3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik heb gekozen voor een "tuinpaviljoen" ipv zonnescherm.
Die staat tegen het huis aan, met inschuifbaar dak.
Kostte EUR 400 (4x3 meter)
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Waarbij ik mij dan niet kan onttrekken aan het idee dat je hard veel marge betaalt bij de duurdere producten...Hackus schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:29:
Afwerking, uiterlijk, gebruikt materiaal/degelijkheid.
Ik zat al te kijken naar hetzelfde maar dan met waterdichte lamellen maar mijn vrouw twijfelt daar erg over.GarBaGe schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:32:
Ik had iets vergelijkbaars.
Ik heb gekozen voor een "tuinpaviljoen" ipv zonnescherm.
Die staat tegen het huis aan, met inschuifbaar dak.
Kostte EUR 400 (4x3 meter)
[ Voor 26% gewijzigd door JT op 25-06-2020 13:34 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Uiteraard staat een hoge prijs ook niet altijd garant voor kwalitatieve spullen, daarnaast hoeft goedkoop ook zeker niet altijd slecht te betekenen... wat spreek ik mijzelf toch weer lekker tegen
Eerst goed onderzoek doen maar welke merken en materialen het goed doen... gerenommeerde merken zijn dit vaak om een reden. Als je dat een beetje helder hebt is het tijd om naar prijzen te kijken.
Nou ja, dat is juist het punt, ik kan er weinig over vinden behalve een paar N=1 tekstjes. Ook over de allergoedkoopste vind ik weinig negatiefs. En ik vind het helemaal prima om 1400 ipv 1000 uit te geven voor een elektrisch scherm voor betere kwaliteit maar als ik 2500 uit ga geven, tja dat is toch 2,5 keer zoveel. Dan wil ik weten waar dat in gaat zitten Daarvoor kan ik ook over 10 jaar nog een scherm op laten hangen.MicGlou schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:38:
Met dergelijke producten gaat de vuistregel "goedkoop = duurkoop" in de meeste gevallen wel op... de meerprijs zit meestal in de kwaliteit van de spullen die je koopt.
Uiteraard staat een hoge prijs ook niet altijd garant voor kwalitatieve spullen, daarnaast hoeft goedkoop ook zeker niet altijd slecht te betekenen... wat spreek ik mijzelf toch weer lekker tegen
Eerst goed onderzoek doen maar welke merken en materialen het goed doen... gerenommeerde merken zijn dit vaak om een reden. Als je dat een beetje helder hebt is het tijd om naar prijzen te kijken.
Ecodan warmtepomp
Helemaal gelijk, dat zijn de overwegingen die je moet maken... het is en blijft een kosten baten plaatje. Maar dan nog, onderzoek doen kan je ook door vrijblijvende offertes aan te vragen, duidelijk over garanties e.d. Welke merken hebben de winkels etc etc.JT schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:00:
[...]
Nou ja, dat is juist het punt, ik kan er weinig over vinden behalve een paar N=1 tekstjes. Ook over de allergoedkoopste vind ik weinig negatiefs. En ik vind het helemaal prima om 1400 ipv 1000 uit te geven voor een elektrisch scherm voor betere kwaliteit maar als ik 2500 uit ga geven, tja dat is toch 2,5 keer zoveel. Dan wil ik weten waar dat in gaat zitten Daarvoor kan ik ook over 10 jaar nog een scherm op laten hangen.
Is dat zo ?JT schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:34:
Waarbij ik mij dan niet kan onttrekken aan het idee dat je hard veel marge betaalt bij de duurdere producten...
Duurdere producten zijn vaak ook gelijk gebruiksvriendelijker. Als je dezelfde opties kiest, zal het door jou genoemde 'heel veel' marge ook meevallen. Wat je er meer voor over hebt, is aan je zelf. Denk niet dat een forumlid je kan overtuigen via een topic. Vaak is het beter om zelf te gaan kijken.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
MicGlou schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:11:
[...]
Helemaal gelijk, dat zijn de overwegingen die je moet maken... het is en blijft een kosten baten plaatje. Maar dan nog, onderzoek doen kan je ook door vrijblijvende offertes aan te vragen, duidelijk over garanties e.d. Welke merken hebben de winkels etc etc.
Ben al in winkels gekeken en heb thuis schermen vergeleken en het is mij nog niet geheel helder, daarom dit topic. Misschien schat ik het stukje marge wel fout in en is het gebruikte aluminium en dikker doek bij een scherm van 2500 euro inderdaad qua kosten voor de fabrikant wel 700-800 euro duurder. Maar ik sluit ook niet uit dat ik wellicht iets over het hoofd zag/zie en daarom ben ik benieuwd naar jullie inputHackus schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:16:
[...]
Is dat zo ?
Duurdere producten zijn vaak ook gelijk gebruiksvriendelijker. Als je dezelfde opties kiest, zal het door jou genoemde 'heel veel' marge ook meevallen. Wat je er meer voor over hebt, is aan je zelf. Denk niet dat een forumlid je kan overtuigen via een topic. Vaak is het beter om zelf te gaan kijken.
Ecodan warmtepomp
Een knikarmscherm of een screen? Of wat anders?
Voor screens wil je een ritsscreen om windgeluid te voorkomen en uiteraard heeft bediening ook een kostenpost.
Knikarmschermen moeten ook wel tegen een stootje kunnen met windvlagen en juist bevestigt worden. Liever kwaliteit dan straks het scherm met baksteen en al op de grond.
Bediening:
Handmatig
Electrisch met alleen fysieke schakelaar
Electrisch met afstandsbediening RTS
Electrisch met afstandsbediening IO
in volgorde van kosten.
[ Voor 18% gewijzigd door Hann1BaL op 25-06-2020 14:44 ]
Dit dus. Dat zul je alleen niet exact terug kunnen vinden, dat zal een samenhang zijn van meerdere factoren waaronder reviews, is het gebruikte materiaal het beste wat er bestaat (gouden standaard), is de elektronica betrouwbaar, garantie, ervaringen, etc etc.Hackus schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:29:
Afwerking, uiterlijk, gebruikt materiaal/degelijkheid.
Maar vervang zonnescherm door de meeste andere willekeurige producten, en hetzelfde gaat op. Goedkoop is duurkoop.
[ Voor 12% gewijzigd door Zaphara op 25-06-2020 15:07 ]
Gaat om een knikarmscherm inderdaad. En in de TS stipte ik de bediening ook aan, ook als je die uit de vergelijking haalt blijven er grote verschillen.Hann1BaL schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:42:toon volledige bericht
Wat voor zonnescherm kijk je naar? Want dat is mij niet duidelijk (of daar heb ik overheen gelezen.)
Een knikarmscherm of een screen? Of wat anders?
Voor screens wil je een ritsscreen om windgeluid te voorkomen en uiteraard heeft bediening ook een kostenpost.
Knikarmschermen moeten ook wel tegen een stootje kunnen met windvlagen en juist bevestigt worden. Liever kwaliteit dan straks het scherm met baksteen en al op de grond.
Bediening:
Handmatig
Electrisch met alleen fysieke schakelaar
Electrisch met afstandsbediening RTS
Electrisch met afstandsbediening IO
in volgorde van kosten.
Ik ben daar wel kritisch in. Bij het kopen van een badmeubel bijvoorbeeld konden meerdere badkamerwinkels mij niet vertellen waarom ik voor een badkamermeubel in de bouwmarkt 700 euro betaal en bij hun 1400 euro, anders dan design en hang en sluitwerk. Als je het vergelijkt met de allergoedkoopste meubels dan komt daar ook nog dikte van materiaal bij. Niemand kan het me vertellen. Dus heb ik een designmeubel in de bouwmarkt gehaald.Zaphara schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:07:
[...]
Dit dus. Dat zul je alleen niet exact terug kunnen vinden, dat zal een samenhang zijn van meerdere factoren waaronder reviews, is het gebruikte materiaal het beste wat er bestaat (gouden standaard), is de elektronica betrouwbaar, garantie, ervaringen, etc etc.
Maar vervang zonnescherm door de meeste andere willekeurige producten, en hetzelfde gaat op. Goedkoop is duurkoop.
Een auto daarintegen, als je een Ford Fiesta naast een Focus zet, je gaat erin zitten, kijkt naar de ruimte, voelt het rijgedrag, dan is het overduidelijk wat je meer krijgt voor de meerprijs. Dat heb ik graag duidelijk
Ecodan warmtepomp
Dit hebben ze sinds 3 jaar bij onze stamkroeg.JT schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:34:
[...]
Ik zat al te kijken naar hetzelfde maar dan met waterdichte lamellen maar mijn vrouw twijfelt daar erg over.
Ideaal! Je kan met het dak dicht gewoon eronder in de regen zitten, of je loungeset laten staan.
De profielen zijn zo gevormd dat het regenwater goed afgevoerd wordt.
Met de lamellen open kun je ze zo stellen dat er geen zon binnen komt maar wel luchtcirculatie is waardoor het koeler is dan onder een zonnescherm.
Een zonnescherm houd warmte vast.
En zij hebben er terrasverwarming onder en kunnen in de winter de zijkanten dichtzetten waardoor je in de nazomer ook lekker buiten kan zitten/staan.
Het is een hele mooie hybride tussen zonnescherm tuinpaviljoen en overkapping.
Ingebouwde verlichting is ook mogelijk.
Helaas zijn ze aardig aan de prijs.
Praxis heeft een redelijk ok geprijsd handmatig model. Het lijkt mij ideaal precies om de redenen die jij aangeeft. Mijn vrouw is echter bang dat als je hem dicht laat ter bescherming van je loungeset waar je dan lekker je kussens open en bloot op kan laten leggen, het erg veel licht weg haalt uit de woning. En ze wil die palen niet in de tuin. Bij de muur geen probleem, verderop is ze bang dat het erg vol wordt met wat we in de tuin willen. Ik denk dat het wel meevalt en ook met het licht zou ik het erop wagen. Ideaal systeem. Maar goed, beetje off topicFRANQ schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:03:toon volledige bericht
[...]
Dit hebben ze sinds 3 jaar bij onze stamkroeg.
Ideaal! Je kan met het dak dicht gewoon eronder in de regen zitten, of je loungeset laten staan.
De profielen zijn zo gevormd dat het regenwater goed afgevoerd wordt.
Met de lamellen open kun je ze zo stellen dat er geen zon binnen komt maar wel luchtcirculatie is waardoor het koeler is dan onder een zonnescherm.
Een zonnescherm houd warmte vast.
En zij hebben er terrasverwarming onder en kunnen in de winter de zijkanten dichtzetten waardoor je in de nazomer ook lekker buiten kan zitten/staan.
Het is een hele mooie hybride tussen zonnescherm tuinpaviljoen en overkapping.
Ingebouwde verlichting is ook mogelijk.
Helaas zijn ze aardig aan de prijs.
Ecodan warmtepomp
Nope. Ik ben erg druk, helaas komt er erg veel op mij neer door omstandigheden en aangezien we halverwege september pas in het huis gaan is het belang ervan minder. Dus even vooruit geschoven. Ik neig nog wel naar zo een lamellendak.Torgo schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:01:
@JT , Heb je een keus gemaakt en zo ja, wat is het geworden en waarom?
Ecodan warmtepomp
Bij mij is er twee weken geleden een Rainbow zonnescherm opgehangen, 5x3, elektrisch somfy io met windsensor, gesloten cassette.JT schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:26:
Er zit best wat prijsverschil in zonneschermen met dezelfde specificaties. Nu ben ik op zoek naar, waarom zou ik meer geld uitgeven? Een aantal dingen:Zit het prijsverschil hem nu puur in bovenstaande punten (los van de aansturing)? Ik wil best meer uitgeven als ik er wat voor terugkrijg, wie kan hier iets over zeggen?
- Aansturing, handmatig, elektrisch huismerk of een luxe merk a la Somfy scheelt natuurlijk. Maar zelfs als je dit weghaalt in de vergelijkingen dan is het goedkoopste scherm voor 5x3 meter 700 euro, het duurste dik over de 2500 euro
- Afwerking/uiterlijk, de goedkoopste ziet er ook duidelijk goedkoper uit. Kleuropties al dan niet in het doek kosten ook geld.
- Open, half open of dichte cassette, er wordt gesproken over betere bescherming maar als ik naar het zonnescherm in ons huidig huis kijk vraag ik me af of dit niet meer vooral theoretisch zo is?
- Kan me voorstellen dat er wellicht in doek nog verschil zit
- Duurdere zonneschermen hebben meer kabels door de armen lopen, gaat dat over de windvastheid? Wat maakt het anders voor verschil?
Kosten 2k inc. ophangen (chemisch verankerd) en 5j garantie
Voor mij is het een investering voor de komende 12,5 a 15 jaar.
Ik heb gekeken naar prijs/ kwaliteit, gebruiksgemak, levensduur en garantie.
Prijs/ kwaliteit, dit merk en type viel in de middenmoot. Ik wou een gesloten cassette, half-open cassette zijn goedkoper, maar qua bescherming vind ik dit beter,
Gebruikersgemak, hier betaal je extra voor. Gezien de uitval wou ik elektrisch, hiervoor een slinger gehad. Somfy staat gewoon goed aangeschreven qua motors. Windsensor was extra optie, maar hierdoor hoef ik minder rekening te houden met windvastheid, scherm gaat tenslotte automatisch in bij windkracht 3.
Levensduur, valt samen met prijs/kwaliteit, maar zo scherm gaat ongeveer 12,5 a 15 jaar mee
Garantie, 5 jaar is prima
Qua uiterlijk was er genoeg keuze.
Je kan zoeken op onderdelen voor reparatie.
Die vertellen een hoop over de kwaliteit van de constructie.
Je ziet ook bij 'dure'merken de stomste besparingen die je goud geld gaan kosten.