Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• trihornomatic
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 29-07-2020
hoi,

Ik heb al een tijdje behoorlijk veel last van het werken in MS Office 2019, vooral het opslaan van documenten. Omdat ik altijd ZEKER wil weten dat mijn documenten veilig zijn, sla ik ze heel bewust op op 'deze computer' in plaats van de documentlocatie in OneDrive.

Ik vond het al heel gek, dat hoewel ik heel duidelijk de documentenmap selecteer op Deze Computer, ik alsnog steeds gevraagd werd in te loggen op mijn windows account. Uiteindelijk werd het probleem zelfs zo groot, dat documenten helemaal niet opgeslagen werden, maar half wel half niet en het was volstrekt onbetrouwbaar.

Nu heb ik vandaag voor de zekerheid de map-eigenschappen van Mijn Documenten gecontroleerd, en wat blijkt:

Onder de directory-boom van Deze Computer zijn de mappen voor Mijn Documenten en Mijn Afbeeldingen "stiekem" veranderd in de OneDrive locatie.

Terwijl alle andere mappen (dus Muziek, Films, Downloads) gewoon netjes wijzen naar: C:\Users\triho\Downloads
is dat voor Documenten en Afbeeldingen opeens : C:\Users\triho\OneDrive\Documenten
LET WEL: dit geldt voor de map die staat onder DEZE COMPUTER

Als ik bij eigenschappen onder het tabje "Locatie" kies voor "Herstellen standaardinstellingen", verandert het pad inderdaad netjes naar C:\Users\Triho\Documents, maar als ik op 'toepassen' druk, verschijnt de vraag of ik de map inderdaad wil "verplaatsen". Als ik daar Ja op zeg, komt er een foutmelding: kan de map niet verplaatsen, omdat er zich een map in de locatie bevindt, die niet kan worden omgeleid. TOEGANG GEWEIGERD.

Ik wil eigenlijk simpelweg, dat Deze Computer ook echt DEZE COMPUTER betekent, en dat Microsoft met hun OneDrive oplossing niet eigenhandig de maplocatie verandert.

Op mijn harde schijf heb ik nu gebladerd naar de locatie waar mijn documenten horen opgeslagen te zijn, en de map is zo goed als LEEG. Alles staat dus op OneDrive, ongeacht of ik het opsla onder DezeComputer of onder OneDrive.

HELLUP alstublieft...

Alle reacties

• dehardstyler
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21:26
Je wil zeker weten dat je documenten veilig zijn, dus zorg je er expres voor dat er geen kopie in de cloud (zie Onedrive) gemaakt wordt?

Kun je de logica hier achter even uitleggen?

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18-06 16:36

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verander deze setting naar stop backup:

https://images.app.goo.gl/RMqH1Hz3FKFdG6TP8

En sluit Onedrive volledig.
Overigens zou ik het helemaal niet ongedaan maken als je de Onedrive ruimte hebt!!
Je hebt door Onedrive beschikking over vorige versies en meer bescherming van files tegen ransomware bijv.

"Om er zeker van te zijn dat de documenten veilig zijn..." Deze benadering is zeer scheef. Stel MFA in voor Onedrive of trek je computer los van enig netwerk, maar lokaal opslaan en je PC verbonden houden geeft je een onterecht gevoel van veiligheid.

[Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 25-06-2020 14:39]

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• Allard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17-06 16:15
Standaard vervangt Onedrive helemaal de standaard folders niet. Zoals Hann1Bal al aangeeft, dit heb je zelf aangezet door de Backup functie aan te zetten.
Dat die Backupfunctie zo werkt wordt inderdaad niet heel duidelijk vermeldt: een infoknop met uitleg hoe het werkt zou handig zijn maar dat is voor de meeste mensen te technisch.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20:37
Verwijder Onedrive van je computer als het je zoveel last oplevert. De instelling om je documenten in Onedrive op te slaan is iets wat je specifiek moet aanzetten tijdens de installatie, en het 'kapen' heb je dus zelf gedaan.

Als je iets meer de tijd neemt om te snappen hoe Onedrive werkt denk ik dat je er zelf profijt van kunt hebben. Wil je dat niet doen, dan zou ik de software dus gewoon van je machine halen.

• trihornomatic
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 29-07-2020
hi mensen,

bedankt voor alle reacties.
het gevoel van "veiligheid" heeft niets met "veiligheid" te maken, maar zeker weten dat de documenten opgeslagen worden zoals ik het wil. Het is me al veel te vaak gebeurd, dat iets in de cloud niet goed synchroniseert. Ik heb er geen moeite mee dat er in OneDrive een backup staat, maar ik wil zelf kunnen bepalen waar ik m'n documenten opsla. En dat de locatie van de map documenten zonder het te melden wordt gewijzigd is niet oké. Nogmaal, een 'backup' hebben aanstaan vind ik iets anders, dan niet op m'n eigen PC op kunnen slaan (wat feitelijk gebeurt, als je de map onder de motorkap naar een andere locatie verwijst dan waar hij werkelijk staat.

Ik hoef dus ook niet onedrive uit te schakelen, ik wil simpelweg documenten kunnen opslaan op de HDD als ik daarnaar wijs. Het punt is nu alleen, dat ik de documentenmap niet zomaar terug kan zetten naar m'n C:\ vanwege de foutmelding.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20:37
Je kan in Onedrive voor 'unlink this computer' kiezen. Dan zal de software uitgelogd worden en heb je de paden weer lokaal staan.

Daarna kun je opnieuw inloggen en eventueel wat opnieuw configureren. Let er dan wel goed op dat je in dat proces niet opnieuw je documenten naar Onedrive laat verwijzen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True