Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-07 22:39
Gezien er zo veel kabels lopen in mijn NAS behuizing en ik met een CPU 4PIN en een ATX 24PIN extender moet werken heb ik besloten om de bekabeling zelf opnieuw te maken. Niet vanwege de looks maar vanwege de airflow.

Jammer genoeg heb ik geen mogelijkheid tot het kopen van een kant en klare kit gezien het om een flex ATX voeding gaat met een non-standaard 26PIN "uitgang".

De voeding:
pricewatch: Seasonic OEM SSP-300SUB 300W - IPC Mini 1U

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzTFtia5my-QqtAPqvJEGCwP76k=/i/2002229755.jpeg

Mijn eigen gemaakte schema welke ik wil aanhouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OItdQbXinK2AxaJReCBYYnLCv-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kMx7vNAGI9eetnoJY7VbGRlP.png?f=fotoalbum_large

- ATX kabel routes zijn onaangeraakt in mijn schema
- Alle pinouts zijn nagelopen op voltage
- CPU 4PIN was origineel een 8PIN (pin16 en pin18 zijn daarom leeg)
- SATA powerkabels achterwege gelaten gezien ik 4x Molex nodig heb (pin19, pin22 en pin 24 zijn daarom leeg)
- Voeding heeft twee 12V rails (18A per rail)
- Voeding heeft geen -5V

Mijn vragen:
- Ik kan toch gewoon elke 12V pin pakken die ik wil zolang het totaal maar niet meer is dan 18A? (Afgezien van kabel belasting/lengte/weerstand)
- Origineel zijn het verschillende dikte AWG kabels. Voor de nieuwe kabels kan ik het beste overal 18AWG pakken?

[ Voor 4% gewijzigd door renedis op 25-06-2020 20:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Idealiter verspreidt je de belasting zoveel mogelijk, maar als een rail 18A gespecificeerd is moet hij dat kunnen leveren. Ook al werkt je voeding waarschijnlijk beter/efficienter als beide rails enigzins gelijk belast worden.

De dikte van je draden wordt bepaald door de stroom die er doorheen loopt. Hoe meer stroom hoe meer warmte. In huisinstallaties moet je voor 16A 2.5mm2 gebruiken. 18AWG komt overeen met net geen 1mm2, wat bij maximaal 10A uit mijn hoofd mag dragen.
Dus als je totale belasting minder dan 10A is zit redelijk safe.
Voor het gemak zou ik overal dezelfde dikte pakken. Mocht je bv het deel tot het eerste apparaat (dat veel stroom verbuikt) dikker moeten uitvoeren omdat je over de 10A heen gaat zou ik vooral kijken wat praktisch is.
In principe is hoe dikker hoe beter, maar 4mm2 draad gaan gebruiken lijkt me ook weer totaal onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

ik weet niet hoe je nas eruitziet
Maar over het algemeen overschatten mensen nogal gruwelik welke invloed een paar kabels op airflow hebben

YouTube: YouTube

Just food for thought :)

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 02-07-2020 03:26 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33

SA007

Moderator Tweaking
Je moet in de gaten houden dat de maximale stroom per pinnetje van zo'n molex mini-fit beperkt is, dus je wil bijv je 4 pin cpu connector op 4 andere pinnen van de voedingsconnector hebben.

Bij de moederbord 12v je disks aftakken is geen probleem.

De 5V/3.3V/-12V zijn een stuk minder boeiend, daar zit elke generatie steeds minder belasting op, de -12 kan je waarschijnlijk probleemloos weglaten zelfs.

Even kijken trouwens, vaak heeft 1 van de 3.3V lijntjes een dubbele draad die naar een andere pin van de voeding gaat.
Het is belangrijk dat dat zo blijft, dat is een sense pin om spanningsverlies in de bedrading op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 12:31
Met ^, de pinnen kunnen een beperkte stroom aan; ook wil de fabrikant liefst gemakkelijk zijn en allemaal dezelfde dikte van draden gebruiken ==> je hebt 4 +5V pinnen op je moederbord, en 5 op je voeding; dus gebruik 5 draden om deze te verbinden (dan hoeft elke draad maar 1/5 van de stroom te leveren).
Uiteraard mag je op de voeding ook meerdere draden op dezelfde pin hangen, om zo ook +5V naar de HDD's te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 02-07-2020 12:24 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:15

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Zo te zien zijn op de voeding de verschillende spanningen gegroepeerd. Die komen dus van dezelfde bron af en zijn op de print direct met elkaar verbonden. Voor de zekerheid kan je het controleren, maar je voeding zal geen 5 5 volt trappen hebben of 4 12 volt. Welke pin je van de voeding pakt is daarmee niet echt belangrijk. Maar probeer wel richting moederbord 100% bedraad te maken. Wat hierboven ook al is aangegeven, ook de connector heeft een maximum aan de hoeveelheid stroom die het aankan. Je wilt dat dus zoveel spreiden over meerdere pinnen. Dat komt bovendien de betrouwbaarheid ten goede.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1