Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-07-2020
hoi,

Ik heb al een tijdje behoorlijk veel last van het werken in MS Office 2019, vooral het opslaan van documenten. Omdat ik altijd ZEKER wil weten dat mijn documenten veilig zijn, sla ik ze heel bewust op op 'deze computer' in plaats van de documentlocatie in OneDrive.

Ik vond het al heel gek, dat hoewel ik heel duidelijk de documentenmap selecteer op Deze Computer, ik alsnog steeds gevraagd werd in te loggen op mijn windows account. Uiteindelijk werd het probleem zelfs zo groot, dat documenten helemaal niet opgeslagen werden, maar half wel half niet en het was volstrekt onbetrouwbaar.

Nu heb ik vandaag voor de zekerheid de map-eigenschappen van Mijn Documenten gecontroleerd, en wat blijkt:

Onder de directory-boom van Deze Computer zijn de mappen voor Mijn Documenten en Mijn Afbeeldingen "stiekem" veranderd in de OneDrive locatie.

Terwijl alle andere mappen (dus Muziek, Films, Downloads) gewoon netjes wijzen naar: C:\Users\triho\Downloads
is dat voor Documenten en Afbeeldingen opeens : C:\Users\triho\OneDrive\Documenten
LET WEL: dit geldt voor de map die staat onder DEZE COMPUTER

Als ik bij eigenschappen onder het tabje "Locatie" kies voor "Herstellen standaardinstellingen", verandert het pad inderdaad netjes naar C:\Users\Triho\Documents, maar als ik op 'toepassen' druk, verschijnt de vraag of ik de map inderdaad wil "verplaatsen". Als ik daar Ja op zeg, komt er een foutmelding: kan de map niet verplaatsen, omdat er zich een map in de locatie bevindt, die niet kan worden omgeleid. TOEGANG GEWEIGERD.

Ik wil eigenlijk simpelweg, dat Deze Computer ook echt DEZE COMPUTER betekent, en dat Microsoft met hun OneDrive oplossing niet eigenhandig de maplocatie verandert.

Op mijn harde schijf heb ik nu gebladerd naar de locatie waar mijn documenten horen opgeslagen te zijn, en de map is zo goed als LEEG. Alles staat dus op OneDrive, ongeacht of ik het opsla onder DezeComputer of onder OneDrive.

HELLUP alstublieft...

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:28
Je wil zeker weten dat je documenten veilig zijn, dus zorg je er expres voor dat er geen kopie in de cloud (zie Onedrive) gemaakt wordt?

Kun je de logica hier achter even uitleggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verander deze setting naar stop backup:

https://images.app.goo.gl/RMqH1Hz3FKFdG6TP8

En sluit Onedrive volledig.
Overigens zou ik het helemaal niet ongedaan maken als je de Onedrive ruimte hebt!!
Je hebt door Onedrive beschikking over vorige versies en meer bescherming van files tegen ransomware bijv.

"Om er zeker van te zijn dat de documenten veilig zijn..." Deze benadering is zeer scheef. Stel MFA in voor Onedrive of trek je computer los van enig netwerk, maar lokaal opslaan en je PC verbonden houden geeft je een onterecht gevoel van veiligheid.

[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 25-06-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:27
Standaard vervangt Onedrive helemaal de standaard folders niet. Zoals Hann1Bal al aangeeft, dit heb je zelf aangezet door de Backup functie aan te zetten.
Dat die Backupfunctie zo werkt wordt inderdaad niet heel duidelijk vermeldt: een infoknop met uitleg hoe het werkt zou handig zijn maar dat is voor de meeste mensen te technisch.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Verwijder Onedrive van je computer als het je zoveel last oplevert. De instelling om je documenten in Onedrive op te slaan is iets wat je specifiek moet aanzetten tijdens de installatie, en het 'kapen' heb je dus zelf gedaan.

Als je iets meer de tijd neemt om te snappen hoe Onedrive werkt denk ik dat je er zelf profijt van kunt hebben. Wil je dat niet doen, dan zou ik de software dus gewoon van je machine halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trihornomatic
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-07-2020
hi mensen,

bedankt voor alle reacties.
het gevoel van "veiligheid" heeft niets met "veiligheid" te maken, maar zeker weten dat de documenten opgeslagen worden zoals ik het wil. Het is me al veel te vaak gebeurd, dat iets in de cloud niet goed synchroniseert. Ik heb er geen moeite mee dat er in OneDrive een backup staat, maar ik wil zelf kunnen bepalen waar ik m'n documenten opsla. En dat de locatie van de map documenten zonder het te melden wordt gewijzigd is niet oké. Nogmaal, een 'backup' hebben aanstaan vind ik iets anders, dan niet op m'n eigen PC op kunnen slaan (wat feitelijk gebeurt, als je de map onder de motorkap naar een andere locatie verwijst dan waar hij werkelijk staat.

Ik hoef dus ook niet onedrive uit te schakelen, ik wil simpelweg documenten kunnen opslaan op de HDD als ik daarnaar wijs. Het punt is nu alleen, dat ik de documentenmap niet zomaar terug kan zetten naar m'n C:\ vanwege de foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan in Onedrive voor 'unlink this computer' kiezen. Dan zal de software uitgelogd worden en heb je de paden weer lokaal staan.

Daarna kun je opnieuw inloggen en eventueel wat opnieuw configureren. Let er dan wel goed op dat je in dat proces niet opnieuw je documenten naar Onedrive laat verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrijthoven
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-04 10:10
Nou beste mensen, de reacties zijn niet erg behulpzaam.
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan, en heb een geheel andere reden om onedrive links te laten liggen: Betalen voor meer opslagruimte!
Windows geeft tijdens installatie helemaal geen duidelijke keuze: opslaan op schijf of in onedrive, anders heb ik het wéér gemist.
Inderdaad: Het stoppen van onedrive door de PC te ontkoppelen en het uitsluiten van mappen op PC opslaan werkt prima. Maar dan blijven ineens 2 mappen over dien iet willen wijken van onedrive: Picures en Documenten. En laten dat nu net de ruimtevreters zijn. 5 GB gratis? voor mij niet genoeg.
Maar na bovenstaande procedures willen de mappen nog steeds niet 'herstellen'. Dat betekend dat, zodra ik onedrive weer inschakel, tekort aan 5GB en... betalen voor meer schijfruimte in ondrive. Maar mijn harde schijven (en eigen backup schijven) zijn groot genoeg!
Dus aanvullend op de meneer die de oorspronkelijke vraag stelde:
Wie geeft de juiste echte oplossing???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:30
Wat had je dan verwacht? Dat Microsoft jou gratis opslag zou geven?

Als je OneDrive wilt gebruiken dan zul je er voor moeten betalen.
Als je OneDrive niet wilt gebruiken, maar toch je data in de cloud willen opslaan dan kun je kijken naar:
- Dropbox
- iCloud (hier neem ik zelf 2TB af voor een tientje per maand)
- Google Drive
Maar al deze oplossingen zijn niet gratis zodra je meer dan X GB wilt opslaan.

Wil je geen abonnementsdienst dan zul je zelf iets in elkaar moeten knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrijthoven
OK nogmaals, weer geen antwoord op de vraag:

Het gaat NIET om het willen opslaan in de cloud. Ik heb zelf meer dan genoeg ruimte en eigen backups.
Het gaat om het niet kunnen verplaatsen van een toegewezen map waar diverse Ms programma's naar toe verwijzen. Voor de duidelijkheid: Alles wordt al betaald. Legaal dus!
En ik zou graag mijn map documenten verplaatsen naar een D: schijf (NAS) en NIET naar Onedrive.

En dan hier een antwoord als de standaardmap niet herstelt kan worden:

Zie de volgende url's (Ik hoop dat dit in deze forum toegestaan is:

- https://br.atsit.in/nl/?p=136983

- https://clickthis.blog/nl...itsya-papka-v-windows-11/

- Een persoonlijke locatie wijzigen mislukt in Windows - Microsoft Ondersteuning

Vooral de tweede url biedt wat extra oplossingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:07
(jarig!)
Een topic kapen, met attitude reageren.
Gaat vast een slotje opkomen. d:)b

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@mvrijthoven heb je in de backup tab in de Onedrive settings al uitgezet dat de mappen naar Onedrive verwijzen? Tijdens het eerste inlogproces komt die stap naar voren en daar heb je dus de folder redirection (want ik noem het geen backup, maar OneDrive wel) aangezet en dan zit je met gratis storage snel aan de limiet.

Verder kun je er voor kiezen het gewoon helemaal niet te gebruiken met de gelimiteerde opslag. Omdat je al aangeeft dat je andere cloud storage oplossingen beschikbaar hebt. Gebruik het dan niet.

Verder een wat meer persoonlijk advies: Je komt met hoge poten hier even zeggen dat mensen niet behulpzaam zijn, maar vergeet even dat het hier een forum is waarbij mensen tijd steken in het helpen van anderen. Iets meer waardering zou welkom zijn denk ik

[ Voor 35% gewijzigd door Hann1BaL op 06-01-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrijthoven
@Hann1BaL
Dank voor uw advies, wat ik jammer vind om terug te lezen is belerende opmerkingen over:
'wat had je dan gedacht' en op de starter van dit toppic over zijn reden 'veiligheid' beetje minachtend doen.

Verder excuus voor mijn 'hoge poten', ik hoop dat de hoofdvraagsteller iets aan de 3 linkjes heeft waar echt goede uitleg op staat.
(De uitleg over het stoppen van onedrive / backup maken of maplokatie naar standaard waarden terugzetten lost helaas het probleem niet op, dat had ik allang geprobeerd. Je zult dus echt het register in moeten duiken, met dank aan Microsoft _/-\o_ ).

Zie dus de linkjes.
Dank voor alle uitleg.
Met vriendelijke groet, Michel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@mvrijthoven Er werd nergens minachtend gedaan, maar een invalshoeks gegeven. De TS noemt veiligheid, een slecht gedefinieerde term, waarbij niet duidelijk is wat dat is voor de TS en nergens aangegeven wordt wat dat betekent.

En je hoeft het register niet in te duiken, want je kunt zoals ook al in dit topic gezegd gewoon je PC unlinken en Onedrive uitloggen en alles staat lokaal. Daar is geen register wijziging voor nodig.

De “wat had je dan verwacht?” Reactie hierboven is een reactie op jouw toon in je eerste bericht. Dus de in jouw ogen belerende opmerking is een gevolg van je post.

En na het stoppen met syncen van je PC en je Documents en Pictures mappen kun je deze misschien niet verwijderen van Onedrive, maar je kunt ze wel leeggooien zodat de ingenomen ruimte 0 is.

En ja je linkjes zijn waardevol :)
Die had je zeker ook meteen kunnen geven.
Welke oplossing in de linkjes heeft jouw de oplossing gegeven? Dat is namelijk de beste toevoeging aan dit topic voor de TS (al is dat wat laat) of iedereen die bij een zoektocht in dit topic uit komt.

Dus: wat was nu je oplossing?

[ Voor 16% gewijzigd door Hann1BaL op 06-01-2023 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs22
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02-2023
mvrijthoven schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:24:
@Hann1BaL
Je zult dus echt het register in moeten duiken, met dank aan Microsoft _/-\o_ ).
Wel nee. Een hele simpele search geeft me tientallen pagina's waar precies staat op welke knopjes je moet drukken en klaar is Hannibal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Mathijs22 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Wel nee. Een hele simpele search geeft me tientallen pagina's waar precies staat op welke knopjes je moet drukken en klaar is Hannibal.
Oi! ik was al klaar. Synct als een malle naar volle tevredenheid met 1TB OneDrive :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:52
trihornomatic schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:10:
hi mensen,

bedankt voor alle reacties.
het gevoel van "veiligheid" heeft niets met "veiligheid" te maken, maar zeker weten dat de documenten opgeslagen worden zoals ik het wil.
De defaults die de onedrive wizard gebruikt zijn niet handig/fout als je eigen laptop hebt, die je ook gebruikt in een organisatie of b.v. een stichting waar je als vrijwilliger werkt. Zo worden standaard al je privefoto's.gedeeld. verder us het heel makkelijk om je documenten te synchroniseren met onedrive. het ongedaan maken is niet iets wat een standaard gebruiker zomaar zal lukken.

Microsoft moet gewoon die wizard aanpassen zodat het duidelijk is met een preview wat er gesynchroniseerd gaat worden. Verder zou een folder ook heel makkelijk weer moeten kunnen inkijken van onedrive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 29-04 10:32
Mathijs22 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Heb ook die One drive connectie weg gedaan. Dit zorgde zelf problemen indien ik Greenshot wou gebruiken en inderdaad meer betalen, nop

Op het werk gebruiken we het wel, is inderdaad wel veiliger maar is gewoon teveel gedoe thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mvrijthoven schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:26:
Nou beste mensen, de reacties zijn niet erg behulpzaam.
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan, en heb een geheel andere reden om onedrive links te laten liggen: Betalen voor meer opslagruimte!
Windows geeft tijdens installatie helemaal geen duidelijke keuze: opslaan op schijf of in onedrive, anders heb ik het wéér gemist.
Inderdaad: Het stoppen van onedrive door de PC te ontkoppelen en het uitsluiten van mappen op PC opslaan werkt prima. Maar dan blijven ineens 2 mappen over dien iet willen wijken van onedrive: Picures en Documenten. En laten dat nu net de ruimtevreters zijn. 5 GB gratis? voor mij niet genoeg.
Maar na bovenstaande procedures willen de mappen nog steeds niet 'herstellen'. Dat betekend dat, zodra ik onedrive weer inschakel, tekort aan 5GB en... betalen voor meer schijfruimte in ondrive. Maar mijn harde schijven (en eigen backup schijven) zijn groot genoeg!
Dus aanvullend op de meneer die de oorspronkelijke vraag stelde:
Wie geeft de juiste echte oplossing???
Ondanks dat je vraag (
offtopic:
vol spelfouten
) op een vrij onaardige manier wordt gesteld:

Rechtermuisklik op de folder (dus bijv. pictures) -> locatie -> andere locatie aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dit topic is al 2,5 jaar oud....

mvrijthoven. Je kunt het beste even een nieuw topic aanmaken over je problemen met Ondedrive. Let daarbij wel op de regels van een nieuwe topicstart. :)

Ik sluit dit topic maar..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.