HDD gezocht voor storage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 11:33

Saven

Administrator

Topicstarter
Alright, ter vervanging van mijn interne 3.5" 2TB schijf ben ik op zoek naar wat nieuws. Iets betrouwbaars, snel, en vooral geen SMR :P. Het liefst zoek ik een 4TB schijf. Eentje die ook minimaal 7 jaar meegaat. Gewoon een betrouwbaar ding om wat backups op te gooien, media (films/muziek/etc.) en misschien nog wat niet super intensieve zooi.

De laatste hdd die ik kocht was zo'n 7 jaar geleden. Toen waren eigenlijk alle desktopschijven 'gewoon' 7200rpm. Nu zie ik dat bijna elke hdd slechts een rpm van 5400 heeft.

Heb ik iets gemist? :o Of is dit door de hoge datadichtheid geen issue meer? Omdat mijn 2TB schijf op 7200rpm draait vraag ik me af of ik met 4TB op 5400rpm geen lagere prestaties zal ervaren dan nu?

Maar ook zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik las een aantal berichten over de load cycle count die bij sommige WD schijven omhoog schoot. Maar ja, hoe weet je dat van tevoren en hoe schadelijk is dat nou echt? :X

Ik ben nu bij deze WD Red uitgekomen (CMR): pricewatch: WD Red (64MB cache), 4TB .Maar als ik de site van WD lees is deze serie (Red) meer geschikt voor NAS. Wat is dan het technische verschil tussen al hun series, behalve dat Purple wel op 7200rpm draait? :z

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:01

Mavamaarten

Omdat het kan!

Er zijn op internet best wel wat artikeltjes te vinden over verschillende types schijven. Concreet zijn NAS-schijven vooral bedoeld om langdurig te draaien. De eerste hit op een google query "NAS hard drive difference" gaf mij al een mooi overzichtje van welke soort schijven er zijn en welke voor jouw doeleinde perfect zijn.
Verder kan je in de pricewatch filteren op prijs/capaciteit die je wilt, en dan daarvan online wat reviews opzoeken om lees/schrijfsnelheden te weten.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:34

De Nelis

en anders maar niet...

De Red zijn voor NAS, voorzien van specifieke software hiervoor en de Purple zijn voor beveiligingssystemen. Dit had je ook op de site van WD kunnen zien.

Of een schijf 7 jaar mee gaat kunnen we nooit garanderen, het is tenslotte een mechanisch iets wat gevoelig is voor van alles en nog wat.

Ik zou in ieder geval kiezen voor bijvoorbeeld een: pricewatch: WD Black (2017), 4TB (256MB cache) als je een 7200 rpm schijf wil. Maar als hij puur voor storage is kun je ook gewoon een pricewatch: WD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB nemen, de iets lagere prestaties voor lief nemen en besparen op kosten.

En je kan ook nog voor een SSD kiezen, wel hogere kosten, maar dan hoef je je niet druk te maken om CMR/SMR

[ Voor 8% gewijzigd door De Nelis op 25-06-2020 14:59 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Mavamaarten schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:56:
Er zijn op internet best wel wat artikeltjes te vinden over verschillende types schijven. Concreet zijn NAS-schijven vooral bedoeld om langdurig te draaien. De eerste hit op een google query "NAS hard drive difference" gaf mij al een mooi overzichtje van welke soort schijven er zijn en welke voor jouw doeleinde perfect zijn.
Verder kan je in de pricewatch filteren op prijs/capaciteit die je wilt, en dan daarvan online wat reviews opzoeken om lees/schrijfsnelheden te weten.
Ah ja sorry, dat was idd al soort van duidelijk. Maar zou dat dan betekenen dat die minder is gemaakt om elke dag te booten/op te starten, en je dan dus beter bijv. een WD Blue kan nemen? Alles boven de 2TB is daar (Blue) echter SMR |:(
De Nelis schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:57:
De Red zijn voor NAS, voorzien van specifieke software hiervoor en de Purple zijn voor beveiliginssystemen. Dit had je ook op de site van WD kunnen zien.

Of een schijf 7 jaar mee gaat kunnen we nooit garanderen, het is tenslotte een mechanisch iets wat gevoelig is voor van alles en nog wat.

Ik zou in ieder geval kiezen voor bijvoorbeeld een: pricewatch: WD Black (2017), 4TB (256MB cache) als je een 7200 rpm schijf wil. Maar als hij puur voor storage is kun je ook gewoon een pricewatch: WD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB nemen, de iets lagere prestaties voor lief nemen en besparen op kosten.
Dat had ik ook gelezen op de site van WD zoals ik aangaf :) En tuurlijk snap ik ook wel dat niemand iets kan garanderen, ik had gewoon gehoopt op een wat algemener verhaal waaruit blijkt waarom je wel/niet een Red of Purple moet nemen voor een gemiddelde use case. Bij WD heb je weinig keuze als je geen SMR disk wil lijkt het, want Blue (de standaard consumentenschijf) valt dan sowieso af. De schijven die jij aanhaalt zijn namelijk ook SMR schijven.

[ Voor 45% gewijzigd door Saven op 25-06-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Saven schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:58:
[...]

Ah ja sorry, dat was idd al soort van duidelijk. Maar zou dat dan betekenen dat die minder is gemaakt om elke dag te booten/op te starten, en je dan dus beter bijv. een WD Blue kan nemen? Alles boven de 2TB is daar (Blue) echter SMR |:(
De 4TB Blue is gewoon CMR

Vergelijkingstabel op westerndigital.com
WD40EZRZ (CMR)

[ Voor 8% gewijzigd door De Nelis op 25-06-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamCata
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-05 23:15
Om met het laatste punt te beginnen. De WD Purple series zijn eigenlijk bedoeld voor beveiligingssystemen zoals camera's die continue moeten schrijven. Deze schijven hebben een enorm beroerd performance als het gaat om random read/writes.

De WD Red series wordt inderdaad aangeraden als een NAS serie maar is ook prima te gebruiken als gewone 'simpele' data schijf.

Je eerste punt mbt de RPM snelheid van de schijven is een leuke. Voor wat je omschijft (films/series/muziek) maakt het weinig uit of je een 5400 of 7200 schijf neemt. Het enige moment wanneer je echt een verschil merkt tussen de twee is wanneer je grote hoeveelheden data schrijft. Dit zal dus eigenlijk alleen zijn wanneer je de schijf initialiseert en de backup data er op zet.

Persoonlijk heb ik hele goede ervaringen met de WD Blue series. De prijzen zijn alleraardigst. Wat betreft de betrouwbaarheid kan ik helaas weinig nuttigs zeggen. Zoals De Nells al zei, daar zijn weinig garanties voor. Het beste wat je kunt doen is meerdere backups hanteren als je bang bent voor data verlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
De Nelis schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:00:
[...]

De 4TB Blue is gewoon CMR

Vergelijkingstabel op westerndigital.com

[...]
Nee , Ja. Jij haalt de pricewatch: WD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB aan, die heeft als code WD40EZAZ

Die kan ik overigens niet terugvinden op de site van WD :X Typo misschien? Ik las dat de algemene regel is alles boven de 64MB cache en boven de 2TB = SMR. Maar goed, misschien is dit een typo en gaat het idd niet op :)

Edit: de WD40EZRZ waar jij naar refereert via de WD site idd 64MB en gaat om deze: pricewatch: WD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB die is idd CMR

[ Voor 16% gewijzigd door Saven op 25-06-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Saven schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:05:
[...]

Nee , Ja. Jij haalt de pricewatch: WD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB aan, die heeft als code WD40EZAZ

Die kan ik overigens niet terugvinden op de site van WD :X Typo misschien? Ik las dat de algemene regel is alles boven de 64MB cache en boven de 2TB = SMR. Maar goed, misschien is dit een typo en gaat het idd niet op :)

Edit: de WD40EZRZ waar jij naar refereert via de WD site idd 64MB en gaat om deze: pricewatch: WD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB die is idd CMR
Ja ik had in mijn eerste reply de eerste de beste 4TB blue aangeklikt inderdaad, verder niet op de modelnummers gelet. Maar die is inderdaad niet te vinden bij WD, ook niet in de pdf waar in de pricewatch word naar verwezen word https://documents.western...igital-wd-blue-pc-hdd.pdf. 8)7

Edit:
Blijkbaar is de WD40EZAZ een nieuwe revisie, SMR in dit geval. https://www.reddit.com/r/..._dmr_anyone_know/fnyl7qg/

[ Voor 17% gewijzigd door De Nelis op 25-06-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
De Nelis schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:08:
[...]

Ja ik had in mijn eerste reply de eerste de beste 4TB blue aangeklikt inderdaad, verder niet op de modelnummers gelet. Maar die is inderdaad niet te vinden bij WD. 8)7
Vrijwel geen trace over te vinden op internet, maar wel in de pricewatch _O- de winkels verkopen hem ook daadwerkelijk. Dus wel vreemde zaak mja.

Denk dat we dan toch maar voor de Red uit de OP gaan (pricewatch: WD Red (64MB cache), 4TB) :) Die heeft ook iets langere garantie t.o.v. de blue en heeft idd wat meer foefjes in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:34
De WD blue EZAZ is inderdaad SMR, maar verder een prima disk als je grote bestanden opslaat.

Als je maar èèn disk koopt denk ik niet dat het veel verschil maakt of je CMR of SMR neemt voor opslag.
Ga je wel veel random writes doen, dan moet je echt CMR nemen.

Eventueel kun je ook twee 2 TB CMR schijven kopen en een striped volume* maken. Heb je nog snelheidswinst ook.

*of een simple storage space

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 25-06-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
jeroen3 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:23:
De WD blue EZAZ is inderdaad SMR, maar verder een prima disk als je grote bestanden opslaat.

Als je maar èèn disk koopt denk ik niet dat het veel verschil maakt of je CMR of SMR neemt voor opslag.
Ga je wel veel random writes doen, dan moet je echt CMR nemen.

Eventueel kun je ook twee 2 TB CMR schijven kopen en een striped volume* maken. Heb je nog snelheidswinst ook.

*of een simple storage space
Goeie gedachte idd, maar één hdd is praktisch genoeg :) Thnks iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Saven schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:49:

Heb ik iets gemist? :o Of is dit door de hoge datadichtheid geen issue meer? Omdat mijn 2TB schijf op 7200rpm draait vraag ik me af of ik met 4TB op 5400rpm geen lagere prestaties zal ervaren dan nu?
Is idd door data-dichtheid nauwelijks een issue meer. Een 4TB 5400RPM heeft een hogere throughput dan een 2TB 7200RPM disk (als we aannemen dat al het andere het zelfde is). Alleen seek tijden zijn wellicht iets hoger, maar gezien HDD's in de praktijk niet meer gebruikt worden voor iets anders dan sequentiele data, is dat ook niet echt een issue.
Pagina: 1