Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Qnap TS212 PCI-E slot en geheugen uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• sanscorp
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 05:47
Mijn oude NAS wordt wat traag, natuurlijk kan ik er 2 SSD's in proppen maar hij wordt in principe echt alleen als NAS gebruikt. Er draait niets anders op.

Het opstarten (ja bij mij gaat hij op gezette tijden uit) duurt mij alleen te lang, om en nabij de 10 minuten.

Tijdens de jaarlijkse schoonmaak ging het oude beestje open en zag ik dat 2 van de 4 geheugenchips aanwezig zijn (BGA60).

Ik wil dus best een poging wagen om dat geheugen te verdubbelen en heb 2 dezelfde chips besteld (128mb). Worst case gaat het solderen niet goed en haal ik de aanpassing weer weg. Werkt het wel dan heb ik 512mb tot mijn beschikking wat wel zou moeten helpen (normaliter is 50-90% van het geheugen in gebruik, alle services behalve SMB staan uit.

Ook zag ik een plek voor een mini PCI-e slot.
Dus oude laptop uit elkaar gehaald en het slot op de NAS gesoldeerd.

Nu komt natuurlijk het moeilijke gedeelte, want de firmware/software kent die standaard optie niet op dit model.

Het zou leuk zijn als ik er een SSDtje in kan stoppen voor cache, maar hoe ga ik zoiets eventueel softwarematig aan de praat krijgen?

Ik post dit gewoon in de hoop dat er wat ideeën naar boven komen, geen verwachtingen en niets moet. Zou leuk zijn.

[Voor 10% gewijzigd door sanscorp op 26-06-2020 10:40]

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 15:28
Geheugen zou naast het solderen best eens kunnen werken, maar ik vermoed dat er voor het PCI-e slot wat meer werk nodig is. Wellicht ontbreekt er nog meer hardware (missen er onderdelen op de print?) en qua drivers zal er vast ook wat geregeld moeten worden. Als je mazzel hebt is alles in de software wel beschikbaar (universele build bv). Kwestie van proberen?

• sanscorp
Voor zover ik zie missen er geen andere onderdelen, alles er omheen is bezet (weerstanden, condensatoren etc). Zie je wel vaker met apparatuur waarbij er diverse varianten zijn, zelfde printplaat met net even wat minder onderdelen, soms goedkoop uit te breiden.

Pci-e is ook minder interessant. Je kan er vrij weinig nuttigs in kwijt

• sanscorp
Update en wellicht meteen een slotje:

Geheugen is binnen, was voorzien van soldeertin dus pcb ontdaan van tin, uitgelijnd en gesoldeerd m.b.v. een hot-air station, NAS start prima op maar ziet de 256mb extra geheugen niet.

Pci-e slot mist inderdaad onderdelen, waaronder een spanningsregelaar en diverse condensatoren.

Het was voor 8 euro een leuk probeersel maar dus niet succesvol.

Ik vermoed dat de FW danwel BIOS de boel gelimiteerd heeft.

Experimenteren met alternatieve FW zie ik niet zitten daar ik nog geen andere NAS heb :)

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 15:28
Wellicht is er een soldeer jumper ergens welke de aanwezige hoeveelheid geheugen configureert? Soms zie je een 0ohm weerstand met een lege plek ernaast waarmee je de configuratie aan het bios doorgeeft.

• sanscorp
Die optie kende ik niet, zal nog eens goed kijken zo. Veel is zonder opdruk en 0603 smd dus te doen maar vrij klein.

Desolderen, meten en terugplaatsen is ook geen optie, dat is te veel bezigheidstherapie :)

• sanscorp
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True