Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Video cache om Netflix te cachen

Pagina: 1
Acties:

• Multispeed
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11-06 10:49

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Ik ben aan het kijken om netflix te cachen. En nu weet ik dat alleen het begrip netflix gebruiken erg groot is, dus even wat meer uitleg.

Het is niet de bedoeling dat compleet netflix gecached gaat worden. Maar als er maandelijks een flink percentage aanvragen van bijvoorbeeld netflix en andere videobronnen lokaal afgehandeld kunnen worden in plaats van elke request het internet op te sturen zou dat al enorme winst zijn.

Het gaat hier om een groot recreatiepark met duizenden bezoekers in huisjes, stacaravans, caravans en tenten. Lastig snel internet te krijgen (lees er moet glas heen gegraven worden) en daarna nog de kosten voor de diensten over het glas.

Ik probeer meer manieren te zoeken om eventueel geen extra internetlijnen aan te hoeven vragen en of ze in de positie komen dat ze 10 duizenden euro's moeten uitgeven aan graafwerkzaamheden en daarna de abonnement kosten voor de glasdiensten.

Als ik zoek lees ik in de periode 2014-2016 aan aantal initiatieven die iets claimen te hebben, zoals aterlo nightshift. Maar ik kan niet vinden of dat nog steeds werkt en ik zie ook niet dat aterlo nightshift daadwerkelijk ook netflix kan cachen.

Ik heb ook zitten kijken naar producten als Squid of Varnish maar ook daar kan ik niet echt eenduidig antwoord vinden of iemand dit goed werkend heeft gekregen. Mijn vermoeden is dat sinds Netflix met Open-Connect is gekomen dat bestaande cache oplossingen niet meer werken.

Zoals jullie wellicht begrijpen wil ik dit graag uitzoeken, dus ik denk ik stel de vraag hier eens na mijn eerste zoektocht op internet.

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

• Nederviking
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 06-08-2020
Ik kan me niet voorstellen dat dit kan zonder tussenkomst van Netflix zelf die hier iets voor aanbied eerlijk gezegd.

Ik zou er als uitgever wel een mening over hebben dat je zomaar ergens een cache ofwel lokaal duplicaat van auteursrechtelijke content kan parkeren op eigen beweging.
Het verkeer lijkt me verder ook versleuteld dus sowieso erg moeilijk tussen te komen.

Al met al denk ik dat je het gewoon moet blokkeren als je geen deftige internet verbinding kan krijgen daar en actief mensen moet aansporen om gewoon thuis content te downloaden/offline beschikbaar maken die ze willen consumeren.

[Voor 36% gewijzigd door Nederviking op 25-06-2020 12:44]

• markisoke
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12:41
Nederviking schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:38:
Ik kan me niet voorstellen dat dit kan zonder tussenkomst van Netflix zelf die hier iets voor aanbied eerlijk gezegd.

Ik zou er als uitgever wel een mening over hebben dat je zomaar ergens een cache ofwel lokaal duplicaat van auteursrechtelijke content kan parkeren op eigen beweging.
Klopt, voor Netflix dien je je aan te melden bij https://openconnect.netflix.com/en/
Maar ik betwijfel dat dit voor een vakantiepark rendabel is.

Houd er ook rekening mee dat je voor een oplossing als deze vele TB's aan storage nodig hebt.

• wifikabelhuren
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 24-03 10:34
netflix blokkeren, mensen adviseren om content van te voren te downloaden van netflix.
wifi blokkeren als men toch de regels niet naleeft

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Nederviking schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:38:

Het verkeer lijkt me verder ook versleuteld dus sowieso erg moeilijk tussen te komen.
Betreft het auteursrechtelijke content heb je een punt. Maar geldt dat niet voor veel dingen waar nu ook al een cache voor beschikbaar is ? Bepaalde webcontent en of social media welke te cachen zijn.

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
wifikabelhuren schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:41:
netflix blokkeren, mensen adviseren om content van te voren te downloaden van netflix.
wifi blokkeren als men toch de regels niet naleeft
Dat is daar geen optie. Mocht de enige optie zijn glas graven en de internet toevoer daar mee te vergroten dan zal dat als nog gedaan worden.

• Nederviking
Multispeed schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:44:
[...]

Betreft het auteursrechtelijke content heb je een punt. Maar geldt dat niet voor veel dingen waar nu ook al een cache voor beschikbaar is ? Bepaalde webcontent en of social media welke te cachen zijn.
Webcontent kan je ook alleen maar cachen als je hard/expliciet via een proxy gaat.
Als je een transparante proxy hebt, wat het geval zou zijn via bijvoorbeeld openaar wifi, lukt dat alleen met onbeveiligd verkeer.

[Voor 5% gewijzigd door Nederviking op 25-06-2020 12:47]

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
Multispeed schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:45:
[...]

Dat is daar geen optie. Mocht de enige optie zijn glas graven en de internet toevoer daar mee te vergroten dan zal dat als nog gedaan worden.
Dat zou ik sowieso maar gaan doen. Mensen kiezen je park niet als je geen (onbeperkte, gratis) wifi kan aanbieden.

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
markisoke schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:41:
[...]

Klopt, voor Netflix dien je je aan te melden bij https://openconnect.netflix.com/en/
Maar ik betwijfel dat dit voor een vakantiepark rendabel is.

Houd er ook rekening mee dat je voor een oplossing als deze vele TB's aan storage nodig hebt.
Nee de Open-Connect is niet haalbaar daar de eisen streng zijn en zij er nooit aan zullen voldoen. Het aantal TB of PB is geen probleem.

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 12:05

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Moet er perse gegraven worden? Soms kun je met een straalverbinding ook een heel eind komen.

Daarnaast: Nu is het netflix, maar wat about Videoland, Ziggo Go, HBO, Disney enz? 1 probleem oplossen is niet de slimste lange termijnoplossing.

Ik zou kijken wat er aan glas mogelijkheden zijn. Informeer eens bij meerdere partijen, best kans dat netwerk A prima kan leveren en er bijna langsloopt, terwijl netwerk B duur is en een eind graven is.

Lopen er geen projecten voor glas in de regio? Hier (Regio midden) is inmiddels overal wel glas mogelijk via Glasvezelbuitenaf. Dan is een dikke uplink voldoende en kun je via coax (eoc of docsis) of gpon het op het park verdelen. Ik weet dat er in Friesland/Drente her en der en in de flevopolder ook projecten lopen

Belangrijkste advies zou iig zijn om goed te informeren, er zijn, met name op de recreatiemarkt, een aantal partijen die behoorlijke verschillende diensten leveren (en voorwaarden). Wat rondshoppen kan een hoop schelen. En zelf wat (laten) doen kan ook een hoop schelen. Als de lokale stratenmaker/rioolboer toch al vaak bezig is en het park kent kan het veel goedkoper zijn om gewoon zelf kabel te leggen en alleen het aansluiten te laten uitbesteden. Glas kost bijna niets meer, kosten zijn het afmonteren.
En als er al een goed coax netwerk ligt kun je daar prima Docsis op doen (EOC zou ik afraden bij zulke aantallen)

[Voor 36% gewijzigd door DJSmiley op 25-06-2020 12:54]

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 09:53
Is er überhaupt ooit (en nog liever recent) een offerte gevraagd voor het aanleggen van glasvezel? Of is het bedrag van tienduizenden euro's uit de lucht gegrepen? Als er jaarlijks duizenden bezoekers zijn moet het toch best snel terugverdiend kunnen worden. Je zou ook kunnen denken aan een betaalmodel waarbij je 10 Mbit/s gratis aanbiedt en XX Mbit/s tegen betaling.

• Ben(V)
  • Laatst online: 10:45
Als eerste is het echt onmogelijk wat je wilt.
Als netflix dat niet technisch dichtgetimmerd had zouden ze binnen de kortste keren faliet zijn.
Dan verschijnen er ineens allemaal sites die tegen een geringe betaling( of gratis) netflix bestanden beschikbaar gaan stellen.
En uiteraard is het illegaal.

Als tweede waarom denk je dat je een glasvezel nodig hebt naar elke kavel, dat is volkomen overkill voor netflix streaming.

Investeer liever in kwalitatief goede wifi op je recreatiepark, meestal veel goedkoper .
Dan heb je enkel een paar kabels naar een paar AP's nodig en dat hoef(kan wel) echt geen glas te zijn.
Ook niet gratis maar goede wifi op een recreatiepark wordt veel beter gewaardeerd dan een vaste internetaansluiting met netflix.
Dan kunnen mensen hun eigen netflix, hbo, disney etc abbo gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Comgenie
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 12:18

Comgenie

Soms heb je dat

Ik vermoed dat je het best even met je plaatselijke zakelijke glasvezelboer om de tafel kan zitten. Er is een kans dat hun zelf al zo'n officieel Netflix-cache in hun netwerk hebben hangen daar eventueel zelfs andere tarieven en/of snelheden voor kan bepalen. Daarnaast zullen ze zelf vast ook wat ideeën hebben voor de verbinding en apparatuur naar/op het terrein.

Qua kosten kan er eventueel nog onderhandeld worden op die manier (Graven in een recreatiepark lijkt mij een stuk goedkoper dan graven in een woonwijk) en uiteindelijk vertaald een goede oplossing zich in goede reviews over het park waardoor een eventuele prijsverhoging wat meer te rechtvaardigen is.

No animals were harmed in the making of this comment.

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Ben(V) schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:36:
Als eerste is het echt onmogelijk wat je wilt.
Als netflix dat niet technisch dichtgetimmerd had zouden ze binnen de kortste keren faliet zijn.
Dan verschijnen er ineens allemaal sites die tegen een geringe betaling( of gratis) netflix bestanden beschikbaar gaan stellen.
En uiteraard is het illegaal.

Als tweede waarom denk je dat je een glasvezel nodig hebt naar elke kavel, dat is volkomen overkill voor netflix streaming.

Investeer liever in kwalitatief goede wifi op je recreatiepark, meestal veel goedkoper .
Dan heb je enkel een paar kabels naar een paar AP's nodig en dat hoef(kan wel) echt geen glas te zijn.
Ook niet gratis maar goede wifi op een recreatiepark wordt veel beter gewaardeerd dan een vaste internetaansluiting met netflix.
Dan kunnen mensen hun eigen netflix, hbo, disney etc abbo gebruiken.
Waar staat dat ik naar elke kavel glasvezel wil? Dat is nergens voor nodig namelijk

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
O88088 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:51:
Is er überhaupt ooit (en nog liever recent) een offerte gevraagd voor het aanleggen van glasvezel? Of is het bedrag van tienduizenden euro's uit de lucht gegrepen? Als er jaarlijks duizenden bezoekers zijn moet het toch best snel terugverdiend kunnen worden. Je zou ook kunnen denken aan een betaalmodel waarbij je 10 Mbit/s gratis aanbiedt en XX Mbit/s tegen betaling.
Ja dat is het. Dit park ligt afgelegen in een bos en het is een par kilometer tot het dichtstbijzijnde glas knoopunt

• Ben(V)
  • Laatst online: 10:45
Misschien moet je dan beter uitleggen wat de situatie is.
Als het om een enkel glasvezel kabel gaat kun je misschien aan een point to point wifi verbindingen denken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 12:04
Multispeed schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Ja dat is het. Dit park ligt afgelegen in een bos en het is een par kilometer tot het dichtstbijzijnde glas knoopunt
Maar heb je dan ook offertes opgevraagd? Ik ben wel eens verrast door een Ziggo (zakelijk) die kosteloos glas wilde graven mits ik een 3 jarig contract zou afsluiten. Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat voor "tienduizenden euro's" nog steeds een prima business case te maken is als je dat over 10 jaar afschrijft, en eventueel extern financiert.

Verder ook offertes opvragen voor straalverbindingen. Als je er 4g hebt zal er vast ook wel een GSM-antenne in de buurt staan, met glas of straalverbinding.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• anon054630
  • Laatst online: 00:29
-

[Voor 98% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 20:12]

• Nederviking
Neuzelaar schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:41:
Ik vraag me wel af als je zo’n project plant als een investering over 10 jaar je niet ingehaald wordt door allerlei andere -wireless- oplossingen.
Maar zoals wat dan. Je kan op zich ook weer niet uit gaan van iets wat er concreet nog niet is.

5G hebben ze hele mooie verhalen over maar tot dusver valt de praktijk tegen als je niet onder zo'n punt staat.
En het is ook nog de vraag wat daar van overblijft als iedereen en diens hond er op zit.

4G zou ook het internetprobleem in buitengebieden oplossen, maar daar wordt toch voorlopig nog gewoon aangemodderd op erg traag ADSL als coax en glas ontbreekt. (op = case in point)

Ook dingen als Wifi draait ook al weer echt super lang mee maar haalt het als techniek ondanks alle innovaties nog steeds niet bij gewoon een kabeltje trekken.

• anon054630
  • Laatst online: 00:29
-

[Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 20:11]

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 12:04
Neuzelaar schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:41:
Ik vraag me wel af als je zo’n project plant als een investering over 10 jaar je niet ingehaald wordt door allerlei andere -wireless- oplossingen.
Zelfs al zou zo'n oplossing er over 10 jaar zijn, ga je dan 10 jaar wachten? Het is natuurlijk niet zo zeer een technisch vraagstuk, maar bedrijfskundig gezien lijkt het me een bijzondere keuze. De oplossing die je nu deployt kan je in een tijd van 10 jaar vermoedelijk al terugverdiend hebben. Voor zover de stand der techniek voortschrijdt kan je dat dan vermoedelijk gewoon voor relatief weinig upgraden naar hetgeen wat dan de standaard is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True