Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Inmiddels werk ik 10 jaar in diverse functies in het bedrijfsleven en heb me voor komend najaar ingeschreven voor een Master deeltijd ten aanzien van Bedrijfkskunde. Volledig in het Engels.

Hiervoor heb ik een HBO opleiding gedaan en altijd de ambitie gehad nog een keer een Master studie te doen en ook op academisch niveau te ontwikkelen. Vandaar deze keus. Ik heb de motivatie, tijd en zin.

Nu voel ik veel motivaitie, maar ook een beetje spanning ten aanzien van de komende periode. Het is toch een ander niveau.

- Kan ik het niveau aan?
- Is het Engels, schrijven, lezen haalbaar, zeker op analyisch niveau?

Uiteindelijk start ik eerst met een Pre-master en daarin komen ook nieuwe vakken zoals Statistiek en Academisch lezen. In het Engels.

Vraag: heeft iemand tips om de komende tijd alvast wat meer "up to speed" te komen met betrekking tot het Engels, Academisch denken etc. Of überhaupt tips in het kader van een Master-deeltijd studie naast je werk.

Voor statistiek is natuurlijk bijles mogelijk t.z.t. - zodat ik daar kan verdiepen. Maar mogelijk kan ik nu al dagelijks Engels lezen , luisteren (Podcasts) om me voor te bereiden :)

[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 25-06-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MaStar schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:46:
Inmiddels werk ik 10 jaar in diverse functies in het bedrijfsleven en heb me voor komend najaar ingeschreven voor een Master deeltijd ten aanzien van Bedrijfkskunde. Volledig in het Engels.

Hiervoor heb ik een HBO opleiding gedaan en altijd de ambitie gehad nog een keer een Master studie te doen en ook op academisch niveau te ontwikkelen. Vandaar deze keus. Ik heb de motivatie, tijd en zin.

Nu voel ik veel motivaitie, maar ook een beetje spanning ten aanzien van de komende periode. Het is toch een ander niveau.

- Kan ik het niveau aan?

Uiteindelijk start ik eerst met een Pre-master en daarin komen ook nieuwe vakken zoals Statistiek en Academisch lezen. In het Engels.

Vraag: heeft iemand tips om de komende tijd alvast wat meer "up to speed" te komen met betrekking tot het Engels, Academisch denken etc. Of überhaupt tips in het kader van een Master-deeltijd studie naast je werk.

Voor statistiek is natuurlijk bijles mogelijk t.z.t. - zodat ik daar kan verdiepen. Maar mogelijk kan ik nu al dagelijks Engels lezen , luisteren (Podcasts) om me voor te bereiden :)
Vaak moet je een Toefl of IELTS certificaat hebben voordat je met de master mag beginnen, om je Engels niveau aan te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ernemmer schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:48:
[...]

Vaak moet je een Toefl certificaat hebben voordat je met de master mag beginnen, om je Engels niveau aan te tonen.
In dit geval niet nodig - ik ben gewoon ingeschreven ;) Aan de andere kant is het wellicht wel een goede tip: Toefl examen volgen / halen de komende maanden in voorbereiding op de Master?

[ Voor 18% gewijzigd door MaStar op 25-06-2020 13:52 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 13:07
Ik heb na m'n hbo een master gedaan. De belangrijkste tip die ik je mee kan geven is dat je goed voorbereid moet zijn. Zorg dat je voor college alles gelezen hebt en - belangrijk - hou alles goed bij. Op het hbo leerde ik een dag of twee voor een tentamen alles uit m'n hoofd, daar kwam ik op de uni niet meer mee weg.

Het luisteren van podcasts gaat voor je schrijfvaardigheid niet veel doen, dat is echt een kwestie van oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:49
Hij doet een pre-master, wat hem moet voorbereiden op de master.
Op het HBO krijg je op een aantal vakken (afhankelijk van de opleiding natuurlijk) wat minder diepgang, op bijvoorbeeld wiskunde, statistiek, etc.
Waar komen je twijfels vandaan? Denk je dat je Engels niet sterk genoeg is? Als het goed is krijg je een curriculum van de opleiding, welke vakken ga je moeite mee hebben?

Qua deeltijd: blokkeer tijd in je agenda om hier voldoende aandacht aan te geven. Het tempo kan wel eens sneller gaan dan je gewend was op het HBO.
Knul schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:51:
Op het hbo leerde ik een dag of twee voor een tentamen alles uit m'n hoofd, daar kwam ik op de uni niet meer mee weg.
Ook dit was mijn valkuil de eerste maanden :o :F .

[ Voor 21% gewijzigd door msteggink op 25-06-2020 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik weet niet of een Nyenrode erom vraagt misschien, maar van de reguliere universiteiten heb ik nog nooit iemand gehoord die een certificaat zou moeten hebben voor zijn/haar Engels.

Wat betreft je Engels is het twee stukken: Als eerst heb je gewoon het algemene Engels. Als jij met enige regelmaat in het normale leven op zijn minst Engels leest, en liefst ook luistert (eg als je Popcorntime inschakelt en te lui bent om te kloten met ondertiteling), komt dat wel goed.
Wat je daarnaast nog hebt is jouw vak-specifieke Engels. Doe je nu op je werk al veel in het Engels dan komt dat ook wel goed. Als dat niet het geval is, tja, zoek iets van een introductie bedrijfskunde boek in het Engels zou ik zeggen. Gewoon zodat je alle standaard termen in het Engels tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
msteggink schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:51:
Waar komen je twijfels vandaan? Denk je dat je Engels niet sterk genoeg is? Als het goed is krijg je een curriculum van de opleiding, welke vakken ga je moeite mee hebben?
Goede vraag. Ik spreek goed Engels (denk ik), maar het was op het HBO en middelbare school nooit mijn sterkste vak. Daar zit misschien een twijfel. Dit in combinatie met wiskunde.

Aan de andere kant is dit een andere fase in mijn leven, ben ik gemotiveerd en afgelopen jaren ook veel Engels gesproken . Alleen nooit business- English of academisch schrijven. Daar zou ik gewoon graag op willen voorbereiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Hier iemand die na zijn HBO bachelor EN WO bachelor ook aan het werk ben gegaan, maar momenteel weer bezig met een master (datascience achtig). Ik had dus al wel kennis gemaakt met statistiek.

Het belangrijkste van statistiek dat ik je kan meegeven is dat je de statistiek echt leuk moet vinden wil je het echt kunnen toepassen en kunnen snappen. Ik weet niet wat je niveau Engels nu is, maar dat zal wel los lopen. Ik heb hier op de opleiding diverse buitenlanders (verder niets tegen hoor), waar van het Engels toch wel echt dieptreurig is en die komen er ook!

Het belangrijkste is dat je de studie gewoon leuk vindt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:57
Alhoewel ik zelf direct na mijn (Nederlandse) HBO opleiding een premaster en master ben gaan doen (faculteit Economie & Bedrijfskunde), kan ik misschien toch wat vragen voor je beantwoorden. Het 'academisch-denken' kun je je lastig op voorbereiden. Dat is m.i. ook niet nodig, dat leer je juist tijdens de premaster. Wat betreft het Engels, hier rollen de meesten zo in. Om mijn niveau aan te geven: ik heb Engels afgesloten met ongeveer een 7 op Havo-niveau, en daarna ruim 4 jaar een Nederlandse HBO opleiding gedaan. Engels is een van de minste problemen gebleken tijdens de master. Het kost even wat tijd om het Engels en structuur van de papers te doorgronden die je zult gaan krijgen, maar ook dat is op den duur goed te doen.

Wat betreft het niveau, de ervaring van mijzelf en van de mensen om mij heen is dat mensen met HBO-niveau die echt gemotiveerd zijn om de master te halen, dit ook zullen halen. Alle medestudenten die ik tijdens de (pre)master heb gekend die zijn afgehaakt hadden allemaal in zekere mate motivatieproblemen. Goed voorbereiden, bijhouden, en tijd investeren. Dan is het goed te doen. Bijles voor mathematics is wel aan te raden, afhankelijk van je wiskunde niveau. Ik heb zelf wel een aantal uurtjes bijles gehad (van een tutor op de universiteit), en dat heeft mij erg geholpen (komend vanaf Havo met +- een 7 op wiskunde A). Studenten die tijdens de middelbare school tijd al wiskunde B/D hebben gehad hadden dit over het algemeen niet/minder nodig. Succes alvast in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:49
MaStar schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:54:
[...]

Goede vraag. Ik spreek goed Engels (denk ik), maar het was op het HBO en middelbare school nooit mijn sterkste vak. Daar zit misschien een twijfel. Dit in combinatie met wiskunde.

Aan de andere kant is dit een andere fase in mijn leven, ben ik gemotiveerd en afgelopen jaren ook veel Engels gesproken . Alleen nooit business- English of academisch schrijven. Daar zou ik gewoon graag op willen voorbereiden.
Op https://www.coursera.org/ vind je (Engelstalige) (korte) cursussen wat je eventueel als introductie kan gebruiken voor de vakken waar je je graag op zou willen inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
msteggink schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:07:
[...]

Op https://www.coursera.org/ vind je (Engelstalige) (korte) cursussen wat je eventueel als introductie kan gebruiken voor de vakken waar je je graag op zou willen inlezen.
Goede tip - interessant! :)

https://www.coursera.org/...ions/english-for-business

Deze bijvoorbeeld ? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MaStar op 25-06-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
msteggink schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:51:
Hij doet een pre-master, wat hem moet voorbereiden op de master.
Voorbereiden, maar je moet dit ook halen. Kortom - dit is ook direct een toets of je het niveau aan kan en / of haalt. Daar wil ik wel op voorsorteren ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MaStar op 25-06-2020 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentje3
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 17:34

- Kan ik het niveau aan?

Ik heb vorig jaar een premaster afgerond. Een premaster is wat mij betreft precies wat jij beschrijft nodig te hebben. Ik heb het niveau niet als zwaar ervaren maar je wordt juist erg voorbereid om uiteindelijk een master te volgen. Het 'up-to-speed' komen is het hele doel van een premaster.

Ik denk dat het belangrijker is dat je zorgt voor ritme, structuur en ruimte om dit op te pakken. Dus vanaf dag 1 zorgen dat je bij blijft met de stof, dat je niet tegen deadlines aan komt te hikken, dat het te doen is in combinatie met werk / sociaal leven / zorg voor evt. kinderen etc. Als je de tijd hebt en maakt om een premaster te doen, dan kom je uiteindelijk als je het niveau hebt ook wel door die premaster heen. Als je de instelling hebt van 'ik doe het er even bij' dan gaat het een zware bevalling worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Sissors schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:53:
Ik weet niet of een Nyenrode erom vraagt misschien, maar van de reguliere universiteiten heb ik nog nooit iemand gehoord die een certificaat zou moeten hebben voor zijn/haar Engels.
Mijn vrouw heeft een paar jaar geleden een internationale master gedaan bij de universiteit van Tilburg en die had toch echt zo'n Toefl papiertje nodig om zich te kunnen inschrijven.

Overigens vind ik dat ook wel onzin, maar het gebeurd dus wel.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
Ik heb na mijn HBO-opleiding een pre-master en master gevolgd. De HBO-opleiding was volledig in het Nederlands waar de pre-master en master ook inging op wetenschappelijke artikelen, iets waar ik op het HBO zeer weinig mee te maken kreeg.

Ik liep er tegenaan dat het lezen van deze wetenschappelijke (Engelse) artikelen, ondanks mijn (relatief) goede Engels, lastig was en heel tijdrovend was. Wat hierbij heeft geholpen, is een negen stappen plan (geen idee of deze onderbouwd is o.i.d.) die helpt om de belangrijke zaken eruit te halen. Zo kan je dus sneller door de artikelen heen. zie hier voor een link: https://www.studeersnel.n...-stappenplan/4506553/view

Je zou eens een aantal artikelen kunnen doornemen m.b.v. dit stappenplan, misschien dat het je gaat helpen.

Kanttekening is wel dat ik een financiële opleiding heb gedaan dus geen idee of er op ICT-gerichte masteropleidingen ook zoveel nadruk ligt op wetenschappelijke artikelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Ik heb het niveau-verschil tussen HBO en WO altijd aanzienlijk gevonden. Tien jaar geleden volgde ik een WO bedrijfseconomie in Utrecht en bijna iedereen in mijn vriendenkring een HBO. Die gingen gerust met 5 of 6 vakken een semester in terwijl dat er bij mij standaard 2 waren. Resultaat was dat het echt veel meer de diepte in ging. Wiskunde als voorbeeld: in 1 week behandelden we alle stof die in VWO 4, 5 en 6 geleerd wordt om vervolgens nog 8 weken nieuwe stof te behandelen. Zelfde met statistiek.

Mijn Bachelor was ook 100% Engelstalig en m'n Master heb ik in de UK gedaan, maar ik heb met Engels dan ook geen enkele moeite. Heb voor de MSc. ook zo'n IELTS test moeten doen en de score was 9 uit 9. Als je hier moeite mee hebt, begin dan met het lezen van wetenschappelijke artikelen. Die terminologie moet je je toch eigen maken, als je daar al mee begint dan scheelt dat weer wat kostbare avonduren.

Overigens, bij welke uni heb je je ingeschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:27
Ik heb een flink wat aantal jaartjes terug zij instromers van hbo mogen meemaken.

Take away: probeer minimaal wiskunde vwo B niveau te hebben. Dat was een valkuil voor de meeste.

Engels loopt wel los. Leest wat literatuur die je interessant lijkt. Koop een boek corporate finance. En go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-05 04:42
Ik heb niet alle reacties gelezen, want heb het momenteel even te druk met studeren. Haha ;)

Ik zit momenteel aan het einde van mijn pre-master en start in september twee masters. Technology of Operations Management en Supply Chain Management. Ik ga ze semi-simultaan doen in 18 maanden.

Mijn HBO TBK bachelor was 1,5 jaar in het Engels. Daarvoor was mijn Engels niveau "oke". Daarna was het al stukken beter en zag ik totaal niet op tegen het academisch Engels. Daarbij komend dat ik een Amerikaanse vriendin heb sinds een tijdje, is mijn Engels niveau enorm omhoog geschoten, wat ook ten goede kwam voor het schrijven voor de afsluitende paper (bachelor thesis WO, maar dan voor de premaster 10EC).

Waar ik enorm veel voor heb moeten doen is Wiskunde, of beter gezegd de Calculus die gegeven werd. Uiteindelijk met een 8 afgesloten, maar tering hé, wat heb ik daar een uren ingestopt.
Statistiek daarentegen vond ik leuk, het boek 1x goed doorgewerkt en een 7,5.

Afijn, ik denk, met je HBO, werkervaring en motivatie, dat het wel goed komt. Zorg dat je goed plant en slim studeert. Ik heb vooral moeite gehad met het vinden van een effectieve studiewijze, dit omdat ik op het HBO werkelijk de avond van te voren kon leren en goede cijfers haalde (en nee, TBK is geen ruk HBO).

Succes en geniet van de leercurve zou ik zeggen! Ik heb onbewust vorige week even gereflecteerd en ik observeerde een serieuze stijging in mijn algehele, maar vooral academische ontwikkeling. Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Phyrozi schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:13:

Afijn, ik denk, met je HBO, werkervaring en motivatie, dat het wel goed komt. Zorg dat je goed plant en slim studeert. Ik heb vooral moeite gehad met het vinden van een effectieve studiewijze, dit omdat ik op het HBO werkelijk de avond van te voren kon leren en goede cijfers haalde (en nee, TBK is geen ruk HBO).
Thanks, dit is ook wat ik hoop :) Je raad dus geen specifieke voorbereiding aan?

[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 25-06-2020 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
MaStar schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:30:
[...]

Thanks, dit is ook wat ik hoop :) Je raad dus geen specifieke voorbereiding aan?
Komt vast goed!
Ik zie dat ik eigenlijk niet echt de vraag "hoe up to speed komen" heb beantwoord. Mijn tip zou zijn, probeer je wiskunde alvas wat op te krikken. Zoals logaritmes etc. Weet niet of je goniometrie gaat krijgen? Denk het niet eigenlijk.

Zorg dat je voorbereid de colleges ingaat en maak aantekenen, want best veel dingen komen terug en je verwerkt de stof al actief.

Dat zijn toch de belangrijkste punten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:52
Ik heb bijna alle niveau’s van het onderwijs bewandeld, mbo niveau 3 en 4, hbo, pre msc en volg nu een (Engelse) voltijd master Accountancy. Redelijk wat ervaring dus :P.

Het enige waar ik echt tegen aan ben gelopen zijn de wiskundige vakken aangezien ik van vmbo-mbo kwam en daar het niveau van wiskunde niet heel hoog was. Door er wat meer tijd en energie in te steken kreeg ik het onder de knie.

Qua engels is het even wennen en inkomen. De meeste leraren waarvan ik les heb, is engels niet hun moedertaal. Daardoor zijn de engelse colleges ook makkelijker te volgen.

Ook moest ik beginnen met papers lezen, wat ik destijds nog nooit heb gedaan aangezien het niet nodig was op hbo. Dit was eigenlijk het lastigste want hoe lees je zo’n ding? En qua taalgebruik is het vaak ook altijd een niveautje hoger. Laten we maar niet beginnen over de statistische toetsen die er in worden uitgevoerd :P.
Geen idee of je hier ervaring mee hebt, maar misschien is het een idee om eens een paper door te lezen om te zien wat het is en wat je kan verwachten. Mijn ervaring is dat er weinig boeken worden gebruikt waar theorieën haarfijn in worden uitgelegd en er dus papers op het lesprogramma staan die redelijk droge stof bevatten.

Conclusie: komt wel goed joh :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
larsiey schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:33:
Ik heb bijna alle niveau’s van het onderwijs bewandeld, mbo niveau 3 en 4, hbo, pre msc en volg nu een (Engelse) voltijd master Accountancy. Redelijk wat ervaring dus :P.
Wat knap. Wiskunde, Engels, papers en ook straks een Thesis in het Engels (en dus veel inhoud) vind ik wel spannend. Maar het is dus ook een kwestie van veel tijd in steken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phyrozi

Conclusie: komt wel goed joh :).
Lotgenoot!
Hier MBO 2, 3 (gewerkt), 21+ toets, HBO, Pre-MSc en nu 2 MSc's :)

Goed gedaan @larsiey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
@MaStar
Weet je al welk boek je voor mathematics gaat krijgen?
Ik kan je anders wel een PDF opsturen van: Essentials mathematics for economic analysis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Phyrozi schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:43:
@MaStar
Ik kan je anders wel een PDF opsturen van: Essentials mathematics for economic analysis
Thanks. Ik heb me nog niet ingeschreven omdat ik nog in ds oriëntatie fase zit ;) Heb nog niet besloten..

Weet niet of die PDF me nu gaat afschrikken., haha. Maar mogelijk tzt interessant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:41
Ik heb een Engelstalige opleiding gedaan en ben al een paar jaartje verder en heb de volgende gedachtes over het Engels onder Nederlanders. Waarschijnlijk ook voor de hand liggend, maar ik zeg ze vooral omdat ik adviezen zoals cursussen complete onzin vind (mag ik vinden toch? ;) )

- Nederlanders hebben over het algemeen een Nederlands/Engels accent (we woonde niet allemaal in het buitenland zoals Timmermans) en native English mensen verwachten ook niet een native niveau.
- Nederlanders zijn voor niet native speakers verdomt goed in Engels, dus vergelijk jezelf met niet native speakers uit bijvoorbeeld Spanje en dat boost je confidence enorm.
- Nederlanders zijn best kritisch over het niveau Engels van elkaar, wat dus complete onzin is zoals blijkt uit mijn punt hierboven.

Hoe leer je Engels beter schrijven
- Door te lezen vergroot je je woordenschat vele male leuker, dan een of andere cursus waar je je doorheen moet stoeien. De vaktaal leer je door de boeken te lezen over.....tamtadam... het vak. Dus dat komt vanzelf tijdens je opleiding. Net zoals Timmermans het Britse accent overnam, zul jij de vaktaal zo overnemen.
- Door te schrijven word je beter in schrijven (eigenlijk met alles zo). Dus een goede tip is ga op een Engels forum schrijven over je hobby of iets dergelijks.
- Minor tip is wat lezen over schrijfstijl binnen onderzoeken etc.

Hoe leer je beter Engels spreken
- Woordenschat vergroten door te lezen
- Door het te doen. Tijdens de opleiding ging het mondjesmaat, omdat ik toch nog wel veel Nederlands kon spreken, maar dat was ook mijn fout. Heel stellig zijn en Engels praten tijdens een Engelse opleiding zou beter zijn. Lange periode in het buitenland zorgt sowieso voor sprongen vooruit, maar dat is niet mogelijk schat ik zo in.
- Schroom van je af gooien is de grootste drempel, maar als je je die eerste punten beseft en 9/10 Europeanen dezelfde fouten maken als jij dan moet dat al helpen denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
Phyrozi schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:43:
@MaStar
Omg the memories! Doe dit, de rest is gewoon doen. Dit, ja dit, kost meer tijd dan je denkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
synx6 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:03:
[...]

Omg the memories! Doe dit, de rest is gewoon doen. Dit, ja dit, kost meer tijd dan je denkt ;)
Haha, hoop dat je vannacht niet bibberend in bed ligt zoals toen ;)
Dit is het enige vak wat gewoon ontzettend veel tijd kost.

@MaStar Leuk stukje stats in onze sheets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1MWEthI8_C0muS418zF41rPfMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5jgAFL1VDDpxojvi7kxFF17S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
Phyrozi schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:30:
[...]

@MaStar Leuk stukje stats in onze sheets:

[Afbeelding]
Haha ik heb gewoon keihard mn best gedaan bij de qm vakken: 7,8, en 9! Dit is exclusief statistiek ;) die waren makkelijker...

Maar zweten was het zeker! Nogmaals, neem die pdf! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:21

Bolletje

Moderator Harde Waren
Phyrozi schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:30:
[...]

Heb een vak en dat boek ook nog gehad, ook nog Further Mathematics van dezelfde auteur.

Dat is onder vwo wiskunde B niveau had ik het idee?

Één tip: zorg dat je een goede begeleider hebt voor je scriptie. Ik zie veel mensen fout gaan op hun scriptie omdat ze 1) misschien één van de voorgestelde onderwerpen kiezen waar je samen moet werken met anderen en 2) een slechte scriptiebegeleider hebben, die misschien overboekt is (ken een verhaal dat een Phd'er was aangesteld met 19 scripties om z'n punten te halen...)

Ik had toentertijd met mijn scriptiebegeleider elke week een deadline afgesproken (voor vrijdag 9 am een nieuwe versie in zijn inbox met changelog, hij leverde dan einde van de dag commentaar). Dat was erg zinvol om de voortgang er in te houden. En kom je er later niet achter dat wat waar je mee begonnen was eigenlijk helemaal niet de goede richting was.

Engels kom je wel uit. Vooral met bedrijfskunde kan je je waarschijnlijk beter uitdrukken met Engelse termen. Spreken leer je veel beter door het gewoon dagelijks te doen. Is er misschien op je werk een internationaal project waar je bij aan kan haken?

Kans is ook aanwezig dat bij de master je professors en begeleiders krijgt die enkel Engels kunnen. (ofja, geen Nederlands :P )

[ Voor 13% gewijzigd door Bolletje op 26-06-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
Bolletje schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:08:
[...]

Heb een vak en dat boek ook nog gehad, ook nog Further Mathematics van dezelfde auteur.

Dat is onder vwo wiskunde B niveau had ik het idee?
Bij mij was QM1, dag 1, leer alles van vwo wis B indien je dat nog niet hebt gedaan. En dan gaan we vrolijk verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
De twee vakken in de Pré-master van 6 maanden m.b.t. inhoud zijn o.a.:
  • Introduction to Business Research
  • Management Research - 2 blokken
Statistiek is hier ongetwijfeld een onderdeel van, ik zie niet specifiek iets op specifiek Mathematics gericht. Mogelijk ook een onderdeel ervan. Verder nog wat met betrekking tot Management en strategy etc.

Later in de Master komt nog Advanced Research Method aan bod.

[ Voor 13% gewijzigd door MaStar op 27-06-2020 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Phyrozi schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:41:
[...]

Lotgenoot!
Hier MBO 2, 3 (gewerkt), 21+ toets, HBO, Pre-MSc en nu 2 MSc's :)
Knap hoor! Zelfs 2 MSc's?
Wat was de reden daarvan, of motivatie om zo door te studeren. Hoe ervaar je het niveau? PM mag ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Wat was voor jou (en anderen) de motivatie om steeds maar door te gaan? Meer kansen? Leuk om te leren?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Phyrozi
MaStar schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:14:
[...]

Knap hoor! Zelfs 2 MSc's?
Wat was de reden daarvan, of motivatie om zo door te studeren. Hoe ervaar je het niveau? PM mag ook ;)
Spoiler: het is langer geworden dan ik had verwacht. Excuus.

Mijn verleden bestaat uit het uit huis zijn geplaatst op jonge leeftijd (ik was onhandelbaar, thuissituatie is en was stabiel. Goed gezin met studerende kinderen. Twee broers). Daarna kom je in de heerlijke Nederlandse molen, waar ik eigenlijk nooit naar wil refereren, omdat ik het levend bewijs ben dat je er prima uit kunt komen met doorzettingsvermogen – zonder het als zondebok te gebruiken.

Ik heb speciaal onderwijs gevolgd van mijn 6e tot mijn 13e en ben uit huis geweest van mijn 8e tot mijn 10e. Daarna ingestroomd op een kleine, groene school. Hier was het rustiger, minder wisselingen qua docenten en meer aandacht, indien nodig. Een persoonlijke benadering was het doel. Toentertijd was dit een goede stap en ik ben er nog steeds blij mee. De toekomst lag voor mij open - zo voelde het. Mijn doel was hovenier worden! Aan het einde van de middelbare had ik een Basis Beroeps (laagste) diploma op zak en besloot in de metaaltechniek te gaan. Een groene MBO school zag ik niet meer zitten. Hier begon de ellende.

Ik moest per se instromen op niveau 2, ik was 16 jaar en had mij netjes en constructief uitgelaten, tegenover mijn aanstaande mentor op het MBO. Ik wilde erg graag niveau 4 doen (hiermee kun je meteen naar het HBO). Ik was zeker van mijn eigen capaciteiten en mijn motivatie was torenhoog. Helemaal vergeleken met mede-MBO'ers (dit is nogal droevig. No offence). Na aandringen van mij, was zijn besluit letterlijk "gezien je verleden laten we dat maar niet doen". Ik denk dat de man tot op de dag van vandaag nog niet beseft hoeveel wilskracht en moed het mij kostte om dit op een volwassen manier te bespreken toentertijd en wat voor een effect het de jaren erna heeft gehad.

Afijn, ik moest dus niveau 2 doen. Nou, ik wilde hiervoor niet 5 dagen naar school, want uit mijn neus vreten kan altijd nog. Ik besloot een BBL te gaan doen. De beste keuze ooit. Ik haalde hetzelfde diploma, kreeg betaald, kreeg (erg veel) praktijkervaring (internationaal). Dit heb ik gedaan voor niveau 2 en 3. Ik was lasser/fitter. Deze job vind ik tot op de dag van vandaag nog steeds leuk en mag nog steeds graag werken. Ik mocht op mijn 20e af en toe een project opzichten in de workshop. Leuk, maar mijn ideeën en tips werden afgedaan als onnodig. Terwijl ik, als jonge vent, vol (goede) ideeën zit en zat. Efficiënter de workshop inrichten etc.... Verder dan af en toe onofficieel (lees: toch geen certificaat of financiële compensatie) zat er niet in - dat voelde ik daar. Dit was dus ook echt het moment waarop ik voelde "ik dien nu een keuze te maken die de rest van mijn leven beinvloedt. De enige die hier momenteel de regie over heeft, ben ikzelf"

Toen heb ik een moeilijke, maar beste keuze ooit gemaakt. Ik ben gaan leren voor de 21+ toelatingstoets op het HBO en dik gehaald. Op kamers, geen inkomen meer zoals toen, maar wat een leven zeg. Ik heb toen HBO TBK gedaan, dat is zeker niet de makkelijkste, maar ik heb de eerste 2,5 jaar nog lekker 30 uur kunnen werken bij een prachtige bijbaan als fietskoerier. Ik ben begonnen met wielrennen wat ik uiteindelijk tot en met vorig jaar op profniveau heb kunnen bereiken.

Vorig jaar met de pre-MSc gestard en aanstaande september start ik Technology of Operations Management en Supply Chain Management, duaal. Ik heb een prachtige Amerikaanse vriendin die in augustus haar PhD afrondt. Het leven lacht me toe en ik geniet er van. Dus nog 18 maanden studeren, en daarna naar de States om iets op te bouwen.

Als ik het zelf zo teruglees, heb ik veel meegemaakt voor een 26 jarige jongen. Ik moet zeggen dat dit alles mij gemaakt heeft tot wie ik nu ben (duhh) en ik daar dankbaar voor ben. Ik kan volwassen keuzes maken en weet hoe het is om onderaan te moeten staan en beginnen. Het maakt me dan ook geen reet uit dat ik pas op mijn 28e mijn carrière lanceer. Ik heb een backpack vol waardevolle ervaringen – al zeg ik het zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 16:22
Ik zal het kort houden, maar mijn tip is hou het gewoon bij. Heb zelf het volgende traject gevolgd: HBO, Pre-MSc, MSc. Zeker tijdens de pre-master kan het tempo behoorlijk oplopen en niets is vervelender dan dat je achter gaat lopen, het lijkt dat al snel dat het niet meer in te halen is. De manier van denken is wellicht iets anders dan op het HBO, maar dit vond ik persoonlijk niet eens de grootste valkuil. Ook het engels wen je snel aan. In mijn geval (Tilburg University) was wel een engels certificaat noodzakelijk om uiteindelijk aan de daadwerkelijke master te beginnen. Mijn tip is wel om hier een paar oefententamens van te maken, want het tempo bij de daadwerkelijke toets (in mijn geval de TOEFL) lag toch behoorlijk hoog, ondanks dat ik behoorlijk goed was in engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
infidel011 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:54:
Ik zal het kort houden, maar mijn tip is hou het gewoon bij. Heb zelf het volgende traject gevolgd: HBO, Pre-MSc, MSc. Zeker tijdens de pre-master kan het tempo behoorlijk oplopen en niets is vervelender dan dat je achter gaat lopen, het lijkt dat al snel dat het niet meer in te halen is. De manier van denken is wellicht iets anders dan op het HBO, maar dit vond ik persoonlijk niet eens de grootste valkuil. Ook het engels wen je snel aan. In mijn geval (Tilburg University) was wel een engels certificaat noodzakelijk om uiteindelijk aan de daadwerkelijke master te beginnen. Mijn tip is wel om hier een paar oefententamens van te maken, want het tempo bij de daadwerkelijke toets (in mijn geval de TOEFL) lag toch behoorlijk hoog, ondanks dat ik behoorlijk goed was in engels.
Interessant om te horen! Zou je het ook aanraden? Vanuit HBO nog een Msc doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:52
MaStar schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:44:
[...]

Wat was voor jou (en anderen) de motivatie om steeds maar door te gaan? Meer kansen? Leuk om te leren?
Toen ik mijn mbo had afgerond, had ik het gevoel dat er meer was. Dus ben ik ik begonnen met de bachelor bedrijfseconomie op het hbo. Dit was het niet helemaal voor mij aangezien de opleiding te breed was. Te veel vakken met te weinig diepgang. In het eerste jaar kon ik nog switchen naar een andere financiële opleiding. Door een gastcollege van een accountant destijds ben ik geïnteresseerd geraakt in het accountancy beroep. Dus ik ben geswitcht naar de opleiding hbo accountancy.

In de accountancy wereld wordt er van je verwacht dat je door blijft studeren en ontwikkelen. Als ik gekozen had om te gaan werken na mijn hbo, zou ik ook moeten doorstuderen maar dan in deeltijd. Aangezien voltijd studie toch iets makkelijker is (geen werk er naast), heb ik daarvoor gekozen. Dus zodoende terecht gekomen op de universiteit.

Na het afronden van mijn master (waarschijnlijk volgend jaar) ga ik werken en moet ik een post-master volgen van 2 jaar. Daarnaast nog een praktijkstage van ongeveer 3 jaar. En dan ben ik Register Accountant :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Dank voor alle tips en info. Ik ga de komende week mijn beslissing nemen. Ondanks forse investering in geld en tijd, dat is wel een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Update

Ingeschreven voor de Pre-Master vanaf september. Dat gaat een aardige uitdaging worden, met name ook Engels en Wiskunde.

Ik ga vanaf nu alleen nog maar Engels lezen en ook luisterboeken. Nog meer tips of tricks ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:09
MaStar schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:25:
Update

Ingeschreven voor de Pre-Master vanaf september. Dat gaat een aardige uitdaging worden, met name ook Engels en Wiskunde.

Ik ga vanaf nu alleen nog maar Engels lezen en ook luisterboeken. Nog meer tips of tricks ? :)
Goed bezig. *O*

Let wel op dat academisch Engels iets totaal anders is dan een krantenartikel in het Engels. Weet niet of het taalgebruik in een luisterbroek je daar ook enigszins op gaat voorbereiden.

Zodra je de syllabus van de opleiding krijgt kan je een aantal artikelen opzoeken en alvast lezen. Kan je gewend raken aan de taal. Daarnaast kan je zoeken op informatie over 'reading/writing academic English'.

Vooral met het correct lezen/analyseren van een academische Engelse tekst ga je jezelf ook veel tijd besparen. Kort voorbeeld: https://www.coursera.org/.../reading-strategies-8I133

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Panini schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:41:
[...]

Goed bezig. *O*

Let wel op dat academisch Engels iets totaal anders is dan een krantenartikel in het Engels. Weet niet of het taalgebruik in een luisterbroek je daar ook enigszins op gaat voorbereiden.
Thanks voor de link!

Top. Ik oriënteer me ook op een native- Engelse mentor - om wekelijks gewoon een uurtje echt Engels mee te spreken - gebaseerd op artikelen en daar ook in te groeien.

Meer tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:10

g0tanks

Moderator CSA
MaStar schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:51:
[...]

Thanks voor de link!

Top. Ik oriënteer me ook op een native- Engelse mentor - om wekelijks gewoon een uurtje echt Engels mee te spreken - gebaseerd op artikelen en daar ook in te groeien.

Meer tips?
Ik weet niet hoe effectief het is, maar af en toe kom ik wel eens de website https://www.italki.com/teachers/english? tegen. Op die website vind je leraren over de hele wereld waarmee je videocalls kan boeken om een bepaalde taal te leren. Het is 1-op-1 en daardoor ook vrij prijzig afhankelijk van de taal en het niveau van de leraar.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
g0tanks schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:57:
[...]

Ik weet niet hoe effectief het is, maar af en toe kom ik wel eens de website https://www.italki.com/teachers/english? tegen. Op die website vind je leraren over de hele wereld waarmee je videocalls kan boeken om een bepaalde taal te leren. Het is 1-op-1 en daardoor ook vrij prijzig afhankelijk van de taal en het niveau van de leraar.
Daar zit ik aan te denken inderdaad. 2 uurtjes per week bijvoorbeeld.
Zou het helpen voor een Engelstalige Master of rol je daar sowieso wel in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:10

g0tanks

Moderator CSA
MaStar schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:15:
[...]

Daar zit ik aan te denken inderdaad. 2 uurtjes per week bijvoorbeeld.
Zou het helpen voor een Engelstalige Master of rol je daar sowieso wel in?
Moeilijk te zeggen omdat ik er zelf nooit moeite mee heb gehad.

Wellicht is het een idee om een bedrijfskundestudieboek te bekijken zodat je een beetje kan peilen? Ik heb ooit een premaster bedrijfskunde gedaan en kreeg bijvoorbeeld bij Corporate Finance dit boek: https://www.bol.com/nl/p/...finance/1001004010920631/

Je zou ook een gratis hoorcollege bedrijfskunde kunnen opzoeken op https://www.coursera.org/...business%20adminstration&

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Dit boek in ieder geval gekocht :

https://personalmba.com/

400 pagina's Engelse business lecture om een beetje in te komen.

Ben zeer benieuwd. Tips welkom overigens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
[...]

Thanks voor de link!

Meer tips?
Denk dat je goed op weg bent. Zou ook sterk inzetten op het leren analyseren van de academische teksten, vergeet dat niet. Dan kan je soms weg komen met een wat mindere beheersing van de Engelse taal. En het maakt het leven voor jezelf zoveel makkelijker tijdens het studeren (lees: tijdbesparend).

Aangezien je master volledig in het Engels zal zijn zullen al je essays dat ook moeten zijn denk ik. Weer een totaal andere vaardigheid dan het kunnen lezen en interpreteren van academisch Engels. Veel universiteiten hebben een language center, waarbij ze vaak voor weinig een cursus hierin aanbieden. Voorbeeld van mijn oude uni: https://www.eur.nl/cursus/academic-writing-bama.

Tevens zijn er vaak ook cursussen Engels die handig kunnen zijn: https://www.eur.nl/cursus/engels-b21-upper-intermediate-1

[ Voor 12% gewijzigd door Panini op 28-07-2020 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandaX
  • Laatst online: 22:49

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Update

Doe je best om gemotiveerd te blijven tijdens de pre-master. Dit pakket bestaat meestal uit de taaiste, droogste en saaiste vaardigheden- en methodenvakken van 3 jaar wo-bachelor, die worden samengepropt in een (half) jaar pre-master. De inhoudelijke vakken waarvoor je de studie daadwerkelijk gekozen hebt, komen waarschijnlijk pas in de master aan bod. Tip: als je de ruimte hebt voor keuze-vakken tijdens de pre-master kies dan voor de vakinhoudelijke cursussen om het leuk en luchtig te houden (tenzij je enorm blij wordt van nog meer statistiek, wetenschapsfilosofie en wiskunde natuurlijk) ;)

Belangrijk is ook dat jij met een hbo- en werkachtergrond andere, maar even waardevolle skills en werkmethoden hebt dan de wo-bachelorstudent. Dit kan tot onbegrip leiden van beide kanten, maar als je het goed weet te managen kom je tot de beste resultaten in groepsopdrachten.

De belangrijkste tip; zorg dat je er plezier in houdt en dat je (zeker na je pre-master, maar ook tijdens waarschijnlijk al wel) héél veel vrijheid hebt tijdens je studie om het in te vullen hoe jij het wilt en je deze ruimte ook gewoon moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Update

Gaaf! Ik heb me ook ingeschreven voor de premaster Bedrijfskunde aan de UVA per september. Ik lees daarom stiekem mee in dit topic ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Thanks voor de link!

Meer tips?
Er niet te moeilijk over denken. En ik denk dus dat inderdaad een boek lezen in het Engels waarbij je de basis termen in je vakgebied in het Engels leert wel nuttig is. Niet dat het bij het eerste vak over revenue gaat en je geen flauw idee hebt wat dat betekend.

Dat gezegd hebbende, als iemand met een technische achtergrond, dus het kan anders zijn bij bedrijfskunde, maar veruit het belangrijkste is dat je leesbaar Engels kan schrijven en verstaanbaar Engels kan spreken. En niet of het 'academisch' Engels is of niet. Sowieso zal een docent bij corrigeren van een verslag zeer waarschijnlijk drukker zijn met lidwoorden toe te voegen bij de Chinese student dan jou erop te wijzen dat je geen don't moet gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panini
Sissors schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:21:
[...]

Er niet te moeilijk over denken. En ik denk dus dat inderdaad een boek lezen in het Engels waarbij je de basis termen in je vakgebied in het Engels leert wel nuttig is. Niet dat het bij het eerste vak over revenue gaat en je geen flauw idee hebt wat dat betekend.

Dat gezegd hebbende, als iemand met een technische achtergrond, dus het kan anders zijn bij bedrijfskunde, maar veruit het belangrijkste is dat je leesbaar Engels kan schrijven en verstaanbaar Engels kan spreken. En niet of het 'academisch' Engels is of niet. Sowieso zal een docent bij corrigeren van een verslag zeer waarschijnlijk drukker zijn met lidwoorden toe te voegen bij de Chinese student dan jou erop te wijzen dat je geen don't moet gebruiken.
Werkelijk? Universitaire docenten zij hier echt niet meer mee bezig. Die gaan ervan uit dat je een goed samenhangend verhaal kan schrijven met een logische opbouw en een duidelijk uitleg van je argumenten.

Geneuzel over lidwoordjes en 'leesbaar' Engels schrijven is niet waar je mee bezig bent op een universitaire master. Dat moet dan gewoon al in orde zijn, en op een bepaald niveau zitten. Daarvoor heb je de middelbare school periode en je bachelor jaren gehad. Wij hadden bijvoorbeeld tijdens de bachelor al de stelregel: meer dan 5 fouten per pagina = de facto een onvoldoende. Dus dan zorg je er wel voor dat dit al in orde is.

Van een master student mag je echt wel meer verwachten vaak. Het is uiteindelijk de hoogste graad die reguliere studenten in het onderwijs kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Panini schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:06:
[...]

Werkelijk? Universitaire docenten zij hier echt niet meer mee bezig. Die gaan ervan uit dat je een goed samenhangend verhaal kan schrijven met een logische opbouw en een duidelijk uitleg van je argumenten.

Geneuzel over lidwoordjes en 'leesbaar' Engels schrijven is niet waar je mee bezig bent op een universitaire master. Dat moet dan gewoon al in orde zijn, en op een bepaald niveau zitten. Daarvoor heb je de middelbare school periode en je bachelor jaren gehad. Wij hadden bijvoorbeeld tijdens de bachelor al de stelregel: meer dan 5 fouten per pagina = de facto een onvoldoende. Dus dan zorg je er wel voor dat dit al in orde is.

Van een master student mag je echt wel meer verwachten vaak. Het is uiteindelijk de hoogste graad die reguliere studenten in het onderwijs kunnen halen.
Zelf kom ik dus uit een technische studie, dus misschien is het daar anders, maar bij zaken waar meerdere iteraties overheen gaan (eg een master thesis) is bij ons een docent daar wel mee bezig. Ook bij de gemiddelde PhD'er uit China missen er nog wel een hele hoop lidwoorden hoor. De één is uiteraard beter erin dan de ander, maar het is niet bepaald iets wat ik uit mijn duim zuig.

En ja, ze zullen er wel vanuit gaan dat je niet alles vanuit de 'ik' vorm schrijft, maar ook dat heb je snel genoeg door en is niet iets waar TS zich zorgen over hoeft te maken. (En niet anders in het Nederlands als je een verslag op een beetje opleiding schrijft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Leuk om dit te lezen @MaStar! Ik heb zelf in eenzelfde situatie gezeten, weliswaar studeerde ik in juli 2015 af van het HBO en ben ik begonnen met werken bij mijn stagebedrijf (grote corporate), waarna ik in september 2016 aan de Premaster begon aan UvA.
Mijn Premaster (en Master) waren niet in het Engels, dus wat dat betreft kan ik je geen tips geven. Wel qua deeltijd Master naast je werk.

Toen ik begon in september 2016, bleef ik voltijd erbij werken en nam ik af en toe vakantie op tijdens colleges en voor tentamens. Dit werkte op zich wel, maar dat komt omdat ik een flexibele werkgever had. Wat niet werkte, was mijn inzet: ik zat nog te veel met mijn HBO tijd in het hoofd en studeerde ook op die manier. Dit was erg fout; het verschil in denken is echt gigantisch. Op WO wordt van je verwacht dat je een situatie analyseert en je eigen mening erop los laat. Plus altijd verder denken (dan je neus lang is).

Dit had ik iets te laat door en daardoor haalde ik 3 (!) van mijn 5 Premaster vakken niet. Van de 29 ECTS had ik er maar 11 gehaald; 1 vak van 5 ECTS en 1 vak van 6 ECTS. Toevallig waren dit ook mijn laatste 2 vakken... Ook met een mooi cijfer gehaald (7 en 8.5) - toen pas had ik door hoe ik moest leren: ELKE week aan de slag met de stof en werkcollege opgaven, samenvattingen maken en overige literatuur lezen. Vervolgens dit proberen te herhalen en zo steeds verder te komen met de stof voor het tentamen.

In het herkansingsjaar van de Premaster de resterende 3 vakken op die manier gehaald met gemiddeld een 7.5.

In de Master (begonnen per september 2018) mij gericht op zo rond de 24 ECTS, uiteindelijk heb ik die ook behaald. Ook per september 2019 begonnen aan de overige 4 vakken (24 ECTS, zodat de scriptie van 12 ECTS overblijft). 3 vakken hiervan gehaald, nu bezig met de scriptie en per september 2020 het allerlaatste vak ter waarde van 6 ECTS.

Ik heb er dus meer dan 4 jaar over gedaan, voor maar 99 studiepunten. Over het HBO heb ik 4 jaar gedaan en maar liefst 240 studiepunten behaald. Nou weet ik niet of dit nou echt aan mij ligt, maar het toont het niveau verschil maar aan, plus het feit dat ik er nog bij werkte en een jobswitch in juli 2019 heb gehad.

Als jij je persoonlijk leven op een lager pitje kan zetten in de avond en zeker wel 1 dag in het weekend, dan zie ik je zo slagen! Verwacht echter niet dat het makkelijk gaat worden; het is taai - je bent er 10 jaar uitgeweest en je werkt veelal met jonge(re) mensen die waarschijnlijk een Bachelor op WO achter de rug hebben en vaker de discussie aangaan met de docent c.q. professor. Dat was voor mij ook een wereld van verschil, vergeleken met de HBO'ers waar ik eerst bij in de klas zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
JDFS schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:20:
Als jij je persoonlijk leven op een lager pitje kan zetten in de avond en zeker wel 1 dag in het weekend, dan zie ik je zo slagen! Verwacht echter niet dat het makkelijk gaat worden; het is taai - je bent er 10 jaar uitgeweest en je werkt veelal met jonge(re) mensen die waarschijnlijk een Bachelor op WO achter de rug hebben en vaker de discussie aangaan met de docent c.q. professor. Dat was voor mij ook een wereld van verschil, vergeleken met de HBO'ers waar ik eerst bij in de klas zat.
Interessant en dank voor je post!

Ik kan minimaal 1 weekend dag en elke avond vrijmaken, qua tijd ben ik dus flexibel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4vocado
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-05 23:45
imho, HBO -> WO kan een stuk beter zijn dan WO Bachelor -> WO Master. Vooral nu je ook een hoop jaren ervaring hebt zul je waarschijnlijk veel dingen in de Master kunnen relateren met je eigen ervaring in de praktijk.
Dat je geen vragen/discussie zal hebben met je docent/professor is denk ik met jouw ervaring ook niet van toepassing. Om eerlijk te zijn heeft dit ook niks te maken met vooropleiding. Ik ken zat HBO'ers die met hun bachelor alleen al een beter inzicht hadden dan WO Master afgestudeerden. Het hangt allemaal af van de persoon.

Goed dat je het in ieder geval doet, MaStar. Mijn tip is: probeer zo min mogelijk achter te lopen met de stof. Je hebt bij HBO misschien vakantie gehad voor je toetsweek of in ieder geval nog wat tijd gehad om dingen af te ronden. Dat zul je op WO niet hebben (je hebt alleen een kerstvakantie).

Oh, je zult tijdens groepswerk natuurlijk alweer personen tegenkomen die niks uitvoeren, maar dat kon je natuurlijk wel verwachten.

Mijn laatste, maar vooral belangrijkste tip is: geniet ervan.

Succes!

[ Voor 7% gewijzigd door 4vocado op 29-07-2020 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
4vocado schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 00:57:
imho, HBO -> WO kan een stuk beter zijn dan WO Bachelor -> WO Master. Vooral nu je ook een hoop jaren ervaring hebt zul je waarschijnlijk veel dingen in de Master kunnen relateren met je eigen ervaring in de praktijk.
Dat is zeker zo. Aan de andere kant krijg je in de Pre-Master vakken als Business Research en Statistics (Engels) wat natuurlijk wel helemaal nieuw en best ingewikkeld is. Die vakken heb ik nooit gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brambulance2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-04 10:14
al eerder voorbij zien komen - maar ga alsjeblieft wetenschappelijke artikelen lezen!

Bijvoorbeeld via scholar.google.com, of wanneer je je inlog gegevens van de uni hebt via https://www.emerald.com/. Dit zijn de teksten waar je met 100% aandacht doorheen moet gaan, maar daarmee er ook voor zorgen dat al het andere een peulenschilletje wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Brambulance2 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:22:
al eerder voorbij zien komen - maar ga alsjeblieft wetenschappelijke artikelen lezen!

Bijvoorbeeld via scholar.google.com, of wanneer je je inlog gegevens van de uni hebt via https://www.emerald.com/. Dit zijn de teksten waar je met 100% aandacht doorheen moet gaan, maar daarmee er ook voor zorgen dat al het andere een peulenschilletje wordt ;)
Goede tip - en inmiddels mee begonnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
4vocado schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 00:57:
Dit verwacht ik wel in de Master zelf, maar juist in de Pre-Master ga je eerst veel leren over het doen van onderzoek / research en statistiek. Daar zit natuurlijk de uitdaging.

O.a. de quantitative and statistical methods

[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 25-08-2020 20:34 ]

Pagina: 1