Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• christianald
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 28-06 19:50
Beste Tweakers,

Hopelijk zijn er hier wat mensen met verstand van zaken, die mij wat uitleg kunnen geven omtrent de reiskostenvergoeding. Het gaat om het volgende.

Mijn enkele reis woon-werkverkeer is 90 km, en ik werk fulltime, dus per jaar zou ik recht hebben op 214 x (90 x 2) x €0,19 = €7.318,80 euro onbelaste kilometervergoeding. Echter, mijn cao ziekenhuizen vergoedt maximaal 30 kilometer enkele reis voor een bedrag van €0,08 = €1.027,20.
Dit levert me dus een fiscale ruimte op van €6.291,60.

Met deze fiscale ruimte maak ik nu via mijn werkgever gebruik van de uitruil reiskosten. Als we er even vanuit gaan dat mijn vakantiegeld en eindejaarsuitkering samen meer zijn dan het totaalbedrag van mijn fiscale ruimte (want deze 'bronnen' gebruik ik voor de uitruil), dan levert me dat een nettovoordeel op van €6.291,60 x 37,35% = €2.349,91.

Waar ik mee zit, is dat er alsnog een bedrag van €3.941,69 overblijft aan fiscale ruimte, die ik dus niet terugkrijg. Terwijl de Belastingdienst wel aangeeft dat er een maximale onbelaste kilometervergoeding is van €0,19.
Is er een manier om dit toch substantieel bedrag aan reiskosten alsnog terug te krijgen? Via mijn aangifte inkomstenbelasting bijvoorbeeld? Of moet ik daarvoor eigenlijk de uitruil van de reiskosten eerst stopzetten?

Ik zal ergens iets over het hoofd zien of een denkfout maken, maar ik zie even niet waar.
Hopelijk heeft iemand het verlossende antwoord.

(gebruikte bronnen:
Belastingschijven 2020
reiskosten Belastingdienst
uitruil reiskosten)

Beste antwoord (via christianald op 25-06-2020 16:42)

• Lezparanza
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18:31
christianald schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:35:
dus per jaar zou ik recht hebben op 214 x (90 x 2) x €0,19 = €7.318,80 euro onbelaste kilometervergoeding.
Reiskostenvergoeding is geen recht. Je mag tot 19ct/km onbelast vergoed krijgen. Mag ook 1ct zijn of niks, of alles daartussen. Je hebt er géén recht op zolang het niet van te voren is vastgelegd.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Lezparanza
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18:31
dus per jaar zou ik recht hebben op 214 x (90 x 2) x €0,19 = €7.318,80 euro onbelaste kilometervergoeding.
Reiskostenvergoeding is geen recht. Je mag tot 19ct/km onbelast vergoed krijgen. Mag ook 1ct zijn of niks, of alles daartussen. Je hebt er géén recht op zolang het niet van te voren is vastgelegd.

• urk_forever
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18:46

Waar ik mee zit, is dat er alsnog een bedrag van €3.941,69 overblijft aan fiscale ruimte, die ik dus niet terugkrijg. Terwijl de Belastingdienst wel aangeeft dat er een maximale onbelaste kilometervergoeding is van €0,19.
Waar haal je dat bedrag vandaan? Als je die €6.291,60 hebt uitgeruild met je vakantiegeld/eindejaarsuitkering dan is die fiscale ruimte toch weg?

Oh, ik zie het al, dat is die €6.291,60 - €2.349,91. Volgens mij maak je een denkfout. Die fiscale ruimte van €6.291,60 reiskosten vergoeding ruil je je vakantiegeld/eindejaarsuitkering voor. Dus na die uitruil heb je dat bedrag als reiskosten gekregen ipv als vakantiegeld/eindejaarsuitkering. Dan is er geen fiscale ruimte meer over lijkt mij

[Voor 26% gewijzigd door urk_forever op 25-06-2020 16:43]

Hail to the king baby!

• christianald
Lezparanza schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:39:
[...]

Helder. Dus die regeling uit mijn CAO is wat is vastgelegd, en wat ik terugkrijg via de uitruil is mooi meegenomen, en dus het maximaal haalbare in deze situatie met deze afspraken.

• christianald
urk_forever schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:40:
[...]

Waar haal je dat bedrag vandaan? Als je die €6.291,60 hebt uitgeruild met je vakantiegeld/eindejaarsuitkering dan is die fiscale ruimte toch weg?

Oh, ik zie het al, dat is die €6.291,60 - €2.349,91. Volgens mij maak je een denkfout. Die fiscale ruimte van €6.291,60 reiskosten vergoeding ruil je je vakantiegeld/eindejaarsuitkering voor. Dus na die uitruil heb je dat bedrag als reiskosten gekregen ipv als vakantiegeld/eindejaarsuitkering. Dan is er geen fiscale ruimte meer over lijkt mij
Ja precies, daar zat mijn denkfout. Ik ruil het inderdaad uit zodat het "reiskostenvergoeding wordt", en dat levert me dus een belastingvoordeel op t.o.v. de situatie waarin ik het een bruto uitkering laat.
Een andere denkfout was dus dat die €0,19 per kilometer een 'recht' was.

Dank voor de snelle en heldere reacties!

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:12

qadn

Pinnacle of Perversion

Wat is dat voor een matige vergoeding?
Je kan toch nooit ook maar enigsinds in de buurt komen van je reiskosten voor 8 cent de kilometer tot een max van 30?

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• christianald
qadn schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:48:
Je kan toch nooit ook maar enigsinds in de buurt komen van je reiskosten voor 8 cent de kilometer tot een max van 30?
Tja, zie de CAO

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 22:14
qadn schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:48:
Het idee is volgens mij dat voor 'iedereen' min of meer de zelfde loonkosten zouden moeten gelden en dat je zelf kunt invullen hoe je met die pot geld om gaat. En dat het dan dus niet zo is dat iemand die verder weg woont veel duurder is voor de werkgever. Cafetariamodel waarbij iemand die verder weg woont kiest voor meer reiskostenvergoeding en iemand die dichterbij woont weer andere keuzes kan maken. Is ook wel wat voor te zeggen.

(Daarnaast kan het ook een stimulans zijn om dichter bij het werk te gaan wonen of werk dichter bij huis te zoeken, wat in de zorg niet heel onhandig zou zijn.)

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Mijn enkele reis woon-werkverkeer is 90 km, en ik werk fulltime, dus per jaar zou ik recht hebben op 214 x (90 x 2) x €0,19 = €7.318,80 euro onbelaste kilometervergoeding. Echter, mijn cao ziekenhuizen vergoedt maximaal 30 kilometer enkele reis voor een bedrag van €0,08 = €1.027,20.
Dit levert me dus een fiscale ruimte op van €6.291,60.

Met deze fiscale ruimte maak ik nu via mijn werkgever gebruik van de uitruil reiskosten. Als we er even vanuit gaan dat mijn vakantiegeld en eindejaarsuitkering samen meer zijn dan het totaalbedrag van mijn fiscale ruimte (want deze 'bronnen' gebruik ik voor de uitruil), dan levert me dat een nettovoordeel op van €6.291,60 x 37,35% = €2.349,91.
Je hebt recht op wat is afgesproken. Werkgever kan belastingvrij één en ander aanbieden, maar da's geen recht van werknemer.
Afhankelijk van hoe je reist, kun je nog wel één en ander terugkrijgen. Maar nogmaals: Reiskostenvergoeding is geen recht.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True