring met zulke 5m kabels? _/-\o_
Als je een kwalitatief goede HDMI kabel gebruikt zal 5m prima te overbruggen moeten zijn, geen idee op welke resolutie hij speelt maar 4k 60hz is (uit ervaring) prima mogelijk met zo'n kabel. Is makkelijker dan prutsen met een signaalversterker. :)

Daarnaast vraag ik mij af of een 2060 OC zo heet wordt dat het merkbaar is op een kamer als het raam/ventilatierooster open staat. Verplaatsen van de PC lijkt mij niet de oplossing - de lucht kwaliteit kan nog steeds niet al te best zijn.
Pagina: 1