het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
cdrecord kan alleen scsi devices aanspreken. Je kunt met IDE devices toch branden door scsi emulation te gebruiken.
Hiervoor moeten de volgende kernelopties aan:
• ATA/IDE/MFM/RLL support: SCSI emulation
• SCSI support: SCSI support
• SCSI support: SCSI CD-ROM support
• SCSI support: SCSI generic support
• SCSI support: Enable vendor-specific extensions (for SCSI CDROM)
merk op dat IDE/ATAPI CDROM support bij ATA/IDE/MFM/RLL support uit mag.
Verder moet je de kernel vertellen dat bij het booten de scsi-emulatie gebruikt wordt, dit doe je door append="hdc=ide-scsi" (waarbij hdc mijn brander is) in /etc/lilo.conf te zetten. Als je ook je cdrom met scsi emulatie wilt doen, moet je 2 devices in je lilo.conf zetten, bijvoorbeeld: append="hdc,hdd=ide-scsi".
Als het goed is, heb je dan (na kernel bakken, kernel installen, lilo runnen, rebooten) de volgende modules in je geheugen: scsi_mod, ide-scsi en sr_mod. 'cdrecord -scanbus' zou nu al je scsi/scsi-geëmuleerde cdroms en cdwriters weer moeten geven.
Merk op, dat je cdrom/cdwriter nu niet meer via bijv. /dev/hdc (master device on secundary IDE) te accessen is, maar via /dev/scd0 (1e scsi cdrom) en evt /dev/scd1 (2e scsi cdrom).
[edit] Enable vendor-specific extensions (for SCSI CDROM) vergeten [/edit]
Hiervoor moeten de volgende kernelopties aan:
• ATA/IDE/MFM/RLL support: SCSI emulation
• SCSI support: SCSI support
• SCSI support: SCSI CD-ROM support
• SCSI support: SCSI generic support
• SCSI support: Enable vendor-specific extensions (for SCSI CDROM)
merk op dat IDE/ATAPI CDROM support bij ATA/IDE/MFM/RLL support uit mag.
Verder moet je de kernel vertellen dat bij het booten de scsi-emulatie gebruikt wordt, dit doe je door append="hdc=ide-scsi" (waarbij hdc mijn brander is) in /etc/lilo.conf te zetten. Als je ook je cdrom met scsi emulatie wilt doen, moet je 2 devices in je lilo.conf zetten, bijvoorbeeld: append="hdc,hdd=ide-scsi".
Als het goed is, heb je dan (na kernel bakken, kernel installen, lilo runnen, rebooten) de volgende modules in je geheugen: scsi_mod, ide-scsi en sr_mod. 'cdrecord -scanbus' zou nu al je scsi/scsi-geëmuleerde cdroms en cdwriters weer moeten geven.
Merk op, dat je cdrom/cdwriter nu niet meer via bijv. /dev/hdc (master device on secundary IDE) te accessen is, maar via /dev/scd0 (1e scsi cdrom) en evt /dev/scd1 (2e scsi cdrom).
[edit] Enable vendor-specific extensions (for SCSI CDROM) vergeten [/edit]
Als je IDE-cdrom support uitschakelt, dan worden alle cd-spelers automatisch herkend via de IDE-SCSI-interface. Dan hoef je zelfs geen lilo-kernel-opties mee te geven.
Ik had er geen scsi dingen inzitten inderdaad.
Maar hij herkende hem ook helemaal niet. Ik ga dit proberen.
Maar hij herkende hem ook helemaal niet. Ik ga dit proberen.
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun