Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Sandy Bridge CPU bottleneck voor GPU's vanaf 2017?

Pagina: 1
Acties:

• dodners
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 11-06 11:17
Welke factoren tellen mee voor mogelijke bottlenecks bij een oude desktop en een nieuwe GPU?

Deze desktop uit 2011 is nog lekker vlot, maar heeft niet genoeg grafische kracht voor de AAA games van tegenwoordig:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z68XP-UD3€ 0,-€ 0,-
2VideokaartenGigabyte GV-R685OC-1GD€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSamsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSamsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAntec Three Hundred Two€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersTP-Link TL-WN851ND€ 27,99€ 27,99
1MonitorenIiyama E2473HDS-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 7 Ultimate SP1 (UK, OEM, 64-Bit)€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F3-14900CL9D-8GBXL€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesSamsung SH-S223C€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair Enthusiast TX750M€ 102,85€ 102,85
1Solid state drivesCrucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 130,84

Daarom heeft hij dit jaar een klein broertje erbij gekregen (zie mijn inventaris). Deze nieuwe generatie is ook bij mijn partner in trek geraakt, dus nu heb ik onverwacht de oude-vertrouwde nog regelmatig nodig als we allebei willen gamen.

Na de aanschaf van het broertje was het budget opgedroogd, dus de oude PC bleef in het ondiepe water qua graphics.

Toch wil ik kijken of ik met een klein budget deze oude-vertrouwde een verjongingskuur kan geven met een recente GPU, zoals de AMD RX 570. Op V&A heb ik deze GPU al vanaf €70 weg zien gaan.

Deze Sandy Bridge i5 kan de Ryzen 5 nog prima bijhouden met zijn kloksnelheid van 3,3 GHZ, maar is dat genoeg voor een GPU uit 2017?

Daarnaast hoop ik een goede inschatting te maken over de kwaliteit van een tweedehands GPU. Sinds cryptomining leeft het verhaal dat een tweedehands GPU onbetrouwbaar is na gebruikt te zijn voor cryptomining. Ik weet niet waar ik op kan rekenen bij kaarten met een cryptomining verleden, maar ik denk dat het geen dealbreaker hoeft te zijn,

Ik wil natuurlijk niet een GPU die ondermaats presteert, of het na een paar maanden begeeft. Ik zoek een recente GPU, die ik in een desktop kan gebruiken. Door het budget moet de prijs klein blijven, dus ik reken natuurlijk op enige concessies.

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
dodners schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:16:
Deze Sandy Bridge i5 kan de Ryzen 5 nog prima bijhouden met zijn kloksnelheid van 3,3 GHZ,
Laat kloksnelheid helaas nou niet veel zeggen. Jouw i5 is absoluut geen match voor een Ryzen 5. Er zijn genoeg synthetische benchmarks te vinden die dat laten zien. Vast ook wel betrouwbare gamebenchmarks.
Daarnaast hoop ik een goede inschatting te maken over de kwaliteit van een tweedehands GPU. Sinds cryptomining leeft het verhaal dat een tweedehands GPU onbetrouwbaar is na gebruikt te zijn voor cryptomining. Ik weet niet waar ik op kan rekenen bij kaarten met een cryptomining verleden, maar ik denk dat het geen dealbreaker hoeft te zijn,
Van de één zal je horen dat het prima is ("miners zorgen goed voor de kaarten: goed gekoeld geweest, undervolt, altijd op maximale snelheid is beter dan de schommelingen van gamen"), terwijl de ander zal zeggen dat het niet prima is ("altijd onder volle load gedraaid dus helemaal gaar"). De waarheid ligt vast ergens in het midden en heeft vooral te maken hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan.

• dodners
br00ky schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:51:

Laat kloksnelheid helaas nou niet veel zeggen. Jouw i5 is absoluut geen match voor een Ryzen 5. Er zijn genoeg synthetische benchmarks te vinden die dat laten zien. Vast ook wel betrouwbare gamebenchmarks.
Voor multicore is dat zeker waar. Singlecore ook, maar het lijkt erop dat daar het verschil kleiner is. Ryzen 5 is op singlecore benchmarks ongeveer tussen de 50% en de 10% sneller, afhankelijk van overklokken. Ik probeer hier vooral te benadrukken dat de i5 Sandy Bridge nog best snel is, maar dat ik niet weet of hij snel genoeg is voor een recente GPU. Ik weet ook niet of mobo/chipset en RAM een probleem kunnen zijn.
br00ky schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:51:

Van de één zal je horen dat het prima is ("miners zorgen goed voor de kaarten: goed gekoeld geweest, undervolt, altijd op maximale snelheid is beter dan de schommelingen van gamen"), terwijl de ander zal zeggen dat het niet prima is ("altijd onder volle load gedraaid dus helemaal gaar"). De waarheid ligt vast ergens in het midden en heeft vooral te maken hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan.
Dat ben ik met je eens, maar ik weet bijvoorbeeld niet waar ik op kan rekenen qua prestaties als een kaart een jaar lang onder load heeft gedraaid. Het zou best kunnen dat die prestaties nog ruimschoots binnen mijn behoeftes vallen.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
dodners schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:20:
[...]

Voor multicore is dat zeker waar. Singlecore ook, maar het lijkt erop dat daar het verschil kleiner is. Ryzen 5 is op singlecore benchmarks ongeveer tussen de 50% en de 10% sneller, afhankelijk van overklokken. Ik probeer hier vooral te benadrukken dat de i5 Sandy Bridge nog best snel is, maar dat ik niet weet of hij snel genoeg is voor een recente GPU. Ik weet ook niet of mobo/chipset en RAM een probleem kunnen zijn.
Het scheelt dat je het moederbord en CPU al hebt. Er zal her en der (afhankelijk van de instellingen en welke games precies) best een bottleneck ontstaan op je cpu, maar als jij het prima vindt, ga je door. Anders kan je alsnog de rest vervangen.
Dat ben ik met je eens, maar ik weet bijvoorbeeld niet waar ik op kan rekenen qua prestaties als een kaart een jaar lang onder load heeft gedraaid. Het zou best kunnen dat die prestaties nog ruimschoots binnen mijn behoeftes vallen.
Van draaien onder load wordt de kaart natuurlijk niet langzamer. Hij doet het of hij doet het niet. De fan kan versleten zijn, dat wel, maar dat kan je prima testen als je hem afhaalt (of afneemt van een verkoper met een goede reputatie hier).

• Aragnut
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 10:03
let er wel op dat je moederbord PCIe 2.0 sloten heeft. Dit kan bij nieuwere videokaarten wel een bottleneck gaan vormen in de data overdracht. Kijk dus goed naar de throughput die nodig is en of PCIE 2 16X voldoende bandbreedte heeft.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Aragnut schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:31:
let er wel op dat je moederbord PCIe 2.0 sloten heeft. Dit kan bij nieuwere videokaarten wel een bottleneck gaan vormen in de data overdracht. Kijk dus goed naar de throughput die nodig is en of PCIE 2 16X voldoende bandbreedte heeft.
Een punt om op te letten, maar laten we wel wezen, als PCIe 2.0 een bottleneck vormt, dan vormt de cpu dat ook.

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Geef die 2500K een slinger naar 4GHz (doen 9 van de 10 2500K chips zelfs zonder voltage aanpassing en alleen met 40x multiplier) en je kan er prima een RX580 aan hangen. Geen probleem.

Uiteraard wel even je Windows upgraden naar 10 als je toch bezig bent ;)

[Voor 17% gewijzigd door nelizmastr op 25-06-2020 14:22]

I reject your reality and substitute my own

• JZX81_Drift
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 14:26

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Voor 50 euro kan een 2600k ook nog wel leuk zijn op dat mobo, 4Ghz+ halen de meeste nog wel.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

• HugoBoss1985
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
De grootste bottleneck is het feit dat het een quad core is zonder HT.
Pci-e 2.0 > Pci-e 3.0 kan zo'n maximaal 5 fps opleveren.

Het ligt er verder echt helemaal aan wat je speelt voor wat betreft de cpu.

Ik speel op mijn HTPC met een 2600k en gtx 970 of r9 290x alle Resident Evil games, Metro: Exodus en de laatste Doom games zonder cpu bottleneck op 1080p en een 60 hz tv.
Deep Rock Galactic heeft soms last van een cpu bottleneck en Carmageddon: Max Damage heeft heel soms een microstutter.

Ik weet uit ervaring dat Doom 2016 beter loopt op een 2600k dan op een 6600k, met een quadcore (zonder HT) heb je gewoon last van microstutters af en toe.
Hetzelfde geldt voor Resident Evil games.

Ga je Battlefield 5 multiplayer, Hunt: Showdown, etc spelen dan heb je ook met een 2600k echt een enorme bottleneck.
Het verschil met een 9700k in Hunt: Showdown op stock is enorm en ook een GTX 970, R9 290x (en dus RX 570) worden hierbij enorm gebottlenecked.

[Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-06-2020 14:45]

Corsair 200R - CM V550M - Gigabyte Z390 Elite - i7 9700k @ 5,0 1,34v - Noctua NH-D15S- 16gb G-skill CL15 3600 @ CL14 1,44v - MSI GTX 970 Gaming - Samsung 970 EVO 512 - Windows 10 Pro 64

• legendareN
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12:08
nelizmastr schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:21:
Geef die 2500K een slinger naar 4GHz (doen 9 van de 10 2500K chips zelfs zonder voltage aanpassing en alleen met 40x multiplier) en je kan er prima een RX580 aan hangen. Geen probleem.

Uiteraard wel even je Windows upgraden naar 10 als je toch bezig bent ;)
Mijn oude 2500k ging zonder aan voltages te komen gewoon prima op 4,8ghz. Leuke processor. Vorig jaar pas weg gedaan.

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12:24

nelizmastr

Goed wies kapot

legendareN schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:13:
[...]

Mijn oude 2500k ging zonder aan voltages te komen gewoon prima op 4,8ghz. Leuke processor. Vorig jaar pas weg gedaan.
Ik heb idd ook goede herinneringen. Die van mij liep stock tot ongeveer 4.4. Rond de 1.325v was-ie stabiel op 5GHz maar dat was net wat te heet voor in de zomer. Ding heeft eigenlijk altijd op 4.7 gedraaid.

I reject your reality and substitute my own

• dodners
legendareN schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:13:
[...]

Allemachtig, dat red ik niet met de stock cooler geloof ik :P Even V&A induiken om een leuke afgedankte aftermarket cooler bemachtigen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Je CPU is hoe dan ook te traag voor een aantal games, zelfs met overklok. Dus als je van plan bent een aantal van deze CPU zware games te spelen kom je bedrogen uit. De CPU kan het gewoon niet meer bij benen en je zult flinke onspeelbare momenten ervaren ongeacht welke videokaart je kiest.

[Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 26-06-2020 17:10]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
Het ligt er echt compleet aaan welke games te speelt.dus welke games speel je?

Ga je echt cpu intensieve games spelen zoals hierboven gezegd is,dan ga je echt te kort komen met bepaalde games.

• Buiten Westen
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 27-01 20:07
ik heb een beetje hetzelfde probleem. ik heb mijn i7-3820 nu vervangen door een i7-3930k die ik van een tweaker hier gekocht heb voor 34 euro inclusief verzendkosten. beide oude processors van de tweede generatie

je moet even onderzoeken welke processors een upgrade geven voor jouw moederbord die je makkelijk voor een tweedehands prikkie kunt kopen.

ik heb een ouder moederbord, socket 2011, maar als je voor jouw moederbord goedkoop een high end cpu kunt kopen, zou ik dat zeker doen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True