• AnnoNickLim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-05 13:27
Hallo Tweakers,

Sinds kort ben ik ondernemer, in het huis van mijn ouders (ook de plek waar ik woon) gebruik ik een werkruimte. Mijn ouders hebben aangegeven dat ze nu ook kostgeld van me verwachten. Hieruit is het idee ontstaan om dit te 'factureren' als huur voor de werkruimte. Natuurlijk is dit bijzonder interessant als ik met de 'huur' als zakelijke kosten mijn belastbaar inkomen kan verlagen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Op de site van de belastingdienst heb ik het volgende gevonden:
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

Hierbij zijn mijn antwoorden:
Hebt u een huurwoning of een koopwoning? > Koopwoning
Bent u getrouwd of woont u samen? > Ja
Bent u zelf voor 100% eigenaar van de woning? > Nee
Is uw partner voor 100% eigenaar van de woning? Let op! Lees de toelichting. > Nee
Bent u in gemeenschap van goederen getrouwd met de (mede-)eigenaar? > Nee
Het antwoord is dan:
Uw situatie is zo dat u beter een fiscaal dienstverlener (boekhouder of adviseur) kunt raadplegen. Samen met uw dienstverlener kunt u eventueel uw situatie aan ons voorleggen.
Om heel eerlijk te zijn, lijkt het mij allemaal te mooi om waar te zijn, maar wellicht is er meer mogelijk dan ik denk.

Met vriendelijke groet,

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 04:46
Dit kan alleen als de werkruimte een eigen ingang heeft en ook eigen sanitaire voorzieningen.

Zelfstandige werkruimte: je mag de kosten van een werkruimte aan huis alleen aftrekken als er sprake is van een zelfstandige werkruimte. Een werkruimte is ‘zelfstandig’ als de ruimte apart verhuurbaar is. Dus een eigen opgang, toilet en energievoorziening heeft.

Voldoende gebruik: de kostenaftrek wordt alleen goedgekeurd als je voldoende uren doorbrengt in de ruimte gerelateerd aan de omzet. Werk je veel buiten de deur? Dan voldoe je hoogstwaarschijnlijk niet aan deze voorwaarde. Tenminste 30% van de inkomsten moet verdiend worden in het kantoor aan huis. Wanneer je ook beschikt over een kantoor elders is dit zelfs 70%.

[Voor 115% gewijzigd door Khayma op 25-06-2020 17:18]

• AnnoNickLim
Hoi Khayma,

Deze eisen zijn bij mij bekend, en we kunnen aan alle voldoen. We hebben een 'luxe' shuur.

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:35
Ben je mede eigenaar van het huis van je ouders? denk dat anders het antwoord op de eerste vraag anders is, jij hebt dan geen koopwoning maar je huurt (wil huren).

[Voor 3% gewijzigd door jaspov op 25-06-2020 17:22]

• Khayma
AnnoNickLim schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:19:
Hoi Khayma,

Deze eisen zijn bij mij bekend, en we kunnen aan alle voldoen. We hebben een 'luxe' shuur.
Dat is mooi. Die heeft ook eigen energievoorzieningen? Dus niet aangesloten op de huismeter?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:24

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Denken je ouders er wel om dat zij ook deze huur als inkomsten zullen moeten opgeven?

Ik denk dat je dit beter onderhand kunt oplossen ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:24
Ik vind je eerste antwoord wel interessant. Er staat: hebt U een koopwoning? Je zegt ja, maar waarom woon je dan bij je ouders??
Falcon schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:24:
Denken je ouders er wel om dat zij ook deze huur als inkomsten zullen moeten opgeven?

Dit ook! Voor jou interessant maar je ouders minder.. die hebben extra inkomen (en dus meer belasting)

[Voor 58% gewijzigd door ID-College op 25-06-2020 17:27]

• AnnoNickLim
jaspov schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:21:
Ben je mede eigenaar van het huis van je ouders? denk dat anders het antwoord op de eerste vraag anders is, jij hebt dan geen koopwoning maar je huurt (wil huren).
Dat zou kunnen, al lijkt dit me sterk sinds je met de opvolgende vragen jouw vraag wel beantwoord.
Khayma schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:22:
[...]

Dat is mooi. Die heeft ook eigen energievoorzieningen? Dus niet aangesloten op de huismeter?
Wel op huismeter, maar daar kan eventueel een losse kwh meter tussen. Ik heb regels omternt gas, water, licht nog niet eerder gevonden.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:42
heb je al eens de telefoon gepakt en de belastingtelefoon gebeld, of zeg ik nu iets heel raars?
Wat zeggen zij ervan?

• AnnoNickLim

Dit is iets waar wij nog niet aan gedacht hebben, bedankt voor de tip. :)
Al hebben mijn ouders aper inkomsten in Nederland.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 18:20
99ruud99 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:27:
heb je al eens de telefoon gepakt en de belastingtelefoon gebeld, of zeg ik nu iets heel raars?
Wat zeggen zij ervan?
De antwoorden van de belastingdiensttelefoon zijn statistisch niet beter dan random.

• Khayma
Wat zeggen zij ervan?
Doe dit aub niet :+. Slechtste advies ever hahaha. Wil je weten waarom?

Verzin 1 vraag over belastingen en bel de Belastingtelefoon. Nadat je antwoord hebt gekregen moet je weer bellen en precies dezelfde vraag stellen. Doe dit 3 keer en je hebt 3 verschillende antwoorden :9

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:42
oke, ik heb niets gezegd, excuses :P

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 21:03
ID-College schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:24:
[...]

Dit ook! Voor jou interessant maar je ouders minder.. die hebben extra inkomen (en dus meer belasting)
Ja, da's een beetje inherent aan meer geld verdienen. Het niet opgeven is sec genomen fraude.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Lezparanza
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-05 10:32
AnnoNickLim schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:15:
Hallo Tweakers,

Sinds kort ben ik ondernemer, in het huis van mijn ouders (ook de plek waar ik woon) gebruik ik een werkruimte. Mijn ouders hebben aangegeven dat ze nu ook kostgeld van me verwachten. Hieruit is het idee ontstaan om dit te 'factureren' als huur voor de werkruimte. Natuurlijk is dit bijzonder interessant als ik met de 'huur' als zakelijke kosten mijn belastbaar inkomen kan verlagen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Om heel eerlijk te zijn, lijkt het mij allemaal te mooi om waar te zijn, maar wellicht is er meer mogelijk dan ik denk.

Met vriendelijke groet,
De aftrek voor werkruimte gaat erom of je werkruimte in jouw huis hebt. Nee.

Kunnen jouw ouders de schuur als kantoor verhuren? Ja, zodra de benodigde aanpassingen gedaan zijn.
Kunnen zij die aftrekken als werkruimte? Nee. Zij werken er niet.

Kan jij een kantoor aftrekken van jouw inkomsten? Ja

Dus je zoekt een beetje in de verkeerde hoek. Let wel, ze dienen wel een marktconforme prijs te rekenen, etc etc.

Lang antwoord kort -> Regel het onderhands

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
De versmelting ouders/kind, zakelijk/prive, zelfde woonlocatie/adres en dan alsnog aftrekposten/zakelijke situatie opgeven is gewoon wachten totdat “ergens” in de komende 10 jaar de belastingdienst een flintertje van “vermoeden” gaat vinden en dan heb je een hele grote uitdaging om dit te weerleggen. Let op: Jij dient dan te bewijzen dat dit niet zo is.

Tenzij de grenzen, voorwaarden en bewijskracht heel goed (altijd) wordt bijgehouden, dan zou die constructie kunnen werken maar, je kan beter zoals hier aangegeven onderhands iets anders afspreken met je ouders...

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 17:58
AnnoNickLim schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:25:
[...]

Dat zou kunnen, al lijkt dit me sterk sinds je met de opvolgende vragen jouw vraag wel beantwoord.
Zoals ik het lees wordt met die volgende vragen bedoeld of jij 100%, je partner 100% of jullie samen 50/50 eigenaar zijn van de woning. En dat is (als ik je goed begrijp) allemaal niet zo, want de woning is van je ouders. Als dat zo is dan heb jij dus geen koopwoning.

• ID-College
Breezers schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:40:
De versmelting ouders/kind, zakelijk/prive, zelfde woonlocatie/adres en dan alsnog aftrekposten/zakelijke situatie opgeven is gewoon wachten totdat “ergens” in de komende 10 jaar de belastingdienst een flintertje van “vermoeden” gaat vinden en dan heb je een hele grote uitdaging om dit te weerleggen. Let op: Jij dient dan te bewijzen dat dit niet zo is.

Tenzij de grenzen, voorwaarden en bewijskracht heel goed (altijd) wordt bijgehouden, dan zou die constructie kunnen werken maar, je kan beter zoals hier aangegeven onderhands iets anders afspreken met je ouders...
Het gaat uberhaupt niet werken omdat TS op vraag 1 als antwoord: "ja" geeft. De vraag is niet of de woning waarin TS zit een koopwoning is, maar of TS de eigenaar is van die woning. Hij geeft aan "ja" maar dat is helemaal niet zo gok ik. TS kan alleen "ja" aangeven als het huis op zijn naam staat (en dus bij de notaris is geweest om te tekenen). Gezien de OP denk ik dat TS gewoon nog thuis woont (waarschijnlijk als kind) en dat het huis niet op zijn naam staat, maar op die van zijn ouders. Het antwoord op vraag 1 is daarom niet "ja", maar "nee".

• AnnoNickLim
Wat de meeste van jullie al aangeven; het is niet realistisch. We lossen het op een andere manier op. Allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik heb toch weer wat geleerd :)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:11
Volgens mij is dit een tricky optie.
Ik ben de term ervoor even kwijt, maar als je een constructie bouwt waar familie voordeel mee heeft (of jij, je vrouw enz), kan dit vallen onder een bepaalde vorm van voordeel die je niet mag toepassen.

Zo dacht ik de ideale optie gevonden te hebben om zakelijk geld naar prive te halen:
Mijn broer en ik kopen allebei prive een bedrijfshal naast elkaar. Deze verhuren we vanuit prive aan onze bedrijven dus:
bedrijfshal broer, prive aangeschaft, verhuurt hem aan mijn zaak, voor volledige hypotheekbedrag
Bedrijfshal van mij, prive aangeschaft, verhuur hem aan de zaak van mijn broer, voor volledige hypotheekbedrag

Op die manier zou het volledige hypotheekbedrag (of meer, als het maar marktconform is) als huur betaald worden (belastingvrij, want prive verhuurt -> inkomsten belastingvrij) en de huur is volledig zakelijk aftrekbaar. Op die manier heb je de hal min of meer voor de helft.
Maar dat mag dus niet omdat je een constructie optuigt waar jijzelf/directe familie beter van wordt.

Blijft jammer, want als je huur betaald aan een vreemde mag het wel.

Jouw constructie lijkt me minder om puur en alleen winst te halen, je huurt daadwerkelijk ruimte dus daar mag wat tegenover staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:04
Je start als ondernemer, dan is het inschakelen van een boekhouder een eerste belangrijke stap, en dit type vragen is exact waar ze je goed advies in kunnen geven over wat aanvaardbaar is en wat niet.

Heb je al een accountant/boekhouder?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 18:40

t_captain

Moderator General Chat
AnnoNickLim schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:15:
Hallo Tweakers,

Hierbij zijn mijn antwoorden:

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Het antwoord is dan:

[...]

Met vriendelijke groet,
Hier klopt helemaal niets van :)

Want je bent AFAIK niet getrouwd of samenwonend met de eigenaar van de woning (de strekking van de vraag).

Centrale vraag: is hetgeen je huurt voor je bedrijf een zakelijke ruimte? --> kantoorruimte met eigen ingang en eigen sanitair. Zo ja -> huur is zakelijke kosten. Zo nee -> huur is prive kosten.

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-05 17:43
AnnoNickLim schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:28:
[...]

Dit is iets waar wij nog niet aan gedacht hebben, bedankt voor de tip. :)
Al hebben mijn ouders aper inkomsten in Nederland.
In NL valt verhuur van een woning mogelijk in box 3. Daar gaat het om de waarde, niet om het echte rendement. Kan dus betekenen dat je ouders niet meer belasting hoeven te betalen met deze constructie.

Bespreek het met een fiscalist of boekhouder. Het gaat om grote bedragen dus dan is goed advies het waard.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

ID-College schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:24:
offtopic:
Ik blijf dit een van de raarste fenomenen in Nederland vinden... nee, ik wil geen geld want dan moet ik belasting betalen!
Tenzij die ouders toevallig net heel dicht tegen bepaalde toeslaggrenzen aanzitten (en huurtoeslag zal niet opgaan met een koopwoning) betekent meer inkomen gewoon meer geld. Waarom dat "minder interessant" is ontgaat me volledig. Maar goed, ik zal wel gek zijn dat ik graag een miljoen per jaar aan belasting zou aftikken.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Antwoord op vraag 1 uit de lijst klopt al niet. TS heeft geen huurwoning, geen koopwoning, maar geen woning. Hij woont in "hotel papa en mama".

Dan kan er nooit sprake zijn van een werkruimte aan huis. TS heeft immers zelf geen huis.

Niet aan beginnen op deze manier. Laat je adviseren.

Think smart........ Act stupid........

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-05 17:01
Dido schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:33:
[...]

offtopic:
Ik blijf dit een van de raarste fenomenen in Nederland vinden... nee, ik wil geen geld want dan moet ik belasting betalen!
Tenzij die ouders toevallig net heel dicht tegen bepaalde toeslaggrenzen aanzitten (en huurtoeslag zal niet opgaan met een koopwoning) betekent meer inkomen gewoon meer geld. Waarom dat "minder interessant" is ontgaat me volledig. Maar goed, ik zal wel gek zijn dat ik graag een miljoen per jaar aan belasting zou aftikken.
Ik gok dat zijn alternatief is: zwart onderling regelen. :P

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:04
hmmmmmmmmmpffff schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:54:
[...]

Waarom direct zo negatief....

TS gebruikt een ruimte in huis mama/papa voor een bedrijf. Waarschijnlijk gebruikt hij internet, water, verwarming, en eet hij mee uit de dagelijkse keuken van mama/papa.
Als mama en papa het niet heel breed hebben is het toch vrij logisch dat je dat op één of andere manier bijdraagt. Of dat dan gebeurt door de boodschappen te betalen, het internet of wekelijks de was en strijk doen is privé en verre van zwart. Het is gewoon het verdelen van de kosten.

Als 2 mensen aan housesharing doen, dan delen ze toch ook de huur/boodschappen.

Maar als je een bedrijfsruimte gebruikt, dan vind ik het niet heel raar dat daar een bijdrage voor betaald wordt.

En ja, als mama/papa daar bv 500€ per maand voor krijgen van het bedrijf, dan kan dat belastbaar inkomen zijn. Of het dan onder aan de lijn iets oplevert is een vraag voor een boekhouder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Niet als de huur onder de EUR 5506 blijft.

https://www.belastingdien..._kamerverhuurvrijstelling

Of je nou een kamer verhuurt of een schuur, dat maakt niet uit voor die vrijstelling.

Anoniem: 590973

Wolly schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:23:
[...]

Niet als de huur onder de EUR 5506 blijft.

https://www.belastingdien..._kamerverhuurvrijstelling

Of je nou een kamer verhuurt of een schuur, dat maakt niet uit voor die vrijstelling.
Ik vraag me af of werkruimtes onder kamerverhuur vallen. Zoals ik het lees moet de huurder ook bij de gemeente staan ingeschreven als huurder(lees: ook recht op huurtoeslag).

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-05 17:01
Tommie12 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:15:
[...]

Waarom direct zo negatief....
Mijn reactie was op de quote waarop gereageerd werd. Niet op de oplossingen van TS.

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-05 12:15
Wat zeggen zij ervan?
De belastingtelefoon is een lachertje. Ik heb ze vier keer gebeld en vier keer foute informatie gekregen (die me flink wat gekost heeft, overigens...). Excuses of coulance kun je vergeten. Je bent oprecht en serieus beter af met het stellen van je vraag aan random mensen op het internet.

• ID-College
[...]

offtopic:
Omdat je ook meer inkomen/gekd kan hebben zonder tussenkomst van belasting. Dus waarom potentieel belasting betalen als je het gewoon zwart in de hand kan krijgen zonder ingewikkelde constructies of een belastingdienst die er wat van vindt.?.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:55
AnnoNickLim schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:19:
Wat de meeste van jullie al aangeven; het is niet realistisch. We lossen het op een andere manier op. Allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik heb toch weer wat geleerd :)
Volgens mij kan het wel gewoon hoor. Vraag is hoeveel je er precies mee op schiet. Jij betaald de huur en kan het gebruiken als aftrekpost, je ouders zullen het moeten opgeven als inkomen waarschijnlijk. Dus alleen zinnig als jij in een (veel) hoger belastingtarief valt als je ouders (zou kunnen natuurlijk).
hmmmmmmmmmpffff schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:54:
[...]

Hoezo is het alternatief direct zwart? Je kan gewoon volledig legaal kostgeld betalen aan je ouders hoor, of je kan een bepaald bedrag schenken etc.

[Voor 7% gewijzigd door Hielko op 26-06-2020 13:31]

• AnnoNickLim
Bedankt allemaal voor de reacties. Betreft belasting en inkomsten ouders: zoals voorheen al aangegeven hebben ze amper inkomsten uit Nederland.

Off topic:
Ik krijg behoorlijk wisselende adviezen betreft een boekhouder. Namens mijn onderneming verkoop ik geen producten maar uren. Ik doe amper tot geen investeringen en heb hele beperkte vaste lasten. Ik verstuur maandelijk enkele facturen naar opdrachtgevers waar alleen uren en kilometers op staan. Ik heb deze situatie voorgelegd aan meerdere ondernemers en dan krijg ik net zoals hier hele wisselende adviezen over wel/niet zelf de boekhouding doen. Mijn plan is tot nu toe steeds geweest om de boekhouding zelf te doen en de kwartaal/jaar aangiften met een boekhouder door te nemen. Feedback op dit plan is welkom ;)
Natuurlijk is het dan zeker interessant om eens met de boekhouder te stoeien over deze werkplek situatie.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:23

Haan

dotnetter

Misschien denk ik nu veel te makkelijk, maar is het niet gewoon zo dat je nu een kantoorruimte huurt, die zich dan toevallig in bij het huis van je ouders bevindt. Ofwel zijn dat niet gewoon aftrekbare kosten, net als het huren van een kantoorruimte elders zou zijn?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Dunka
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 16:37
De vraag of dit inkomen is voor de ouders en of dit in box 1 of box 3 eventueel belast wordt is veel ingewikkelder dan hier naar voren komt.

Er zijn hier al verschillende rechtszaken over gevoerd waarin de rechter aan heeft gegeven dat verhuur van een gedeelte van de eigen woning niet altijd belast is.

Zie https://www.taxence.nl/nieuws/verhuur-deel-van-eigen-woning/ voor meer informatie over deze zaken.

Verder is het verstandig om als ondernemer een adviseur te zoeken die aangesloten is bij een van de beroepsorganisaties voor belastingadviseurs. Bijvoorbeeld https://www.rb.nl/over-het-rb of https://www.nob.net/nob

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:23

Haan

dotnetter

Een tweede woning die je verhuurt wordt belast in box3, en daarbij zijn de huurinkomsten niet belast. Maar dat is hier niet van toepassing.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-05 17:43
AnnoNickLim schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:09:
Bedankt allemaal voor de reacties. Betreft belasting en inkomsten ouders: zoals voorheen al aangegeven hebben ze amper inkomsten uit Nederland.

Off topic:
Ik krijg behoorlijk wisselende adviezen betreft een boekhouder. Namens mijn onderneming verkoop ik geen producten maar uren. Ik doe amper tot geen investeringen en heb hele beperkte vaste lasten. Ik verstuur maandelijk enkele facturen naar opdrachtgevers waar alleen uren en kilometers op staan. Ik heb deze situatie voorgelegd aan meerdere ondernemers en dan krijg ik net zoals hier hele wisselende adviezen over wel/niet zelf de boekhouding doen. Mijn plan is tot nu toe steeds geweest om de boekhouding zelf te doen en de kwartaal/jaar aangiften met een boekhouder door te nemen. Feedback op dit plan is welkom ;)
Natuurlijk is het dan zeker interessant om eens met de boekhouder te stoeien over deze werkplek situatie.
Je kan de boekhouding zelf doen en tegelijkertijd advies vragen aan een boekhouder/fiscalist voor het stukje financiëel vooruit plannen en belastingoptimalisatie.

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
[...]

offtopic:
Maar goed, ik zal wel gek zijn dat ik graag een miljoen per jaar aan belasting zou aftikken.
[ot]Ik zou met alle plezier een miljoen willen betalen. Dan is mijn inkomen ook miljoenen en die heb ik al een tijdje niet meer gezien

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
AnnoNickLim schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:09:
Namens mijn onderneming verkoop ik geen producten maar uren. Ik doe amper tot geen investeringen en heb hele beperkte vaste lasten. Ik verstuur maandelijk enkele facturen naar opdrachtgevers waar alleen uren en kilometers op staan.
Waarom heb je dan een werkruimte nodig? Of werk je vanaf je werkruimte remote?

Mijn advies, win advies in. Dit is fiscaal nogal complex (het luistert nogal nauw) en als de opmerking "mijn ouders hebben nauwelijks inkomen uit NL" betekend dat ze dat wel elders hebben kan het nog een stukje complexer maken.

Ander advies, wat je ook uiteindelijk doet, leg alles vast en zorg dat je afspraken met je ouders zakelijk zijn. Als jij een enorme schuur huurt voor 100 euro p/m of omgekeerd 10m2 voor 10000 euro p/m zal een inspecteur bij boekenonderzoek er doorheen prikken.

Nb. Zelfs als simpele zakelijke dienstverlener kan je genoeg fouten maken in je boekhouding en je fiscale aangifte.

[Voor 6% gewijzigd door PolarBear op 29-06-2020 12:51]

• rboy11
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-05 12:24
Als het op onzakelijke gronden gebeurd is er sprake van de zogeheten terbeschikkingstellingsregeling. Kopje "Beschikbaarstelling ongebruikelijk in het maatschappelijk verkeer?" in onderstaande link:

https://www.belastingdien..._stellen_van_bezittingen/

Dit wil zeggen dat je ouders de opbrengsten van de verhuur op moeten geven als inkomen in box 1. Als alles verder zakelijk gebeurd (normale afspraken die ook met een derde zouden worden gemaakt) valt het TBS vermogen (in dit geval de werkruimte) gewoon in box 3. In principe zou dit dus goed moeten gaan mits e.e.a. zakelijk gebeurd, maar zoals eerder al gezegd is heb je de schijn tegen in familiaire kringen. Je zou bijvoorbeeld vooroverleg kunnen plegen met de belastingdienst om e.e.a. van tevoren af te stemmen (hiermee bedoel ik niet de belastingtelefoon, maar echt een belastinginspecteur).

Verder goed om te weten dat de werkruimte dan ook "verhuist" naar box 3 inclusief een eventuele hypotheek en ook hypotheekrenteaftrek.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee