Vraag
Alle reacties
Ik vermoed dat je een hotelschakeling wilt maken, ik zou daar even op googelen.
klopt dido, hoop schema gezien en het is duidelijk dat de 2 zwarte wisseldraden erop moeten, maar moet zwarte draad 1 dan ook weer op 1 op de andere schakelaar, zie groen schakelblokje
Ik leid uit je foto af dat je een hotel schakeling wil maken, hiervan zijn twee varianten. De gebruikelijke en een ‘ader besparende’ wissel schakeling.
De door jou geschetste schakeling klopt voor de eerst genoemde.
Bij jou zal de lamp uit zijn als de schakelaars beide in dezelfde stand staan (er vanuit gaande dat je de schakelaars hetzelfde monteert). Als je bij een van de schakelaars 1 en 2 verwisseld dan heb je het omgekeerde resultaat.
De door jou geschetste schakeling klopt voor de eerst genoemde.
Bij jou zal de lamp uit zijn als de schakelaars beide in dezelfde stand staan (er vanuit gaande dat je de schakelaars hetzelfde monteert). Als je bij een van de schakelaars 1 en 2 verwisseld dan heb je het omgekeerde resultaat.
Twee zwarte draden van 1 en 2 van deze schakelaar naar 1 en 2 van de andere schakelaar. En van daaruit ook een zwarte draad naar de lamp.
L contact van de ene schakelaar gaat met zwart naar de lamp
L contact van de ander schakelaar gaat aan de fase met bruin
de contacten 1 & 2 met zwart verbinden naar 1 & 2 van de ander schakelaar. Maakt niet uit of je deze twee wisselt
L contact van de ander schakelaar gaat aan de fase met bruin
de contacten 1 & 2 met zwart verbinden naar 1 & 2 van de ander schakelaar. Maakt niet uit of je deze twee wisselt
Trek twee zwarte draden tussen de twee schakelaars. Sluit de ene zwarte draad aan op beide schakelaars op positie '1' . Sluit de andere zwarte draad aan op beide schakelaars op positie '2'.
Sluit de bruine draad aan op de L van de ene schakelaar, sluit (met een zwarte draad) de L van de tweede schakelaar aan op je stopcontact. Sluit blauw en groen/geel aan op je stopcontact. Klaar
Sluit de bruine draad aan op de L van de ene schakelaar, sluit (met een zwarte draad) de L van de tweede schakelaar aan op je stopcontact. Sluit blauw en groen/geel aan op je stopcontact. Klaar
/f/image/9a8u9tPGMkxRJFRL8kH9YnIv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Paul op 26-06-2020 10:45 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Pagina: 1