In elkaar zetten van BBG!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getweakerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-07-2020
Hoi Allemaal,
Met veel interesse volg ik de BBG's (en de comments :) )

Ik heb er al op gezocht binnen het forum maar kan geen soortgelijke topics vinden.
Ik vraag ik mij af of het moeilijk is om de computer (na aanschaf van de onderdelen) in elkaar te zetten. Heb wel eens een harde schijf in een computer geschroefd, maar verder dan dat gaan mijn technische skills niet vrees ik.

En als ik dan de comments lees met 'flashen van BIOS' of 'problemen rondom de voeding', dan vraag ik mij af of ik eraan moet beginnen. Sommige computerwinkels bieden aan de onderdelen te assembleren, maar geven dan weer geen garantie op het werken van de computer, dus ik vraag mij af of dat dan de 119 Euro (Alternate) waard is.

Daarnaast ben ik benieuwd of, als je de onderdelen besteld, je alle onderdelen hebt. Of moet je nog kabeltjes kopen enzo?

Alvast bedankt!

PS ik neem aan dat ik deze vraag hier kan stellen??

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:38

is het moeilijk? Dat moet je zelf beslissen. Ik vind van niet, maar ik heb het vaak gedaan. Als je wat filmpjes kijkt en als je een bepaald onderdeel niet snapt, kan je dat vaak ook wel op youtube vinden.

Als je alle onderdelen koopt heb je verder niets meer nodig (behalve wat schroevendraaiers)

Als je jezelf niet vertrouwd of het eng vindt, kan je het laten bouwen. Is wel handig met garantie, want dan kan je gewoon je pc wegbrengen/opsturen

[ Voor 24% gewijzigd door 418O2 op 26-06-2020 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Eigenlijk is het zelf in elkaar zetten van een PC niet meer dan je gezonde verstand gebruiken :) er zijn zoveel filmpjes te vinden, ook exact van de onderdelen die je zelf gekocht hebt (oke niet over alles... maar wel heeel veel)

En als je over een bepaald onderdeel twijfels hebt, dan zoek je even een filmpje daarover en verder :) echt het is niet moeilijk..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:38
Knee-Buckler schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:26:
Eigenlijk is het zelf in elkaar zetten van een PC niet meer dan je gezonde verstand gebruiken :) er zijn zoveel filmpjes te vinden, ook exact van de onderdelen die je zelf gekocht hebt (oke niet over alles... maar wel heeel veel)

En als je over een bepaald onderdeel twijfels hebt, dan zoek je even een filmpje daarover en verder :) echt het is niet moeilijk..
tot je allerhande RGB shit moet monteren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
418O2 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:28:
[...]

tot je allerhande RGB shit moet monteren ;)
Nooit problemen mee gehad, de meeste moederborden hebben daar gewoon een aansluiting voor met de controller in het moederbord verwerkt :)

Zelf heb ik de Asus PRIME X470-PRO en eigenlijk alles wat ik erop zet qua RBG werkt gewoon prima samen vanuit het software pakketje wat Asus heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchTowel
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-07 11:15
Kabeltjes zitten er (bijna altijd) bij.

Is het lastig? Tja dat is een moeilijke vraag altijd. Het is zeker niet moeilijk, pak er zoals hierboven een YouTube video bij van iemand die het stap voor stap doet. Dan kan er weinig mis gaan.

Je gaat sowieso tegen kleine dingen aanlopen dat je even in de war bent. Maar dit is allemaal altijd te vinden. Lees je van te voor even in, kijk wat video's, dan moet dat zeker goed komen.

Mocht iets niet lukken dan staan mensen hier op 't forum ook altijd klaar om te helpen.

Een voordeel is ook dat je precies weet hoe alles in elkaar steekt als je het zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getweakerd
Hoi allemaal, net even de youtubes bekeken. Het lijkt inderdaad mee te vallen. Bedankt voor de snelle reacties en super dat dat ik op het forum terecht kan voor hulp. Mooi zomervakantie projectje!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:43
Reken voor de aller eerste keer wel 3-4 uur als je het goed wilt doen (incl naslagwerk), ondanks dat de filmpjes veel korter zijn..
Gewoon even goed voor gaan zitten, en bij twijfel niet forceren (al gaan sommige dingen zwaarder dan je zou verwachten, zoals het vastzetten van de processor, de koeler en sommige stekkers).

[ Voor 29% gewijzigd door mitsumark op 27-06-2020 01:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Meest belangrijke voor een eigen build:
Voorkom statische electriciteit, dus hoogpolig tapijt met blote voeten en pvc is geen goede combi
Bouw altijd eerst systeem op buiten de kast, zodat je alles ziet werken
Bij plaatsen moederbord, altijd alle standoffs controleren en weghalen/plaatsen, en plaats ze allemaal die te plaatsen zijn, niks zo waardeloos als een doorbuigen bord.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getweakerd
Wim-Bart schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 03:19:
Meest belangrijke voor een eigen build:
Voorkom statische electriciteit, dus hoogpolig tapijt met blote voeten en pvc is geen goede combi
Bij plaatsen moederbord, altijd alle standoffs controleren en weghalen/plaatsen, en plaats ze allemaal die te plaatsen zijn, niks zo waardeloos als een doorbuigen bord.
Lol. Moest even opzoeken wat standoffs waren, maar goede tips. Hoe logisch ook, had zelf niet aan de stat elek gedacht 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 09:51
En neem een ruime werkplaats. Gewoon een grote tafel leeg maken. Wat bakjes voor overtollige schroeven.

En wil je geen ruzie: plaats dan iets tussen je hardware en de tafel. Jij geen krassen, tafel ook heel.

Ik heb een jaartje geleden mijn pc mogen fixen, en het blijft leuk werk.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mitsumark
Wim-Bart schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 03:19:
Dat lijkt me enorm zonde van je tijd, waarom zou je dat doen?
Vaak is het ook lastiger om dan alles goed in de kast te krijgen.

Hoe ik het doe.
Eerst moederbord en voeding in de kast en eventueel al de 24 pin en 8 pin stekkers erin (en misschien een fan aansluiten waar je later lastiger bij kunt en de front panel stekkertjes) .
Dan geheugen, processor en koeler plaatsen.
Daarna de ssd/hdd met de nodige kabeltjes (indien M2 kun je dit misschien al voor de processor doen.
En als laatste de videokaart en de laatste kabeltjes aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 27-06-2020 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x-cessive
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-08 14:09
Ha Getweakerd,
Had zelf ongeveer dezelfde vraag ruim maand geleden.
Eind mei besloten na 10 jaar! weer een nieuw systeem aan te schaffen.
Had hiervoor 1x met iemand alleen meegekeken hoe het moest dus zelf ook geen hands-on ervaring.
Veel filmpjes bekeken met tips/tricks en aan de slag gegaan en ik moet zeggen, het is echt niet moeilijk.
Gewoon rustig de tijd voor nemen, je goed laten informeren (dank aan jijbuis!) en de specifieke eigenschappen even bekijken in de bijgeleverde boekjes, kind kan de was doen.
Bouwen zelf is erg leuke ervaring, gewoon doen zou ik zeggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16
Zelf heb ik 3 maanden ook mijn eerste pc gebouwd. Viel uiteindelijk mee. Enige wat even puzzelen wat om mijn cpu cooler te installeren, maar lukte uiteindelijk ook zelf. Gewoon doen, het is ook een leuk projectje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:45
Het is niet moeilijk, maar vooral priegelwerk met de kabels.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

mitsumark schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:24:
[...]

Dat lijkt me enorm zonde van je tijd, waarom zou je dat doen?
Vaak is het ook lastiger om dan alles goed in de kast te krijgen.

Hoe ik het doe.
Eerst moederbord en voeding in de kast en eventueel al de 24 pin en 8 pin stekkers erin (en misschien een fan aansluiten waar je later lastiger bij kunt en de front panel stekkertjes) .
Dan geheugen, processor en koeler plaatsen.
Daarna de ssd/hdd met de nodige kabeltjes (indien M2 kun je dit misschien al voor de processor doen.
En als laatste de videokaart en de laatste kabeltjes aansluiten.
Niks zonde van de tijd, niets ergers dan aan zetten en dan doet hij het niet. Buiten de kast heb je sowieso meer ruimte om bijvoorbeeld koelblok te monteren en geheugen te plaatsen.

Mijn stappen zijn vrij eenvoudig.

1. Controleer waar ik standoff's moet hebben of weg moet halen,

2. Ik leg MB altijd op zijn anti statische verpakking op de doos.
2.a. Plaats CPU (nog geen cooler)
2.b. Plaats geheugen,
2.c. Plaats M.2 drive(s),
2.d. Breng koelpasta aan indien koeler dit niet af-fabriek heeft,
2.e. Plaats de koeler en sluit deze aan op CPU_FAN, eventueel 2e op CPU_OPT (uitgaande van een standaard fan)
2.g. Sluit de voeding aan, eerst de 8-pins (2x4 op CPU_PWR) of 1x4 indien het een ouder bord betreft.
2.h. Sluit de 24-pin voedingsstekker aan,
2.i. Sluit scherm en toetsenbord aan,
2.j. Start bord met de button op board of door even twee juiste pinnetjes op Front header connector kort te sluiten.

3. Bepaal waar de aansluitingen zitten op MB welke ik nodig heb.

4. Haal GPU en PSU van MB af en plaats MB in kast. Schroef alles vast.

5. PSU plaatsen en aansluiten, kabels netjes routeren.

6. GPU plaatsen en aansluiten.

7. Overige zaken zoals RGB en Drives.

8. Aanzetten.

9. Uitzetten.

10. Kast dicht.

Nu benieuwd waar de schoen wringt.

[ Voor 14% gewijzigd door Wim-Bart op 29-06-2020 18:21 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Wim-Bart schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:26:
[...]
Niks zonde van de tijd, niets ergers dan aan zetten en dan doet hij het niet. Buiten de kast heb je sowieso meer ruimte om bijvoorbeeld koelblok te monteren en geheugen te plaatsen.
Ik heb misschien wat meer vertrouwen in mezelf, maar ook de eerste keer ging ik gelijk all-in.
Heb ook nog nooit een PC gebouwd die niet aan ging... Wel gaat het nu in een uurtje in plaats van 3+ uur.

Met de koeler vind ik het juist wel prettig dat het moederbord al aan de kast vast zit, kun je er een beetje meer mee "knoeien".
Alleen bij mini ITX en een huge ass koeler even goed opletten wat je eerst doet, vandaar ook eerst de voeding erin en vast wat kabels vastzetten, voor een grotere built maakt dat niet zoveel uit.

PS: wat ik mis in het filmpje van Linus is dat het uitmaakt in welk slot de geheugen sticks komen ivm dual channel, maar dat staat wel duidelijk in het boekje van het moederbord (net als de front panel connectors).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchTowel
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-07 11:15
mitsumark schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:48:
[...]

Ik heb misschien wat meer vertrouwen in mezelf, maar ook de eerste keer ging ik gelijk all-in.
Heb ook nog nooit een PC gebouwd die niet aan ging... Wel gaat het nu in een uurtje in plaats van 3+ uur.

Met de koeler vind ik het juist wel prettig dat het moederbord al aan de kast vast zit, kun je er een beetje meer mee "knoeien".
Alleen bij mini ITX en een huge ass koeler even goed opletten wat je eerst doet, vandaar ook eerst de voeding erin en vast wat kabels vastzetten, voor een grotere built maakt dat niet zoveel uit.

PS: wat ik mis in het filmpje van Linus is dat het uitmaakt in welk slot de geheugen sticks komen ivm dual channel, maar dat staat wel duidelijk in het boekje van het moederbord (net als de front panel connectors).
Gaat niet om vertrouwen in je eigen kunnen, is meer dat wanneer er een onderdeel van je hardware niet werkt dat je dit dan al kan identificeren voordat alles in je kast zit. Scheelt wat ellende.

Doe dit zelf ook nooit want vind het risico hierop kleiner dan dat het me de tijd waard is (zoals jij ook zegt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik monteer de koeler net op het moederbord voor ik alles inbouw... Kast op z'n zij, geheugen installeren want in compacte configuraties kan je daar met een flinke koeler vaak niet meer aan, zorgen dat de CPU gemonteerd is en de koelpasta is uitgestreken (doe ik met aardappelmesje), dan koeler installeren. Checken of alles goed vastzit, en dan moederbord in de kast plaatsen, positioneren en vastzetten. Dan alle kabels aansluiten en daarna GPU / opslag / ...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Zolang we in ieder geval maar allemaal de videokaart als laatste doen :)

@DutchTowel Ik heb ook wel vertrouwen in de fabrikanten dat 99.9+% van de producten gewoon werkt.
(en in mezelf en/of de BBG bedenkers dat de onderdelen compatible zijn)

Misschien kan het geen kwaad om de eerste keer buiten de kast te testen (met een schroevendraaier op de power on pikkies), maar het lijkt me gewoon onnodig/onhandig.
Ga je dan buiten de kast ook al windows installeren, mem test draaien en stresstests doen om te kijken of alles werkt zoals het moet (die doe ik overigens ook allemaal niet als het in elkaar zet, ik zie het wel als het systeem vast loopt of iets dergelijks tijdens normaal gebruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Voordeel van laten doen, de garantie tijdens deze montage.. weeg dat goed af tegenover de tijd/energie/risico’s (geen garantie) bij zelfbouw.

Misschien niet het meest favoriete antwoord om te lezen op een Tweakers forum, maar moet denk ik wel genoemd worden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Pc’s assembleren zijn in de loop der jaren een stuk eenvoudiger gewoorden. Vroeger liep ik altijd te pielen met alle stekkertjes voor de power switch, reset, power led etc. Standaard de ‘ground’ verkeerd etc. Tegenwoordig heb je mooie kleurcodes, duidelijke handleidingen en is bijna alles plug en play. Iedereen die met regelmaat een schroevendraaier in zijn hand heeft en vroeger met lego heeft gespeeld moet dit zelf kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
@Falcon Garantie heb je natuurlijk altijd, op de onderdelen wel te verstaan. Alleen troubleshooten moet je dan zelf doen.
Sommige bouwers geven ook geen extra garantie op de assemblage (maar dan heb je het over een stekkertje dat los schiet, of de koeler die eraf valt?), anderen rekenen daar nog weer extra voor.

Maargoed, als je een (extra) dagje (over)werkt heb je die assemblage kosten er ook uit...
(tenzij je 15 bent en 2,86 euro per uur krijgt :))

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 27-06-2020 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@mitsumark Garantie heb je niet bij schade door statische elektriciteit bijv.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
Mja de kans dat dat gebeurd is laag als je normaal omspringt met assemblage.

Natuurlijk kan je ook gewoon een kant en klare pc kopen in winkel. Dan weet je zeker dat hij werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Falcon schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:43:
@mitsumark Garantie heb je niet bij schade door statische elektriciteit bijv.
In dat geval ligt de bewijslast bij de fabrikant en 99 van de 100 keer krijg je gewoon een nieuwe.
Ik heb eerlijk gezegd ook maar zelden een onderdeel kapot zien gaan door ESD (en ik werk dagelijks met elektrisch spul).

Volgens mij is dat redelijk veilig, tenzij je er echt lomp mee omgaat (was laatst ook een filmpje van).
YouTube: We built a computer wrong on PURPOSE!
(niet dat ik het op deze manier aanraad, maar ik denk dat je er 100 zo kunt doen en dat ze alle 100 werken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Getweakerd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:14:
Hoi Allemaal,
Met veel interesse volg ik de BBG's (en de comments :) )

Ik heb er al op gezocht binnen het forum maar kan geen soortgelijke topics vinden.
Ik vraag ik mij af of het moeilijk is om de computer (na aanschaf van de onderdelen) in elkaar te zetten. Heb wel eens een harde schijf in een computer geschroefd, maar verder dan dat gaan mijn technische skills niet vrees ik.

En als ik dan de comments lees met 'flashen van BIOS' of 'problemen rondom de voeding', dan vraag ik mij af of ik eraan moet beginnen. Sommige computerwinkels bieden aan de onderdelen te assembleren, maar geven dan weer geen garantie op het werken van de computer, dus ik vraag mij af of dat dan de 119 Euro (Alternate) waard is.

Daarnaast ben ik benieuwd of, als je de onderdelen besteld, je alle onderdelen hebt. Of moet je nog kabeltjes kopen enzo?

Alvast bedankt!

PS ik neem aan dat ik deze vraag hier kan stellen??
Dat zit er vaak bij inbegrepen. Bios-update, driver-update etc etc. PC wordt getest zie hier

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

mitsumark schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:48:
[...]

Nee heeft niets met vertrouwen te maken. Wanneer ik zeker weet dat componenten goed zijn gaat het rechtstreeks de kast in. Bijvoorbeeld omkatten van een systeem naar een nieuwe kast. Maar nu al een paar keer meegemaakt dat geleverde spullen (vaak MB) DOA waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Wim-Bart schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:28:
[...]

Nee heeft niets met vertrouwen te maken. Wanneer ik zeker weet dat componenten goed zijn gaat het rechtstreeks de kast in. Bijvoorbeeld omkatten van een systeem naar een nieuwe kast. Maar nu al een paar keer meegemaakt dat geleverde spullen (vaak MB) DOA waren.
Pech :)
Maar ik kan me voorstellen dat je dan blij bent dat het niet netjes in je kast zit na een half uur knoeien met het cable management :P

Ik heb 1x een DOA moederbord gehad (jaar of 10 terug), maar dat kwam pas tot uiting bij game sessies in crossfire, dus dat had ik alsnog niet gevonden.

Als je op het forum rondkijkt naar topics waarbij de nieuw gebouwde PC niet werkt, is dat in 9 van de 10 keer een verkeerd (of niet) aangesloten stekker (of het heel lomp in elkaar zetten).
Slechts zelden is een onderdeel DOA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

mitsumark schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:33:
[...]

Pech :)
Maar ik kan me voorstellen dat je dan blij bent dat het niet netjes in je kast zit na een half uur knoeien met het cable management :P

Ik heb 1x een DOA moederbord gehad (jaar of 10 terug), maar dat kwam pas tot uiting bij game sessies in crossfire, dus dat had ik alsnog niet gevonden.

Als je op het forum rondkijkt naar topics waarbij de nieuw gebouwde PC niet werkt, is dat in 9 van de 10 keer een verkeerd (of niet) aangesloten stekker (of het heel lomp in elkaar zetten).
Slechts zelden is een onderdeel DOA.
Of DOA door standoffs. En wanneer het buiten de kast werkte, weet je dat het werkte voor het inbouwen, dat je dus daar iets fout hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09 22:26
Het is niet moelijk op basis van filmpjes, maar je moet wel 'lef' hebben om soms iets meer kracht te zetten terwijl je iets doet en ja het kan fout gaan vooral als je voor het eerst een computer in elkaar zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik91
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 18:54
Ik heb in 2016 voor het eerst een PC in elkaar gezet.

Ik had van te voren een aantal filmpjes bekeken en toen besloten van ja dit ga ik eens proberen. Veel gekeken op dit forum wat er in mijn budget aangeraden werd, toch een eigen topic geopend om er zeker van te zijn dat alles goed zou passen enzo :)

Toen ik alles binnen had heb ik op mijn laptop het filmpje* wat voor mij het duidelijkst was opgezet (kan hem nu even niet meer vinden, maar er zijn er hier al meerdere gepost) en ik ben denk ik 6 a 7 uur bezig geweest. Dit is vanaf het uitpakken tot een werkende Windows installatie.

De PC doet het nog altijd prima, wanneer je een goede tutorial volgt EN er rustig de tijd voor neemt kan er eigenlijk vrij weinig mis gaan :)

* Omdat ik niet van de stock koeler gebruik maakte had ik ook nog een tweede filmpje over hoe mijn cpu koeler gemonteerd moest worden klaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He,

Ik volg het ook allemaal al een tijd en was wel toe aan een nieuw systeem. Bbg mei 2020 gaming desktop gekocht.

Punt is bij mij start het systeem niet op. De fans gaan overal aan, maar toetsenbord en beeldscherm krijgen geen signaal.

Er is dus ergens iets verkeerd aangesloten of ik heb een kapot moederbord, processor of voeding.

Alles nu drie keer nagelopen. Is er ergens een handige checklist voor de bbg? Wat kan ik nog doen? En hoe kan ik vaststellen welk onderdeel stuk is?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dit heeft niks met de BBG te maken.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Maar het heeft waarschijnlijk wel alles te maken met het in elkaar zetten van de BBG, ik schat de kans op een DOA veel lager.
Die gids is wel een aardig begin, maar vanwege geschreven in 2003 wel erg verouderd.

@Verwijderd Kun je eens foto's maken van wat/waar/hoe je alles hebt aangesloten?
Geeft het moederbord nog foutmeldingen in de vorm van lampjes of piepjes?

Typische dingen:
moederbord standoffs niet goed en daardoor kortsluiting
processor 8-pin power vergeten
videokaart power vergeten
monitor aangesloten op het moederbord in plaats van de videokaart
videokaart niet goed in het slot
geheugen niet goed in de sloten
monitor zelf op de verkeerde input (normaal gesproken auto detect)
verkeerde stekker voor de processor power en/of videokaart power (het past alleen als je heel goed je best doet met grof geweld)

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 29-06-2020 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Wim-Bart schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:26:
[...]

Mijn stappen zijn vrij eenvoudig.

1. Controleer waar ik standoff's moet hebben of weg moet halen,

2. Ik leg MB altijd op zijn anti statische verpakking op de doos. Plaats CPU, geheugen, M.2 drives, plaats koeler en sluit GPU aan. Voeding er aan en aanslingeren.

3. Bepaal waar de aansluitingen zitten op MB welke ik nodig heb.

4. Haal GPU en PSU van MB af en plaats MB in kast. Schroef alles vast.

5. PSU plaatsen en aansluiten, kabels netjes routeren.

6. GPU plaatsen en aansluiten.

7. Overige zaken zoals RGB en Drives.

8. Aanzetten.

9. Uitzetten.

10. Kast dicht.

Nu benieuwd waar de schoen wringt.
Wringt nog steeds bij dat "stapje 2".
Ik vind het ook zonde van de tijd, plus nu met jouw "stappen plan" zet je heel tactisch stap 3 , 5 t/m 9 in enkel in "stapje 2" om het simpel en snel te doen lijken... terwijl dit het hele deel van de pc bouwen is die je later wel stap voor stap beschrijft 8)7 .

M.i. dus gewoon direct inbouwen, niet gaan perfectioneren met het kabel management (veel kasten hebben al simpele mogelijkheden om kabels achterlangs te voeren, dat gewoon doen) verder direct en simpel aansluiten en dan aanzetten.

Geen extra handelingen of risico's om apparatuur weer los te koppelen, apart leggen en opnieuw aan te sluiten.

@Verwijderd @mitsumark het is niet de bedoeling om andermans topic te kapen, dus die foto's mogen in een eigen topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Fore! op 29-06-2020 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Fore! schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:44:
[...]

Wringt nog steeds bij dat "stapje 2".
Ik vind het ook zonde van de tijd, plus nu met jouw "stappen plan" zet je heel tactisch stap 3 , 5 t/m 9 in enkel in "stapje 2" om het simpel en snel te doen lijken... terwijl dit het hele deel van de pc bouwen is die je later wel stap voor stap beschrijft 8)7 .

M.i. dus gewoon direct inbouwen, niet gaan perfectioneren met het kabel management (veel kasten hebben al simpele mogelijkheden om kabels achterlangs te voeren, dat gewoon doen) verder direct en simpel aansluiten en dan aanzetten.

Geen extra handelingen of risico's om apparatuur weer los te koppelen, apart leggen en opnieuw aan te sluiten.

@Verwijderd @mitsumark het is niet de bedoeling om andermans topic te kapen, dus die foto's mogen in een eigen topic.
Stap 2 uitgewerkt. Kan gelijk een generieke bouwhandleiding worden :D

Pagina: 1